⁨⁨המשקיף⁩, 6 ספטמבר 1944⁩ — פוסחים על קרובי האריים בארצות האייב בשעת חילופים [⁨כתבה⁩]

פוסחים על קרובי האריים בארצות האייב בשעת חילופים

. _קובלים נציגיהם במסיבת עתונאים

ועד ארגון הארצישראליים שמשפחותיהם נשארו בשטחי הכיבוש הנאצי, הביא י אתמול את פרשת הסבל המיוחד שלהם בפני עתונאי ת"א. כ־1200 נפש, נשים וילדים, שבעליהן ואבותיהם נמצאים ביוש בארץ ישראל' נפרדו !מראשי בתי אב ונשארו תחת ־שלטין הנאצים‭'. ‬_משפחיתיהם של 633 נפש 'התארגנו באדגורי ־ מילחד ייי ב" א"י שבראשה עומדת ועדה ‭, —‬מורכבת מבאי בח כל •המפלגות — ומתפקידה, לט־ פל בהעברת הנשים והילדים של אזרחי ותושבי ארץ ישראל מארצות הכיבוש. לפי דברי הנואמים נעשו ע"י _, הועדה י מאמצים רבים כדי להציל את בני המש ־ פחות שנפרדו מבעליהם * ואבותיהם מצפ־ דני הנאצים. נשלחו 130 מברקים למדינאים ואישי העולם, ביניהם המלכה הב־ י ריטית' הארכיהגמון מקנטדבודי, ווגיבוד המנוח, הצלב האדום הבריטי והבינלאומי ועוד• הועדה בקשה לקחת את קרובי בני א"י בארצות הכיבוש תחת חסות;בריטית ולהכניס' אותם ברשימת החילופים או לד - אוג' באמצעות הצלב האדום' להעברת הילדים והנשים לשווייץ. אבל למרות כל ההבטחות מצד מדינאים שונים לא נעשו שום צעדים ממשיים להחליף את ילדי ונשי תושבי א"י י הנמצאים בארצות הכיבוש* אמנם בראשית המלחמה הגיע מספ*־ _מםויים של נשי וילדי א"י לפי חילופין, אבל מאז, נובמבר 1942 ועד י היום לא הו־ כנסו בני המשפחות של האיי"ם ברשימת החילופין (חוץ ממקרה אחד של אשד, שהגיעה לפני חדשים אחדים מלודז‭? -. (‬ למדות . שבמשד זמן . זה 'נעשו די־חילופין, אבל אלה היו אנגלים, אמריקנים י. והולנ-

דים. דק לפני שבועיים הגיעו ללונדון על סמד חילופין 1200 ילדים ונשים מארצות הכיבוש. הנאצי ואף ילד או אשה יהודיה אחת לא היו ביניהם. היה זמן שהשלטונות בארץ השיבו לפניות הועדה, כי אין בא‭י'_«‬ גרמניות וילדים גרמניים הרוצים לחזור _לגרמני (חוץ מ־ 7 נשים גרמניות‭. (‬הוע־ % די_* _פתחה בחיפושים אחר נשים גרמניות באוסטרליה ואפריקה. לאהד, מאמן<ים נמ־ צאו כאלה' שהסכימו לשוב לגרמניה. הוועדה הודיעה על כך לשלטונות בארץ. •הגרמניות י הובאו חנה, הורכבה רשימה מדויקת לחליפין ובסוף הוחלפו ' הגרמניות ב_& יהודים לפי דברי הנואמים במסיבה "" צפויה עתה לילדים ונשים בני א"י בגר - מניה הסכנה הגדולה ביותר?נתברר . כי 159 נפשות נמצאים במחנה _םמיד להא־ נובר ודרושים מאמצים מכל הגורמים לשם הצלתם. נציגי הועדה קבלו גם על הסוכנות' "שהזניחה את העניו הזה במדה רבה ולו היו מטפלים בילדינו ביתד מרץ ויחד עניו היו רבים _מביניהם אתנו פה בארץ" — י? קבע אחד הנואמים. עד כה לא פנתה הממשלה הבריטית לממשלת שווייץ בהצעה שתקח את ילדי בני א"י

תחת חסותה. תביעת הועדה היא •שעל המוכרות להגיב על כך ולעשות צעדים להצלת חנשים והילדים5 האלה' כי‭, /‬יש להתענין בהם לא פהות מבילדי ‭. "טהרן‬ נאמו במסיבה ה"ה א. קלרמן' צ. קרוי יד"ר י . שוברם.