⁨⁨הבקר⁩, 16 פברואר 1951⁩ — בריחת קלמנטים-מה משמעותה? [⁨כתבה⁩]

בריחת קלמנטים-מה משמעותה?

ן א. רמבה

א. איהו ז זי. שבוע ימים מחפשים אותו על םני נל אירופי" עתונאים זריזים מבלים מות שלמות נשדות התעופד" נציני . הממלנה השביעית- מוציאים הון תועפות לוויסקי בשביל פקידי הגבולות למען הוציא מהם רמז כלשהו אש הוא עבר במקרה את הגבול בנקודה שרפ ממונים עליי" וכל שעד, מפרה־ם - ברווז חדש : אתו סוכן להישבע בפאותיו, שראוהו יורד מבית מלון בפרנקפורט שבגרלדד. המערבית. שני מספר בווואות, שהתקשר בטלפון עם הנציגות האמריקאית בווינה ושם שמע מפי מי ששבע, ני הוא הניע לאוםטייי" שלישי ראהו עיבר את גנול יוגוסלניד" רביעי מקויש תיאור של עמוד שלם על הביעו א• שש לאנגל". וחמישי עושה כעפרא דארעא את כל ־. עתו נאים בישי־הסזל שא־נם •וועים כיל• כי הוא נמצא מזמן כארצות הברית מסתודד עם אצ־יסון. ואילו שש• בא היום והופך את כל הקערה לי פיה: שיטים שכמותכם 1 איפה אתם לחפשים איתו '. ופה אחם מספרים סיפורי עורבאיפרח על מנוסחו, שעה שהוא נמצא לאחור־ הבריח והסוגר, בנית סוהר נצינוס־ינקיו. תחת משמר מעולה של הרוסים. אל נכון •דוע לכם. בל־ הליובר • — ב ק ל מ נ ט י ס, מי שהיה שר החיצון של צ'בוסלובק־ד. אשר נעלם 'פתע פתאום ממשרדו אער בנ:ק הלללכת• בפראג ועקבותיו יא :ידעו. ב. דבר היעלמו שי י־לנט־ש עורר סנסציה כבירה כעולם כי :י. נל ר.. '> —־ ב, י הונות הצרפתית. הבי־טיר. ?האמיייאית בימים איה. עלול ;משוב שזהו ־אורע כל נך נב-ר שהוא דולר. :פהור. . לקר, : מנוסתו של רודוי י ף־ .. ס. סננו של -יפלר נראשיח ילי המדחלד. עם הנאצי* אל-, נ* כעבור זמן קצר נוכהו ירע־. . כי גם הרעש ההוא עם •יש היה הפיזד. ־בה. באשר הוא לא סייע :קצר את הדיחלה אף ביום אחד. אף כ־^ה אהת. אן ד. ש היד. לפתות ב-ל-ש הרם האום . ישני כמעלה אחרי ה־םלר ה. שד למלך־ והיק יסוד.

, לתלות תלי־תלים של הלכות וש־י-שיש ניייוחו הדרמתית בבריסניד. אולם קל־ י פנסים איננועוד ניום אש־ות - ־שמ־ת בעלת שם עולמי, נ' זה :ליל. " ושנה טוטר מתפקידו של שר החוץ והשאירוהו רק כאחד הפקידים — ואף יא הל:י. ל — | של הבנק הפראנאי הלללכת•. ומיו. אי• פוא. הרעש ? יהכן שבאינ־ הרא־נה השורות הללו א־ר. כבר ר. פ־;י:ח התעלוםה־וי? וידע איפה נלצא קללננינ. האם דצל ממוות בטוח והיא שוהה היזם בתס־תן של מדינות הלערב, או שהוא עושה בא־זר, בית־בלא את חשבונו האהרון לפני המשפט הגדול, שיבדיש גוו. אש באלת הצליח להללט. 'וינה' נלערב חיש להר כי בכל הרעש הזר. היחד, גיזלא רבה, ואין הוא שווה בנזק הנילך. משום ש־ללנט־ט לא יוס־ף ולא כלום י"צלחת הל. חלה האידיאולוגית כנגד הקוניוניולוס, 'ישוא תולים בו תקוות בדיבורים ע-'. הנוער. טי־ סואיסטית חדשה טדבוסלובקיד" אלינא־דאלת, סייעו כל השמועות הללו לחיזוק עמדתה של בר-ת המועצות בצ־כוסלובק•*, והקרמלין יכביד עוד יותר אח ידו על המדינה ראומילר. הזאת, שקלמנטים וירידו המיטו עליה נעצם ידיהם את אסון השעבוד. אולם, הרצון הוא אנ"הלחיטבה. במערב רו־ ! צי* כמובן, לראות את הלו-נות הסאט־ ליטיות, כשהן לתקולמות להשל-ך מעליהן את עול־הילענור הסוב-יםי. ולכן. קשרו גט לקלמנטיט כתר־ם ועטפו אותו I באיצטלא שאיננה הולמת אותו. נ. נותב הסורים האלה . קרוב קצת, לתלל'. הוא נקלע בפאריס לנ-ת שבאהת י מדירותיו שוכנים כבוד פל-טים ליידיש חשובים של מולה ־זצ-נושלייקיה, ונזדמן לו לניהב ר. ש. רות הליו להכיר

אישית את םנהיגי הגולה הצ־בית ול־ ! שםוע מפיהם על בל המתרתש במדינתם וססביב ליי הס עצמם — ואין םפק. כי , מקויותיהס שלהם הם המוספניס מוווו ן— תיאוו את •רשת קלפנס־ס תיאוי אתי. מאשי חולמים החולמי* י גנון הו* שקלמנסיט הוא פסול רעיני . הסובייטי* י ?סול פאזי, וזה פזמך התי י כוונו לעשות אחו את תשבונ* אבל השעה לא היתה כשרה עד הנר. ואם !ברח ונעל* הרי זה פשופ שידע כי בלשכודהגזית הסודית של הקרמלין ; מכינים נגדו משפט כווגפת רייק בבורא־ I פשט וקוסטונ בבולגייי- אבל הוא אינני טיטואיסט. על מצפונו מעיקות . עבי־ :יות' אחיות. הראשונה היא, שהוא לא קיבל את תינוכו והויכתו במושקבי" בפרוץ המלחמה נגד הנאצים יצא קל־ : מנסים ל סארי ס, ומשם — ללונדון, ! ובילה בבייות הפעיב את רוב שנות המלחמה" אמנם, בהיותו חבר היעד הלאומי של צ'בופלובקיד. החפשית, לא ובגו במפלגתו הקומוניסטית ולא נטה הימנה יסינה ושטאלר" הוא היה נאמן I לקו הושמי וגיס לחברי . המכשלה , בגולה־ מן המפלגות הלאומיות צרות I צרורות. אנל בטושקבר, מביטים על אדש ן שכמוהו בעין רעה. כי ככל זאת ספג לתוכו את אוירה המערב, ואנשים כאלי, לא יינקו לעולם םן הכתם הזה, אף ש . ־צאו מעורם' כדי להיוה שוטריש קפ' ודם של החותמת הפסאלידנט•. . יקרללין יודעים לא מתמול שלשו* נ־ קומוניסטים שגדלו על ברכ• המערב, יש גר. ם פגם כל ש, "\. . ד־. ראנט, או"• העתונאיס האמריקניים, אשר עבר שנים רבות ברוסיה ועקב אחרי התפתחות הם ., בר. הבולשביטטית ביומה הראשון ובקי נכל בעיות המשטר הסובייטי ולניר את ה"מפנת• שלו, כע־ד, כ• אליסרואמת נחל פטאלין את נצחונו על טרוצקי רק פפ־בר, אחת, שמפאלין ב-לר, את יפי המלחמה במשטר הקד ריסטי בתוך רוש-ר. עצפה, ואילו טרוצק־ היד. אמיגרנס, שחי בשווייץ. בקרמלין י

, בור , יש •פה, יפה, בצ-צותיהם של הסוב־ י דש הראשיים, ובל פי שלא עבר אשי נו:ר. ארוכה ברוסיר" איננו נמנה על החוג המצומצם של האנשים . הנסוחים". לנן מתויקים את פורז הצרפתי זמן רב ל. ר-פוי- ברוסיה, ונך נוהגים עם םנה־ג . הקומוניסטים האיטלקים, טוליאסי. כל ראש• הממשלה הצ'כוסלובקיח הנונהי־ם היו חניכי מוסקבה" ואליו קלמנט־ס הוא . •וצא־דופך. לכן, ידעו הממונים עליו נ? יומו יבוא, ואף הוא לא הישלד, עצמו שיתחמק מ. יד הצדק־. , אך קלמנט־ס חטא עוד חטא כבד מנשוא: ברגע ידוע בחייו גילה . חולשר. ?איימיוו־. כאשי חתם מולוטוב על ברית־ הידרות עם ריבנטרו? והםובייסים נעשו לידידיהם של הנאצי* אשר יצאו לכבוש את העולם, גינה הקומוניטט קללנטיש במלים חריפות עד למאד — ולא בצנעא, אלא לעיני כל — את הברית הטמאה הזאת. ארץ־מולרתו, צ'כוםלובקיה, שו־ סעד, על ירי היטלי, וסטאלין — השמש הזורחת של קלמנטיס, — מושיט יד־ אחים למשמיד עמו! לבו של קלמנטיס נקרע לקרעי* הוא לא יכול היד, לעכל את הגלולה המרה הזאת, ולא היד. זהיר בלשונו והביע בגלוי את אשר התהיות במעמקי-נפשו. את ה. *שע- הזה לא סלחה לו מוסקבה מעול* ככתוב שם אצל חכמינו זכרונפ לברכה: האוזן שומעת והיד רושמת. וזה מד. שנאמר: קלמנטיס הוטיף חטא על פשע. אבל בקרמלין ניצלו אוחו כל עוד יכול היה להביא הועלת. זורין, סנן שר־ החוץ הםובייסי, אשר טיפל באופן אישי בהפ־בה הקומוניססית בצ'בופלובקיה בשנת ‭, 1948‬ הוא אשד שלח את קלמר ליס, קודם כל, להיות מנהל בלשרו־ החיץ, כוי לשמור על יאו מאטאריק, עד

ן שוד. האחרון איבו את עצמו לדעת !בגלל האינסייגות שסטו ניהל נגו עצמאותה של הסולדת, ואחיי מות פא־ י . שאריק. פינו את קלסגטיס ליורשו בראש משרד־החוץ. כי מכל מנהיגי הקומוניזם נצ'כוסלובקיי" קלבנסיס הוא האדם ־.. מתאים ביותר לתפקיד יויזנטסיבי וי" הואבעל השכלה רבד" עורך־דין םוכשר, לשורר בעל־בשרון, שולט בכמה לשונות א־רופאיוח שליסה פלאה ויש לו קסם אישי רב. הודות לאויבותו הרבה ולמתק־ השפתיים שלו ביחפיו עפ צייי המדינות הזיות. הוליך שולל את האמבסור ריס של ארצות המערב והדדים את ו עיינות* שעה שהוא וחבריו הכינו את משירתה של ציכוסלובקיה לידי דוסיה ן ושעבווי- | הכושי עשה אח שלו, הנושי יכול , לינת. אולם תחת הכשסי הסובייטי אין הנושי ינול ללנת באשי נפשו תחשק. לאחר שסוחטים אותו נליםון, ואין עוד | חפץ נו. ?ותתים אח ספי הוניונות ומעלים את כל חטאיו, עוונותיו ופשעיו, סטיותיו ואיפיותיו הבלתי־והירו* שהם־ ליט בהשתפך עליו נפשו. ואין יחםיס I בדין. נל פעלו למען הביא את המשסר הטובייט• לארצו לא יעמוד לו ביום דין. רק אם הצליח להימלט מצפרני רודפיו, I והיתד. נפשו לו לםליסד" שמועות סח- ] הלכות, כי השיג אוייון בעוית גיסו, I שר־הפניס הסלובקי, הדיי אוקאלי, והגיס )האומלל — פטפיים — נבר נמצא בבית־הבלא. גם מאשר זה מטישים כאות וסימן, שקלמנטיס התחמק מידי פזו!שיו. לפי אחת הנוסחאות, נודע לו על ת-נית מוסקבה לאסרו מפי ידידו הותיק, נש-יא המדינה נופוואלד, אשר הזהירהו בעור מועד מפני הרשת הטמונה לרגליו והוא שיעץ לו להטהלק. אש יתברר שגירשא זו גכונד" אין ספק שגם על גוטוואלד תעבור הכוס והוא יוקח אחר כבור מכשאיהנש-אות לחצר־ הכלאה אולם פרשת קלמנטיס איגנה מנותקת בןהר , ע הכללי של צ־כוכלובקיר. הנר כה ת. הוא נועד להיות רק אחד הקר־ בנות — אולי החשוב שבהט — של ה"טיהור־, אשר יפנע באלפים ואולי — ברבבות. כי אין ספק. שבצינוסלובקיה שוררת התמרמרות עמוקה בחוגי הפועלים נגד הפרידות הסובייטית. הנה הגיעה פקודה מהקרמלין לפרק את בתי־ החרושת הגדולים לנשק ולחמרי-מלחמה ולהעביר אותם לאיץ אחיח, למרחקי: אירופה המזרחית. הנימוק הוא. שהואיל | והל: חמה עם המערב מתקיבת, אי-אפשי ו להשאיי אח החעשיה המלחמתית הצינית המווינית והמצויינת, בסווח־ ־. ־., פצצות של האויייר, האמריקנית. גם הפועלים וגם חוגי־השלטון בצ־כיה הופיעו לשמע *קווה זו, חגוזלח לעולמים את רכשה של המדינה. ולא זד, בלבו: יחד עם מכונותיהם ועם בל האינונסר של בת-החרושת הוטלה גם על רבבות פועלים חובהינלות למקומות־נכר, כוי לי-צר בשביל המנגנון המלחמתי הסובייטי. כלובן, לידי התקוממות לא יגיע הובר. עוד חזקה עליה ידי, של רוסיה הסובייטית לדכא "התפרצויוח פאשיסס־ יוה־ כאלו. הפועלים הממרים והמה־ מרדש, ביתור בעלי־המקצועות שבהם, שמומחיותם דרושה להנהלה המפעלי* כבר הועברו לאשר הוענרו, ונקרב הפקידות הממשלתית — ביחוד בפיני־ כטריונים לכחר־חוץ ולעניני-החוץ — נערך . טיהור• בהלכה: ?יטורי* מאסרים והכנת משפטי* למען ישמעו! וייראון. חמתם של הצי נים עלתה גם בנלל סינר, שדה, נשעתו נתפס על ידי הרומנים ד-י קל ו די ו ס, היועץ הכלכלי של ה-טלד, טגנו של ד-י שאכט. הדר לנים שמתו על תפ־סתו שמחה יבי" הנה נפל ליום פושע־המלחמה הנאצי, אשר "חט את רכוש מוינחם והעבירו לנולדר- אבל קלודוס, ארם המבין יפר, בהלכות־כלכלד" לא נחלה על ידי בית־ מוין הסובייטי. להפך: הוא עלה לגדולה. הוא נתלנה בלוםקבי, ליועץ כלכלי ליד הממשלה השובייפיח, ותפקידו . לתאם את כלכלתן של המרינות הסאסליסיות עם כלכלת ברית המועצות", והוא־ הוא, הנאצי השונא את הביבים, מלמד את פראג פרק וטוחס סהם את לשד עצמותיהם. הודות לקלודיופ נאלצח ענ־ שיו הממשלה הצ־כושלובקיח לשנות את מדיניותה כלפי חסוואטים הנרמנים: סר דאטים רב־ם שגדשו מצ־כיד, לפני שלש־ ארבע שנים קיבלו ישות לחזוי, מתוך דלוק שבגרמניה המויחית אין מחיי, לסבית בשביל פליטים כל כך מרובי* והשנית: מומחיותם של הסוואטים — טוענת מוסקבה לפי עצת קלודיוס — תעזור לפיחוח התעשיה הצ'נית, הפפ־ נרת באייאלה שסחי* רבות הן הסיבות לאי־שביעות־רצון כריב ההמונים העמלים בצ'כוסלובקיה, אשי נפלו בפח התעמולה הקומוניסטית, כי *הפינה? תביא להם את נן-העין, ועתה הוצגו עירום ועריד" מרומים וסר שפל•* אולם מכאן עד לידי טיטואיומוס כצ־כוכלובקיה עוד ארוכה חדרך. וקל־ פנםיס חף מכל ?שעי: הוא לא התכוון נלל להכניס לארצו "קומוניזמוס לאומי'. ונר־חחו אינה אלא סערה בצלוחית מ־ש! מנחמת . ואני את נפשי הצלחי".