⁨⁨השומר הצעיר⁩, 1 מרץ 1938⁩ — חנוכת ‭" ת"ב‬השומד _הצע‭:ב ' ד"‬_מדח‭. ת':_3‬מדברי צב ודדי בשם ח,מ ח־י [⁨כתבה⁩]

חנוכת ‭" ת"ב‬השומד _הצע‭:ב ' ד"‬_מדח‭. ת':_3‬מדברי צב ודדי בשם ח, מ ח־י

קיבוצנו שמח לאכסן בתיכו את הועד המדברי יעקב חזן ‭*3>‬מ חו‭"ז"‬• מ חקגח חאיניז תנועתנו. בכל התפוצות פזורה תנועתנו ומכל פיעל, לאחר שנתיים ומעלה, אילם לא על רבה הדרך אשר עברנו) ארצות הגולה נוהרים הנה חברינו להגשים כך בלבד באה ברכתנו' כי לא הםכין חקי־ ־ ולהמשיך כאן את מפעל חיינו. ובמרחבי בוץ מעודו לקיים מנהג ברכות בחברים, לפגי שע שנים עמךה המזכיףןת לעבוף . הגולה יורדים לטמיון אוצרות רוח ונכס־ הפעם לא איבסון עראי הוא מנת חלקנו, ממרחביה למשמף באתי ‭_ _‬ נפש- פרי יצירה והתלבטות של תנועתנו' כי עמדה לנו הזכות, שהקיבוץ הארצי אייה בסיפןק ך'ניח לפני המזכיר היא הקןדם עיני שקים למחצה "ןעה מעתה ייאסף כל זה במקום הזה. כאן יקום את מרחביה למשכן לו, לשכן בה את מוםדו־ ‭^^‬ ם ל באחך מכןנת מרכז לפעולה היומיומית של דתנועה' כאן תיי המרכזיים. מפעל זה היא חוליה נוספת ‭^^‬ אףזתיה! בש ‭. _, _‬ גם יייסד בקרוב בית הדפוס של תנועתנו- בשרשרת המפעלים המרכזיים של הקיבוץ ני הארכיוך ף ןנ" המןכי ‭. __‬ מנוף חדש להגברת מעשנו יהעמ־תי. לכך הראצי. ראשין למפעליו הוא המוסד החינוכי _^ות כולה עברו למשמר. העמק ןבחךר יעוד הבית הזה. במשמר העמק, בית־החינוך הראשון שלנו נ‭"0‬פ" העבןךה> ך

. אחת המימרות השגירות במעמד הפיע־ לתורה ולעבודה. למוסד זה אנו שולחים את לצ הל ןגךל ן‭""ן(‬פלל ציוך ‭__ _^‬ לים הכריזה־ אין לנו לאבד זולת הכבלים ילדינו, למען יתחנכי לאיר החיים, חיי החג־ עןל המזכיוןת' ףב מספר עןבךיה' הסתען£‬ ‭_ שלגו, ומכאן הנכונות לקרב עד הסוף. שמה של קיבוץ משמךהעמק. המוסד וחקיהגענן ל אשף ‭_^ _^ _^‬ וכשנוספו לו למעמד נכסים, יש ויפכו בוץ חוסים בצלו של יער השומר הצעיר, _^_לדלל _^_רלוי דל ל ל \_י* ר ד‭_^י?‬רר_^_ל כבלים, ולא ידע לעשותם מקור כוח והם־ אשר נשתל וניטע במאמציה של התנועה כו־ למה רצינו בבניז זה ולמהכהשקדנ י תערות. לה, של אלפי שומרים צעירים בעולם, אשר לבניתי ‭_^ " ?^‬ כשבאנו הנה, ליוו גם אותנו — את I בהתלהבות כנה וזכה צירפו עץ לעץ בחור־ בג י ל י' י'יי'לנ י כל סלע איתן _^ת הרגי אלה אשר אמרו לא רק ללחום, כי אם־גם שת התניעה. מה גאים אני על כל אילן נאה _ ליים ‭— _^‬ כחול נודד, בית־חימי' כאוהל לבנות ולהקים משק עצמאי לפועל — נכו־ ועל כל ילד תמיר הצומחים במשמר־העמק! אשר כל רוח מצויה עלולה להפילו• אות־שוא על כשלונות עתידים, על עזיבת שלושת המפעלים האלה מבטאים כח תנו־

עם כל רכושנו היינו _אנחני היהודים המערכה של הפועל. פה והעפלה של התנועה, ועוד רבים המפ־ תמיד דלים, ללא בטחון ביום המחרת• גיש י גם בשורותינו אנו התעורר לא אהת עלים בין שהם נמצאים בשורת דאגותינו אים באויר כעלים נידפים. בראשית דרכנו החשש הזה. אך יכ, 1 בו לו. ובין שהם נמצאים בחוג ראייתנו בלבד, ה־ בארץ הפך לנו כל אוהל בית, כל מהנה התמדנו והמשכנו לבנות, ולא ארכו הימים מחכים למימושם והגשמתם בקיבוצים אח־ נודד — למקום השתרשות. רק כאן למדנו וכל נבואות־השוא האלה נתבדו והיו כלא רים ובמחוזות אחרים. לאהוב את הקבוע והמושרש־ את אשר אינו היו • ייסודו של הקיבוץ הארצי לפני 11 שנה ניתן להימוט בנקל, כי שרשים עמוקים ש ליי לא כבלים הם לנו הנכסים שלנו. היה אף הוא מחדר־האוכל של קיבוצנו במח־ בקיקע • כאן, בארצנו זו' ארץ תקותנו האחרונה, נד, הקיבוצים בחיפה, על חלקת־שדהו של את חלומות נעורינו _ייעני לנג י על ם _יו כל בנין חדש — משמש לנו מצודה חדשה, הערבי גדירת־הצבר. מיד אחרי מועצת הי־ החיים. משק אחרי משק נבנה, בית אל בית מגביר האומץ ומחזק הבטהון, מעמיק ה ‭-_>‬ סוד קנתה לה המזכירות הראשונה שביתה הצטרף וכל חומת בטון נוספת בין שדותינו מונה בודאות היצחון. ובימים טרופים אלה בתוך שידה קטנה באהלו של ר י ש ר ד. המוריקים — ריננה את הלב, העמיקה את יעמיד לנו הבנין הזה כעדות נאמנה לאי- שולחךכתיבה ואף ימי־עבודה לא עמדו הבטחון וחישלד, את הקשר עם אדמת י' *יי תנותני ולכושר יכולתנו להמשיך בדרך הא- עדיין לרשות המזכיר. לדת• חת של מלחמה ובנין על אף הכל. בשנית, היתד, המזכירות אצלנו בשנים אכן, בית כאן איננו רק בית רק בית־ הבית הזה קם כאן, במרהביה, ולא הראשונות לחידוש מרחביה בשנות ‭— 31‬ ילדים נוסף, אסם תבואה חדש, בית־דירד- במקרה. 1930 בתוך חדר פרוץ חלונות. אז היה בידי

נוסף. כל אלה הם לנו למעלה מזה — הם כי לא במקרה הננו כאן ולא במקרה עו' המזכירות כלי משוכלל — מכונת־כתיבה. הוליד, נוספת בשרשרת המקשרת אותנו עם מד כאן בית־התנועה. בבוא תורו של חזן לכהונת המזכיר הארץ, עם הקרקע. הם לנו אות ליתר התע־ ללא חת היו עשויים הראשונים אש־, הוא לקח את כל הכבודה בשק על שכמו רות בקבוע' במוצק, בשאינו ניתן להעיק־. באו הנה והקימו את הנקודה הזאת בלב והלך לעפולה בואכה משמר־העמק. לכל דאגנו. רק היקר לנו ביותר, התנו' העמק השומם והעויין. עקבית ונאמנה ליעו־ ובשלישית חזרה המזכירות אלינו לפני עה, נשארה עד כר, תלויה באויר. היא היתה דיה הציוניים והסוציאליסטיים ידעה להיות שנתיים, תחילה לצריף ועתה עברה לבניני בכל והכל נאצל ממנה — אולם פיות־קבע תמיד תנועתנו — קרובה לרוחם ש1 הרא־ הקבע. הבנין ישמש לא את לשכות־הגזית לה ילשמה לא בנינו. שונים. מפלסי הדרך. ולא במקרה הקים דו־ של המזכירות בלבד, אלא גם את בית־הדפום עתה הקימונו את הבית הזה. קא אחד מקיבוצינו את הריסות הנקודה הזאת של עתון־התנועה, ההופך שביעין, יאף את בית בטון נהוץ לנו במשק בלב שדותי־ והשיב את העטרה ליושנה. וטוב עשינו בה־ ארכיון התנועה, בהתאם להחלטות המועצה גו — להם כמגן, לעובדים כמקלט. כמצודה קימנו פה את הבית הזה. הכללית בחדרה. רבה היא הדרך של חמז־ הגנה. בית־התנועה נחוץ לנו גם היא כמי' התחלנו בבניננו זה עוד בתקופת הגי_^ות בירות מפינת אוהל אפלולית בחיפה אל הח־ כז לעבודה, ממנו ילכו ויתמשכי החיטים לכל של העליה הגדולה. סיימנוהו בימי פורענית דרים המרווחים שטופי האיר במרחביה, רחבי התנועה. קשים. קצרים הם היום חגינו' אף עטופי עצ - כשם שרבה הדרך מ־4 קיבוצים מחוסרי־ בכית הזה הקצינו מקום לארכיון ה"בי־ בות, גדל עול העבודה וההגנה. נעשה הכל, עבודה וקרקע בשנת 1927 ל־35 הקיבוצים עה, למזכירות הקיבוץ הארצי ולמחלקת בשביל להפוך את הבית הזה בית־יוצר לכו ? הפזורים וברובם מיושבים בכל עמקי הארץ ההנהגה העליונה בארץ, למערכת העתמ חות התניעה, לעמידה י במערכה, לד, משכת והדריה. ולדפים. ז _" הבנין, להאדרת מלחמתנו על השגת חירותנו המעבר הזה מאיהל־המועד דרך המשכן פד, יליקט ייצירף רכושה הריחני של הלאומית והסוציאלית המלאה. הנודד הפורש את ידיעיתיו ומקפלן עמ