⁨⁨הארץ⁩, 6 פברואר 1959⁩ — בובותיהם של מיםדי תל־אביב [⁨כתבה⁩]

בובותיהם של מיםדי תל־אביב

הכרך שלי מאת נתן דונכיץ

בכרך שלי עמד להפתח בסוף החודש הבא סניף זעיר של מוזיאון השעוה של מאדאם טוסו. כלומר, לא בובות שעווה, אבל בובות היסטוריות למדי. הצייר ד"ר פאול לוי מכין עתר, בשביל המוזיאון ההיסטורי של תל־אביב בובות של חברי הועד הראשון של תל־אביב, בגובה ‭40‬ סנטימטרים בערך ולפי תצלומים מן הימים ההם.

הצייר מכין גם דגם גדול של הדילי־ זינם הראשון' אותה כרכרה רתומה לשני סוסי* שהיתר. האומניביס שבין יפו לתל־אביב בשנים הראשונות לקיומה של השכונה העברית. אפילו יראו את הגברת צינה דיזנגוף ואת הדוקטור חיים חיסין רוכב על חמורו ושמשיה בידו. ובירושלים החלד עתה בהכנת דגם גדול של אחוזת בית (גרעין תל־אביב), '*' #'^ *י*"* •

ששים בתיה, רחובותיה, פנסי הלוכם שלה והגנות שמסביב לכל בי* כדי ש־ יהיד. הדגם מדויק, בודקים במחלקת ההנדסה של עירית תל־אביב כל פרס בכל בית מן הימים הה* לפי תכניות ששרדו ולפי תמונות שנמצאו. אין ה־ ענין קל. יש עתה משפחות המענות שאבותיהן נמנו עם ראשוני הבוני* הרבה יותר מהמצוי ברשומו* זה מזכיר לי את פרשת המיסדים. ידוע מי יזם את ייסוד אתוזת בי* אך בשנים האחרונות . נתגלו" מיסדים חדשים, אנשימ שאמנם היו בין המיסדי* בין היוזמים, בין הבונים אך על איש מהם אי אפשר לומר שהוא היה האיש, כלומר, בא, אמד ועש* וכאשר קראו רתובות בצפון תל־אמב על שמם של מיסדי העיר, כמעס רצו לרצוח את חברי ועדת השמות של העידיה על שחשמ לקרוא רחוב אחד בשם . המ־ ימד", על שמו של עקיבא אריה ויימ. כמה מן המשפחות גם החרימו את סכס חגוכת רירחומ* מב־תמולות זה מוצא לו כמד. הדים לא נעימים וכלל '‭16 ‬ הגיגיי* םסינו קצת פן הגוש* סיפרתי לך

מה שיהיה במוזיאון אך לא אמרתי היכן ישכון ומה מטרתו. ובכן, פועלים הורסים עתה קירות, מטייחים, מעבירים כבלי חשמל ועושים כל מה שנכלל במלה ראמונס. וזה בקומה הראשונה של בית מר אריה שנקר (נשיא התאחדות בעלי התעשיד* הםמור לבית העיריה ברחוב ביאליק. מר שנקר הקדיש את הבית למוזיאון היסטורי של העיר, וה־ דוקסור משה אלטבאואר, מותיקי עוב-

דיה של העירי* נתמנה אחראי למוזיאון ז* הוא יושב עתה במחלקה לי־ הסי צבור של העיריד. וחי עשרים וארבע שעות ביממה בתל־אביב של הימים הה* כל מגרותיו ואדונותיז מלאים מסמכי* אלבומים ופוטוטטאםי* הוא פנה למשפחות ולמוסדות והחל לקבל חומר, חומר רב. אפשר לומר שבפעולה זאת הצילו מסמכים היסטוריים. כי עי אחת המרפסות נמצא מכתבו של חיים נחמן ביאליק, בו ביקש המשורר עוד בשנת יסודה של אחוזת־ הבית לצרפו אל חברי האגודה והשכונה. אני מביא מכתב זה כצורתו. סטודנטית יושבת עתה בארכיון הציוני כירושלים ומחפשת כל חופר הקשור בתל־אבי* ואם נמצא, מיד עושים ממנו העתק פוטוססאטי. הכל עדיין בשלב של איסוף ועתה אפשר לראות קוריוזים יותר מאשר סיפור רצוף. אתה רואה כאן, למשל, את המודעה של שרות הדיליז'נמ. לוח זמגים מפורט ומתחתיו פרסים על שרות זה: . מחיר נטיעה אחת 2 עשיריו* ילדים | משתימ עד עשר ותלמידי בתי הספר I העברים שביפו, משיתי המוסדו* נוש-

אי משרה כמוען משלמים חצי המחיד. בעד חפצים וחבילות שאי אפשר להזד זיקפ ביד — שתי עשיריות". ועוד: "כל מי שחפץ להכנם בעגלה צריך ל" קהת נוטר עפ"י הסדר בתל־אביב ובעיר בתחנות הדיליז'נם. אסור להכנם אל תיר העגלה בלי נומר".

בתצוגה שתיערך עם פתיחת הסוזי' און לא יראו מסמכים ודגמים מתקר' פד. מאוחרת יותר משגת ‭1920‬ או ‭. 1921‬ פשוס אי אפשר להשתלם על החומר. אבל התפתחות העיר תוצג באורח מקורי למדי. הארכיטקםורד. של חזית בית שנקר אינה מפוארת במיוחד. ובכן יסגרו את המרפסת בקומה הראשונה בויסראז'ים (ציומ זכוכיות צב" עוגיות) אשר ישקפו את התפתחות העיר. הציירת קלאר סילארד־באום מכי" נה אותם. ויסראז' אחד מראה איך סיש' דים חולות וכורים באר. השני •אנו! בונים ושותלים"; השלישי נמל תל" אביב; הרביעי תל־אביב כעיר הקילסת עלי* עם מרבד הקםמי* אניו* עולימ ממזרת וממערב. לא הכל יוכל להמם בחלון ז* רק רמזי* אסילו ידאו מד? נא, בית מלאכה, מיל. בקצור: ש^מ מולדת. התמישי — תל־אביב כמר© לתרבות ולתור* עמ היכל התרבות, בית . הבימה", בית ביאליק — וישימה בקשיש בשמל השותפים בקואליציה. והויסראז' הששי תל־אביב של היומ ומחר. כבר יהיו שם כבד סלמ ישראל (אבל לא עמ הקרקס, אלא עמ בית העיריה שייבנה במהרה ממינו' אי"מן וקרית האוניברטיטה ליד שייך מוג* הדוקטור אלטבאואר כבר מאה >• עיגיו את מראה התצוגה. קיד אחד, ב• דול, יכוסה כולו בהגדלת־עגק של תמד נת ההגרלה הראשוג* אתה יודע, זאת של קבוצת האנשימ המצסופמת בחולו* הקירות הצדדיים יכוסו מסמכי* מתמונת יפו לפני שמונים שגה ועד — אפילו הדוקסור עדיין אינו יודע מא יהיה המממך האחרון. הפל עוד פת*• של.

אנשים נבוני* כנראה, מתכננים את המוזיאון. הס רואים קצת את הנולד ומשום כך התקינו נישה באחד המד לים ובה יוצג דגם של אנדדסת המימ• די* זאת שמוגחת ליד הבריכה הקפ" נד. שבשדרות רוםשילד (סינת גחלת בנימין^ יבוא מישהו וישאל בסדוגיא מדוע לא הזכימ את אביו או את סכו, ידאו לו על הדג* חקוקימ שמ שמות טל* זר. אחד המפעלים היפים שנעשו פ• עיד בשגימ האחמגמ*