⁨⁨הארץ⁩, 17 אוקטובר 1955⁩ — ⁨Page 2⁩

תנועת הממופיפ כלור יוצאיפ ‭: %* ^. ‬ "צ: " ^ א ^"^ * £י*- ‭7!7 ‬ מ ב־‭9-45‬ בלילה . ק. ל. מ. " מאמשטיים' רומא; ב־‭11. 20‬ בלילה . אייר סראגס" מפאריס, רומא, ב־‭11-30‬ בלילה , סייפרוס איירווייס" מניקוסיה ! בחצות "סבנה" מבדיסל, פרנקפורט, אתונה; ב-‭-1• 20‬ אחר חצות "ם. א. ס. " מ־ שטוקהולס' דיסלדורף, וינה! ב-‭-4• 40‬ לפנות בוקר . סווייס אייר" מציריך ואתונה. המ&פדמורה והלהות א• ב ג ד הר כנען ‭24 26 18 56 ‬ טבריה ‭32 34 22 42 ‬ נמל חיפה ‭27 27 23 65 ‬ נתניה ‭29 30 20 60 ‬ הקריר' ‭29 30 19 68 ‬ נמל תל אביב ‭29 27 21 75 ‬ לוד ש. התעופה ‭29 30 17 63 ‬ ירושלים ‭26 28 18 49 ‬ ב;>ר שבע ‭29 30 16 51 ‬ אילת ‭34 36 16 28 ‬ •) א. הלחות היחסית אתמול ב־%; ג טמפרטורה מינימום אתמול! ג סגד פרטורה מכסימים אתמולז ד. טמפרטר רד. מכסימאלית בשיערה להיום. תהזית מזג האדיר , מעונן חלקית.

ה<1דד לפני ‭30‬ שנת הםנש מלא בשאלת חוזה הבטהון לונדון, — ההסכם המלא ב־צאלת חוזה הבטהוז הושנ בבר ומהר (המס) יחתמו עליו באי בח אננליה, צרפת, ניטניה, איטליה ובלניח. בשש איטליה יחתמו מזסוליני, נראנדי דטאלאיו. הצבא התימני יעלה על חג'אז'? ידיעה סערן אוסרת שחצבא חתיםגי שרבש את החלק הנדול של עשיר תרכז כדי לעלות על חנ'אז־לנרש . את ח־ והאביים מסנה. ידיעת אחרת אומרת שהיא אומר לכבוש את הארצות התימניות העומדות תחת חחסות הבריטית ולהכריז על תימן הנדולה. קאלינין על מצב היהודים ברוסיה קאליניז, נשיא מועצת הרישובליקאות הסובייטיות, הודיע ליא כח העתו! הרשמי במוסקבה " איזוויסטיה'/ שחקירת מצב היהודים שנעשתה על ירי הממשלה במקומות שונים ברוסיה הוכיחה, שדלות ומחסור גדול שוררים כיז היהודים• הסבה היא, שארבעים אחוזים מהם הם מחוסרי עבודה — ומכשר מחוסרי חעכודה ביז הצעירים היחדם הוא בערד ‭70‬ למאה. כמהנה האהלים שברהוב גרוזנברג ,. מטעס חמחלקה השניטארית של עירית תל־אביכ עבדו אתסול פועלים באופז מיוחד בניקוי ובסדור התנאים המאגי• טאריים של פח;ח האהלים והצריפיפ ברחוג גרדגברנ.

ביו בין

ההעיריה עירית חייבת חייבת

מונו 12 ועדות

בעירית חיפה דיוןער וענייני על מינוי וועדות העיריה בחיפה וויכוח פוליטי בקשר עם השתתפות העיריה בהוצאות מידגס ה־1 במאי של עובדי העיריה — נטלו אמש את מרבית זמנה של הישיבה השבועית של מועצת עיריית חיפה, הצעתה של הנהלת העיריה שהובאה על ידי מר מ. פלימן (מפא"י) המליצה על מינוי ג1 וועדות בהן 3 (כספים, בנוי ערים והכרזות) שתורכבנה מחברי מועצתה בלבד ד9 בהן ישותפו ב-‭-50‬ אחוז נציגי צבור. בסך הכל ימונו בכל הוועדות ‭62‬ חפרים' כך שכל חבר מועצה ישתתף ב־3 וועדות. על ההצעות חלק מר צ. ציסרמן (כלליים) שהציע ‭21‬ וועדות במגמה ל^ הרבות שיתופם של אנשי צבור כעבד דה הציבורית. הוא הסתמך בענין זה על הצעת מפא"י כישיבות הראשונות של מועצת העיריה הקודמת. לדםריו, הקטנת מספר הוועדות תרכז יותר וייתר ענינים בידי וועדת ההנהלה כך שהמועצה תתרוקן סתומה• מר חושי השיב, כי הגעת פר זד• מדמן היא בלתי מעשית מאחד שהיא מצריכה מנוי ‭242‬ חברי וועדות• הד סיון הוכיח שרבים, בהם הכלליים בעברי אינם מופיעים בוועדות וישיבות

רבות בטלו מחוסר קוורום. לאחר זאת נסב הויכוח על ביטול וועדת הרשיונות והוועדה ליחסי ציבור• ראש העיריה אמר שעל נתינת הרשיונות תחליט ההנהלה. ו"מבטלים את וועדת הרשיונות כדי למנוע דר ריפ לא טובים בחלוקת הרשיוגות". על דער, זאת חלק נציג. חרות" םר ש. יונגמן' שהסביר שזכותו של כל אזרח הוא לקבל רשיון אם מילא אחר תנאים מסוימים. בטול וועדת הרשיונות ישלול מהאופוזיציה כל אפשרית של בקורת בענין חיוני זה, ואז דא ייוותר לאופוזיציה לעשות אלא במקרי0 של עוול להביא את העניו בפני בית המשפט. ברוח זו דיבר גם נציג הכלליים מר צ• צימדמן שטען' כי בטיל וועדת הרשיונות עלול להוליד תופעות של שרירות לב קפוחים והפליות• אי שיתוף נציגי האופוזיציה כ־ ויעדה המחליטה בעניני רשיונות יכריח את סיעתו להעלות כל ענין פעו'ז בדיוני מליאת המועצה, דבר שיכביד לשיא על הדיונים. נציגת מק"י הגב' עירם הצטרפה אף היא לבקורת בקשר עם בטול וועדת הרשיונות ואמרה כי הדבר יביא לריכוז מופרז בידי יזהד הלה". בזכות ביטול שתי הוועדות דיבר בוייכוח נציג הפרוגרםיביס ד"ר ג. קמינקא.

הצלת מר שלימן נתקבלה ברוב קי־ לות הקואליציה העירונית. ‭12‬ וועדות העידה הן: בנין ערים, כספים, מכרי* (חברי מועצה בלבד) וכן — פי־ תות' מכנית' מים' תחבורה, חינוך, תרבות, ספורט ונוער, סעד. בריאית הנהלת ביה"ח העירוני. בין נציגי צבור בוועדות בולטים באי כח "סולל בונה" (מר שמחה גילן בוועדת הפיתוח), . אגד" (מר הוכמן ב? וועדת התחבורה) וקופת חולים (מד ש. רזדק בוועדת הבריאות)• בוועדת המיס משתתף מד ר• בוניק מנהל יי־• דת הדר מרמל, המועמד לעמוד בראש י""־ י^העתייי? לקום עם איחוד תוך אישור שורה של סעיפים -ויפייס נתפתח ויכוח סביב הקצבת לירות כהשתתפות ‭900 ‬ העיריה בהוצאות מידגם של ה־1 במאי של עובדי הע " ריה. מר צימרמן מהכלליים התנגד - הקצבה זו בנימוק שהעיריה חייבת לעמוד מעל למפלגות ולמעמדות יאיו לחייב אזרח שאינו סוציאליסט למש במםיו הפגנה הקוראת לנמחמת פדו* 1או ס זודיי בקשו־ לכך נשא מ? נציג . חרות מר ש• יונגמן. I ראש העיריה מר אבא חושי השיב, כי חיפה היא עיר עבודה ועיר פועל-ם ו"אין לשנות את הנוף האנושי של י ? עיר ומשום כך המידגם היד- סמל הפגנתי נאה ואמתי". ההקצבה אישדד, ־. רוב קולות מפא"י' מפ"ם ודתת"ס. ד ציג^יגרסיב"ס נמנע. נגי ר־^ו

‭0^‬יעמ'ג/ל‭<3 ^^/0 ‬

איכור הקירות כימי תשט"ו האחרונים פרסמה •שורת המתנדבים" חוכרת בשם "על השחיתות — את מי אין שופטים ן" בחוברת זו רשומות האשמות נגד אישים ומפלגות. עד עתה טרם הסירו הנאשמים מעליהם לזות־שפתימ• לעומת זאת נתפרסמה ב"הארץ" סיום ‭7. 10 ‬ ידיעה מחוגי המפלגה הפרוגרסיבית כי . טיוטת קוי היסוד (של בן־גוריון) קובעת הטלת איסור על שיפוט וחקירה מצד מוסדות פרטיים (כגון שורת ה* מתנדבים)". אם לא נפלה כאן טעות, מוזר קו חדש זה במשטר דמוקרטי. לכל אזרח בארץ דמוקרטית (בלי . עמי מיתי) הרשות לעמוד ולהכריז: אני מאשים, והנאשם יכול להיות אפילו המלך או הנשיא ברפובליקה' אס יתברר במשפט שאין יסוד לחשדותיו של המאשים ואינו אלא מחרף ומבזה חסים מכל פשע — ישא את עוונו ויצנן את מרצובבית הסוהר' אבל איסור על חוברות ומאמרים מעין זאת שפרסמה שורת המתנדבים זהו צעד לקראת דמוקרטיה , עממית". א. י. כדור ירושלים תושכי הצור במכתבו המוכתר "תושבי הצור* ב־ . הארץ" מיום ‭, 8. 10‬ חולק מר משה ט. הורביץ על הדברים הבאים שאמרתי בכנם ה־‭11‬ לידיעת הארץ: "... אם אמנם יתברר — כפי שיש להניח — ששטח חצור כולו היה עיר ולא מקום להחזקת כלי רכב, היחד, זאת אחת הערים הגדילות ביותר במזרח התיכון, בת ‭40‬ עד ‭50‬ אלף תושבים, מלבי הישוב על התל עצמו... ". בגשתו לקבוע את מספר תושבי חצור נוקט מר הורביץ בדרך ההקש

ההגיוני: מכיון שמספר תושבי העי היה י־ לפי המסופר במקרא — ‭, 12. 000 ‬ ומכיוון שגבעון (שגודלה מוגדר כ"אחת מעת הממלכה") היתד' . גדולה מן העי", ומכירן שהצור היתד. . ראש כל הממלכות האלה", הרי מותר להסיק שמספר תושבי חצור היד. גדול פי שנים I מזה של העי! והגיע ל־‭20‬ עד ‭30‬ אלף תושבים יחד עם התל עצמו. שיטת חישוב זו אם כי חריפה היא, וחאי שאינה מתבססת על הממצאים הארכיאולוגיים ואף אינה מוחלטת, שכן באותה שטת היקש אפשר לשאול. מדוע גדולה היתד. חצור מהעי דוקא פא שנים ולא פי שלושהז בהביעי את ההשערה שמספר תושבי חצוד בתקופה הכנענית הגיע ל־40 עד 50 אלף התבססתי על שטת החישוב שפיתח גרםטגג בקשר לשאר התלים בארץ. מתוך השוואה עם המצב בכפרים ובעירות. הערביות ובהסתמך על חומד סטטיסטי־השוואתי מארצות אחרות, הגיע גדסטנג למסקנה שעל כל דונם של שטח בנוי ישבו בממוצע כ־ ‭65‬ נפש. מכיון ששטח העיר התחתינר. (. החצר'') מגיע־ ל‭600‬ דונם, הרי — אם יתברר בהמשך החפירות שכולו היה מיושב, כפי שהיה בשני המקומית שנחפרו על ידינו השנה — שמספר תושבי העיר התחתונה בלבד היה כי ‭. 40000‬ למספר זה יש להוסיף את ‭70000—6000‬ תושבי העיר העליונה, שגרו על התל עצמו, ששטחו הגיע בתקופה זו כנראה לכדי 100 דונם• המקדם הדל שקבע גרסטנג נראה כמתקבל על הדעת' אולם אם נזדקק למפפר תישבע העי — ‭— 12000‬ ה - נקבע במקרא (עליו מםח"ך מר *ודי י ביץ) הרי שעלינו לקבוע מקדש תיבח ן יותר גביה. דוב החוקרים מזהים אוו]

מקומה של העי עם א־תל על יד רמאללה' אף שחפירות שערכה במקום הגב' מרקה־קוזאוזה ז"ל הוכיחו שבתקופת יהושע לא היה התל מיישב כלל• שטח א־תל לא עלה על 100 דונם ולמעשה היה שטח ישובו הרבה יותר קטן בתקופה המאוחדת. אולם אם נחשב את המקדם לפי השטח המכ־ סימלי, גם אז נקבל מקדם גבוה ביותר. מאידך גיסא, אם ניחס את המסופר במקרא על העי לבית־אל הסמוכה 'יכפי שעושים כמה מן החוקרים) או לאיזה תל שהוא בסביבה, הרי יגדל המקדם פי כמה ובמה, שכן שטחים של התלים הללו קטן מאד. אולם, כאמור, בשיטת חישוב מספר תושבי חצור הסתמכתי על המקדם הנמוך ביותר' ולכן דומני שאין ההשערה הנ"ל מוגזמת כל עיקר. את מכתבו מסיים מר הורביץ בשאלה: . האמנם היתר. חצור מאוכלסת יותר מאתונה?". לא הוחוור לי ממכתבי מדוע חושב הוא שחייבת היתד, להיות זקת גומלין כל־שהיא בין חצור הכנענית באלף השני לפני הספירה לבין אתונה של המאה החמישית; אולם אם לשם השוואה גרידא הביא את אתונה הרי יכול היה באותו האופן להסתמר על דברי המקרא בקשר למספר תושבי עיר מאוחרת אחרת, הלא היא נינוה: . נינוה העיר הגדולה אשר יש בה הרבה משתים עשרה רבו אדם"

(יונה, די, יא), ז"א פי שלושה מהמספר המשוער של תושבי חצור. יגאל ידין אילתיהשחר כנפיה ופיצוייפ במדור . חיינו הכלכליים" ב"הארץ" מיום ‭5. 10‬ הובעה הדרישה להפסיק את תשלום הפיצויים לפועלים מפוטרים מעבודתם• עמדה זאת לא רק שהיא אנטי־פועלית ואנטי־סוציאלית היא גם מגוחכת. הרי כל בר בי רב יודע שקל יותר לא לתת דבר מה למישהו מאשר לשלול ממנו דבר שניתן לו זה כבר. בצדק מעיר המחבר במקום אחר באותה הרשימה' שהפועלים אינם נופלים ברמתם השכלית מאחרים. אכן, הם באמת אינם נופלים' ובשום פנים ואופן לא יוותרו על השג םוציאלי חשוב. אין אלה זמנים לנסיגה אלא להתקדמות. אלפי הפועלים הקוראים את "הארץ" אינם תוב עיםכי ייצג את האינטרסים שלהם וייאבק למען השגתם. אבל תובעים הם גישה אוביקטיבית והוגנת בכל הענינים הצצים ועולים על סדר היום ונדונים מעל דפי העתון. דם פנו ל"הארץ" משום שקצר. נפשם בעתודת המפלגתית ורוצים לקרוא עתין איכיקטיכי ובלתי מפלגתי בעל רמה גבוהה. הקו שנוקט . הארץ" בעדנים חיוניים של הפועלים אינו עשוי לאשר הנחה זאת, ועליכם לשקול מחדש אס הדרך בה בחרתם נכונה היא•

מ. כיאלופ יפו הערתהמערכת: הדרישה לבטל את הפיצויים נתעוררה רל, בקשר להנהגת פנסיה של זקנה לפועלים. יתושיכ אני דר בשכון . רסקו'' , רח' המלכה שלומציון ‭, 11‬ תל־אביב• זה למעלה מחודש התקיפונו יתושים' העוקצים ומטרידים ללא הרף החל משעות הערב המוקדמות ובמשך כל הלילה. האין כל רשות טניטרית מוסמכת ש• תדאג למניעת הסבל? מ;חפ הלמרין תל־אביב

מיום לינם

תל־אביב, אי בחשון, חשט"ז התפתהויות המורות כמעט ולא ע ובד יום מבלי שנקבל ידיעות נוספות אשר מצביעות על מצבנו המדיני הקשה. אתמול נודע על שיחתו של עבדול נאצר עם העורך של ה"ניו יורק פוסט" מר סאן, בה הבהיר ראש ממשלת מצרים את עמדתו כלפינו ואמר ששנאת הערכים ליהודים כה גדולה עד שאינו רואה אפשרות לפשרה כין ישראל למדינות עדבז ואתמול גם הופיעה ידיעה על סירובה של ארה"ב למכור או לתת לנו נשק שיהיה שקול כנגד אספקת הנשג הצ'אכי למצרים! וכן נודע שמדינאים אמריקאים חושבים להגביר את אספקת הנשק לעיראק כמשקל נגד לנשק אותו מקבלת מצרים. הקולונל נאצר משתמש בטכסיס ישן גושן כשהוא מתחיל במטע לא אנטי־ ישראלי בלבד, אלא אנטי־יהודי כללי ואומר לאמריקאים שעל ארצס שולטים יהודים והם אינם יכולים, איפוא, להתייחס באובייקטיביות לפרשת יש• ראל־ערב. אנו בטוחים שחלק זה של דבריו של עבדול נאצר יזכה כתשובה המתאימה' אבל העובדה שאמריקה ב־ וראי תדחה הסתה אנטישמית אינה משנה את העובדה האחרת, שארהיב דואה את ארצות ערב כחשובות ביותר כמזרח התיכון ומוכנה לקפח אינטרסים ישראליים כדי להשיג את ת־ מיכתן או לפייסן. מתוך עמדה זו ברורה והגיונית גם ההצעה' לספק נשק לעיראק כתגובה לחימוש מצרים על ידי הגוש הסוכיןך טי. אם ישראל אינה נראית כחשיבה, ולא רואים בה מבצר של הדמוקראט־ יה המערבית ולא בעל ברית נאמן למקדה הצורך! ואם רק מדינה ערבית יכולה לשמור על האינטרסים האמריקאיים, הרי ברור שמול מצרים המקבלת נשק מן המזרח חייב המערב לזיין מדינר. ערבית אחרת, את עיראק, המשולבת בתוך מערכת ההגנה המערבית. אם זוהי עמדת אדה"ב, אפשר להבין גם את הידיעה השלישית לפיה סירבה ארה"כ למכור או לתת לנו נשק שקול כנגד הנשק המצרי. כי אם עיראק יכולה לשמש ככוח מאזן מול מצרים' הרי אסור . למכור או לתת" נשק לישראל בכמויות רציניות, דבר היכול רק לקלקל את יחסי ארה"ב עם הער־ גיפ' כולל עיראק, ואין גו צורך מבחינת המדידות הגלובאלית• אין זה מתפקידנו לחזור ולהסביר

לממשלה האמריקאית כי טעות חמורה בידה, כי הערבים לא היו ולא יהיו בעלי ברית נאמנים למערב. אבל נם אם כל ההנחות הנ"ל נכונות מבחינת המדיניות האמריקאית הגלובאלית' לא יכולה ישראל להתחשב באינטרסים גלובאליים אלה כלבד. מידוץ זיון זה, פירושו בשבילה מצב שהיא לא יכולה לשאת גו. אומרים' שעיסקת הנשק המצרית־צ'כית מסתכמת לפי המחירים ב־5ד מיליון דולאר' אך ערך הנשק שהיא תקבל הוא סי שלושה מסכום זה בגלל המחיר הנמוך מאד בו מוכרים לה את הנשק. אס ארה"ב תתן עתה נשק שוד, לעיראק, תיאלץ ישראל לעמוד במירוץ הזדיינות שהיא לא היתד. יכולה לשאת בו גפ אילו איפשרו לה לקנות נשק. כי בייחסן לישראל אין הבדל עקרוני מן מצרים ועיראק, ואם אפשר אולי לסמוך על הניגודים שביניהם בייחסם לעולם הגדול' י יש יסוד לחשוב שהם מוכנים להתאחד בפעולותיהם נגד ישראל. בתנאים כאלה אי אפשר להסתפק בחוזה בטחון בלבד עם ארה"ב, גס אם יתאמתו התקוות הקלושות מאד שי ארה"כ תהיה מוכנה לחתום אתנו הטכס כזה. אס חוזה הבטחון לא יהיה מלווה משלוחי נשק גדולים במשלוחי הנשק למצרים ולעיראק' הרי פירוש הדבר שגו בזמן ואנו נשב שקטים בצל ארה"ב, יזדיינו אויבינו אשר לא יחמיצו את ההזדמנות הראשונד. להת־ קיסנו ולהשמידנו• ... יזה בטחון כזה, בלי נשק מתאים יאפשר להם לדחות את התקפתם עד הזמן בו יהיו די חזקים כדי לנצח במלחמה נגדנו בתקופה כה קצרה' עד שאמריקה לא תספיק להתערב לפני שהם יכבשו את הארץ. אין זו גחמה, שבמקרה זה תוכל אמריקה להכריח אותם להיסוג אל מאחורי הגבול הקודם. מדינות ערב אינן . מדינות אויבות" לגבי ישראל במיבן המקובל של מושג זה במלחמות בין עמים שונים. כוונתם המוצהרת של הערבים היא . לזרוק את ישראל הימה" ולא יעזור לאוכלוסי ישראל שצבאות ערב יפוגו אחרי שעשו כאן את מלאכ-

תם. ישראל זקוקה לבטחון אמיתי, שיגן עליה מפני הסכנות הצפויות לה. המעצמות יכולות לדאוג לבסחון כזה אס יספקו לנו נשק במידה השווד, לאס־ פקת הנשק לערבים• אחרת תצטרך ישראל להרגיש את עצמה בודדת לחלו־ סין' ארץ שאין לה ידידים אמיתיים ושחייכת להסתדר כעולם ככל שתוכל בכוחות עצמה.

יונהגו מדים חדשים בצה"ל

מאת פופרו הצכאי של. הארץ" תוך שנה יוחלפו מדי צה"ל הנוכחייפ במדיפ מצבע *בורמה ירוק", ממשמשים פיוס את חיל הצטזניפ הישראלי — מסר אתמול לסופרים הצבאיים אלוף־משנה עמנואל גלבר' קצין הספקה ראשי , בשעת סיור שנערך במתקני חיל הספקה• ויםותס

המדים יכללו מקטורן, מכנסים ארד נים וכובע הדומה לכובע י'גדג"עיס, ממ זח ישמש לעבודה ואילו ל"יצי־ אה" יחבשו החיילים כומתה והקצינים ימשיכו לחבוש כובע עם מצחיה. כן *וכנסו לשימוש נעלי עור גבוהות ואלו קדסליות הבד יסולקו. תפקידי היל הפפקה חיל הספקה מהווה את הכלי לקיום המשימות האפסניות והמשקמת של *ה"ל — אמר אלוף־משנה גלבר־ כ סקירתי !ל תפקידו ופעולותיו של החי?, — שד תפקידיו המרכזיים הם: הספקת המרים שאינם כגדר כלי לחימה ואספקת שמתים שעליהם מתי ‭'001‬ קיופו היומיומי של הצב* פפירוס נוסף של תפקידי החיל אפ־ ער לחלק — לדברי המרצה — את פעולות חיל הספקה לשלוש קבוצות: הספקת המזון לחייל ולבעלי חי בצבא; ־הספקת דלק לכל צרכי צה"ל (מכוניות, מטוסי* ספינות)! הספקת *יוד. חיל הספקה הוא המספק את ציודו האישי של החיל, את הציוד היחידתי, כגון: אהלים, ריהוט, כלי מטבח וכלי חדד האוכל, ציוד הדרוש ליחידה בשוד, כמו כלי מים, כלי תפירה, ציוד אימוניה ציוד לססורס ובידור וציוד ליגול וסימון. הסוג השני של הציוד שלו אחראי זויל הפנמה הוא הציוד הטכני, המכונות, וכן המתכות הדרושות לעבודת בתי'המלאבה השונים. כן מוטלת על החיל הספקת ציוד משרדי. רכישת כל! הוגי הניוד געשית באמצעות אגף ה־ ן אספקה של משרד הבסחון. ו

שרות ההוכלה עם תפקידיו האחרים של חיל הספקה נמנה כיוס גם שדות ההובלה של הצבא הנכנס לתחום חיל האספקה. במידת הצורך שוכר החיל גם רכב אזרחי, רכבות. חלק חשוב מפעולותיו של ־־. חיל מהווה הטיפול היומיומי ככל צרכיו של החייל ושל היחידה; חיל הספקה אחראי, בץ השאר' לכביסה ותיקוני הציוד האישי והיחידתי• כן אחראי הוא להדפסת פרסומי הצבא' דבר הנעשה לרוב כבית הדפום הצםאי (במידת הצורך בבתי דפוס אזרחיים. חיל ממונה גס על יעוץ תזונתי בכל יחידות צה"ל. ענף התכנון והפיקוח של חיל הס' פקד. מספל ברוב הפתטים (כלומר הסחורות לפרטיהן) הדרושים לצה"לו הוא דואג לשכלולם, רכישתם ובחינת איכותם. ואם לזכור שלא פהות מ־ 34000 פריטים נמצאים בתחום טיפד לו, אפשר להבין את העבודה החשובה הגעשית על ידי חיל ההספקה. ןנף השבדה מחשב את הדרוש ל־ •ה"ל מבחינה כמותית והוא דואג לפעולות בעתידי החיל משתמש עתה כמכונות הניקוב האמריקאיות לצרכי חישוב ובקורת פעולותיו, דבר למביא לחסכון רב בכוח אדם. נוסף על קבלת הפריטים אחראי ענף ההשבדה

לאטפקתם, וחלוקתם. , ענף הפעלה" אחראי לבקורת יחידות, הוא מכוון אותן בשטח אחסנה ובתי 'המלאכה וכן בעדני ההובלה. ענף הארגון קובע את שיטות העבודה של החיל, מכין חומר עיוני לפעולותיו ומבקר את דרכי ניצול החומד שאותו מספק חיל ההספקה ליחידות הצבא. היילות-פלןידות כוח האדם של חיל הספקה מורכב משלשה סוגים: אנשי צבא הקבע, אנשי שרות חובה ועובדים אזר־ חיים. על אנשי שרות חובה נמנית, במספר ניכר, חיילות. חלק מהעבודות מבוצ* 9ל יסוד תקציבי ולא בהתאם לתקן. בסכמו את סקירתו, עמד אלוף משנה גלבר על מעליה המתמדת כתפוקת בתי המלאכה של הצבא ועל ירידה דהרת במחירי עבודות התיקונים. כן ציין את ירידת אחת הפסילה של תוצרת בתי המלאכה מ־%‭24‬ ל־%‭. 13, 8 ‬ גודם חשוב להגברת הייעול בקרב העובדס חאזדחייפ דואה קצין האספקה הראשון בשימת הפרמיות והנורמות שהוגהגה בחיל. הגכרת ההצמיידות מיינו שדוב ההספקה מועססת עתה על תוצרת הארץ, עבד המרצה לתכניות העתיד של החיל' שביניהן מנה את הגברת ההצםיידות של הצי ב* . לצייד ולצייד בכל מחיי ויהיה זה בלי קישוטים", שיפור המזון, שי• פור הכלי* אשר למזון נוהג חיל הם־ פקר. בהתאם למקובל בצבאות אחרים, לספק לאנשי מתקנים ובסיסים לוח מזון פחות בשני שלישים או אפילו בחצי מזה הניתן לאנשי היחידות הלוחמות. . בסיור שנערך בתום הרצאת אלוף• משנה גלבר' עברנו בספריה הגדולה של החיל, בה מרוכזים הקסאלודס עם תיאור רבבות הפריסים, שעל הגדרת מונחיהם בעברית עמלה, בץ השאר, גם האקדמיה ללשון; במעבדה הכי־ מית הקובעת ובודקת את תקני המזון! בבית הדפוס' בבסיס הציוד והיי מזנון, במחסנים הגדולים, בבתי המלאכה לתיקון הציוד, במכבסה ובמתקנים השוגים שעליהם נמנית גס המקלחת הניידת המסוגלת להביא מק• לחת' חמה ליחידה הנמצאת במשלט מדוחק.

הגיעה הבוצת אנשי עסק מדרום אפריקה

קבוצה של 25 מאנשי עסקים מכל שטחי הכלכלה בדרום אפריקה הגיעה אמש כמטוס "אל על" מיוהנסבורג לביקור של ‭10‬ ימים בארץ. הקבוצה, המכנה עצמה כ"קבוצת סיור של רצון טוב" ' באה במגמה להקים קשרים מעשיים עם נציגי הכלכלה הישראלית בשטחים שונים ולקדם את פיתוח יחסי המסחר כץ שתי הארצות על ידי הקמת מגע אישי. יחד עם הקבוצה הגיע טגן קונסול ישראל לעניגים כלכליים ביוהנסבורג, מר ח. פורנכרג' אשר אירגן את הסיור, והעתונאי מר נ. גרהאס, נציג סוכנות הידיעות הדרום אפריקנית, אשר יתלווה אל המשלחת כסיורה. הקבוצז. תסייר בארץ, תבקר במפעלי כלכלה ותנסה להעמיד את היצרן בישראל על צרכי השוק בדרום אפריקה' כדי שיוכל להתאים את מוצריו לשוק זה• קיבלו את פני האורחים בשדה התעופה בלוד נציגי משרדי החוץ ומסחר ותעשיה והתאחדות בעלי התעשיה ו"סולכוד".

דד מארק וישניצר נפטר בתל־אביב

ההיסטוריון ד"ר מארק וישניצר, מסגל המורים של . הישיבה אוניבדסיטי" בניו־יורק, שעמד לחזור לארצות הכרית עם תום עבודתו המדעית על תמידות יהדות רוסיה שאותה •עשה בישראל' מת אור ליום אי, באופן פתאומי ' .. חדרו במלון , הירקון" בתל• אביב. המנוח שנולד ב־1882 ברובנו היה היסטוריון בעל שם ומומחה לתולדות יהודי רוסיה. בשנים ‭1913 — 1908 ‬ היה עורך המדור ההיסטורי של ה"ייב דייסקאיה אנציקלופדיה" בפטרסבורג ושנה אחרי כן פרסם את ההיסטוריה של הע" היהודי ברוסית. משעבר בתום מלחמת העולם הראשונה לגרמניה, נתמנה המזכיר הכללי של ה"הילפספריין דאר דוימשאן יידן* וב־‭1925‬ הועבד בראש המדוו י ההיסטורי של ה"אגציקלו ־ פדיה יודאיקה". בין הספרים שפרסם . זכרונותי• של בר מבולכוב" שהופיע בלונדון ב־‭, 1922‬ . פרשת הפראנקים־ טיס" ועוד. עם עלות היטלר לשלטון עבר לארצות הברית כמקום שנתמנה פרופסור ב"ישיבה אוגיברסיטי". באשר החליטו לפני שנתיים וותיקי יוצאי יהדות רוסיה ב רא, ליסד את מפעל המונוגדאפיות המוקדשות ליהדות דוס הוזמן פרופ. וישניצר לשמש יועץ מדעי למפעל. בקשר עם כך בא לפני חדשים אחדים ארצה ובשבוע שעבר התקיימה לכבודו מסיבה בתל־ אביב ערב שובו לארצות הברית. אלמנתו היא ד"ר רחל וישניצר, אד רי/ילית וחוקרת אמנות, המנוח היה גיסו של ההיסטוריון ד"ר נ. מ. גלבר מירושלים.

נשיא ישראל בירך את אייזנהאור

נשיא המדינה, מר יצחק בן־צבי שלח אתמול לנשיא אייזנהאור את המברק הבא: , לרגל יום הולדתך ה־‭65‬ הנר מאושר לשלוח לך בשם העם בישראל ובשמי אני ברכות נאמנות ואיחולים להחלמה מהירה ומוחלטת ובריאות שלמה". מברק ברכה נשלח לנשיא ארה"ב גם על ידי השגריר מר א. אבן.

עזכ את מפתו דאנבאר, ‭, 16‬ (ע"ד ויו. פי. ). הנשיא אייזנהאור הרגיש היום די טוב כדי ל- I שוחח 20 דקה עם מיניסטר האוצר האמריקאי, מר ג'ורג' האמפרי, ולשמוע ממנו דו"ח על המצב הכלכלי של ארצות הברית. . הנשיא עזב את מיטתו ונמצא בכסא בחדרו בבית החולים — על כך הודיע היום מזכיר העתונות של הבית הלבן. רופאי הנשיא החליטו, כי אין עוד י צורך לעשות קרדיאוגרם שללבו בכל יום. שמועות ללןדאת הבהירות בינתיים מרחף בוואשינגטון שלל שמועות והשערות בקשר לבחירות לנשיאות בשנה הבאה־ אף על פי ש־ תשקיפים נייטראלים מתארים את רובן כ"מוקדמות". על סמך העבר מסיקים כאן, שאם הנשיא אייזנהאור לא יציג את מועמדותו לתקופה נוספת, ודאי ימליץ לפני ועידת המפלגה הריפובליקאנית על בחירת סגנו' מר ריצ'ארד דקסון' כהועמ־ דה בבחירות הבאות• אולם המשקיפים מטעימים שבהעדרו של הנשיא אייזנ־ האור תעמוד המפלגה הריפובליקאית לפגי הברירה הקשה בין קו פרוגרסיבי לבין קו שמרני. העדרו של הנשיא עלולה להניע מנהיגים ריפובליקאים רבים למסקנה, כי מדיניות שמרנית גלויה תהיה הדרך הטובה ביותר בשבילם. גם במחנה הדימוקראטי גרמה מחלתו של הנשיא לסערת רוחות, מניחים, כי מועמד הדימוקראטיפ בבחירות ה־ אחרונות, מר עדלי םטיבנםון, ומושל מדינת דו־יורק, הר אוז?ןריל האדימו' הם המועמדים בעלי הסיכויים הרבים ביותר. יש סבורים, כי מר הארימאן יוצע כמועמד לנשיאות והסינאטור אסי טאס קיפובאר כסגנו, מכיוון שביחד משלבים הם את האינטרסים הפוליטיים של הדימוקראםים במדינות המזרח וה־ דרום של ארה"ב.

אפוטרופסות על קטין חלה גס על גופו

לפי הדין הישראלי ממנה בית דן אפוטרופוס גם על גופו של קטין ולא רק על רכושו — פסק דין זה' המגד גד לדעתו של בית המשפט העליון, שקבע, כי לפי דיני ישראל ממגיפ אפוטרוסיס רק על רכושו של קטין, הוציא אתמיל בבית המשפט המחוזי בת"א השופט ד''ר י. קיסטר' בדחותו בקשת אשד. למסור לד. החזקת על שני ילדיה הנמצאים אצל אביהם. בקשתה נדחתה מכיוון שהבירור נמצא בידי בית דין רבני• בפסק דינו קבע ד"ר קיססר, שבהסתמך על גדולי ההלכה מקיפה האפוטרופסות לא דק עניני רכוש' אלא גם עניני הגוף והחינוך' ואלה הם הדברים העיקריים כהאגה לקטין. השד סט ציין, כי הדין הדתי אינו משתנהואינו מושפע על ידי פסקי דין של בתי המשפט, לתובעת טען עו"ד מ. נבט יבשם המשיב הופיע עו"ד י. סובול.

דיר י. כאדר הגיש התפטרותו ממועצת ר"ג ד"ר יוחנן בדר, חבר הכנסת וחבר מועצת עירית רמת־גן סטעם . חירות", הגיש לממלא מקום ראש עידית רמת־ גן מכתב התפטרות מחברותו במועצה. במכתבו מודיע ד"ר בדר, מ את הגימוקיס להתפטרותו מסר למרכז . חירות". במקום ד"ר בדר יכנס כחבר מועצת העיריה מר חנן. קאופמן שהיה גס חפר םועצת העיריה 'הקודמת. י. זלי:גר כראש מועצת אכן יהודה גי יחיאל זליגגר, מיותיקי המושבה אבן־יהודה, נבחר אמש לראש המועצה המקומית. הצביעו בעדו 0 מתוך 8 חברי חמועצה. בקואליציה המשתתפו סיעות הציונים הכלליים, מסא"י אחדות עבודה ונציגי הרשימה . למען ' אבן־יהודה", שמר זלינגר הוא אחד מנבחדיה. בישיבה הכאה ייבחר מד ישראל הוכמן (מפא''י) כסגן ראש המועצה• השביתה ככיה"ר פרידמן להכרעת הועה"פ של מועצת פועלי ירושליפ השביתה שפרצה בבית חרושת למוצרי מתכת פרידמן בירושלים, נמשכת אתמול זה היום הרביעי, ־ - מוסר סופר . הארץ" בירושלים. חברי ועד עובדי המפעל נפגשו אתמול כבוקר עם חברי מזכירות מועצת פועלי ירושלים ודנו עמם על השביתה. בסיכום החלימו חברי המזכירות להעביראת העדן להכרעת הועד הפועל של המועצה שהתכנס אמש וקיים דיון עפ שעה מאוחרת. על רקע הסכסוך מסר אתמול לסופרנו מזכיר איגוד עובדי המתכת' מר מ. בדאון, כי זה זמן רב ששררה במפעל מתיחות בין העובדים יבין אחד ממנהלי העבודה. העובד שאת פיטוריו דורש עתה ועד העובדים הוא ידיד טוב של מנהל העבודה ולפי מענת העובדס הוא נוהג לעבוד בשעית המנוחה של חבריו ולהשתמש בביטויים מעליביב כלפי ההסתדרות.

שכיתת אזהרה כ"דשניפ והמדיפ הימיים" שביתת אזהרה, שנמשכה שזעה אחת, פרצה אתמול בחיפה במפעל . דשנים וחמרים הימיים" במחלקה המכנית המעסיקה למעלה מ־400 עיבדם. לדברי מועצת פועלי חיפה פרצה שביתת האזהרה על רקע של פיגורים בתשלום שכר העבודה. מאותו מקור נמסר, כי חברת . דשנים וחמריס חימיים" מפגרת בתשלום שכר עובדיה לעתים קרובות במשך השנתיים האחרונות• מטעם הנהלת החברה נמסר לסופר . הארץ" בחיפה, כי לא היתה כל הצ--קה אוביקטיבית להכרזת שביתת האזהרה. לדברי ההנהלה' חייבת החבוה לעובדיה עודף המשכורות עבור המחצית השניה של חודש טפטמכר. כרגיל משלמים חלק זה של משכורת עד לי9 לחודש ואילו הפעם חל פיגור מסוים. אחד מחברי ההנהלה רמז, כי שבי־ תת האזהרה קשורה בבחירית לועד העובדים העומדות להתקיים בחברה בזמן הקרוב ביותר. ישתתף כמפיכה לככוד צ'רצ'יל שר המשפטים' מר פנחס רוזן, יצא אתמול במטוס . אל עלי' ללונדון, כדי לייצג את ממשלת ישראל בסעודה חגיגית הנערכת היום בלונדון מטעם אגודת הטכניון כאנגליה, לכבוד ראש ממשלת בריטניה לשעבר סיר ווינסטון צ'יצ'יל. ד"ר רוזן אמר, לכתב עתי"ס בלוד, כי סיר ווינפטון לא ישתתף בסעודה זו' כיוון שהוא נמצא בנופש באיטליה' והוא ייוצג על ידי בנו מר ראנדולף צ'רצ'יל. כידוע' ייקרא אולם הטכניון בחיפה על שמו של סיר ווינ• סטון. כיום ג' ישתתף שר המשפטים בכנט של פעילי המגבית המאוחדת בבריטניה וירצה בפניו על העליה מצפין אפריקה. מר רוזן ישוב לישראל ב־4ג בח. ז. בשדה התעופה בלוד נפרדו משר המשפטים מנהל הטכניון רכ־אלוף יעקב דורי• היועץ המשפטי של הממשלה ניר חיים כהן והמנהל הכללי של משרד המשפטים מר ייסף קוקיה•

הוענק פרפ לצ'רצ'יל ויליאמםבורג, וירג'יניה, ‭16‬ (יו. פי. ). ראש ממשלת בריטניה לשעבר, סיד וינםטון צ'רצ'יל, נבחר כזוכה הראשון בפרס רליאמםבורג, שנוסד זה לא כבר, — גודע כאן היום. הפרם בן עשרת אלפים דולר, יוענק לצ'רצ'יל באורח ישמי בלונדון' כפי הנראה בחודש דצמבר. הוא ניתן בעד . הישגים יוצאים מגדר הרגיל בקידום עק• רינית־היסוד של החידות והצדק".

הלאומנים במארוקו (סוף מעמוד 1)

נס'ון להתנקש בשני פקידים של כיח המשפט בקאזאבלאנקה נכשל• במארוקו הצפונית נמשכות פעולות הטיהור במשולש בוראו—טיזי עוזלי — עקנול והכוחות הצרפתים סוגרים בהדרגה את הגבול הספרדי בין בוראו וסירי מוקרי. היום נודע' כי הכוחות הצרפתים המטהרים את הרי הריפיס מן המורדים התנגשו על ההר בארקאן, מזרחית לעקנון וסמוך לגבול הספרדי , עם קבוצה חדשה בת 150 מורדים מזויי־ נים היטכ. בהתנקשות זאת הפעילו הצרפתים £ו תותחים וכפי שנמסר נהרגו 6 מורדים־ ו‭50‬ נפצעו. הודעת השלטונות הצרפתיים לא נקבה את מספר האבירות' שנגרמו לצבא הצרפתי. קרכ כאלג'יריה אלג'יר, ‭16‬ (סי"צ). קרב עז פרץ אמש בין כוחות הבסחון וכנופיות מורדים. המורדים כותרו' ך מהם נהרגו ו־5 אחרים נלקחו בשבי. נלכד נשק רכ. בין כוחות הבטחון — שני פצו־ עיפ.

ויכוח צרפת־םפרד על עזרה למורדים 16יו פי ממשלת

מאדריד' (.. } ספרד הזהירה אתמול את צרפת לבל תוסיף להטיל עליה את האחריות למהומות במארוקו ואיימה להעלות את הבעיה לפני האו"ם, אם לא תחול צרפת מ־ האשמותיה. מיניסטר החוץ הספרדי גילה היום כאן' כי שלח אתמול את איגרת האזהרה לצרפת והוסיף, כי היא כוללת הזמנה למושל הכללי הצרפתי במאת־ קו לשלוח קצין גבוה לאיזור הספרדי, כדי שיווכח בעצמו, כי . ההאשמות נגד ספרד הן משוללות כל יסוד". בראבאס דחו הערב השלםידת הצרפתיים את טענותיה של ספרד וציינו בהודעה רשמית, כי . ידוע היטב שהפורשיס המארוקאים קיבלו סיוע ומקלט באיזור הספרדי של מארוקו עובדה היא' כי העמדה הצרסתית ב־ בוזינאב' ששימשה כעמדת תצפית צרפתית בלבד בתחומי האיזור הספרדי הותקפה על־ידי מורדים מארוקאים ו- ' עמדת המשמר הספרדית הסמיכה, שעליה הוטל לקיים את הסדר בסביבה, לא התערבה כלל". לאחד הזכירה דוגמאות נוספות. מציינת ההודעה' שאם הכחיש המושל הכללי של האיזור הספרדי את האשמות צרפת, . מסתבר' שהוא סומך על ידיעות לקויות".

הסכם באשקלון מפא'יאח"עואפרידר

מועצת עירית אשקלון המאוחדת מתכגטת כיום ב' לישיבתה המעשית הראשונה, כשעל סדר יומה כחירות להנהלת העיריד. וועדות שונות. ישיבת קודמת שנקבעה לליל רביעי נדחתה מחוסר הסכם כינמפלגתי על הרכב הנהלת העיריה. לכתב עתי"ם נודע, שהמפלגות המשתתפות כמועצה הגיעו לידי הסכם ביניהן ויצרו קואליציה שתהיה מודעת ממסא"י, אחדות העבודה ונציגי חברת . אפרידר". הקואליציה הקודמת של עירית אשקלון היתד. מורכבת מ־ מפא"י ו"הסועל המזרחי". לפי אותו הסכם יכהן נציג מסאיי כסגן ראש עיריה יחיד ואילו ההנהלה תהיה מורכבת מ־5 חברי* נציג ספ"ס המקומי שהסכים תחילה להצטרף להנהלה, הודיע ברגע האחרון כי הוא חוזר בו פהחלטתו זו.

, אין בפיצוי נזקי שטפוף ש

אין לחייב את העיריה על נזקיםנגרפו כתוצאה פשטפון — קבע אתמול השופט מר ש. לבנברג, בדחותו בבית המשפט המחוזי בתל־אביב את התביעה של בעל בית מלאכה לסריגה בת"א לפיצויים בסך ‭24, 000‬ ל"י מעירית ת"א על נזקים שנגרמו לו כתוצאה מחדירת מיס למרתף, שבו חחזיק מכונות" חומר גלם וסחורה מוג־ מרת. השופ ש חייב את התובע ב־‭2, 650 ‬ ל"י הוצאות המשפט ושכר עורכי הדין של הצדדים. התובע, מר ח. סולגיק, בעל מפעל הסריגה , סרג עדן בע"מ" מרחוב השל"ה מס' 9 בת"א טען בבית המשפט, כי בי‭21‬ ביגואר ‭1954‬ ירד גשם חזק בת"א ובאשמת העיריה' שלא דאגה לשמור על תעלת ניקוז, שחסרה במקום, ובאשמת שכניו באותו רחוב, שסתמו את תעלת הניקוז בעת הקמת בנין על מגרשם, הוצף בית המלאכה שלו הנמצא במרתף. במהלך המשפט נתברר' כי מר סולגיק עצמו לא דאג להגן על מרתפו מפני המים וכי לבקשתו חפרה העי־ ריר. תעלת ניקוז במגרש השכן. השופט קבע, כי התעלה נחפרה ללא רשות בעלי המגרש והיא לא היתר. חלק מרשת הביוב של העיריה, כך אין הרשות המקומית אחראית להחזקתה. בדרך כלל' קבע השופט, מחייבת פקודת הביוב את העיריה לואוג לניקיזו של הרחוב' אולם אין היא מחייבת אותה להסיר את המים מכל רחוב. כל עיריה תבצע רק את השרותיס אשר ביכולתה הכספית לבצעם ואין היא חייבת בשרותים שהם למעלה מכיחה ומחוץ לתקציבה• לתובע טען עו"ד ח. דבורין ולעידית טען עו"ד העיריה צ. זילניגר. לשכנים, שצורפו גם הם כצד כמשפט, טענו עורכי הדין ד''ר י. מגהייס וד. שיינפלד.

בת 3 נהרגה בהתמוטטות קיר יר ב

בהתמוטט ק של גדר, ניטפתהיום א' בבוקר ילדה בת ‭'3‬ ששיחקה עם חבריה כקרבת מקוס. המעשה אירע כרחוב חסףבק ליד המסגד בתל• אביבי כאשד ילדים שיחקו בשער המ• חובר לגדר הבית. לפתע התמוטטה ת• גדר וגוש ביטון גדול נפל על הילדה ופצעה פצעים אנושים. הילדה הפצועה אשר שמהר. מלא טרם הוברר, נלקחה לבית החולים אולם מתה בדרך. המשטרה חוקרת. נפצע מפליפת כדור רוכה פצוע בבטנו מכדור של רובה . טוטו" " הובא בשבת שמואל פוליאקוב, תושב מי נפתוח, לבית החולים . הדסה" כירושלים. מר פוליאקוב, נפצע בשעת טיול עם קבוצת חברים בהרי יהודה, בדרך בין נס הרים לכר גיורא• כאשר הכדור נפלט מתוך הרובה השייך לאחת מחברות הקבוצה בלה ורדי. המשטרה פתחת בחקירה• מצבו של הפצוע אינו מעורר דאגה.

החל משפט נאשם ברצח בו דודו

משפטו של ראטב אברהימ, בן ‭22 ‬ מאבו גוש, הנאשם ברצח בן דודו עלי אברהים, בן ‭'20‬ על רקע של דין ודברים סביב . הצצה" לחדר הנשים, התל להתברר ביום א' בבית המשפט המחוזי בירושלים, בפני הנשיא ד"ר ב. המי והשופטים מר מ. גולן ימר י. כהן. סגן פרקליט המחוז, מר א. וולינסקי, גודל בפתיחה המשפט את פרשת האשמה' לדברי התביעה, אירע היצח ב־‭14‬ באוגיסט אשתקד, בכפר בשעת טבפ נשואין שנערך בכפר. כמה מצעירי הכפר הסתובבו ממול לבית שבו נמצאו אחיותיו של הנאשם, והלה טען כי אחד הצעירים מסתכל באחיותיו מבעד לחלון. כאשר הנאשם השתער עליו וביקש להכותו, יצא המנוח להגנת הנתקף, ובתשובה לכך הטיח הנאשם לעומתו דברי עלבון. תוך כד חילופי גידופים פגע הנאשם בפגיון בגבו של יריבו וברח• לדברי התביעה, שמה דקירה זו קץ לחייו של המנוח. אבותיהם של הנאשם והמנוח הם אחים ואמיתיהם אחיות. לנאשם ר'כוסר באשמה טוען עו"ד ח. קאזים מתליאביב.

הסכמים ערביים דרצדדיים

מאז הצהיר גמאל עבדול נאצר, ראש ממשלת מצרים' את הצהרתו על הסכם הנשק עם צ'אכוסלובאקיה, מנסה הוא לנצל את הדבר כדי לחזור וליטול לידיו את הגה המדיניות הערבית של מדינות החבר הערבי. הוא מנסה לכוון גם את מדיניות חימושם של צבאות ערב לפי תכנית מוסכמת מראש בינו ובין המלך סעוד ושוכרי קואתלי, נשיא סוריה• התכנית מבוססת על המדיניות הפרו־ערבית של כרית המועצות• כל הכנוסים הערבים' ההצהרות והמאמרים המתפרסמים בעתוניס הערביים בבירות ערב על , המיפנה במדיניות מצדים" מכוונים מצד קהיר או על יד שגריריה של מצרים בבירות ערב• התעמולה המקיפה המתנהלת בארצות ערב ומחוצה להן, כדי להצדיק את המיסנה, ממומנת כנראה על ידי סעודיה ומצרים בדרכים ובצורות שונות. הכס!? יענה את הכל מצרים וסעודיה משקיעות מאמצי ענק לעשות נפשות בארצות ערב למדיניותה החדשה של מצרים? מאמצים אלה מלווים פעילות מדינית ערה. מלבד רכישת אהדתם של מדינאים ערבים בסוריה, בלבנון ובירדן, המשבחים השכם והערב את המלך סעוד' את גמאל עבדול נאצר ואת קואתלי נשיא סוריה, ניתן כנראה סיוע כספי נדכ גם לעתונות בארצות אלה. כל המצוי אצל העתונות הערבית התפלא לראות ביום בהיר אחד הפיכה בעתונימ היומיים כירדן. עתוניס דלים אלה' המופצים באלפים אחדים של העתקות' הופיעו עד לפני כחדשים ארגעה עמודים והגה התחילו להופיע בשמונה עמודים גדולים יום יום• הם הרחיבו את המערכות ואת בתי הדפוס וקנו בתי מלאכה להכנת גלופות. עם שינויים אלה נשתנה גם טון העתונים, מביקורת נגד סעודה, המלך םעוד והאמירים הסעודים, המבזבזים את כספי הכנסות הנפט על תענוגות, לשבחים. אותו דבר גס ביחס לגמאל עבדול נאצר ומשטרו. היחס אליהם נשתנה מביקורת חריפה להערצה•

. עושיפ" דעת קהל הרודן המצרי ידע מראש שהמפנה ההופך אותו משליט המנסה לשפר את מצבם של המוני העם ־• מצרי ל"שליט לוחם", שכל דאגותיו לצבור נשק מכל הבא ביד' ייתקל בתרעומת מצד המצרים. לכן ביים את . הסכנה הגדולה האורבת למצרים מצד ישראל" כדי להצדיק את צעדו זה. נאצר אמר (כנראה פליטת־פד. ) כי ההזדיינות בצורה כזו היא אחת משאיפותיה של ההפיכה במצרים. כדי שאיש הרחוכ כמצרים לא יתקומם נגד בזבוז זדוני זה של כספי המדינה, המציאו קציני ההפיכה את עדן עריכת מגבית ההזדיינות' כדי לשתף את העם בחימוש צבאו וכדי שלא יוגד כי הממשלה צעדה צעד זה על דעת עצמה. ממשלת מצרים מביימת ועידות ואסיפות עממיות כביכול, שבהן נשמעים דברי שבח לנאצר' כדי שלא יעיז מישהו למתוח בקורת על מפנה מסוכן זה• פוריה - אגף צפוני של מצדיפ ועידת המיניסטרים הערבים לעניני חוץ שנתכנסה בקהיר בשבוע שעבר נקראה באוירה של . עסקת הנשק". ד

כל הדיונים בנושאים אחרים היו למראית עין. בעצם דיוניה של הועידה בתכניות ניצול מי הירדן, ובהצעתו של פוסטר דאלאס, נתקיימו , אספות צדדיות" בעלות אופי צבאי, בהן הוצעו הצעות ותוכננו תכניות מאחורי הקלעים' בדי שמדינות ערכיות אחדות ילכו בעקבות מצדים ויעמידו בראש דאגותיהן את ענין חמושם של צבאות ערב' והנחת היסוד לגיום צבא ערכי אחיד עם מיפקדה אחידה שתכוון על ידי מצרים. דכרים אלה אינם סוד. מדינאים ערבים גילו טפחיים והסתירו טפח בענין זח• תשומת לב מיוחדת מפנה עכשיו עבדול נאצר לסוריה, הנחשבת בעיניו לאגף צבאי ערבי צפוני במקדה סל־ חמה חדשה בין מדיגות ערב לישראל. ראש ממשלת מצרים תיאר את סוריה בנאומו על התקשרותו עם צ'כוסלד בקיה' כ"מדינה ערכית שהצילה את מצרים מפני סכנת התקפה מצד ישראל' על ידי שסוריה התטנגה לתקוף את ישראל מצפון נעח מלחמת ישראל במצרים בדרום". הרמטכ"ל הסודי הוא הרממכ"ל הערכי היחיד שנלוזה למשלחת ארצו לועידת המיניסטרים העד בים יעדני מיז בקהיד• דמטכ"ל זה נועד עם הרממכ"ל המצרי ועם פיניס• ///

טר המלחמה המצרי וכנראה דנו בתכניו תכניות לחימוש הצבא הסורי בנשק צ'כי ' באמצעות מצרי* ובתכנון תכנית פעולה צבאית משותפי1 בשעת הצורך, כד שלא יוגד שסוריה' שכנתן של עיראק וטורקיה, נפלה אף היא כמצרים לזרועות רוסיה. מתי יתהילו כהרפתקה

הדשה הדיונים הצבאיים והמדיניים של השבוע שעבר בקהיר אין פירושם שעב־ דול נאצר "סידר" את כל מדינות רחבי הערבי ורתמן למרכבתו הרוסית החדשה. הוא הצליח להפגין את הידידות בין מצרים לבין סעודיה וסוריה, בלי חתימת ברית משולשת ביניהן. הוא גם הצליח לרכוש את אהדתם המילולית של מדינאים לבנונים' ירדנים, תימנים' לובים ואף עיראקים לו ולצערו הנועז. כמובן' אהדה זו הושגה על בסים השנאה לישראל והאיומים לבצע . סבוב שני" של המלחמה בארץ ישראל. מדינאים אלה מוכנים תמיד להשתתף בכל הפגנה אנטי־ישראלית, כדי שיוכיחו מזמן לזמן להמונים ה־ ערביים כי לא חל שנוי בעמדתם העוינת לגכי ישראל• הם גם מוכנים להשתתף בהרפתקה חדשה בארץ־ישראל. אס יוזכחו כי הושגה עליונות צבאית ערכית על ישראל. אולם כל עוד מדינאי ערב, ובראשם עבדול נאצר, ידעו כי ישראל אינה מפגרת בחימוש צבאה, לא יהיה כל ערך לאיומיהם להלחם בישראל• והם לא יעזו אפילו לנטות לת' קוף אותה. לא תכוצט. דמוקרטיזציה" של המשטר בקיץ 1955 סיימו קציני ההפיכה ב־ מצריס את משימתה העיקרית של ה• הפיכה במצרים, שהיא פינוי הצבא ה• בריטי מאזור סואץ, לאחר שגירשו אח סארוק' מי שהיה מלך מצרים' והכריזו על משטר רפובליקאי. הם התחילו מעכשיו לטפל בזירוז חימושו של הצבא המצרי בנשק חדיש' כדי לנסות ולפתור בכוח את בעיי* ארץ ישראל, שמא יוגד שקציני ההפיכה סיימו את שליחותם והם יכולים לשוב ליחידותיהם בצבא ולמסור את ניהול המדינה

לידם אזרחיות. המפנה במדיניותו של הרודן המצרי מוכיח עוד, שהוא אינו מוכן לקיים את הבטחתו לחדש את המשטר הפרלמנטרי הקונסטיטוציוני כמצרים שהובטח למצרים. נאצר הבטיח חגיגית כי בינואר ‭1956‬ יבצע את הבטחתו זר. העובדה שנאצר מרכז עכשיו את כל התענינותו ומאמציו בחימוש הצבא ובצחצוח חרבות ואיומים כלפי ישראל וכלפי צרפת מוכיחה שתכניותיו לבצע הסיכה חברתית וכלכלית במצרינן נכשלו, והוא מתירא מפני תגובת המון העם המצרי ויריביו הרבים בפנים מועצת ההפיכה ומחוצה לה. הפכמיפ נפרדיפ כמקופ כרית כשלון מאמציו לבצע תכנית של איחוד ערבי בלי עיראק ובלי ירדן, הנתונות להשפעת בריטניה, לא הצליחו. גם התכנית של ברית משולשת מצ־ רים־םעודיה־סוריה נתקלה בקשיים גוו' ליס בגלל מעמדה העדין של סוריה. גס בנדון זה בא מפנה בעמדתו של נאצר• הוא משקיע עכשיו מאמצים לח• תום על הסכמים גלויים וחשאיים דו? צדדיים עם סעודיה, סוריה ולבנון' כדי שילכו בעקבות מצרים ויחמשו את צב• אותיהן בנשק מהארצות הקומוניסט'

יות. בקיצור' מצרים מעונינת עכשיו להכשיר מדינות אלה מבחינה צבאית ומדינית ל"סבוב שני" במלחמה בארץ־ ישראל וגמ שישמשו לה משענת במוסדות הביגלאומיים. המטרה הסופית של המפנה כמדיד יות מצרים היא למשוך את מדינות ערכ למחנה המדינות הדוגלות בנייטר• ליות מזוינת במלחמת עךלס חדשה. מכאן תמיכת רוסיה במצרים ובכל מדי• נד, ערבית אחרת. הכוונה היא שמדי• נות ערכ יימנעו מלהצטרף לברית טור• קידדעיראק. הצעד הרוסי הפרו־עדבי מכוון בעיקרו להשפיע על מדינות ערב לבל יצטרפו לברית טורקיה־עיראק לאחר חיזוקה על ידי הצטרפותן של פא־ קיסמאן ופרס• ברית המועצות ומצרים חוששות פן מדינות נוספות וגם ארצות הכרית יצטרפו לברית, וכך תמ־ שוך הברית אליח גם אחדות ממדינות ערב. מוסקבה וקהיר סבורות, כי מתן נשק וסיוע כלכלי מרוסיה למדינות ערכ יחלישו בהן את הנטיר. להצטרף לברית טורקיה־עיראק. בדרך כלל מטבעו של הערבי להצטרף לחזק. חיזוק ה-ט-ית טורקיה־עיראק עורר את דאגתם של מדינאי הקרמלין ומדינאי קהיר. מכאן "עסקת הנשק",

ןהעיריה דנה במניעת שטפונות

כ־‭650. 000‬ ל"י הוציאה עירית תל אביב לפעולות מניעה חלקית או הקטנת ממדיה של סכנת השטפוגות בחורף הבא בשכונות ובתוך העיר, כתוצאה משפך ואדי־מוצררה (נחל אילון) עם רדת גשמי זעף — על כך הודיע אמש בישיבת מועצת עירית תל אביב המהנדס העירוני מר מ. עמיעז.

הפעולה — שאין בה אמנם ן כדי למנוע לחלוטין את הישנו־ תם של השטפונות — נעשתה ב־ שלושה כיוונים. א) על ידי הפנית עריץ הואדי מסבי־ בות מיושבות שיכונים אל מקומות מרוחקים יותר בהם נספגים המים בקרקע או מציפים שטחים ריקים: ב) הוקמה סוללה גכיהה על הגדה המע־ רבית של הואדי בתחום שכונת מוני טיפיורי המאפשרת ריכוזי מים גדולים בתוך הואדי מבלי שיפרצו החוצה וב־ צדה הותקנו משאבות־מים על כל צרר. שלא תבוא; ג) נבנו כבישי־־חיבור אל ישובים שבעבר נשטפו באופן כסיכן, כדי ליצור גישה נוחה אליהן. נוסף על כך מחסלים בשכונת ה־ תקוד. את תעלת־התעול הפתוחה על ידי עקיפתה בצינור רחביממדים שי־ דע בעתיד עד גינת־התקוה שבשכונת התקוה. כדי לפתור באופן מוחלט את פרשת השטפונות, מן ההכרח להוציא לפועל את התכנית הגדולה של הפנית זרמי ואדי־מוצרדה דרך יפי אל הים' אך פעולה זו מצריכה הוצאה של 8 מיליון ל"י.

הצורך כהשגת מלווה מר עמיעז עמד על הצורך הדחוף בהשגת מלווה כדי לבצע עבודות פיתוח' כולל ביוב וחעול' יחד עם עבו־ דות־הבניה הפרטית והצבורית לנוכח העובדה המדאיגה שעד כה היה פיגור ניכר בפיתוח לעומת הקצב המוגבר של תנועת הבניה. אחת התוצאות מכך שהשיכוניס השונים ומרחבי־מגיריב מסוגים אחרים שנבנו ללא שרותי פיתוח סובלים מאד מליקויי ביוב' תעול. שטפונות, דרכי תחבורה משובשים ויש גם מקרים של סכנות כעצם כניה בלתי מתוכננת כהלכה. דרושה גם פעולה דחופה בהרחבת רשת כבישים ראשיים וכבישי־חיבור לישובים החדשים המרוחקים ממרכזי העיר. מר עמיעז הקדיש חלק מהרצאתו לבירורכללי של תכנית נרחבת לרשת תעול וביוב בעיי ובשכונות שביצועה דורשת הוצאה של 8 וחצי מיליון ל"י. בין השאר עומדים לבצע פעולות העול בסביבות הרחובות החשמונאים (בקרבת השוק החדש); ריינס — סלך ג'ורג'ן גן מאיר — סרומפלדור. דכרי קטרוג כוויכוה כתום ההרצאה החל דיון נרחב כשאלת השספונות ונשמעו דברי קטרוג על שהעיריה לא הצליחה עד כד. להוציא לפועל עבודות־מניעד. של ה־ שטפונות לפחות במידה האפשרית. בדיון, שהתנהל על ידי מ"מ ראש העירית מר מ. איכילוב' השתתפו ה"ה א. שכטר' גבי אהרונסון, גבי קזדציי, מנחם ההן ושנקר (מסיעת מפא"י); מ. גולדשטיין (סרוגרסיבים); י. ימ-

כור (מס"ם); ש• קנסור (לאחרות עבודה ); המהנדס צ. שכסרמן (. חרות") וסגן ראש העיריה מר ם. שושני. מר שנקר קרא לרחם לא רק על השכונות הנשטפות והסובלות מאד מכך אלא גם על רחוב אלנבי ההופך לאגם מיפ בעת השטסוגות. מי? שכטרמן' שחקר במיוחד את הפרשה הציע ועדה מיוחדת שתטפל בעדן ד אילו מר שושני הקיף בדבריו כמה בעיות לצמצום סכנת השטסונות ול־ פיתוח אפיקי תעול וביוב בעיר םכלל ובשכונות בפרס. ה"ה י. ימכור וסובין קראו להנהיג שימת מסים חדשה לפיה ישאו כעלי' ההון בהוצאות הצלתם של חסרי• *•אמצעים משטפונות ופגעים אחרים. מר מנחם כהן גילה בין השאר, כי מכלי שיינתן אישור לתכנון מסודר של כניד. כשכונות הנתונות לסכנת שטפונות נבנו שם בשנה האחרונה בלבד 850 בתים לפי תכניות פלתי מאושרות כהלכה? מר גולדשטיין הד היר בפני הישנות המנב של . עשיד אחרי האסין במקום התכוננות ראויה לשמה לקראת אסונות של שטפודת". לכסוף הוחלס למסור להנהלת העירי , " ' יפוי כוח להכנת תכנית דחופה של אמצעי הצלה ועזרה לנפגעי ה' שטפונות וכן למניעתן ככל האפשר. פהכת ככהירת ועדות בתחילת הישיבה קטרג מר א. שבטי ומפא"י) קשות על הסחבת בבחירת ועדות חיוניות כיותר לעידיה יל• שרותיה. מר טובין תבע למלא מיד את תביעות עובדי העיר להשוואת שכרם עס שכר עובדי הממשלה.

‭^!?'. \!3 ג"‬ו. הגב גולדה מאירסון (שהשתתפה אותו הזמן בישיבת מרכז מפא"י ומר חלודנביץ' (מ"לאחדות עבודה") הנמצא ביוגוסלביה. הוכת הטיפול הםוציאלי מ"מ ראש עירית תל אביב' מר מ. איכילוב' פנה אל שר הפנים בתביעה שלא לאשר כל החלמה ולא להגיש לאישור הכנסת הצעת־חוק לפיה תוטל חובת הטיפול והתמיכה במקרים סוציאליים על הרשויות המקומיות טרם ידונו על כך עם הנהלות הרשויות המקומיות. מר איכילוב קובע במכתבו שמצבן הכספי הקשה של הרשויות המקומיות י— כולל עירית תל אביב — עושה לאל כל אפשרות של קבלת מעמפה כספיח כזאת ואחריות כלפי צבור הנצרכים הסוציאליים לסד שיושג הסדר כספי , מתאים בין הממשלה לבין הרשויות

בראדיו

חדשות גלים בינוניים: ‭622‬ סטי (‭575‬ ק"ה), ‭407‬ סטר (‭737‬ ק"ה), ‭>49 ‬ (‭1205‬ ה"ח). - ע:רית: ‭11 . 8. 30 . 8 , 1. 30 , 7 ‬ — אנגלית: ‭. 45‬ נ. 5ו. 0ו ‭6. 30‬ "טה טובו": ‭6. 35‬ חתזנמ5ות בו קר: ‭8'" 6. 45‬עוז טושיקאלי": ‭7. 15‬ . נ עיטות בוקר"; ‭12‬ -סזסיסה לצהרי ה יום": ‭12. 30‬ "מאולם חקונצרטיס". רבו ז'אק: שיטפוניח סס' 6 בטי־סינור "ס העולם תחדש" (בביצוע תזטורת קלינ לנד בניצוח ;יאורנ :ל1 סטראווי: שקי: שויטה "צפור חאש" (המנצח: יו נ'יז אורטנדי); ‭1. 45‬ "רשים גילים": 1 "מוםיקה מזרחית"; ‭15‬•* . מוסיקה לש עת הנופש"; ‭4. 40‬ שרקי זטרה טפי לו טח לאיפר (סופראן); 5 "באחלי תו רד. " — מו חשפרות חתורנית: ‭;. 15 ‬ "פינת הילד": "דייו צפורים": ‭!. 30 ‬ "לנוער": "סז ־זעט למקלט" ומפי נדו לים, לקט שיפורים על נדולי י'מראל: 7 מאוצר חעם: ‭7. 02‬ קונצרט תזטורר "קול ישראל", בניצוח חנו שלזינגר חשוליסט" דניאל בניסיני (ויולה) הנדל: 'מלשה קטעים שתור . מוסיקת ה מיס", חופמיישטר: קוגצ'דטו ברח־מנ'־ו לוויולח ולתזמורת; ‭7. 35‬ פרדת שיחור על הבתים מאת עמנואל מרקש: ב) יונ בסחנח הבדואי: ‭7. 50‬ "צלילים מספ רים" ־־ "ורדי" - סדרת תכניות ב עריבת טיבאל אוחד: ‭8. 15‬ פיסי חיז: "" בתנ"ד: ‭" 8. 45‬ ימז החרשות: 9 "המ סר עולת": . נזר דיז מוות" — תסביר כתוב וטבויים זרי סיכאל אלסז; ‭:0 ‬ שתי סונאטות ?כינור ולפסנתר, בביצה סשה אברור (כנור) ואלבםנדרה אלי שוז (פסנתר). הנדל: סונטה מס' 4 ברח טג'וד: בטחובז: סונטה במי-בטול-מנ'וו אופוס ‭12‬ מם' ‭10. 30 ;3‬ פזמוניס ומחו לות "בבקשתד". ־. לי צה"ל ‭6. 35‬פנטסיה" — ננודים ברוח ו במקצב; " 7 תכנית כבקשתד לשירים נ עברית; ‭30‬־• " ביז הדנלים" — אשי"ו למתרחש בצבא; 8 תזמורות צה"ל" - תזמורת חיל חאויר בניצוחו של סר אריד טייר: ‭8. 30‬ הדשות; ‭8. 45‬ "הקוב צרט השימפוני השבועי": — מוצארט דיברטימנטו בטי נמול טז'וד לכל :שיפה — בביצוע הלהקה הלונדוני! בניצוח הארי בלר• דוכנאני: וריאציוו על ,. שיר ילדים" לפסנתר ולתזמיר! בביצוע שידל שמית והתזמורת הפילהו סונית הלונדונית בניצוח סר מאלקול סדנ'נט. בראחמש: סימפוניה מם' " קול לונדון בעברית חדשות: שיחה על חדשות היום; ז דים טז העולם. המשנה היומית נ"ק ו' ב'—נ י. פרקי היום בתנ"ך ו יחוש* י"ז—י"ח•

ועדה לדיון על עבודות הדחק בת"א על הקמת ועדה משותפת של

נציגי משרד הפנים, משרד העבודה ועירית תל־אביב, שתעבד תכנית להעסקת פו' עלי הדחק במסגרת כספי תכניות הפיתוח הכללית של עירית תל־אביב לשנה הבאה' הוחלט בפגישה שהתקיימה אתמול כמשרד הפנים בירושלים, בה השתתפו המנהלים הכלליים של משרד הפנים והעבודה ונציגי העיריה. המנהל הכללי של משרד הפנים' ד"ר מ• סילברסטון, מסו לנציגי העיריה כי משרדו ומשרד העבודה הקציבו סכום של ‭25, 000‬ ל"י כל אחד להמשך עבודות הדחק בתל־אביב, עד לסוף השנה• אולם החל מינואר של השנה הבאה לא יוכלו המשרדים להמשיך בהקצבת כספים, ועל העיריה יהיה לשלב את פועלי הדחק בתכניות הפיתוח הכללית שלה. נציגי העיריה מעני, כי לא יוכלו לעמוד בהוצאה הכספית הקשורה בכך' והם שהציעו, לפתרון הבעיה, הקמת ועדה משותפת, שתדון על הדרכים להשגת האמצעים ולעיבוד התכניות המתאימות לכך.

ראיתי שמעתי

שמהת הכהירה אחרי יותר מחודשיים של משא־ ומתן נבחר סוף סוף המהנדס יצחק כץ לראש עירית רחובות. הישיבד בה התקיימה ההצבעה הרביעית לבתירת ראש העיריה היתר. ברוח טובה. דומה היה שאף לסיעות האופוזיציה רווח כשחוסל הסעיף השגרתי בסדר היום: "בחירת ראש העיר". דוברי סיעות האופוזיציה :ולס אחלו לראש העיריה החדש הצל־ חה בתפקידו הקשה. הכל הודי כי מר :ץ ראד לתפקיד. מר כץ הוא גב, '. קומה' רחב שכס וחייכני. שנים רבות היה מנהל משרדי . סולל בונה" ברחובות. כשהחלו נציגי הסיעות השונית למסיר את הצהרותיהם, ובא תורו של נציג הציונים הכלליים, מר דב כרמלי, ביקש זה את סליחת הנאספים על ש* ר. וא מנצל את במת העיריה למטרות פרטיות, והזמין את חברי מועצת ה־ גידיה ואת קהל הנאמפימ לחתונת בתו, חברת כשק "נחל־עוד. הפתיע עוד יותר מר אריה שימנסקי, מהפרוגרםיבייס, שהיד. המועמד השני לראשות העידה, בהצהירי כי מעולם לא חלם על ראשות העיריה, אלא הס־ כים• להיות מועמד כדי ללחוץ על מפא"י, שהיא סיעת הרוב• בעיריה. לשתף את יתד הכוחות המיוצגימ ב• עידיה בנהול עגיגי העיר.

הגדיל לעשות ישראל עובדה, נציג התימנים, שבדבריו הרבה להשתמש במשלים מהתנ"ך ומהמדרש, שהעלו גלי צחוק. פית אהפ" כרמת השופט " ליד רמת השופט שמעל פנסה נפ־ חחה לא מכבר אכםגית־נוער הקרויה "כית אחם" על שמו של מגחס (אחם) ברגמן, שנפל לא הרחק מאותו מקום בעת אמוני פלמ"ח לפני ‭10‬ שדם בדיוק. זוהי אחת מ־‭11‬ אכסניות הנוער המשמשות נערים ומטיילים אחרים המשוטטים בארץ. מלבו הנוכחי כולל . בית אחם" בנין נאי. בן שלוש קומות ולידו צריף "וזי. שני אלה על גבעה רמה. ממנה נשקף מדאה מרהיב עיז על פגי כל האזור ההררי סביב. בבנין חדר אוכל ומטבח על כל אביזדו עם הספקת מיס ומאור ואף מקרר חשמלי. בשתי דר דיוטות העליונות ובצריף השוודי יש מטות עם מזרנים ואף סדינים לאכסון ‭60‬ צעירים. מסביב לאכסניה מגרש של ‭10‬ דונמים שבתכנית היוזמים ליעדו. על המטיילים להביא עמם קצת צרכי־ אוכל, והרי הס יכולים לערוך כאן מחנה נופש• על האכפניה הופקד לפסח מטעם המשפחה אחד מחבד ההבו־ז ש. נחפס* לרעיון זה, ומצטיין בלב רחב ובסבר פגים יפות שהוא סגלה לכל

אורח. תוך תקופה קצרה הספיקו לעבור דדך האכסניה כ־600 פטייליס כולל בני נוער, צופים ואף חברי קורס מדריכים של הסוכנות ממארוקו. בהוצאות האכסניה' הנוטלת דק תשלום מינימלי מהמטיילים. נושאת משפחת ברגמן(הממוני' על המחוז בחיפה) וקבוצת יד• דים שיסדו אגודה מיוחדת לשם כך.

לה‭!5‬ת הצפון להקה מאית חדשה המעלה ול וד במה מחזות בעלי אופי מבדר ומואר כאחד במקום סקצ'ים ופזמונים מבדזמ על חשבון הרס"ר והשיךגימל, כפי שהורגלנו בהם בלהקות הצבאיות בארץ, גוסדה לפד 10 חדשימ במסגרת פקזך הצפון של צה"ל ותופיע ביום גי בפ!0 הראשונה בפני ציבור אזרחי בסבעוג במחזה בן שש תמונות ששמו "גלגוליו של משה ונטילםור". להקה זו מצפ* יינת באמביציה של האחראים לה להעלותה לרמה של תיאטרון צבאי קבו* גם זאת תופעה חדשה בלהקות ור צבאיות שלנו, שהאחראים להן מפריזים בעקביות כי אין שאיפתם להיוון לתיאטרון קבוע. הלהקה החדשה מוגה ‭17‬ איש, יוצאי להקות "אילץ" ו"הדדוס" וביצעה מווו הקמתה 170 הופעות במחנות הצבא דגי משלטיו ממטולה ועד אילת. המחזה "גל־ גוליו של משהונסילפור"־י, 1ירמושלי‭-4 ‬ מגבלות, דן בייעול ומוסמך בצמ והוצג ‭60‬ פעם. נושא המחזההנא 9 תעלה הלקה יהיה הסודות בצב* יחד עס המחזי. חייבת הלימה להכין תכנית קלח ליושבי חמשלמי*!יי*י ‭09 ‬ אין אפשרות מכנית ?!־ •! ‭**1‬פחזה־ V־ לך מעבדת עתה הלהקה גפ תכימ בידור קלה לקראת הם חנוכה. חברי הלהקה כולם בשדות סדיו^ < חבה־ הלהקה עצמם. זריעה כימפופ

ניסויים מוצלחים נעשו בזמן האזד רון באוסטרליה לזרוע חסה ממסוםיס קלים, המטוסים, שטסו בגובה 6 עד ‭20‬ מטר מעל הקרקע, זרעו בשעתיים ‭400‬ דונאם אדמה טובענית, שאי אפשר היד, לזרוע אותה בשום דרך אחרת. במקום אחר נזרעו ממסוסים 160 דונאפ• השטח מורכב מחיקות שונות בסיבי, וכפי שנודע נבטי בכל החלקות' חוץ מזיבורית גמורה, %‭80‬ מן הזרעים. זד הי תוצאה מעודדת מאד, זמן למחרת הזריעה ירדו כמעט ‭50‬ מ"מ גשמי* חלק רב מן השטח הנזרע הוצף וזד עים נשטפו. לוא הספיקו לשוד את ה--שדה לאחר זריעה או להעביר עליו עד י רי צאן (המשרדים את הקרקע בטלפי• הם), פן הסתם היתר. התוצאה טוסו הרבה יותר• בכל האזור ההוא נשארו שדות רבים בלתי זרועים בקיץ זה (כ7 ־ בחורף, כי שם הקיץ חורף) בגלל ריבוי יוצא מן הכלל של הגש• מים. הניסוי בשתי החלקות מוכיח שגם שדית מוצפים אפשר לזרוע כהצלחה, אס ישתמשו במטוסים. מהפש את תונו

קצין טורה, לשעבר בא לדמשק כד לחפש מטמון זהב (‭20‬ אלף לירות) שהטמין בשנת 1918 כשהצבא הטורקי יצא מסוריה. הקצין מספר כי היה נעיר חאלב וחשש שמא יאבד את הונו אגב נסיגה. הוא השאיר לעצמי ‭900 ‬ לירות' ואת השאר שם בקופת פלדה יסמן איתה בסביבת כפר בצפון סד ריה. כזכוז ראמי דה גורמין' שהעולם הםפרד ת־ מעלה כיום את זכרו ליום השנה החמישים למותו , היה אוש ר במרירות בלתי מוסווית: ־מה טעם בכל ההשכלה היסודית שהיא הברח. המדינה מ* בזבזת מיליונים, מדי שנה, כדי ללמד את ההמונים לקרוא. והללו משלמדו לקיוא — שוב אין הם קוראים". —־ יי"?"ו

כוכתה דליקה בחדר שככנפיית ישו ! גייס י בחדר שב־

‭""‬ *ומק*•' כנסיית ישו בירושלים העתיקה. בחדר זה נמצאים בגדי הכהונה של הכמרים מעדת היוונים האורתודוכסים. אחד הכמרים השאיר נר דולק באותו חדר וזה גרם לדלילה. האש כובתה, מודיע •פלשתין". הנזק שנגרם אינו גדול. אוגגדיה - אופפריה ‭1:6 ‬ וינה, ‭, 16‬ (םי"צ). אונגריה ניצחה אח אוסטדד. בתוצאות ‭1:6‬ (המחצית ‭;0:1 ‬ בתהרות כדורגל שנערכה כבודאסשמ, הולנד-כלגיה ‭2:2 ‬ דוטרדאם, ‭16‬ (ע"ד). תחרות כדורגל כין הולנד לבלגיה . שהתקיימה כאן היום נסתיימה בתוצאות ‭. 2:2‬ במחצית הראשונה: ‭1:1‬•

הלרתדידפייטמ"*ץ

תוך אבל מבד הלכו ביום א' ‭12‬ ילדים יהודים פלשים מכפר בתיה' ‭2 ~ ‬ גערות קטנות ו־‭10‬ נערים — אחר אדונו של ד"ר י• נ. פייטלוביץ' אשר חקר את מוצאם ותולדתם של הפלשים בחבש ודאג להחזרתם לכנסת 'שואל. . ההלווייה יצאה ב־3 אחד הצהרים מבית המנוח ברחוב ויתקין 10 בתל־ אביב' לבית הקברות בנחלת יצחק. כין המלווים נראו גם הקונסול הכבוד של הנש בישראלי ואישי ציבור רבים. דבד הספד נישאו על ידי פדופ. נ. סלושץ, אשר עמד על עבודתו החלד גית של המנוח בין נדחי ישראל ועל מאמציו הבלתי פוסקים לקליטתם בהוד עם ישראל. פרופ. סלושץ אמד, פי אנו עומדים בפני סכנת הפסקת הקשר עם שבט יהודי זה, ותבע לדאוג לאחים נידחים אלה, כזכרון לפעלו של המנוח. כן נאמרו דברי הספד על ידי ח"כ הרב ד"ר מ• נורוק' ד"ר א- רוזנפלד' בשם הברית העברית העולמית, ואחדים. י. זהכי ז"י הוכא להןכודות חלויתו של ישראל זהבי ז"ל, עובד "הארץ" שנספה בליל שבת בהתהפך אופנועו. נערכה אתמול אחרי הצהרים בתלאביב. לאחר שהאב השכול אמר "קדיש" ליד חדר המתים של בית החולים העירוני' יצאה התלויה לבית הקברות בקרית שאול. השתתפו רב־ס מבית . הארץ" ועובדי מחלקת החינוך של העידה, שבה עובד אביו. משפהה הורעלה כשעת סעודה משפחה בת 9 נפשות הורעלה מאכילת מזון בלתי טרי והועברה במוצאי שבה במצב קשה לבית החולים "אסי• חרופא" בצריפין. כפי שנמסר ממ. ד. א, לו. לכתב עת"ים ברמלה, ערםר. משפחת אברהם כהן מלוד סעודה חגיגית' כהשתתפות כמד. אורחים מבני משפחתם. כשעות הערב הרגישו הסועדים לפתע ברע, ורופא שהוזמן לביתם העבירם מיד לבית החולים, לאחר שקבע שזו הרעלת קיבה. מבית החו' לים , אסף הרופא" נמסר, כי מצבב אינו מעורר דאגה. ~ נ הארץ ‭17. 10. 55 ‬