⁨⁨הארץ⁩, 26 אפריל 1953⁩ — מטוס ללא טייס התנפץ בניסוי אטומי [⁨כתבה⁩]

מטוס ללא טייס התנפץ בניסוי אטומי

לאס ואגאם, •3 (יו. פי. ). בשטחי־ הניסוי של מדבר נוזאדה ארעד. היום התפוצצות אטומית שבוצעה במעמד אישים חשובים מהבד הקונגרס ומ־ אות משקיפים צבאיים ואזרחיי* ברק־ ההתפוצצות נראה בלאס־ואגאם בבהירות רבה, אך הזעזוע לא ד%רגש כמעט' אף על טי שועדת האנרגיה האטומית הזהירה לטד כן •יש חשש לד־ מוץ הזגוגיות בכל הבתים המצויים ב־ ראדיוס של ‭300‬ ק"מ ממקום ההתפוצצות. ההתפוצצות נערכה בשטחי־הדטוי של מישור יוקה, הנ^רוחקימ כ־‭100‬ ק"מ מלאס ואגאס, לפאת צפון־מערב. המתקן האטומי הופעל בראש מגדל בגובה ‭300‬ מטר. קול ההתפוצצות נתן את האות ל־2400 חיילים לצאת מחפירותי־ הם ולהתקדם ברגל לעבר נקודת האפ* חפירותיהם של החיילים היו מרוחקות 4 ק"מ ממקום חהתטוצצו* המתמשו גם בבעלי חי שונים, כגון כבשי* ארנבות ועכברי* לצורך מחקדם מדעיים הקשודם בהתטוצצות. מסטר מטוסים של חיל התעופה האמריקאי השתתטו בניםיו אף הם, כדי לאסוף גתודם •רעיי* . העטיפה התדמית' בניםד הנוכחי נעשה נסיון זו הפעם הראשונה להטיס איירון לתוך . העסי־ פה התארמית", שניות סטירות אחד ביצוע הפיצוץ האטומי. מטוס •ל חיל הצי האמריקאי, נהוג על ידי אלחוט, נכנס לתוך . העטיטה התארמית', אך הוא התנטץ ונטל ארצה בקרבת מקומ הטיצוץ. בשם . עטיפה תארמית' מבניט גל־ חום מיוחד במינו ד, מתמר ועולה ממקום הפיצוץ האטומי לפני הופעת הענן הידוע, בדמות טםריה. עד כה נעשו נם־ ימות להטיס מטוסים רק לתוך ענן הטסדה, אך לא לתוך חעסיטד. התאד מית. מארגן הניסוי , מר קארול ל. טיילר, הודע בי המטופ השתחרר מן הפיקוח האלחוטי והתרסק לא רחוק ממקום ההתפוצצות, מעבר למקום הימצאם •ל החיילים המשתתפים בניסוי.

בהמשך הודעתו נאמר, כי למעלה מ־ ‭50‬ מסוסים השתתפו בניסוי. אנשי צוות העובדים של הניסוי, שחזו בהתפוצצות ממרחק לא רב, מסרו כי הד גישו זעזוע חזק, וסבורים כי היה זה אחד הפיצוצים הגדולים של הסדרה ה־ נוכחית. נשיא צ'ילי הוזמן לישראל ע"י מ. שרת סנטיאגו' ‭25‬ (ע"ר וםס"א). שר החוץ מר משה שרת, שסעד אתמול סעודת צהרים על שולחנו של נשיא ציילי, מר קארלוס איוואניאס, הזמין את הנשיא לביקור בישראל. גנראל איוואניאס השיב, *י יחשוב *ו ניקור כזה לעונג. כל סנטיאגו חגגה אח ביקורו של מר שרת. בקבלת פנים שנערבד. בביתו של נציג ישראל מר גורן הגיע מיניסטר החוץ של צ'ילי, מר פאגאר, את הערכתו למר שרת. באסיפה שנערכה אור ליופ ו' בתי־ !אטרון העירוני קיבל קהל של אלפים בתשואות את מר שרת, שהוצג על ידי מו־ רוברטו אהרון, נשיא ההסתדרות הציודת של ודלי. בביקורו אצל הנשיא איבאניאט סמלו מר שרת איגרת מאת הנשיא בן־ צבי וכד חרס שנמצא בחפירות בקרבת ירושלים — כלי בסגנון פידקי מן המאה השדה לספירת הגוצד* הסכם מםחד נחתם כאן בין מדינת ישראל לבין ציילי בטכס רשמי. בשם ישראל חתם על ההסכם שר החוץ, מר שרת. אחרי קבלת פנים מסיארת שנערכה לכבודי בארמוני של נשיא צ'ילי. סר שרת ורעיתו היו אורחי הכבוד בסעודה מדדת אצל הנשיא, בה השתת־ טו כחמישים מדינאים מארצות אחרו* מר שרת עומד לחזור ביוס ג' לארגנטינה ויהיה אורחה של הקהילה היהודית בבואינוס אייר* בקבלת טניס שתערך בהשתתפותו של ציר ישראל בארגנטינה מר יעקב צור. אכואידס איירס ימשיך אר שרת בסיור שהוא עורך באדנות אמריקה מדרונית" ויישא לממטוידיאו, בירת או־ רוגיאי.