⁨⁨הארץ⁩, 21 יוני 1951⁩ — ספיח - בית קמה ! [⁨כתבה⁩]

ספיח - בית קמה !

במרחבי הגגב, שרגל יהודית כמעט *א דרכה בחס! כיום מחרשות יהודיות וולחות אותס. סראקסוריס מטרטריס מעלים אבק* שדוח שעורה צצים בין• !קופה קצרה, ופה ושם עולים ישובים זדשים, עמדנס רשומים בשום מפה, ־רק השלם החדש שנקבע *ןןם, מודיע (ל סיומם. יש והמקום לא זפה עדיין לשם עב־ יי , ודוא נקרא עדיין בשם הערבי: *בוי*יבר או פלוג'ה בי, ולפרקים אתה מהייך לשמע השמות החדשים המשו־ גיס* *שובה", •ןילת", "תפרח", "פדו־ "וסי' ועוד, הרשומים בשלט. ן *גי* פלוג'ה - גאד־*כע הכביש, שםלילתו נגמרה זה עתה, הביש פלוג'ד. —כאו"שכע, כאורך ‭36 ‬ שי מ, עוד מעןז ויהסך להיות הדדף הראשית לפאדישבע. :שתושלם םלילת הכביש סכאר־סוכיה־קדמה עד פלוג'ה, תקצר הדרך תליאניב—כאר־שבע־ כ‭40 ‬ ק"מ. דדן זו, דדך קדומים היא. האנגלים הכשירו את הדרך, ובקיץ היתה התחבורה הערבית עושה דרכה בכביש מז, מיפו עד כאר־שבע. בכביש זה הוקמו שתי הנקודות הראשונות — משמר־הנגב, שובל — היושבות בצדי הדרך. עם ייצוב השל־ מון הישראלי במקום זה, הוחל כפלי * לת הכביש והכשרתו לתנועה. כיום יכול אתה לעבור לאורך בביש זד. בדרך מצויינת עד לפלוג'ה ההרוסה. מכאן ואילך נוסה הדרך הצדה, כדי להתחבר אל הדרך החדשה, העובדת ליד גת הקיבוץ. לסי שעה מועסת *תנועה בכביש זה, שעדיין ^א הושלם. מעגלות ובינתיים וישובים חדשים נופדיס. כאן יוקס גוש. של ישובים שיקרא בשם מעגלות. שני ישובים למעג־ לות אלה כבר הוקמו. האחד ליד המקום. הנקרא כשם אבו־ג'בר. כאן היתה קיימת לפנים טחנת קמח של השיך הבדוי אבונג'בר, ראש שבס הג'כאראת. במקום זה יש מיס, והבאר שכקרכת הסחנה תוקנה, והיא מספקת מיס למעבדה. במרחק מר. ממנה, לצד *פון, קרוב לפלוג'ה, נמצאת המעכ' דה, הנקראת עדיין בשם פלוג'ה כ/ אך שמה העגדי הוא כבד כיוס מעג" לות ב. י יושבי המחנות האלה דוכס עובדם כסביבה. הגברים מכשירים את עצמם לחקלאות ולעבודות צמריות, והנשים נוםעות העירה לעבוד במשק בית. >8ני שנתיים עלה על המישור, צפו־ נד, משובל, 5 הקיבוץ ספיח. אנשי הקיבוץ הם הברי •השומר הנעיד": צעירים רובם מפולין ואונגאריה. החברים *שו תדשים יביס במחנות קפריסין, ימשעלו ארצה, נכנסו להכשרות בקיבוצים. הם נדדו מהכשרה להכשרה: קצתם בהזורע, עמיר, שריד, וקצתם בעבדון, מסילות, בית זרע. הם כבר ממש שנים בארץ ולפני שנתיים עלו *ל אדמתם. בהכשרות נקראו בשם >זפיח. היתה זו הצעתו של אהד המד־ ייכים שהכתיר קבוצה זו בשם זח עוד *היותם בקפריסין. שם זד. דבק בקבוצה, ועד היום ידוע המקום בשם •ספיה". הקרן הקיימת לישראל וועדת נ־. שמות הציעו לקרוא למקום זה בשם בית־קמה'', שכן קיבוץ זה יושב בלב אדמת הפלחה, המשתרעת על רבבות דונמים. חברי הקיבוץ אין דעתם נו* וזה מזה, ובקרוב הם עומדים לחחליט •ו פית, מה שם יקראו לקבוצם זה. ספיח מרוחקת 8 ק"מ מרוחמה. רו־ זוהה עצמה אינה נראית, כי היא מסו־ חרת מאהורי רכס ההר• במרחק מה מן !זהיבוץ, מול שובל, עוד יושב על אדמתו שבס הבדוים, אבו הוזיל, משבט השיאהו;. בדוים אלה, שמרו אמונים לישראל, ועל כן לא יצאו מן הארץ. דאדמה כאן שחורה וטובה, רחבת ידים ועובדיה מועטים. כאן נהרשו על ידי משקי הצפון חצי מליון דונם, ולקראת החורף יזרעו אותח שעודד. וחטה. כמות הגשמים היורדת כאן מגעת *־‭300‬ מ*מ. זוהי בערך אותה הכמות היורדת בגדרה ובאר־טוביח. בשנה שעברה, שנת הבצורת ירדו רק ‭100 ‬ •*מ? האדמה נתנה יבול זעום. מספד ההנדיס הכרי הקיבוץ מעבדים עשרת אל־ ?ים דונם פלחה. היבולים בשנים הקודמות היו מגיהים את הדעת. בתקופה הקצרה להיותם במקום הספיקו כבד לנטוע כרם של ‭30‬ דונם. באן תוקם תחנת נפיון לגידול עצי 0רי , המשק יתבסס על שני ענפים עיקריים: על חקלאות ועל תעשיה. בין בניני המשק ופין כתי המגורים תנטע שדיה רתבה של עצים. בחצר עצמה עולים כבר עצי אורן, ולאורך הכביש *וריקים עצי האקליפסוס. במדד, שידכו עצי הנוי במקום, בה במדה ישופרהאויר. יש לזכו ר' שכאן ככד־ הבי הנגב מתחוללות לפרקים סופות־ הול הגורמות אי נעימות רבה לאדב ולבהמה. העולים החדשים זכו גרוב בכפר־תבור בבהירות הראשונות למועצה הפקד מיה בכפר תבור, שנתקיימו בימינ! אלה, השתתפו ‭140‬ בוחרים מתוך ‭170 ‬ בעלי זכות בהירה, ומתוך 9 מועמדיב — נבהרו 5 חברי המועצה חהדשה. כבחיתת התמודדו 3 גופים: עוליכ וודשים, שהם כשליש התושבים, ושני פלגים של הותיקים. בבחירות זכו !, עולים ההדשים ב־3 מקומות במוע־ אה והותיקים־ ב‭. 2 ‬ הנבהרים הם: מבץ העולים ההד־ שים ה"ה סלומון ספיבק, אברהם גולד פן ואנדריי פירסט. ומבין הותיקים - . ה"ה הנן ג'בליק ומשה יעקב כהן, פל הנכתרים משתייכים לציונים ה' וכלליים• עולה מתימן קיפחה חייה בתאונת דרכיב עולה מתימן, הגדה כמחנה עיך שמד ואשר טרם זוהתה' קיפחה או הייה בתאונה קטלנית, שאירעה לז שעה שירדה מאוטובוס . אגד" שהין בתנועה. התאונה אירעה ליד הקריה ומנשה שנפצעה באופן אנוש, הועברה ל"הד סד־" במקום שנפסרה. המשטרה מבקשת את עדי הדאיו של המקרה לסור לתחנת המשטרה ה קריבה על מנת למסור סרטים ע' . התאונה. כן מתבקשים אנשים היכר ליס לזהות את המנוחה. ! יוזמים הקמת מפלגד ערבית בלתי־תלויה ־ שלוש ישיבות התקיימו בז אתרי זו בנצרת בהשתתפות מכובדי! ונציגי העדות השונות בעיר. הישיבוו נערכו ביזמתו של המונסיניור ג'ורג' ד פיס. בישיבות הללו ערך המונסיניור ד כי! התיעצויות עם המיזמנים בדבר הל מת מפלגה פוליסית ערבית הדשה, של תהיה תלויה בשום מפלגה פוליטית או דת במדינה. המטרה העיקרית של המפלגה הותוו תה כדלהלן: להבטיח גציגית ראויה 1 אוכלוםיה הערבית בכנסת השניה, סו־ תלהם בעד זכויות הערבים. כמו־כן לנ צי פתח־ז צודק לבעית הפליטים העו ביים בישראל י:מדינות השכנות. מר נימר האווארי, לשעבר מפקד הו גיאדה, השתתף בכל הפגישות הללו. יש לציין שמר האייארי ניסה ליצו מפלגה כזאת, בעלת איתם עקדינות ו אותן מטרות, בעת שובו למדינת ישו אל, לפני כשנתיים.

מיש יש ‭50‬ פדות כר6ת, המניבות ‭4000 ‬ ליטר חלב לחודשי בלול יגיעו בקרוב לי‭3000‬ משילות. המשק מעבד ‭$0‬ דונם שדותישלחץ. הבעיה העיקרית היא שאלת המיס. את הסיס חס מיקכליס ממקורות" שלוחה אחת של ה צ ג ו ד המרכזי גוגעת גם ב־ ספיח. צרח אחת וניכרת היא המחסור כמיכל סיס. לסי שעה הוקס מיכל ברזל קטן. זה אינו מספיק לצרכי המשק. בשעה שהמשאבות אינן פועלות, מורגש מחסיר כמיס. במשק יכנו ב' קו'יג מיכל מיס •בעל קבול של •‭40 ‬ מטרים מעוקבים. לפי שעה גספקת מקורות ‭600‬ ממ"ע במעת לעת. כבנין מרווח כקצה המשק, כבר עומדות המכונות, שכהן מכבש אחד בלחץ של ‭40‬ טונות. כאן ייצרו מכשירי משרד, שאין מייצרים עוד דוגמתם בארץ. ייצרו כאן סיכות להידוק ניירות, מנעולים לתיקים, מכשירים לניקוב וכדומה. המפעל יעסיק ‭15‬ עובדים. בנגריה המיפנית עובדים שמונה חכ־ דים, בשני משמרות. כן ישנה כאן מסגדיה ותחנת כה חמספקת חשמל למשק ולתעשיה. כמה מתברי ספיה עסוקים בעבודות חוץ. יש להם בולדוזר, העוסק בחפירה בכבישים הנסלליס כאן בסביבה. המשק * רכש חמישה טדאקטודיס ישני קומביינים. התהפורה כאמור, יושבת ספיח ליד הכביש פלוגה'—באר־שבע• כקרוב יעבור כביש הדש במקום. כבר עתה עסוקים בסלי־ לת הכביש החדש זח, ע"י בך יזכו לתחבורה סדירה. כביש זה שארכו ‭20 ‬ ק"מ, סלילתו תסתיים עוד השנה. הבניה דוב בתי הקבוץ הם מעץ. צריפים אלה רעועים , וכשעמדה השאלה להעתיק אותם לגקום החדש, לעבד מערב , נתעוררו ספקות בדבר כושר עמידתם של צריפים אלה, וגדול החשש, שהם יתפרקו, אם יעבירו אותם ממקומם זה. כיוס בונים המישה בתיס עשויים באסון. בבתים אלה ישוכנו לראשונה הילדים, שמספרם עשרים, ואחר בך יתחילו להעביר לאט לאט את החברים לבתים בנויים, חדר התרבות בקיבוץ עבדו ההבריס בהקמתו בשעות הפנאי שלהם• הספריה היא בת ‭1000‬ כרכים. כאדון מיוחד בחדריהתרכות נראים 5 פרסים, מהם בצורת מגן ומהם בצירת גביעים. קבוצת ספיח סוענת שהיא הראשונה בארץ, במשחקי כדור־עף. מגרש כדור העף הוא במרכז ומגורות השמל לדוב מאירות את. השטח בלילה. הכרי קבוצת הכדור־עף זכו בבד בתתדויות הנגב, והם אומרים לצאת להחחדות גם עס ישובי הצפון. גל־עד בקרבת מקום לקיבוץ, בצד דרום, ניצבת מצבת אבן בודדת. כביש צר מחבר את חכביש הראשי אל מצבת זכרון זו. זהו גל־עד, שהקימו אנשי חטיבת יפתח, משחדדי חגגב לחבריהם, שנפלו בקרבות. רשימת הנופלים חקוקה על לוה ברונזה. אלה הס הבנים והכנות מאנשי הפלמ"ה, אשר הלפויעברו בסערה מצפון לדרום, נלחמו לשחרור הגליל ועברו לדרום. אפדהם סז י דמץ ‭675‬ אלן5 ל"י תלןציכה של ספר־סכא מועצת כסר־םבא אישרה פה־אחד את התקציב ההוצאה החדש המסתכם בסך — ‭675‬ אלף ל"י ו־‭6!1, 468 ‬ ל"י ההכנסה. תקציב השנה הוכפל, איפוא, לעומת התקציב בשנת הכספים הקודמת. הדיון על התקציב נמשך בשתי ישיבות, בהן נשמעו דברי ביקורת רבים על סדרי העבודה במועצה, כ־ שטהים שינים, אי'דאגד, מספקת לי קליטת חעליה והעסקת העולים בעבודה, דבר שגרס סבל רכ לעולים ן בשבועות האחרונים, להפגנות ולגי־ ! פיץ שמשות בלשכת העבודה. תלו* ; נות חייפות נשמעו מפי חברי המועצה על המצב בתחבורה, ההולך ומה־ ; מיר, והגורם ; ! שיים וסבל שלא יתו* ארו לתושבים. נמשכת המגבית להקמת גית הסטודנטים | נוסף לתרומה בסך ‭150‬ אלף ל"י שהושגה מאיש הרוצה בעילום שמו, לשם הקמת כיה מגורים ומסעדה ל' סטודנטים ממשיכה אגודת. השוחרים של האוניברסיטה במגבית הנעדכה על ידה להקמת בית הסטודנטים ל* זכרם של אנשי המדע והסטודנסים שנפלו חלל במלהמת השחרור ותגש כקרוב להקמת שני הכתים האלה - ביחד שתפתור במדד. ידועה את בעיח שיכון הסטודנטים בירושלים. מהאת ועד הדר הכרמל על צמצום התהםורה מחאה על הפסקת התחבורה בשעיה י הערב, ללא התיעצות עם נציגי התושבים, הגיש ועד הדר הכרמל לעירית היפה. הועד הפנה את תשומת לב , העידיה לנזקים החמורים, הצפויים לענף רקייס כהר הכרמל, מן ההגבלות והוא תובע לתקן את המעןןת ללא דהוי. נמצא צעיר ללא הכרה כככיש היפה-ת"א מיניה עם נוסעים, שנסעה אמע ו ב־‭, 8‬ ככיוון מהיפה לתליאביב, מצאו על הכביש, בעדך קילומטר אחז ; אחדי מעבר הרבכת בבנימינה, צעיו י בלי הכרה. הצעיד הועבר למז־"ז י חדרה? מהתעודות שנמצאו אצלו נת' • ברר, כי הוא עולה מעיראק בשב . רדואן חסן. הצעיד הועבר אחר כן לבית החולים הממשלתי בחיפה. סי' י בת המקרה אינה ידועה והמשטרו פתחה בחקירה. ברדיו . קול ישראל• יוצרים: ‭43. 0‬ מטר (‭8630‬ ק"ח) ‭240‬ ט (‭1205‬ ין"ה). ‭40. 5‬ סטר ‭787‬ ס"ה)• ‭!3. 3 ‬ ‭""" 0 I‬־'. ?'דשו" ענריח: ‭40. 25 , 8. 30 £ '1. 30 '7 ‬ ז עובית: ‭. 2. 15 , 8. 15 ‬ ז ‭10‬יןוגצרט בוקר"; ‭10. 30‬ "צ‭5י5‬י או . " . ז פרה": ‭11‬ א) טוצרט, רביעיה ב5ה־טנ'וו ? ‭5ה5‬יל ו5כ?י־טיתרים, ק. ‭— 298‬ ב)! ‭58‬וראז שטיט, שלישיה לכלי־טיתרים - אופ. ‭11. 45 ;105‬ תזטורת צבאית; ‭12 ‬ צ‭5י5‬ים ?צהרים"; ‭12. 20‬ ידיעות לחק " לאים: ‭12. 30‬ תכנית ?בתי חולים: I '<טוסיסה טתוד סרטים": 4 תכנית לעול! " • תיטן; ‭4. 20‬ "מוסיקה לשעת נופש": ‭1. 30 ‬ יזוטות טוסיקליות: 5 "קול ישראל" ט " ירושלים: "לא! נלד?"; 5 "קול ישראל' טתל־אביב: סשה פרנס (כינור); ‭. 80‬ ־ ; טינת הילד; ‭5. 45‬ ניאונרפיה בחדשות , ‭6. 15‬ "פינת הלשון"; ‭6. 30‬ "לנוער": א "אוצר לובננולו מלד זולו", — ב) טרו! הספורט: 7 "טפועל אל פועל"; ‭'. 45 ‬ קריאת פרקי היום בתנ"ד; 8 "לחייל" ‭8. 45‬ "בכנסת ובועדותיה"; 9 פרקי אופ רה, בביצוע תזטורת "קול ישראל", כ י ניצוח חנן שלזיננר ובהשתתפות •וסו ס פולק (בריטון): ‭9. 30‬הטערכה הכלנ " ז לית: ‭9. 45‬ שיעור בתלטוד טפי הרב כ ך צ. נריה: ‭10. 30‬ מיצירות טנדלםון: א קפריצ'ו בריליאנטא בםי־מינור לפסנת ף טס. 3 בלה־מינור ("הסקוטית") אוי ‭. 56 . ‬ ו ! בי . בי. סי - בעברית א ,. • ‭7. 30‬ חדשות י ‭7. 40‬ שיחה על חדשות היופ ‭7. 45‬ לונדון יזפזטת ‭7. 48‬ טכתי טלונדון טאת: ד"ר ש. וול ז־ גלי צעה. ל, יום ה י ' (‭. (21. 6 ‬ ר ‭— 6. 33‬ בבקשתו־ ־לשירים ונעיטו • קלות; ‭— 7‬ תכנית היל הים; ‭7. 30‬ ־ מאורעות היום; ‭7. 35‬ ישראל וטנשטי' ,. (כנור); 8־ - קול ישראל לחייל; ‭-8. 40 ‬ • ננינת ביניים; ‭— 8. 45‬ "עם הסולדת' ‭— 9. 15‬ מוסיקה לריקודים. ד המשנה היומית: י* I ערכין פרת ט' משנה ח־ו' הפרק היומי כתנ"ך: י הפרקים קנ' קד' בתהליפ