⁨⁨חדשות⁩, 24 אוקטובר 1993⁩ — נוס: נמשו הקיפאון במסלול השרי [⁨כתבה⁩]

נוס: נמשו הקיפאון במסלול השרי

דנים רום לא השיג פריצת דרך במגעיו בדמשק. אתמול הוא דיווח על תוצאות שיחותיו לשגריר ישראל בארה״ב איתמר רבינוביץ׳

אסמן בחילי, נתן גוטטן (11שיעמ1|), אלדד בק, ניחת זך

שר החוץ שמעון פרס אומר, בי הקיפאון במסלול השיחות הסורי נשאר כשחיה. "למרות שהסורים קיפלו החלטה אסטרטגית בעד שיחות עם ישראל, זח יקה עוד זמן עד שיתרככו," הדגיש סרס בראיון ל״חדשות". לדעתו, שיחות השלום בוושינגטון לא יתחדשו לפני סוף נוב-

מבר. שר החוץ ציין, כי דחיית מועד חידוש השיחות נותנת יותר זמן לשכנע את הסורים להצטרף לשיחות ושינגטון. "רק על סמך המגעים עם סוריה יוחלט אם לכנס את שיחות השלום בושינגטון רק עם המשלחות של ירדן והפלסטינים," אמר. באסיפת בחירות באור עקיבא אמר שר החוץ שמעון פרס כי הטקטיקה שנוקטת סוריה בנוגע למשא ומתן עם ישראל על השלום היא קשה. והוא מקווה שסוריה תשנה את דרכה בקרוב. "לסוריה יש אסטרטגיה של שלום והיא רוצה שישראל תקבל את תנאיה לפני המשא ומתן וזה לא מקובל. אנחנו חותרים לשלום נקי ואמיתי". בעניין ’המשא ומתן עם ירדן

אמר פרס, "נצטרך לחכות עד הבחירות בירדן בשמיני בנובמבר כדי לראות מה קורה בשיחות עם ירדן." ראש צוות השלום האמריקני דנים רום, דיווח אתמול לשגריר ישראל בוושינגטון איתמר רבינוביץ׳ על תוצאות שיחותיו בדמשק עם הנשיא אסר. רבינוביץ׳ כינס את ראשי השגרירות בוושינגטון לדיון מיוחד ביום שבת, לניתוח תוצאות הביקור, אולם מקורות בוושינגטון

מסרו כי אין המדובר בהתפתחויות דרמטיות. ישראל הדגישה באזני דנים רוס, כי היא אינה מבטלת את האפשרות להתקדמות במסלול הישראלי*סורי וכי היא עדיין מעוניינת בהשגת הסדר שלום עם סוריה. הבהרה זו באה בעקבות אכזבת האמריקנים מעמדת ראש הממשלה, יצחק רבין ושר החוץ שמעון פרס, לפיה אין ישראל רואה דחיפות בקידום המסלול הסורי. עדיין לא ברור אם מזכיר המדינה האמריקני וורן כריסטופר יגיע לביקור במזרח התיכון בראשית נובמבר. כריסטופר שוהה כעת ברוסיה ובקזחסטאן ויחליט לגבי ביקור אפשרי באזור, רק עם שובו לארצות־הברית, מחרתיים. נשיא מצרים חוסני מוברק

הגיע לוושינגטון ויפגש מחר עם הנשיא ביל קלינטון. מוברק ידון עם קלינטון בשמירת גובה הסיוע האמריקני למצרים וגם בתפקידה של קהיר במשא־ומתן לשלום ובהערכות מוברק על כוונותיו של נשיא סוריה, חאפז אל-אסד. שר החוץ הבריטי דגלם הרד נועד אתמול בדמשק עם הנשיא חאפז אל אסר, ועם עמיתו הסורי פארוק א־שרע. אסר אמר להרד שהוא מעוניין בהתקדמות במשא ומתן עם ישראל בזמן הקרוב, על בסיס העקרון של שלום מלא

תמורת נסיגה מלאה. זהו ביקור רשמי ראשון של שר חוץ בריטי בסוריה זה עשר שנים. במסיבת עיתונאים בתום השיחות, העריך השר הבריטי שיש לצפות להתקדמות במשא ומתן בין ישראל לסוריה ובין ישראל ללבנון בחודשים הקרובים. "אם המצב הנוכחי יימשך, עוד השנה יהיו לכך השלכות שליליות ביותר," אמר הרד. הוא קרא לשתי המדינות לפתוח במשא ומתן על בסים הנוסחה הסורית של שלום מלא תמורת נסיגה מלאה. הרד הדגיש, כי במהלך שיחותיו התגלעו חילוקי דעות בינו לבין הסורים באשר להסכם בין ישראל לאש״ף. לדבריו, הסורים הביעו לפניו הסתייגויות רבות לגבי ההסכם.