⁨⁨חדשות⁩, 31 אוגוסט 1993⁩ — עיניים גדולות [⁨כתבה⁩]

עיניים

גדולות

עכשיו / במבצע

ל

קראת החזרה לבית הספר (ולנעלי הספורט) כל מי שקונה שתי רפידות אל ריח בחודש ספטמבר, מקבל מתנה קלטת לטייפ באורך 90 דקות.

• מק־דייוויד הבינו שצריך לחמם את השוק לקראת כניסתו של הענק מאמריקה ועכשיו הם מתחנפים (סוף סוף) לילדים. המבורגר, צ׳יפס, שתייה והפתעה, ארוזים בקרטון צבעוני מאויר בציורי קומיקס עולה 9.9 שקלים. • חברת icm יוצאת עם קלטת וידיאו חדשה לקראת שנת הלימודים ׳מי לקח את מעבר החצייה׳, שעיקרה תמרורי זהירות בדרכים. שירים וסיפורים שעובדו בצורה קלילה ובידורית יותר מועברים על ידי עירית ענבי, טל גינת ודרור טפליצקי. 44.9 שקל. • לקראת החזרה לבית הספר, רהיטי עין־חרוד נמכרים בשישה תשלומים שווים בלי ריבית והצמדה. כל הרהיטים מעץ אורן מלא ואיכות גימור גבוהה. יחידת מדפים פינתית, 660 שקל, שולחן שילובים, 660 שקל, רשתות קיר החל מ־s 4o שקל ועגלת עיתונים 200 שקל. ■ רוית נאור

שירות / בספריית השגרירות

נ

שמדברים על השגרירות האמריקנית, מיד עולה בראש תמונה עגומה של תור אינסופי המשתרך לפני עמודים של בטון משוריין צהבהב ברחוב הירקון בתל־אביב. באגף ידידותי יותר של השגרירות, המרכז התרבותי, יש ספריה גדולה, המחזיקה כ־B ooo ספרים ו־l lo כתבי עת, שרובם עוסקים בהיסטוריה, בפוליטיקה ובתרבות של ארצות־

הברית. הספריה פתוחה בפני הציבור הרחב, ומעל גיל 16 מותר גם להוציא ספרים בהשאלה, חינם אין כסף. אטרקציה נוספת היא פינת סרטי הווידיאו, הכוללים קלסיקה קולנועית, ובעיקר סרטים תיעודיים. גם הופעות מוזיקליות מתועדות בסרטים האלה, שעוסקים בנושאים כלליים, כגון שנות ה־6o, מלחמת האזרחים, או אישים בולטים בהיסטוריה האמריקנית. את הקלטות רשאים לשאול רק מוסדות, כולל בתי ספר. מורים מוזמנים גם להביא את כיתותיהם לסיור, * הכולל היכרות עם המקום, והקרנת סרטון וידיאו קצר על ארצות־הברית. הספרניות כולן דוברות גם עברית, וחלק מהפרסומים, על ההיסטוריה, הגיאוגרפיה והחוקה של ארצות־הברית מופיעים אף הם בשפת הקודש, אבל רובו המכריע של החומר באנגלית. מנהל המרכז התרבותי, ברנט באיירס מזהיר כי אופיים של רוב המגזינים הוא רציני, אבל ה״רולינג סטון" למשל מופיע שם, לדורותיו. ברחוב קרן־היסוד בירושלים פועלת שלוחה קטנה יותר של הספריה, ובה כ־6 ooo ספרים. כשתהיו עוזרים פרלמנטריים, תוכלו להציג שאלות בטלפון. בינתיים, אם אתם תיכוניסטים או אפילו סטודנטים באוניברסיטה תיאלצו לשרך את רגליכם לרחוב בן־יהודה, ולחפש לבד. ספריית המרכז לתרבות ארצות־הברית בית מגדלור, רחוב בן־יהורה 1, קומה חמישית. שעות פתיחה: ימים ב׳־ה׳ 10.00־ 16.00, ו׳ 10.00־14.00. טלפון: 5106935־03. ■ יעל קופלמן

איפור / עיניים מודגשות

ש

ישה גוונים חדשים נוספו לעפרונות האיפור של קרליין, שאינם נדרשים לחידוד. מעתה

ניתן להדר את העיניים גם באפור, סגול וכחול, ולסמן את השפתיים בוורוד כהה,

אדום עז וחום. העפרונות של קרליין מיובאים מגרמניה, שם מייצרת אותם שואן־סטבילו, ועולים כ־l s שקלים. מי ששונאת את הטרחה והלכלוך של המחדד לא תוכל לאמץ בשמחה שלמה את העפרונות הללו, אף שניתן לגרום לחוד להשתלשל החוצה על ירי סיבוב אמצעו (בערך במקום שבו חוברים החלק העליון והתחתון). ביצועיו של החוד הבלתי מתחדד נופלים בהרבה מהדיוק שניתן להשיג באמצעות העיפרון הרגיל. צריך להתאמן ולכוון היטב כדי לקבל קו דק, ומה שניתן לצייר בקלות על כף היד, לא נמתח באותה הקלות סביב העפעפיים. מה לעשות? ייתכן שהמחיר מכפר על כך. י דורית לנדם

געל״ם / יפניות

"

יזנו, חברה יפנית לייצור מוצרי ספורט מתכננת לעשות ♦ לנייק ואדידס מה שהונדה וטויוטה עשו למכוניות האירופאיות. החברה שהיא הגדולה ביפן, מתמחה בייצור

נעלי ספורט וביגוד ספורט מקצועי, מתחילה לשווק את מוצריה גם בארץ, בשתי רמות ייצור: עלית וקלאב. קארל לואיס אגב, רץ עם

מיזנו וכך גס גוון טורנס. נעלי ריצה 290־390, נעלי כדורעף 190־ 300, מכנסי ריצה 52 שקל, טרנינג 250 שקל וגרביים (מציאה!) שמונה שקלים. אם זה יעזור בתחרות ובהורדת המחירים הכללית, אנחנו בעד. ■ רוית נאור

פטנט / על התקרה

כ

מה פעמים קמת בבוקר לצלילי הצפצוף המעצבן של השעון המעורר ורצית

לרצוח את העולם? כמה פעמים אמרת לעצמך "אולי לא כיוונתי אותו נכון, ואם אני אמשיך להביט בתקרה ולא אביט בשעון הוא יפסיק לצפצף וייתן לי לישון עוד קצת?" אז בבקשה: עכשיו יש שעון מעורר, שלא רק מצלצל, אלא גם מקרין לך את השעה על התקרה, כדי למנוע הרחקות, בריחות, התעלמויות והונאות עצמיות מסוג זה. מה שמוזר הוא שהתמונה המופיעה בקטלוג מראה את השעה 12.00. הרי מי שקם בשעה כזאת בכלל לא צריך שעון. המחיר: 49.95 דולר. ■ גיל חובב, סן־פרנסיסקו

טלוויזיה / מה (לסד השנה

ב

תוך כמה חודשים יוכלו המעוניינים לצפות בשידורי הטלוויזיה החינוכית באחד משלושה ערוצים. הראשון, בהתאם למסורת, השני, בשעות שהוקצו לחינוכית, ובערוץ כבלים שיועד לשידורים אלה.

התוכניות החדשות עליהן עובדים עכשיו כחינוכית, לא מיועדות מראש לערוץ מסוים, ורק

לקראת שידורן ינווטו לאחד הערוצים. פתיחת שנת הלימודים, מבחינה זאת, לא תהווה את רגע השינוי הגדול. ב־l בספטמבר, בשעה שמונה ורבע בבוקר, יוכלו תלמידים חרוצים לצפות ב־״לראות חשבון", ולתרגל אחר כך עם המורה פעולות כפל וחילוק. לוח המשדרים הלימודיים שיתחיל בספטמבר יחולק לרצועות עבור קהלי יעד מסוימים. חלוקה מעין זאת נועדה לסייע למורים לתכנן את מערכת השיעורים, כמו גם לצופים בבית שמעוניינים ללמוד משהו. הבוקר, משמונה ורבע עד עשרים לעשר, מוקדש באופן בלעדי לכיתות בית הספר היסודי. חצי השעה שלאחר מכן שייכת לגיל הרך, וההפסקה הגדולה של בתי הספר, החל מעשר ועשר דקות, מיועדת לצופים החופשיים שיוכלו לראות דרמות, סרטי תעודה ושידורים שונים אחרים. השידורים לחטיבת הביניים מתחילים ב־ll, ונמשכים עד 12.30, כשמתחילים שידורי בית הספר התיכון. השנה, לראשונה, נכללות בקטגוריה הזאת גם תוכניות הכנה לבגרות שישודרו לאורך כל שנת הלימודים. בשנים הקודמות שובצו שיעורי התכנון הליניארי, הסטטיסטיקה, ההסתברות, הלשון והאנגלית רק לקראת מועדי בחינות הבגרות. חובבי הנוסטלגיה, שבבקרים חופשיים מצפים לראות דווקא את שלומית ודודו, את מתי בלש מתמטי, או את מיס קפלן we are״, תאכזבו קשות. לוח השידורים של החינוכית לא כולל אפילו תוכנית אחת בשחור לבן. התוכנית הוותיקה ביותר שתעלה לשידור השנה תהיה "בלי סודות", ללימוד קריאה. במקביל תשודר התוכנית "בסוד העניינים" שמיועדת להבנת הנקרא. אחת לשבוע, ביום רביעי, מקדישה החינוכית זמן שידור לנושאי איכות הסביבה. במשבצת השידור הזאת ימוקמו תוכניות קנויות שעוסקות בנושא. אחת מהן, "במרכז העולם", עוסקת בבעיות סביבתיות כלל עולמיות כמו בעיית יערות הגשם. מאחר שהתוכנית הופקה בגרמניה, יצטרכו כחינוכית למצוא פתרון תרגומי הולם. לקראת ינואר תעלה הפקה מקומית בענייני סביבה בכיכובו של דני רופ מ״שבשבת״. אורכו של כל פרק לא יעלה על 20 דקות, כך שיישאר זמן שיעור למורה לפתח את העניין עם התלמידים. "בכלל," אומרת אפרת סוקולוב, מנהלת המחלקה להפעלה חינוכית, "בכל תחום אנחנו מעדיפים לתת תוכניות קצרות שלא עולות

עטיפות / עשו זאת בעצמכם

צילום: אפרת בלוססקי ■ הפקר וסגנון: אורלי מאירי

על רבע שעה או עשרים דקות, כדי שניתן יהיה תמיד לעסוק בזה בכיתה בהמשך השיעור." אחת הפנינים בלוח השידורים המתוכנן היא סדרת סרטונים קצרים, שתיים עד חמש דקות, ושמה "פשוט אמור לא". מדובר בסדרה שמיועדת לגיל הרך ומטרתה ללמד את הקטנים איך לא להיקלע לסיטואציות של ניצול מיני, אלימות, וכו׳. פרקים מסדרה זאת ישודרו גם במסגרת שיעורי חברה לכיתות הנמוכות. לשיעורי החברה תחדור גם סדרת אנימציה חדשה ושמה "למה יש", שעוסקת בדפוסי התנהגות ומוסר חברתיים. עם הנושאים שבהם עוסקים פרקי הסדרה נמנים דמוקרטיה, רפואה, חוקים, למה

צריך לומר אמת ועוד. לכיתות גבוהות יותר ישודרו גם פרקים מתוך תוכנית הנוער "עניין של זמן", שיעסקו באיידס, סמים, מין ועוד ומתוך "קשר משפחתי". אהוד מנור יהיה המרצה לגיאוגרפיה של מישור החוף בסדרת תוכניות סיכום של "פני הארץ". מנור, יליד בנימינה, יסביר על הסביבה בה גדל. פרופסור אניטה שפירא תנחה את הפרק על תל־אביב, יזהר סמילנסקי ילווה את הצופים באזור רחובות, ואת ירושלים יציג חיים באר. השחקן משה בקר ינחה סדרה מדעית ושמה "סופי לעת עתה", שתעסוק בפיזיקה, כימיה, פילוסופיה והתפתחות המדע. בסך הכול, מבחינת התוכניות הלימודיות צועדת הטלוויזיה החינוכית בצעדים קלים קדימה. השנה ייכנסו יותר תוכניות בערבית או בתרגום לערבית. בצנרת נמצאת סדרה בערבית לגיל הרך. אוהד שחר, שהולך בעקבותיו של איקה זוהר ״candy can do it״ ישתתף בתוכנית ללימוד אנגלית ושמה ״radio fever״ שתיועד לכיתות ח׳. כיתות ו׳ נפרדות השנה we are״ ורק בשנה הבאה יקבלו בתמורה את "ר in heaven״ גם שידורי אחר הצהריים יזכו לרענון מה. "זהו זה" המיתית תמשיך להיות משודרת בכל יום חמישי בארבע, ובשידור חוזר ביום ששי. במקביל עובדים עכשיו חיים אידיסים ומוטי אבירם על סיט קום חדש שיתרחש במועדון בריאות. פרק ראשון צולם. סדרה קומית מקורית נוספת כתבו ב. מיכאל ואפרים סידון, והיא תעסוק בתחנת משטרה מקומית ביישוב קטן. בינתיים מחכים לבמאי אחרי שיצחק חלוצי פרש. לנוכח העובדה שהשבוע נדחה לוח השידורים שהגישה החינוכית למועצת הערוץ השני, לא ברור עדיין מה מהדברים החדשים יופנה לאיזה ערוץ. סביר להניח שחלק נכבד מהחידושים יעבור לערוץ שמכניס כסף. בקטגוריה הזאת ניתן לכלול לא רק את ההפקות המקוריות כי אם גם סדרות קנויות שלגבי רמת הפופולריות שלהן אין ספק. לאחרונה נרכשו 60 פרקים חדשים של ״סטאר טרק - הדור הבא", שיתחילו להיות משודרים מתישהו בסתיו. סדרה נוספת שבוודאי תרכוש לעצמה קהל מעריצים היא "נסיך בל אייר", עם אדי מרפי, שלא ברור עדיין מתי ואיפה נזכה לראותה. גם "שנות הקסם" "ומשפחה אוהבת", שתי סדרות מוכרות מערוצי הכבלים, עוד לא זכו למקום שידור ולשעת שידור. ■ רונית הורביץ