⁨⁨חדשות⁩, 5 מאי 1993⁩ — השבע: ה״שץ בבנקים הנו לשיווק [⁨כתבה⁩]

השבע: ה״שץ בבנקים הנו לשיווק

החלו הסיכומים במשפט הבנקאים. התובע: העובדה שהנגיד היה ער לוויסות, אינה פוטרת את הבנקאים מאחריות

רוחי זוטא

בבית המשפט המחוזי בירושלים נפתח אתמול שלב הסיכומים במשפט נגד הבנקאים. פתח התובע, עורך דין משה לדור. לשם השלמת טיעוניו הוא יזדקק לעוד ימים אחדים. באולם השופטת מרים נאור נכחו אתמול רק שלושה מן הנאשמים: גיורא גזית (פועלים) מררכי איינהורן (לאומי) ואהרון מאיר (מזרחי). עד כה התקיימו כשנתיים וחצי של דיונים יומיומיים.

בפתח דבריו טען לדור כי יש לדחות את טענת ההגנה לפיה אין מקום לאישומים פליליים נגד ראשי הבנקים בתקופת הוויסות, שכן הוויסות נערך בידיעת הרשויות ובתיאום עם נגיד בנק ישראל. לדור אמר, כי ידיעת הנגיד אינה יכולה לפטור את ראשי הבנקים מאחריות והם לבדם אשמים באי יכולתו של הבנק לקיים את התחייבויותיו לבעלי המניות. לדור שב וביקש מהשופטת מרים פורת להרשיע את הנאשמים, בין

השאר, בקבלת דבר במרמה והגשת דו־ "חות כוזבים. למרות הבדלי השיטות בין הבנקים השונים, אמר לדור, "כולם נטלו חלק בתרמית שהקיפה כ־6 oo אלף בתי אב בישראל". לדור הבהיר אתמול כי העבירות שביצעו הבנקאים - ויסות שערי המניות, מתן ייעוץ כוזב, והפצת דו״חות כוזבים - קשורות אחת לשניה ואינן עומדות בפני עצמן. לדור טען, כי מערך הייעוץ של ארבעת הבנקים הנאשמים התחזה אמנם למערך ייעוץ אך

למעשה היה מערך שיווק למניות הבנקים וההבדל הוא גדול. שיטת השיווק היתה תוקפנית, אמר לדור, בתקופות בהן הציבור התחיל לפקפק ביכולת הוויסות. לדור האשים את הבנקאים כי ידעו שהוויסות נדון לכישלון מראש. הוא אפיין את שיטת ניהול הבנקים באותה תקופה כמנגנון של הסתרת עובדות. "הוויסות נטרל את יכולת ההשפעה של כל מידע אחר לקבוע את המחיר", סיכם לדור.