⁨⁨חדשות⁩, 31 מרץ 1992⁩ — טלוויזיה / רון מיברג דיאטה היהה מועילה [⁨כתבה⁩]

טלוויזיה / רון מיברג

דיאטה היהה מועילה

ירושלים אשר היתה בספרד, ערוץ 1, שני, 21.35

סבתא חנה הייתה אומרת כי יצחק נבון הוא נשיא נורא נחמד אבל היא לא מבינה למה היא צריכה לראות אותו כל פעם שהיא פותחת את הטלוויזיה. זה היה בימים שנבון היה נשיא, יוסף בראל היה מנהל הטלוויזיה בערבית וסבתא חנה הייתה צופה בשידורי הטלוויזיה בערבית. זו הייתה ידידות כה אמיצה ודו־סטרית, שיוסף בראל זכה אז בפרס ישראל, בשם הטלוויזיה בערבית• מי היה בין הממליצים על הפרס? יצחק נבון. קשר בראל אינו גורע מחשיבותה של סדרה עשויה היטב על יהדות ספרד. בתום הפרק הראשון של "ירושלים אשר הייתה בספרד", מסע עם יצחק נבון, ספק אם אפשר לגבות מחבר המושבעים גזר־דין החלטי. יגאל לוסין, מתהילת "עמוד האש", אחראי לתסריט ולבימוי, מקדם גבוה יחסית לסדרה תעודית, אבל לוסין נדבק בנינוחות העגלגלה של נבון, והפרק הראשון אמש היה יכול לעמוד בדיאטה חריפה מבלי לגרוע מאיכותו. זמן המסך של נבון, היה ארוך ורב מדי, כמו קיים לוסין סעיף זמן מסך שהיה

כתוב בחוזה עם הנשיא לשעבר. נבון שוטט הנה והנה בסמטאות הצרות, הריח גרניומים, הקניט זקנות, התעקש לגרור נוצרים טובים אל טראומת יהדותם הסמויה, והצליח ללכת ולדבר בעת ובעינה אחת, כשהוא נע אל המקומות המסומנים מראש, שם עצר לנאום מול המצלמה. קשה להניח כי מסעו אחורה בזמן של נבון יכול לזקוף את גוום של יוצאי יהדות ספרד יותר מהתפטרותו של דוד לוי שלשום, אך מסע זה נחשב הכרחי בטלוויזיה, במלאות 500 שנה לגירוש ספרד. התזה הרווחת היא, ולוסין צריך לדעת, כי בני עדות המזרח לא קיבלו זמן שידור שווה לאשכנזים ב״עמוד האש", ומי חוץ מלוסין יכול לאזן את החשבון. נבון, האיש הנושא סדרה על כתפיו, הוא שילוב של אבא אבן ופרופ׳ ברונובסקי, שהיה מחפש נטיפים במערות ועדשות משקפיו מסנוורות את המצלמה. נבון גודש את המסך, מעיק עליו, ואילו קריינותו, חלשה ולא מקצועית דיה. כאמור, פרק ראשון בלבד, והמושבעים עדיין מתלבטים.