⁨⁨חדשות⁩, 25 נובמבר 1991⁩ — שיטה חדשנית לסילוק כולסטרול מביצים ומוצרי חלב [⁨כתבה⁩]

שיטה חדשנית לסילוק כולסטרול מביצים ומוצרי חלב

"שיטה חדשנית לסילוק כולסטרול מביצים וממוצרי חלב כגון: חמאה ושמנת מתוקה, פותחה על־ידי חוקרים ממכון קזאלי לכימיה שימושית באוניברסיטה העברית בירושלים. השיטה החדשה, המבוססת על שימוש במאקרו־מולקולות טבעיות הסום־ חות אליהן את הכולסטרול באופן סלקטיבי, הוכחה כיעילה בסילוק 60%־80% מן הכולסטרול בביצים. כיום עוסקים החוקרים בשכלול התהליך כדי שיעמוד בתקן האמריקני, ובשיפור תהליך סילוק ,הכולסטרול ממוצרי החלב. השיטה החדשה היא תוצאה של

מחקר על חומרים פעילי שטח, שעורך פו־ופ׳ נסים גרתי, מנהל בית־הספר למרע שימושי וטכנולוגיה באוניברסיטה העברית בירושלים, במשך שנים רבות. במסגרת מחקרים אלה הצליחו פlופ׳ גרתי ועמיתיו לפתח חומרים שונים המשמשים כמייצבים לתחליבים (אמולסיות), ואף הוקם מפעל, "אדומים כימיקלים", לייצור חומרים אלו. חומרים פעילי שטח (חפ״ש) הינם חומרים בעלי ראש הידרו־ פילי (אוהב מים) וזנב הידרופיבי :(שונא מים) או ליפופילי (אוהב שמן). חומרים אלה מסתדרים בין שני נוזלים שאינם מתערבבים זה בזה כגון שמן ומים, כאשר ראשם מצוי במים ואילו זנבם בשמן. בהשקעה של אנרגיה מכנית אפשר לגרום לשני הנוזלים להתערבב זה בזה תוך יצירת טיפות מיקרונ־ ליות, ואז החפ״ש מסתדרים על פני הטיפות של הנוזלים המפוזרים, ומייצבים אותם. התוצאה מכונה "תחליב" (אמולסיה).

האמולסיות אינן יציבות מבחינה תרמודינמית, שכן שני הנוזלים שואפים להיפרד ולחזור למצבם הקודם. לפיכך מחפשים החוקרים חומרים פעילי שטח, שיאפשרו יציבות קינטית ותרמורינמית לחומרים המפוזרים, אשר ייצבו את התחליב לאורך זמן. לתחליבים שימושים רבים בת־ עשית המזון, הקוסמטיקה, הטקסטיל, הרפואה, החקלאות ועוד. פרופ׳ גרתי וצוותו התמקדו כשנים האחרונות בחיפוש אחר

מאקרו־מולקולות פעילות שטח טבעיות, שכן התברר כי הספיחה שלהן בין שני הנוזלים היא בלתי הפיכה, עטיפתן סביב טיפות הפאזה המפוזרות, מושלמת יותר, הן מעניקות יציבות קינטית ותר־ מודינמית לטיפות המפוזרות, ובנוסף, הן חסכוניות יותר לעומת המולקולות הקטנות שבהן השתמשו עד כה. לאחר סדרת מחקרים ולאחר תהליך בידור וטיפול כימי ו/או אנזימטי, הצליחו החוקרים לבודד חומר חדש פעיל שטח (המבוסס על הידרוקולואידים - פוליסוכרים) החוקרים מצאו כי מולקולה זו סופחת באופן סלקטיבי כולסטרול ונקשרת אל האתרים ההידרופיליים שלו. תהליך סילוק הכולסטרול

נעשה בשיטה הבאה: את הביצים, החמאה או השמנת המתוקה מזרימים דרך קולונה, שבה ארוז החומר הסופח. תוך כדי מעבר קושרת המקרו־מולקולה פעילת השטח את הכולסטרול שבנוזל ויוצרת עמו קומפלקס. התוצר המתקבל לאחר תהליך זה הוא דל בכולסטרול. בניסויים עם ביצים הכינו החוקרים בלילה של החלמון והחלבון. לאחר המפגש עם החומרים פעילי השטח מתקבלת בלילה שממנה הוצאו בין 60%־ 80% מן הכולסטרול. חשוב להדגיש, כי המוצר המתקבל כולל את החלבון והחלמון, שלא כמוצרים הנמכרים כיום, המבוססים על חלבון בלבד. לאור הצלחת השיטה תמכר בלילת הביצים דלת הכולסטרול כנוזל או כאבקה למפעלי עוגות ומוצרי מזון אחרים. ביחס לחמאה ולשמנת המתוקה יש עדיין מקום לשיפור התהליך, שכן המוצר המתקבל מאבד מטעמו. חוקרי האוניברסיטה העברית מקווים לשפר בעתיד הקרוב את תהליך סילוק הכולסטרול מן החמאה והשמנת המתוקה, ולהגדיל את אחוז הכולסטרול המסולק מן הביצים, על מנת לעמוד בתקן השוק האמריקני, כך שניתן יהיה לשווק את המוצר בארצות־הברית.

(ראה גם בגיליון זה על שיטת טיפול דומה לסילוק הכולסטרול מן הפלסמה בדם אצל חולי היפר כולסטרולמיה - המערכת).