⁨⁨חדשות⁩, 31 דצמבר 1990⁩ — ארבע פרשות ש׳ס / מדריך [⁨כתבה⁩]

ארבע פרשות ש׳ס / מדריך

מיכל קדם

האזנות הסתר בתחילת חודש ספטמבר 90׳ חשפה המשטרה ציתות למכשיר הטלפון של העיתונאי מרדכי גילת מ״ידיעות אחרונות". התגלתה קלטת ובה שיחה בין מפכ״ל המשטרה, יעקב טרנר, לגילת. עוזרו הבכיר של ח״כ גמליאל מש״ס, אלי צוברי, נעצר כחשוד בהזמנת ההאזנה. עוד נעצרו אחיו יהודה צוברי, בן דודו יעקב אשל, בעל משרד חקירות שקיבל את העבודה, המתמלל אילן חמרה, והאחים הוני וכרמיאל מזעקי שהתקינו את הציתות. נגד השבעה הוגש באחרונה כתב אישום. גם סגן שר האוצר, יוסף עזרן, נחקר בפרשה זו, אך הכחיש כל קשר להאזנות הסתר. השר רפאל פנחסי וח״כ יאיר לוי סירבו להיחקר בעניין. העבווח נמנים ברמי חוקיות ומקורבי ש־מ

על־פי החשד, העכירו השר ררעי ואנשיו מיליוני שקלים במרמה מתקציב משרד הפנים לעמותות קש שונות שחפצו ביקרן, משם חזרו הכספים

למפלגה. דרעי נחשד כי ניצל את מעמדו כדי להפוך את הרשויות המקומיות התלויות בחסדיו לצינור בלתי חוקי להעברת כסף. המשטרה טוענת כי חשב התנועה, שמואל דוד, קיבל עשרות צ׳קים מקופת ש״ס, שהיו רשומים על שמו, משך מאות אלפי שקלים במזומן והפקיד אותם בחשבונות

בנק אחרים. עלה גם חשד כי עמותות שונות, שקיבלו הקצבות ממשרד הפנים, רשמו צ׳קים על שמו של דוד, שהעביר את הסכומים לחשבונות אחרים. בפרשה זו נעצרו שמואל דוד ויחזקאל אסחייק, מזכ״ל התנועה ומקורב הרב שך. המשטרה ביקשה לחקור את השר רפאל פנחסי, אך הוא סירב. באוקטובר העבירה המשטרה לפרקליטות שבעה תיקים, ובהם המלצה להעמיד את השר דרעי לדין. הדירות של השר אריה דרעי

תחקיר שערך העיתונאי מרדכי גילת העלה, כי במינהל מקרקעי ישראל רשומות על שמו של השר דרעי ארבע דירות: דירה בת 4 חדרים ברחוב שאולזון 12 בירושלים, דירה בת 5 חדרים בר־

חוב שאולזון 62, הרשומה גם על שמו של יוסף חיים־ארץ, ושתי דירות פאר ברחוב הקבלן 28 בירושלים, שחוברו לדירה כפולה, בערך משוער של חצי מיליון דולר. בפרשה זו נעצר ונחקר היהלומן הבלגי החרדי אהרן ויינר. המשטרה חשדה כי ויינר שימש איש קש, וכי דירה שכביכול מכר לו דרעי, בעצם לא נמכרה, והכסף שהעביר ויינר לדרעי היה כסף של ש״ס. בשבוע שעבר הגיש דרעי תביעת דיבה נגד "ידיעות אחרונות" בעניין זה.

דרה מבקרת המדינה בדו״ח שהגישה ביום חמישי שעבר מבקרת המדינה, מרים בן־ פורת, לכנסת, נטען כי סיעת ש״ס הטעתה את המבקרת תוך שימוש בהצהרות כוזבות, והסתירה פעילות כספית אסורה בהיקפים גדולים. המבקרת חשפה ניהול מערכת חשבונות נסתרת ע״י השר פנחסי, הזרמות כספים מחשבונות הסיעה ליעדים לא מזוהים, שימוש בכספי מימון מפלגות לרכישת מכוניות לח״כי הסיעה, ועוד. חלק מהכספים שולמו בסתר לתלמידי ישיבות ולאברכים שעבדו למען ש״ס בבחירות, מפני שאם היה נודע שקיבלו משכורת, היה עליהם להתגייס לצה״ל.