⁨⁨חדשות⁩, 9 נובמבר 1989⁩ — עולם נמיביה: ניסו■ בחיסול אפרטהייד [⁨כתבה⁩]

עולם

נמיביה: ניסו■ בחיסול אפרטהייד

עם ספירת הקולות בבחירות בנמיביה יבוא קץ ל־sד שנות שלטון דרא״ם. סוואפ״ו, שנלחם עשרים שנה לעצמאות, מקווה להכתיב את החוקה החדשה. לא בטוח שיצליח. המיעוט הלבן חושש, אבל בינתיים נשאר. ניסוי מבחנה בסוף של אפרטהייד

אתי יורן

תחת עינם הפקוחה של משקיפים מכל העולם, עוברת נמיביה השבוע שלב מכריע נוסף בתהליך המעבר שלה לעצמאות: בחירות כלליות ראשונות לאסיפה מכוננת. "המושבה האחרונה" באפריקה ניגשה שלשום לבחירות שיסתיימו בשבת. כ־7 oo אלף בוחרים מצביעים עבור עשר מפלגות ב־3 so קלפיות ברחבי המדינה. עד כה נמסר כי 4 ילדים נהרגו במהלך הבחירות, מה שמוגדר שם כ-״שקט יחסי". סוף שקט ל־7 s שנות שלטון דרום־אפריקני וליותר מ־2 o שנות מלחמת אזרחים. כמעט לא ייאמן. דרום־אפריקה לא ויתרה כל־כך בקלות על הטריטוריה העשירה הזאת. כבר ב־1 978 פסקה מועצת הביטחון שיש להעניק לנמיביה עצמאות ולקיים בה בחירות חופשיות. פרטוריה, שכבשה את נמיביה מידי גרמניה ב־1 915 ואחר־כך קיבלה עליה מנדט מחבר הלאומים ונד האו״ם, לא התרגשה. רק בדצמבר 88', אחרי 23 שנות מלחמת אזרחים נכנעה דרום־אפריקה. היא חתמה יחד עם ארה״ב, אנגולה וקובה, על הסכם לעצמאות לנמיביה, שבמסגרתו תפנה קובה את 50 אלף חייליה מאנגולה, בעוד שדרום־אפריקה תפנה את כוחותיה מנמיביה. כוח או״ם מיוחד - אונטא״ג - נשלח לוינדהוק הבירה כדי לפקח על

התהליך, שהחל ב־l באפריל, עם פינוי רוב הצבא הדרום־אפריקני. השאלה הגדולה בבחירות היא האם סוואפ״ו ישיג רוב מוחלט. הארגון שניהל את מלחמת הגרילה נגד המשטר, הוא

הכוח הפוליטי החזק במדינה, בכך אין ספק. אבל כדי שיוכל לכתוב לבדו את החוקה של המדינה החדשה, עליו לקבל רוב של שני־שלישים באסיפה הלאומית שבה 72 מושבים. מנהיג הארגון, סאסמו־ ג׳ומה, שחזר בספטמבר מגלות של 30 שנה, בטוח שהרוב הזה יושג. אולם נראה שסיכויו קלושים לקבל יותר מ־s o אחוז, כנראה בגלל סדרה של טעויות של סוואפ״ו.

הטעות הראשונה אירעה באפריל השנה, אז ניסו כ־1 ,600 אנשי סוואפ״ו לחדור לנמיביה בניגוד גמור להסכמים שנחתמו. חיילי דרום־אפריקה הדפו את הפלישה והרגו 300 איש וסוואפ״ו הוצג כארגון שאינו מסוגל לקיים הסכמים ואי־אפשר לבטוח בו. לפני שבועיים ניסתה פרטוריה לנגן על אותה נימה ודיווחה על נסיונות חדירה נוספים של סוואפ״ו. הטענות הוכחשו, אבל הכתם על תדמיתו של סוואפ״ו - נדבק. הפגיעה הקשה ביותר בתדמית הארגון באה כאשר אסירים, שהוחזקו בבסיסי סוואפ״ו באנגולה, חזרו לנמיביה ודיווחו על עינויים קשים. ארגונים בינלאומיים לזכויות האדם אישרו את הטענות ואף דיווחו שסוואפ״ו עדיין מחזיק מאות אסירים, בניגוד להסכמים. בתעמולת הבחירות שלו לא הצליח סוואפ״ו לשקם במלואה את תדמיתו. הארגון גם נפגע מפילוגים ופרישות.

מי שיצא נשכר מקשייו של סוואפ״ו הוא "ברית טורנהאלה הדמוקרטית" (די־ .טי.איי), גוף המציג את עצמו כ״ברית רב־גזעית". אבל עברו כשותף בשלטון הלבן הקודם לא מעניק לו סיכויים רבים לשכנע את אזרחי נמיביה (9 4 אחוז שחורים, 6 אחוזים לבנים) להצביע עבורו. מפלגות שחורות אחרות, חלקן על בסיס שבטי, ינסו לנגוס מכוחו של סוואפ״ו. אבל ה״נקודה החלשה" של סוואפ״ו היא הכלכלה. סוואפ״ו, המגדיר את עצמו כארגון "סוציאליסטי מתון", מבטיח שיפעל ליתר שוויון בכלכלה על חשבון המיעוט הלבן, המחזיק במרבית המשאבים. יריביו מציגים אותו כארגון קומוניסטי ומאיימים על הבוחרים שנצ־ חונו יביא לשפל כלכלי. אחרי הבחירות ייאלצו הלבנים לשקול את עתידם. רובם מוכנים להישאר, וגם סוואפ״ו רוצה בכך. הוא זקוק לידע הטכני שלהם. חלק כבר עזבו

תעודת זהות

שטח: 824,269 קמ״ר ששבים: 1,203 מיליון, 6% לבנים. התוצר הלאומי: בשר בקר, כבשים, יהלומים, נחושת, שפרח, אבץ, דנים. השבטים: נמאס( הוטנטוטים), אובמבוס (מטוס), בושמנים. הבירה: וינדהוק.

לדרום־אפריקה. מדיניות של הלאמות והחרמת רכוש עשויה להבריח את השאר ולפגוע בסיכויי הצמיחה של המדינה החדשה. גם בין השחורים עשויה העצמאות להצמיח בעיות. הבושמנים, המונים 33 אלף נפש, שירתו ברובם בצבא הדרום־ אפריקני. עכשיו יפורק הצבא ומקור ההכנסה של חלק גדול מהם עלול להיעלם.

נמיביה היא המדינה השנייה באפריקה, אחרי זימבבואה, המשתחררת משלטון מיעוט לבן בדרך בחירות. עכשיו נשארה רק מדינה אחת שמסרבת לתת את השלטון לרוב השחור - דרום־ אפריקה עצמה. אין ספק ששם יעקבו בעניין אחרי מה שקורה בנמיביה. זה עשוי להיות ניסוי מבחנה למבחן הגדול באמת - קץ האפרטהייד.