⁨⁨חדשות⁩, 14 אוגוסט 1989⁩ — אושר מינוי שישינסק, ליו" ר חברת העובדים [⁨כתבה⁩]

אושר מינוי שישינסק, ליו" ר חברת העובדים

עידו טל

בישיבת הוועד הפועל שבה אושר המינוי, הוחלט על הקמת גוף מפקח על . מנהלי חברות של ההסת׳ לאחר ישיבה סוערת של הוועד הפועל, שבמהלכה עזבה סיעת הליכוד את האולם כמחאה, אושר מועד הבחירות להסתדרות ל־l 3 בנובמבר השנה, והתקבל מינוי פרוס׳ איתן שישינסקי לתפקיד החדש של יו׳ר חברת העובדים. בנוסף, הוסכם למנות ועדה מטעם הוועד הפועל המורכבת מנציגי כל הסיעות, שתפקח על מנהלי החברות ההסתדרותיות. הישיבה החלה בתרגיל השהיה של המזכ׳ל קיסר שקבע, כי דיון בנושא קליטה ועלייה יתקיים בטרם יועלו הנושאים החמים, על השינויים בחברת העובדים. כך כנראה קיווה כי יוותר מעט זמן לדיון, והנושאים שבמחלוקת יאושרו במהרה. אבל לא כך היה והישיבה נמשכה למעלה מארבע שעות. הוועד הפועל קיבל את הודעת מזכ׳ל ההסתדרות, שהשופט בדימוס אליהו נאווי יעמוד בראש ועדת ערעורים לקראת הבחירות להסתדרות, ואילו ז׳אק אמיר יעמוד בראש ועדת הבחירות. ראש סיעת הליכוד, ח'כ יעקב שמאי, תבע למנות לתפקיד איש שאינו מזוהה פוליטית. ח'כ ה כהן גרס כי אם ממנים איש פוליטי, יש לתת ייצוג לכל הסיעות. תביעות השניים לא התקבלו. הסערה פרצה כשקיסר קם לענות לשמאי ותקף אותו בחריפות, על כי הוא מיתמם בתביעתו. בקול קנטרני שאל אותו למה לא מינה גורם בלתי תלוי לפריימריס של הליכוד. באולם פרצה סערה וכששמאי ביקש להשיב, נותק המיקרופון שלו וקיסר גירש אותו מהבמה. נציגי כל הסיעות החלו הולמים בידיהם על השולחנות כדי למנוע מהשניים להמשיך בוויכוח. שמאי הודיע כי סיעתו עוזבת את הדיון לאות מחאה. 'ביזית את הבית הזה, אתם, סיעת המערך נוהגים כמו ברברים', טען שמאי. לאחר־מכן הציג קיסר את השינויים בחברת העובדים. הוא הציע לבטל את תפקיד מזכיר חברת העובדים וליצור תפקיד חדש, יו׳ר

חברת העובדים שסמכויותיו יהיו שר נות. לפי הצעתו, יו׳ר חברת העובדים יהיה גם המזכיר שלה, והוא לא יהיה גם מזכ״ל ההסתדרות כפי שהיה עד כה. קיסר הציע גם להחליף את המזכיר היוצא, דני רוזוליו, בשישינסקי, ואת נציג מפ״ם הפורש, גרשון ווילן, ברן חכים. נציגי מפ׳ם וחד״ש, תקפו את המינוי. 'פעם הצנחתם עלינו גנרלים ועכשיו אתם מצניחים עלינו פרופסורים', טען נציג חד׳ש בנימין גונן. קיסר דחה את ההאשמות, וקבע כי האחריות על המינוי היא שלו. בדברי ההסבר לעניין הוועדה הפוליטית שתפקח על מנהלי חברת העובדים אמר המזכ׳ל, כי הוכח כי אין למינהלת חברת העובדים, יכולת לפקח על מנהלים בחברת העובדים. *אנחנו רואים שלפעמים אנחנו מופתעים', הוסיף ברמזו למשבר בת־ דיראן. לדבריו, אם כל סיעות הבית ייוצגו בוועדה מפקחת, הם יוכלו להפעיל לחץ על מנהלי המפעלים כדי עידווחו להם על הנעשה בהם. בסופו של דבר אושרו כל ההצעות, תוך הימנעות סיעות Iצ, חד׳ש ומפ׳ם. מצב מגוחך נוצר כשהוועד הפועל אישר את מינויו של נציג מפ'מ לוועדה המרכזת, לוועדה המנהלת וכסגן מזכיר חברת העובדים - בהימנעות מפ׳ם עצמה. המפלגה נמנעה, כיוון שהוועד הפועל אישר את מינוי נציגה, חכים, בהצבעה אחת עם אישור מינויו של שישינסקי. אבל מכיוון שמפ׳ם טענה שעל קיסר היה להתייעץ איתה בטרם ימנה את שישינסקי, היא נמנעה מהצבעה. וכך אושר מינוי נציג הקיבוץ הארצי בהימנעות מפ׳ם.