⁨⁨חדשות⁩, 17 פברואר 1989⁩ — מהפכה בהסתדרות: קיסר יעביר את האחריות למנהלי המפעלים [⁨כתבה⁩]

מהפכה בהסתדרות: קיסר יעביר את האחריות למנהלי המפעלים

הוחל בביצוע המלצות, לפיהן תועבר למוהלים השליטה המעשית על הקונצרנים. חברת העובדים תהפוך לחברת אחזקות. המשמעות: הפרדה בפועל בין המשק ההסתדרותי לאיגוד המקצועי

צמרת ההסתדרות החלה לבצע המלצות צוות שמינה המזכ״ל ישראל קיסר, לפיהן השליטה המעשית על הקונצרנים ההסתדרותייים תעבור ממטה חברת העובדים לידי המנהלים. חברת העובדים תהפוך להיות חברת אחזקות - הולדינג. הפועל היוצא מהמלצות הצוות הוא למעשה הפרדה מעשית בין המשק ההסתדרותי לאיגוד המקצועי. לפני כמה חודשים ביקש קיסר מפרום׳ חיים בן־שחר ועו״ד חיים צדוק, להציע לו דרכים מעשיות לבצע את הרפורמה שיזם. בנובמבר הגישו השניים הצעת טיוטה ראשונה, שהתקבלה עקרונית על־ידי המז־ כ״ל. יישום ההמלצות מתבצע כבר עתה. בקרוב יעזוב את תפקידו מנכ״ל חברת העובדים, משה נתיב, שאמור להתמנות כמנכ״ל הסוכנות במקומו של גדעון ויתקון. קיסר הציע לבן־שחר לקבל עליו את תפקיד מזכיר חברת העובדים במקומו של דני רוזוליו הפורש, אך בן־שחר סירב. בינתיים אין מועמד לתפקיד. עם פרישתו של נתיב, וסיום הקדנציה

של רוזוליו בנובמבר, ייוותר למעשה מטה חברת העובדים ללא הנהלה בכירה. בכירים בהסתדרות ציינו, כי אין בכך כדי להפריע, מכיוון שממילא מרב הסמכויות של חברת העובדים יעברו לידי מנהלי הקונצרנים. עיקרי ההמלצות: • הצוות שמינה קיסר המליץ, כי אחריות הניהול של מטה חברת העובדים תבוטל, ומינהלת חברת העובדים תשלוט בקונצר־ נים על־ידי הון בלבד, באמצעות ניהול קרן השקעות. נקבע, כי על חברת העובדים לשתף פעולה עם התאחדות התעשיינים. • יעדי חברת העובדים, קבע הצוות, הם לפתח משק רווחי צובר הון "תוך יצירת בסיס כלכלי ומקורות הון בהשתתפות רחבה ביותר". בניגוד לעבר, ייעשה ניסיון לענות על צרכים לאומיים רק מתוך שיקול עסקי, תוך מציאת דרכים לשיתוף עובדי המשק בבעלות ובניהול מפעלי חברת העובדים. • חברת העובדים צריכה להפוך לחברת אחזקות של חברי ההסתדרות. לשם כך עליה להיות רווחית, ולחלק את הרווחים בין החברים. חלק מהרווחים יוקדש, על־פי החלטת מוסדות ההסתדרות, לביצוע מדיניות פיתוח מיוחדת לפי יעדיה. • החברות בחברה ההסתדרותית, באמצעות רכישת מניות, לא תהיה חובה על העובדים. המניות שיירכשו לא יהיו סחירות. על־פי ההצעה, יוכל כל עובד לרכוש אופציה, וכדי לממש אותה יהיה חייב להשקיע. יצוין, כי במסגרת ההסכם בין ההסתדרות לממשלה החל למעשה מימוש סעיף זה: הוסכם שהשקעה זו תהיה פטורה ממס.

• לפי ההמלצות, תרכז חברת האחזקות את כל הנכסים המצויים ברשות הסתדרות, שהכנסותיה יהיו מדמי שכירות ושימוש בנכסים. חברת הנכסים תהיה המנוף הפיננסי להון של חברת העובדים. מקור הכנסות של חברת העובדים, פרט לדמי שימוש, יתקבל מהשקעות ההון של החברה, פעולות פיננסיות והשקעות של בעלי המניות. • האחריות הניהולית של מטה חברת העובדים תבוטל, כאמור, ותעבור לידי מנהלי החברות הקונצרנים באמצעות מועצות מנהלים וההנהלות. המשמעות: מזכ״ל ההסתדרות ומזכיר חברת העובדים לא יהיו אחראים ישירות לנעשה בקונצרנים ההסתדרותיים. מחברי המסמך רואים בקשר שבין האיגוד המקצועי לחברת העובדים את אחד מתחלואי ההסתדרות. לדבריהם, המשך המדיניות הקיימת עלול להביא לכך שהבעלות על מפעלי חברת העובדים תילקח ממנה. "אי־שינוי הכללים הוא פתח להתערבות חיצונית, או למגמה לאבד את הרוב בבעלות על משק העובדים". כדי לחזק המלצה זו מציע הצוות, כי לא יהיו יותר כל הסכמים מיוחדים בין חברת העובדים לבין האיגוד המקצועי. יבוטל גם מוסד הפסיקה, ובמקומו יוקם מוסד בוררות. "אין טעם לטעון כי הסדרי פסיקה מונעים שביתות וסכסוכי עבודה במשק ההסתדרותי. להיפר, סידורים אלו הופכים את הסכסוכים לאלימים יותר". משמעות המלצה זו - מעתה תהיה הפרדה מחלטת בין האיגוד המקצועי לבין מטה חברת העובדים, שיפעל כגוף עסקי לכל דבר. עידו טל