⁨⁨חדשות⁩, 28 מרץ 1988⁩ — השיר: "בן אדם". המלחין, עולה מבדיה״מ, עוד לא כגש את ירדנה [⁨כתבה⁩]

השיר: "בן אדם". המלחין, עולה מבדיה״מ, עוד לא כגש את ירדנה

השיר ייצג את ישראל בארווויזיון בדבלין, ב־3 o באפריל. מלים: אהוד מנור לחן: בורים דימיטשטיין. לאחר ההשמעה התקשרו רבים לעוזי חיטמן ואמרו, שהשיר דומה ל״אדון עולם". חיטמן: "לא נראה לי. שיהיה בהצלחה לירדנה"

יובל ניב, רונית אנטלר

השיר "בן אדם", שיר בסגנון יהודי־רוסי, נבחר אמש כנציג ישראל לתחרות הזמר של הארוויזיון, שתיערך ב־3o באפריל, בדבלין שבאירלנד. הוא נבחר מבין ארבעה שירים שהציגה הזמרת ירדנה ארזי, נציגת ישראל לתחרות, לבחירת הקהל. ״בן אדם״ זכה במרב הנקודות - 48, שמונה נקודות יותר משירם של אהוד מנור וקובי אושרת "היא רוקדת", והרחק מעל שני המועמדים האחרים, "קרוב לים״ (31 נקודות) ו״כמו בהתחלה״ (29). בהצבעה השתתפו 500 איש, שנבחרו על־פי מדגם מייצג שתכננה הסטטיסטיקאית ד״ר מינה צמח. את המלים לשיר הזוכה כתב אהוד מנור. הלחין אותו בורים דימיטשטיין (40), מלחין ומורה למוסיקה תושב אשדוד, שעלה לארץ לפגי 10 שנים מברית־ה־ מועצות. זו לו הפעם הראשונה ששיר מפרי עטו זוכה לחשיפה. "ציפיתי לזכייה, למרות שהשירים האחרים נכתבו על־ידי מלחינים הרבה יותר מנוסים ממני", אמר. על הנסיבות שהובילו את השיר לירדנה ארזי, סיפר דימיטשטיין: "בערבים אני מנגן במרתף העליון ביפו. פגשתי שם את הזמרת דלית כהנא, מלווה של ירדנה, וביקשתי ממנה שתעביר לה קלטת עם שלושה לחנים שלי. לא כתבתי אותם במיוחד לארוויזיון, ולא ציפיתי שמבין השלושה דווקא זה ימצא חן בעיניה". גברי מזור, מנהלה האמנותי של הזמרת, החליט שלחנו של דימיטשטיין ראוי להיות בין הארבעה שיתחרו על ייצוג ישראל בארוויזיון. מזור העביר את הקלטת לאהוד מנור, שכתב את המלים. דימיטש־ טיין: "יש לי עוד הרבה שירים במגירה. אני מקווה שבעקבות הזכייה, גם הם יזכו לפרסום". אגב, את ארזי עצמה טרם פגש. ארזי הודיעה בתכנית הטלוויזיה, שבכוונתה לפגוש בו בהקדם האפשרי. עבור אהוד מנור, כותב המלים, זוהי הפעם הששית ששיר שלו מייצג את ישראל בארוויזיון. קדמו ל״בן אדם״ השירים ״אי שם״ (בשנת 73׳), "את ואני״ (75׳), ״אמור שלום״ (76׳),.״אבניבי״ (78׳) ו״חי" (83׳). "מבין כל הפעמים זו תהיה הפעם הקשה ביותר", אמר אתמול מנור. "אני מאוד שמח על הזכייה, ומקווה, בשביל ירדנה, שמזג האוויר הבינלאומי ישתפר". מנור סיפר, שבגירסה הראשונה נקרא השיר

"בחיי", ורק ברגע האחרון החליט לשגות את המלים. השיר, כאמור, זכה במרב הקולות בכל נקודות ההצבעה. "תמימות הרעים מאוד הפתיעה אותי", אמרה ירדנה ארזי לאחר שנודעו התוצאות. "השיר יפה מאוד, ואני שלמה איתו, כפי שהייתי שלמה עם כל השירים האחרים". באולפן בירושלים ממנו שודרה התכנית היתה ארזי נרגשת מאוד. ב־B בבוקר כבר היתה על הרגליים. ישיבה ראשונה בנושא התקליט החדש שייצא בעוד שבועיים. אחר־כך הלכה לפרח ראובן, מי שמעצבת עבורה את התלבושת. שם, לרוע המזל, נתפסה רעמת השיער במכונת התפירה. אבל הספר סידר את העניין, והכול היה בסדר. ארזי מאמינה גדולה במזלות ובאמונות טפלות. היא קיבלה מהספר שלה, שוקי זיקרי, קמע - ספר קטנטן שהוכנס בצנעה מתחת לשמלה, נגד עין הרע. ״אמא שלי מאוד מרוצה, היא בחרה בשיר מס׳ 2״, צועקת לה רבקל׳ה מיכאלי. בתום החלק הראשון יצאה ארזי לשתות קפה במזנון של הטלוויזיה. יזהר כהן חיפש אותה כדי להגיד בהצלחה, והגיע אפילו למזנון. תומר, הבעל המסור, מסתובב עם טלפון אלחוטי. כל רגע הוא פונה אליה כדי למסור מי התקשר.

האם השיר "בן אדם" הוא גניבה מוסיקלית? מסתבר, שעם השמעת השיר בטלוויזיה, הגיעו עשרות טלפונים לביתו של הזמר והמלחין עויי חיטמן. המטלפנים טענו, ששירה של ארזי דומה מאוד לשירו של חיטמן "אדון עולם". חיטמן: "על־פי התווים עצמם, לא נראה לי שהשיר הוא גנוב, אבל אני חושב שסחבו לי את הרעיון מבחינת האווירד והמשקל. אני לא יודע אם זה נעשה במודע, אבל ברור שיש דמיון בין שני השירים. אני לא מתכוון לעשות כלום בנידון. שיהיה לירדנה בהצלחה". ארזי לא שמה לב לדמיון. אהוד מנור, לעומתה, הבחין בכך. "יש משהו בקצב, אבל לא במנגינה. מדובר בסך־הכול בשתי תבות, כך שמבחינה חוקית זה חסר משמעות. יש משהו באווירה של השיר שמזכיר את ׳אדון עולם׳, אבל אין לזה משמעות מבחינה מוסיקלית". בורים דימיטשטיין: "עכשיו, כשאתה אומר לי את זה, אני מסכים שיש דמיון מסוים בין השיר שלי ל׳אדון עולם', אבל אין כאן גניבה בשום פנים ואופן. יש משהו שמזכיר".