⁨⁨חדשות⁩, 20 אוקטובר 1987⁩ — להיט חדש נרכש במשטוות תבר: מפזרת ההנגנות של ביח־ארנא [⁨כתבה⁩]

להיט חדש נרכש במשטוות תבר: מפזרת ההנגנות של ביח־ארנא

בשנה וחצי נמכרו 14 מכוניות: לדרא״פ, תאילנד, אורוגואי, צרפת וגם למשטרת ישראל

יוסי חימן

מכוניות לפיזור הפגנות מתוצרת קיבוץ בית־אלפא הופכות ללהיט במשטרות ברחבי העולם. המשטרה הצרפתית רכשה לאחרונה שני רכבים כאלה, בשווי כ־3 so אלף דולר. יצוא שש מכוניות דומות לדרום־אפריקה עורר בעבר מחלוקת ציבורית. בינתיים ממשיך המפעל הקיבוצי לשגשג, וכבר מכר 14 כלים מאז תחילת הייצור לפני כשנה וחצי. נוסף על השלושה שרכשה משטרת ישראל, נמכר אחד לתאילנד, ושניים אחרים נמצאים בשלבי הרכבה

באורוגואי, עבור המשטרה. גנרל דרום קוריאני התעניין לאחרונה בכלי, לאחר שראה בטלוויזיה את השימוש בו בפיזור מפגינים דתיים בירושלים. הוא שלח טלקס לחברת השיווק לציוד משטרתי "אבנון אינטרנשיונל" בתל־אביב, המייצגת את המפעל בעיסקאות בינלאומיות. אחד מבעלי החברה, סגן ניצב בדימוס אמנון הלפר, הוא בעל קשרים עם אנשי משטרה ברחבי העולם. ייחודו של הרכב הוא בתותח מים חדשני, שהומצא על-ידי המהנדס יצחק לוסטיג. התותח, שנרשם כפטנט באירופה, פועל בשיטת הפולסים. הוא יורה צרורות של פגזי מים, בעלי עוצמה רבה, שכל אחד מהם מכיל 7 עד 10 ליטר, לטווחים של 50 עד 60 מטר. קצב האש: מטען אחד לשנייה. בשיטה זו נחסכים מים רבים, לעומת תותחים בזבזניים אחרים בעולם, המתיזים סילונים, ועוצמתם נמוכה. למים ניתן להר סיף צבע, שאינו יורד במשך 24 שעות, המשמש לזיהוי המפגינים. ניתן גם להתיז מהרכב גז מדמיע. הקונים יכולים לדרוש בהזמנתם שכלולים נוספים: מערכת טלוויזיה במעגל סגור ומכשיר וידיאו לצילום המפגינים, מפנה מכשולים קדמי (בולדוזר) חשמלי, ומערכת התזה לכיבוי בקבוקי תבערה המושלכים לעבר הרכב. התוספות ניתנות להרכבה על כל רכב.