⁨⁨דאר היום⁩, 17 מרץ 1920⁩ — אורה חדשת' [⁨כתבה⁩]

אורה חדשת'

זהו שמה של החברה. היהודית ה"אשוגה לסיטים אינועייש שנוסדה ? בשנים האחרונות' באיץ : ומטרתה : , להראית ' ע י חמונות־ראינועיות לבני ;ו"ל את מראות אדן ישראל בכל עתיקותיה התחדשותה, להראות _ את התפתחות ישוכנו _באיץ• שראל ממן האחרון לתת מושג לבני ישראל , בכל ‭. ;‬קום שהם ע'ד ארץ-מולרתנו, לדעת ולהכיר כל מקום י ‭';‬סתורי בארצנו וגס את חיי עמנו בעבר ובהוד , ונעקד י באר ולפרש את הכל בשפתנו‭. "‬ ההברה הזאת נוסרה עור בשנת • _תרעייד, אך ;מלחמה שהת9רצה ־בה-־בשנה מנעה מהחברה הזאת *ת אפשרות התגשמות ? פעולותיה במשך חמש שנות‭-:-‬מלחמה, ורק עש כבוש הארץ ‭. . ‬ עיי •צבאות בריטניה ־. מעוטרים ועפ נוא ימי ' השלוש, התחילה החברה לחדש עת. קיומה ולגשת לעבודה ממשיח • אמנם גס עתה, מהעדר חבור־ארצות חפשי. אין ;הברה יכולה להכניס כפעולתה את השידול הדרוש :היות בי חסרים לה הטרי-עבודה שונים , שבלעדם לקויה העבודה באילו _פגמיפ שונים, אך: . בבל־זאת משתדלים מנהלי החברר_^ככל אשד‭*-‬ש לאל ירפ להשיג את בל אמצעי השכלול לסרטיהם ולשפר את עבודתם

:כל האפשר. י : • החיה;עומדת על המשמי־ ל ק לוט י צלוטים מכל ‭*:‬ארע. מחזר, ו&וטנט צמרי חשוב באדץ, מקום־מושבה טל החברה הוא אמנם . ביפו, אך :מצורתה פתשח על :ל הארץ. יל מומנט וכל _טאיע' כבד1 המקומות שהם :ארץ-ישראל מצטלמים ע"י החברה ? ־אורה חדשה‭. "‬ ־יא גם מראה את כל דמקומות הקדושים, ההיסטורי‭?*‬ י יבעל• ערן חשוב פחות או יותר איפר בכל רוע• הארץ ‭.. ‬אורה הדשה‭_^'‬ _טים התחילה להיאות באפ] י ק :וע את תמונותיה בראעוע הארץ-ישראליאך פושג _^ פחות או ייותר ברור יכלנו ככר לקבל מן המספר הקטן של ־התמונות המוצגות מזמן לזמן בבתיימראינת המקומיים. בתמונות האלה ראינו את?ערי ארץ־ישראד

לבל?חלקיהן ורובעיהן את מערת־המבפלה _המפליאד. :הדד _עתיקיתה, את ר, כוחצר‭_8, ‬עדבי " בערב יום־הנפוריש, :שעה' שהרחבה אשר לפניו מילאה המין "טפופ' ירושלפ :כרים ונשים . העורכים את חפלותיהס לפני שעד ד י , עת קכר־רחל והסביבה הקיובה וכו י . מצד ? שני הספיקה ;הברה לתת תמונות מרהיבות-עץ גס טהחייש הטחחדשיפ :אי־ץ_, מכל המתרחש והמתהוה בצבור ובחיים המקומיים :נוס . המבכים" " בירושלם — ומיד עמדה החברה , אורד ־דשה" ' . ללוט את המומנטים הכי _יפיע של כנופל ק י חגיגי זהולהראותס לנו כאלו היינו עדים חיים להנעי_&ר בו. תהלוכות של ילדי בתי-הספר בימי-זניי ו ‭*' '‬יגיבי קבלות־םנים לגדולי האומה, חגיגות ואספות פוטניוחכל אלה נק לטים בלי אחור במכונות•הצלוש' של . אורו י חדשה' ונשארים מתזות־היים עולמיים על הסרט הבהיו

טל . ההברר. ‭-.... -. : -.. ‬ זריזות יתרד, נראית בעבודת ההנרה הזאת, . ני _גזררזה היא להכין את. התמונות הדרושות בזמנן. ביום 'ח שבט. ' לתקופת?הפטירה של המנוח הדר י צלינוב, ;וכנה מיד תמונתו של המנוח והוראתה לקהל מבקרי ;ראינוע ביפו במשך ' שגי. ימים, . החברה אינה מזניחה שום הזדמנות שתגיע לידה , ולמרות ההוצאות . הכרוכות :טלטול מכונוה־הצלוס ממקום ' למקום. בבל זאת אין ' י הדבר הזהמעכב בעדה• ללכת לכל המקומותשיש מר ל ק לוט משם לזכ־־ון־עולם. תמונות "אורה חדשה" הן ברורות ובהירות.

!מנס נראים לפעמים אילו פנמים _ומיגישים חםרון :שבלול, אך _םכיריס _תיכף, כי אין זה חסרון יסודי ‭4 , ‬לא מקרי וזמני, הבא מחסר אמצעי־שבלול בזמן הזה. :עת שתהיה האפשרות הראשונה להביא את . החוטר; ;דרוש םא. ירםה, יוכנסו מיד כל התקינים והשכלולים ;נחוצים. באפן שחמינותיה של אורה חדשה יצטיינו :בהירותן וכשלםותן , על פני יתד התמונות הרנילות :כתי?ראינוע. ועור יתרון _לסי־טיד_, של , אורה :חדשה‭, "‬וזהו 5 ;באוד היפה והמרד‭{?‬ כעברי ת, _באותיות בהירות '_מאירות־עינים. ממן האחרון התחילו אמנם בתי־הראינוע ;מקומיים להכניס תקוץ ?ה אצלם, כי ינתמ לתמונות :אורים בעברית , כמו בלשונות אחרות, אך הנתב השבור והמכוער _והטגנון המשובש והבלתי מובן, נוטלים ממך את כל העינג עהיה יכול לר&כ ל ך תקין ח‭_&'‬וב זר, ‭.. ‬ לא? כן הכתבות העבדות של , אורה חדשה‭;'‬ר-ן מצטינות בכתב הברור ' ובאותיות יפות ובסגנון המדויק• עקר מפרתה של . אודה' הדשה ‭', ‬ היא להפיץ את מחזות‭, >‬ארץ כחו'ל. לעבודתה של החברה בתפוצות הגולה יש אופי ' תעמולתי חשוב. _כמעע כל ד. ע!ל_6

י היהודי בחו"ל משתוקק לראות את האייי -ן!אך לא גהיל יהיה מספר אלה אשר. יעלו דנה ב_^מוז. הצגת מתזות א־י בבתי-הראינוע בחו"ל תמשוך אליה המונים גחלים מבני, ישראל, שנפשם עורגת ־ וכמהה לראוח את עתיקות א"י ואת הודים העברים החדשים המםבימ עכשיו בקיבה‭;;‬הצגת הישוב העבד בא"י לכל מאורעותיו לפני קהל בחו"ל, תעשה רושם ח. ק ואדיר על הקהל הרואה _מבחוץ והיא תעורר שפע רגשות געגוע כ וקשרי• הבה מצד הקהל _בחרל אל הישוב כא"י. הכתבור העבדות, שאף הן: חרוש הוא על במת: הראינוע תעזרנה גם הן להפצת ידעת השפ;העברית בגולה ? הרי אמצעי תעמולתי שאין כשזהו 1 מטרה‭., ‬ :ותועלת נשגבות צפונות ביצירתה ש? , אורה חדשה‭. '‬ויצירה הרשה זו הולכת ונעשית בהשא ובצניעות, בלי ס־סוס יתיר ובלי קולייקולות ש? מהרא והחנפחות רגילה. • ‭'' . ., ' . ‬ ברכתנו 'נתונה אפוא למנהלי ‭. '‬אורה הדשה" ני תשדר, הצלחה בבל מעשי'ידיהם וינשמו את - מטרת: 'ששמו לפניהם ככל השכלול והשפרור הדרושימ. ‭. ""‬ י ? ץ ג• ‭. . ‬