⁨⁨דבר⁩, 9 דצמבר 1983⁩ — היכן אנטיוכיה [⁨כתבה⁩]

היכן אנטיוכיה

ארץ חמדה

מד, דעתנט על _חיאור זה: . סעיד יחודה — בני כל העדות מעריציט אוחו ועולים אליו לרגל. פדרופו יש חדר מוארך שכיפתו, שאיננה מושלמח עדיין, היא הדוגמה היכר, ביוחר שד _עבודת־לבניט (בגיה) רומית _שראיחי אי־פעט בארץ. אך המרשימים ביותר הם המקדשים שממזרח . קברים, על גבעה הקרויה עמירי. חם חרבים, ועמודים וכותרות פזורים בחם. מעבר לוואדי קטן, הישר מצפון למקדשים, יש בניין מרובע של אבנים גדולות _מטוחחוח, אולי של מקדש. הלאה צפונה ישנט על גבעד, שרידי _אל־עזזיאת. פעם יישוב גדול, של אוכלוסיה ‭. "צפופה‬ דברים אלה כתב. כבר לפני 150 שנה, הנוסע _תומפן, שזיהה את המקום עםיהודה ‭, "הירדן‬ מקוט שבמזרח (שמש) גבול " נפתלי (יהושע י"ט, ל"ב‭_, (‬ואנו לא ניקר יו ז המקום נודע לציבור הודות לאריה גל, נאמן עתיקות בנאות־ מרדכי, שהכיר את המקום לפני הקמת המדינה י וחזר אליו לאחר מלחמת ששת חימים, לאחר שהמקום, חספור לחל־עזזיאת. _נפחח לפנינו. דרך חגישה : מהורשת טל נוסעים בבני־‭':‬ לכפר טאלד, וכעבור קילומטר וחצי כאיט אל :שר . בקט" שעל גחל חרמון ומיד אחריו פונים בדרך כבושה שמא ל ה (מזרחה‭, (‬המגיעד, לאהד שני ק''מ לדרך הפטרולים הישנה ליד נבי־הודא. אם _חחמצח פשום־מה את הדרך הראשונה, הרי יש. כשלושת־רבעי ק"מ אחרי הגשר, דרך כורכר נוספת היוצאת שמאלה (_לצטון־מזרח) ופוגשת כעבור קילומטר ומעלה בדרך הקודמת, ועמה ממשיבה לנבי־הידא, הניכר מרחוק דווקא בבית־מגורים מודרני. אלח ענקית ועוד עצים קדושים. ליד שני פבניכיםוח של ‭. 'קברי־שייח‬על גבעונח. האחד שמור והשני פרוץ, ואילו הבית המודרני, שהקימה משפהת השומר הדרוזי. צמוד למבנה בנוי אבני גזית _מיטובחות. וקבועות בו בשימוש משני־אבנים שעליהן חרותות דמויות עוגן. זחו מבנח קדום, אולי חלק ממערכת בתיקבורה שהיתה סביב המקדש, ראשיתה של מסורת הקברים הנמשכת. המסורת העממית קבעה שכאן נקבר יהודה בן יעקב, אולי פני שבזמנו שרד השפ יהודה (הירדן) לשרידי ישוב באיזור. ישנה אפשרות שהמסורת ראתה כאז אח מקום קבר חנביא עידו (חדומח להודא‭, (‬ הנזכר בסניאס ברשימות של קברי צדיקים. _נוחגימ עחח לזחותו בנבי עויידי שליד משגב• עם• אך מקום זה מרוחק מסניאס, אף שיש משקל לדמיון השמות. מבין הבניינים הולך שביל מזדהה לאורך גדר שיש בד, מעבר צר, ונעבור נ־150מי פונים שמאלה (צפונה‭, (‬ חוצים פלג־טים במעבר שנפרץ בשדיח הצומח,

פינה דרומית מזרחית בח' עומרית

ומולנו נמצאת הגבעה שרואים אוחד, כבר מהקברים. יש כאן שרידים מן המרשימים _והמעניינים ביותר בארץ מהתקופה הרומית. יפים לעתים יוחד מאלה של קדש, לו רק היה מצב _חחשתממת שלהם טוב יותר. הנוסע שלנו לא המים בהתפעלותו, אלא שהשרידים נפגעו מאז, באחרונה על־ידי מוצב סורי שהשתכן ביניהם. _ב־8ד19 ערכו ד"ר ג' פרםטר וד"ר א' נצר סקר וחפירות בדיקה ומצאו שיש במקום מקדש מוקף _בחחום מקודש (טמנוס) פדאשית התקופה תרומית, פאות אי־ב' לספירה• הוביל אליו מצפון וחוב־ע"ודים שניצבים בו עדיין בטור אחד 15 עמודים ובקצהו הדרומי יש ריכוז עמודים וכן שורד, של זוגות עמודים לכיוון מזרח, כנראה בשימוש משני. לפני הקצה הצפוני של הטור הבחנו בלבנים אדוסוה, כנראה של _בית־מרחץ, ואילו סמוך לעמודים מצין _מחאדמה עמוד משקולת של בית־בד• _ייחבן שאלה קשורים ביישוב שהתקייס על הגבעה המוארכת _עפמורח למקדש. ‭, 'המקדש‬שמידותיו ‭34x20‬ מי, ניצב עד אדן (פודיום) 'שגובהו ‭2. 30‬ מ' והיה מוקף עמודים מהסדר חקורינתי. _בחוית ניצבו שתי שורות של שישה עמודים ובאגפים _אהד־עשר עמודים. הפחח היה במורח. עכשיו העלה־נא בדעתך. שהעמודים חגבוהים היו בנויים מחוליות אבן נתלות וכתוצאה מרעש, ככל־הנראה, הן ח־דרדרו לדרום ולמערב, למרחק די רב על צלעות הגבעה ולמרגלותיח. בין השאר מונחות שם כותרות מעובדות אדירות, שאין במותן בארץ לגודל, וכן םריטיט נוספים. ליד הפינה _הדרומית־פזרהית של המקדש יש שבר של _דלח־אבן לקבר, ובמרחק מד, מורחה — מבוא למבנה בנוי אבני _בזלח. מצפון־טערנ וממערב למקדש יש מזהו‭, ', ‬ופתחי מבניט שחיו מסביב למקדש. נמח פריטים חשובים אף נלקחו למשקים בסביבה. פצפון למקופ המפואר הזה, למעשר, למרגלות תי-עזז. ישנם שרידי המבנה הקדוט חאחר שהזכיר הנוסע, שנבנה באבני ענק, אולי ביתקבורה !_מאוווליאוטן, שיחד עם זד, של נבי־ הודא שהזכרנו חקיף אח חמקדש. היה כאן ישוב על נבעה, ששכן בצד בקעח חחולה,

מעל לביצות ולשטחים מיצפיט, עפ יכולת של שליטה והתנוננות. נראה לי שמאוד מתאיט לזהות כאז את העיר ‭, "אנטכיוכיה‬שלא נעשה _עד־כה בהקר נסמן " לזהותה‭). ‬הדיון על מקומה נעשה במדורנו הקודם‭. (‬שט שושלתו של אהד ממלכי סוריה ראוי לישוב עם מקדש כזה. יש באתר הישוב חרסים מן התקופה ההלניסטית, לפי בדיקה שערך פוטי אביעם, הםאה הב' לפנה"ס, בה כלולה גם התקופה החשמונאית. לא הרחק מכאן זורט נחל _חרמון־בניאם?אולי הוא . גחל אנטיו‬‭- . "כוסואולי חורבת דפני נמצאת במרחק ‭1. 5‬ ק"מ מערבח (מדרוט לשאר־ישוב‭. (‬אזכיר כי פרופ' ב' נר־נוכבא הציע לזהוח אח אנטיוכיה _בחל־אנפר, שליד קיבוץ שמיר, שם נחשף ארמון או מצודד, הלניסטיח. חחופרים האמריקאים אעם מקבלים זיהוי זה. באן עלינו להזהיר — _איזור _חל־עזז נחשב _לאיזור ממוקש. אמנם בקר רועד, שם במשך שנים, אך אם יש לך ספק שמא לא מצאת אח השביל חמתואר, או אם אין לך אח פי לשאול במקום. מוטב לחזור חביתה ולנטות פעם נוםסח. העיקר שלא ייגרם אסון 111 ראה זה חדשו מאז פירסומנו בשבוע שעבר עלכיבושי יגאי ‭. "בגולן‬הופיע מאמרו של צבי " מעוז נ"ארץ ‭, "הגולן‬עחון ישובי הגולן, שחידש עחה את חופעתו בעריכת דניאלה שאול. מעוז דן באותו נושא פמש _וכותכ על מערכת מצדים שהקיפו חסלבקיט ושליטים מקומיים על מעלות הדרכים לגולן. _יפח חוא מזכיר אח קרן עין-גב, ששמח דומח _לנרדח, מקים חקרב של ינאי ע‭. !‬_חנבטים• לדעחו הגיע גבול כיבושי ינאי לדרוט אנס _חחולה. את אנטיוכיה הוא מזהה _בתל־עתרח. שמדרוט לגשר בנוח יעקב, ולכן לדעחו ערוץ הירדן שט הואניא אנטיונוס• שנשלט ע"י מצודה הלניסטית בעתרת ‭. ; "‬מצודה זי על שט אנטיונופ" העניקה את שמה נט לויא הירדן וגם להולתה ‭. "דאנטיוניה‬ " אכן וכתה . אנטיוניה" שידובר בה הרבה בשניט האחרונות ואתה, הקורא, צא ובחר לך אח החצעד, הנראית בעיניך‭... ‬ צבי אילן