⁨⁨דבר⁩, 2 דצמבר 1983⁩ — מיליון גוועים ברעב במוזמביק [⁨כתבה⁩]

מיליון גוועים ברעב במוזמביק

בצורת ומלהמה גורמות "אסון שאפשר להשוותו רק לביאפרה'

מאפוטו, מוזמביק מומתים רפואיים אומרים, כי בדרום מוואמביק, _לאירד גבול _ררום־אפריקה, שודר עכשיו ט• צכ, שאפשר, להשוותו רק _לאטו• ‭'K»‬‭?'•‬ הכגדיט-ניושז _ביאשויןיויגוןון‭;^(‬ אתיופיה. הבצורת. הנוראה, שפוי קד‭:*‬_אתץוו_18יי5ןד, י _חדרומימ: לו חי''?.. ‬ ‭_»fc' ה'גיזי»י‭*»‬י' J ומלח‭1«‬_יגחילחש באזודיפ הכפריים — מצטרפות' לבלי רעב ככד‭*, ‬השלטונות עומדים _חכרי־אוניט נכחו. מקורות של ממשלת _מוזננביק אומרים, כי ‭600_^100‬ עד ‭700, 000‬ בני־אדם גוועים ברעב _באוורי גא־ ‭?10‬_ואיניאטממה (ראה מפה‭. (‬אכל צוותי הצלה, _הפועלים _באי־ זיר. סבורים שמספר. הנפגעים ג־ דז‭!>‬בהרבה‭_,. ‬ קשה להעריר את מספרם של המתים ברעב ובמגיפות• סבלם של תושבי האזורים גדול במיוחד, בגלל הפרעת עבודתם של עוותי־חהצלד, על ידי _מלחמת־ה־ גרילה של . תנוער. ההתנגדות ה־ ‭. "גנוומביקנית‬התנועה הזאת, שראשי התיכות של מני‭. ?‬־, נחשבת בעיני שירותי ביון מערביים . לבת־חסותה של דרום־אפריקה. מקור באתד מארגוני ההצלה המערביים, הפועלים כמחמביק איכר: . הנעורת היתד, קשה ממילא, אבל עכשיי המצב הוא פשוט _חםר־תקנה בגלל ‭. "הגרילה‬ הבעיה של מוזמביק מזכירה במידה רבה את הרעב עצופ־ד. ־ ממדים בצפון־אתיופיה• נכ שם היתה בצורת קשה. גם שפ ניט־ . שד, מלחמת גרילה, וגם שם מתקשים ארגוני הצלה להחיש סית למיליוני קי־בנית פוטנציאלים.

אזורי איניאמנאנוז ונאסר, המסומגינז ב_?וויס _אופטיים, וזנז מוקדי _היץנ נייום ס"אמביק.

באיזור גאסת לכדו נאספו _כ־ IWMKXI בני-אדם ב־11 מרכזי הגלה. ואולם מאות אלפים אהריט נתקעו כאזורי הלחימה, כמוך ל־ גכולת _דרום־אםריקה _וזיככאכווה. »גמד> _ןוו ו וו»חנית מתיש , •_צלושה אנשיפ לידיי י י _ום. במתנת אחד"יב־ _^אטת , מתו, יכחודעי אוקטובר ‭80, ‬ _ןןני־אד‭u '*‬ ?־ U י ‭i_«u‬ צוות מדעי מארה"כ, שבדק את המצב לפני שבועיים, בא לכלל מסקנה, ששיעור התת־תזו־ גה במרכזים האלה דומה _לנמוב בביאפרה, בימי _מלחמת־האזרחים של ניגריה, לפני כ־5ו שבה. חרף שיחות, שהתחילו בין מוזמביק ובין דרום־אםריקח לפני שנה, אין כל סימן _שהדרום־אפ־ ויאקים טמילים הגובלות כלשהן על פעילות המורדים של מנ"ר. מיתקפד, של צבא הממשלה באזורי הבצורת לפני *לושה חודשים תוארה בשעתה כהצלחה גדולה. אבל מייד _בעקכ־תיה השיגו המורדים את ההישג הגדול ביותר של המלחמה, כאשר שבו 21 גיאילונים וטכנאי מכרות כוב"טיפ כצפון פוזאמניק. תמישה ניו השבויים הצליתו להימלט, אבל שביים של 18 האתרים מוסיף להיות איום חמור על בטחון הא־זור. כרה'ימ מוסיפה להיות כעלת•

כריתה העיקרית של מוזמביק, אש בי _המוזמכיקניס נטו _לאהרונד, :א•;אפילו להוציא מכלל אשינו• דור. כעולה צבאית _הזבייטית ל? הילוצם•