⁨⁨דבר⁩, 16 מאי 1983⁩ — רחל רכל המבריחים [⁨תמונה⁩]

רחל רכל המבריחים

רחל דדיו עם משאית וחגור בגדר הטובח ‭!>>)‬פ"א)

מאת שמעון וייס אי־אפשר שלא להתקל כד, במעבר הגדר־הטובה במטולה. המקום הזה בצפון הארץ הוא מוקד לטיפוסים מעניינים במיוחד, ורחל דדון בת ה־20 מ ־ טבריה יכולה להצטרף אל גלר ־ ית הטיפוסים הזו שבמעבר ה־ גבול. אמרנו שקשה שלא להתקל בה ולא רק מפני שרחל, החיי־ לת נמוכת הקומה, משמשת כ־ מפקדת חולית החיילוח שבה־־ קוח את העוברים ושבים ב־ שער ־ פאטמה, שליד המעבר ה־ ידוע, אלא ובעיקר משום שרחל לובשת חגור מיוחד. מוזר למראה במקצת, אבל בהחלט חגור פונקציונלי למשימות שהיא וחברותיה מבצעות במעבר. במקום מימיה ומחסניות ו־ תחבושות אישיות וכל מה שתגור תקני כולל בתוכו, אפשר למצוא בחגור של רחל מברגים מכלי־הסוגינ_!־־־ ומכל הצורות?‬ ‭,... פל1ור• . מכשיה‭&"‬ןן_?תו י ך. חוטי־ 'פר_^_יהכי_^מיזחתויגממה_^מב־ "רגיי_^יסילצר_^_ט. _יוצאי־דופן

ומפתח "טי" לפתיחת ארגןי־ אוטובוסים. אפשר אם כן להבין מדוע קשה לשכוח את החיילת הצעירה הזו כאשר עוברים ב־ מעבר הגבול ומדוע חיילינו ה־ אמיצים מקבלים פיק־ברכיים כאשד רחל וחברותיה עולות' לאוטובוסים ולמשאיות ומחחי־ לות לחפש נסיונות־הברחה. הצלחותיה של רחל בלכידת חיילים שםרהו היו לשם דבר. לדבריה פוגשים אותה חיילים _בבאר־שבע ובחדרה נניח, ושו־ אליס אותה _בתמהון: . זו את הרחל מהגדר הטובה, שכולם מדברים עליה ‭"!?‬ כמד, מלים על הבחירה הדינ־ מיח מטבריה. לפני חודשיים חחליסה לחתום קבע בתום שי - רות צבאי במשרדי שצין חעיר בטבריה ובחיל־יס. חשבתי שעוד יש לי מה " לתרום" היא מסבירה "וביקש־ תי לעבוד לא בעבודה. שיגותית של משרד ופקידות, אלא עם אנשים בשטח. אגי טיפוס כזה שאוהבת להיות מעורה בנע ־ שה‭. * ‬

היא סמלת־ראשונד, בדרגתה, אך תפקידה בגדר חופף לדרגת רס"ר — ולמראה הקשיחות ו־ המרץ של רחל, צריך לומר _־ג־לפחות במקרה הזה — מתלבשת הדרגה על הדמות. עיקר העבודה כאן. מספרת רחל באחת ההפוגות שבין חיפוש לחיפוש, _חיא עם האוטובוסים והמשאיות הכבדות שהם מוקד לחברחות. יש כחם חללים ריקים לרכוש מוסתר. ומד, כוללת הבריקה השגרתית, שצובר כל כלי רכב הבא מלבנון בדוכו לארץ?מספרת רחל: _יהיילת שלי עולה ביחד עם _שיטר או שוטרת צבאית לאוטובוס ופותחת, תחילה, את התא־ם הקרובים לנהג שלא דורשים פירוק יסודי בעזרת כלים מיוחדים. אז אני עולה ומתחילה לעבוד על הספסל האחורי שדורש _עבודח יסודית. אחר־כך עוברת למזגנים ולתא הנהג ומשם — למכסה המנוע ולמנוע עצמו. זו מקרים היא, _מקפיקה‭7_J. ‬ _, _לגןית ‭:'‬רכוש _מובויח *ו ‭!?'‬_דומזואטיפלי

הרכב נושא עמו רכוש שכזה. אחר־כך עובדות כולנו לבדוק את החיילים ‭. "ודםיצו‬ החגור של רחל עונה בדרך כלל על הצרכים, אולם ישנם מקרים, כשדרושים גם'פטישים ואיזמלים לפתיחת ארגזים ו ־ לבדיקת פיגות נידחות בכלי־ הדכב. ובאשר לציוד הנפשי?שלו זקוקות רחל והיילו־ תיה, היא אומרת: "צריך הרבה סבלנות ועצבים. לחיילים שבאים זד, נראה קצת משונה, שאנחנו מתעכבות על כל פרט ופרט, אכל כאן אני ‭. "ליקית‬ רחל מספרת כי תחילה היו תיילים רבים מתרגזים על החיפושים והעיכובים כאשר הם בדרכם הכיתה לחופשה קצרה, אבל היום התרגלו הבל לעיכוב־ מאונס ואחת מתוצאות הלוואי של התופעה הזו, ה־א _ירידח משמעותית בנםיונות חהברחה של החיילים‭רוב". ‬ הנהגים חם למודי־נסיון. ששמעו מה קרה לחבריהם שנאסרו או פוטרו אחרי שנתנו את הםכמתם ה־ אילמת להבריח ‭. "באוטובוסים‬ חיא גם מספרת, כי בתחילה נה-

גו לעקוץ אוחד, והדביקו לר. כינויים נוסח "הנה החשמלאית באה‭, "... ‬אוהמברננית שלנו. "‬ ‭" אבל היום מקבלים אותה כולם ־ בחיוך וכחלק בלתי נפרד מ־ . תלאות המעבר דרך גדר הגבול. וכרגיל בסיפורים כאלה, _איי אפשר בלי ‭. "אקשן"‬כאשר"אנו שואלים על התפיסה המפורסמת ביותר, מספרת רחל על ד אוטובוסים שבתוכם גילתה ביום אחד מכל הבא ליד ולראש: _וידאו־טייפים, בליורים, אנטנות חשמליות. הרבה מאיד , סיגריות, מכשירי־רדיו, נעלי־ספודט. בשמים ומשקאות. עיקר הסחו־ רה הוסתר בתוך הספסלים דד אחוריים של האוטובוסים ומק־ צת הציוד התגלה מתחת ללוח שעוני הרכב של הנהג. במקרה אחר, שאירע לפני כחודש, גילו רחל וחברותיה כמות הגונה של חשיש באחד מחללי משאית שהובילה בשעת ערב מאוחרת חיילים עייפים ;מי_^ים לי'ו‭^/‬_חגאהד‭0;«‬י־ י/סיםבצפו‭., !‬_כמצ_0בכל ז‭>_#‬ן־ ‭, '‬_י‭8»‬_ם _^ _*נ»רו ה»_תגזו»סעיוי»ווד הציוד הוחרם. -היה לנו ‭, "מקרה‬מספרת רחל ואינה מסתירה אח , חיוכה ה־ אירוני‭שנהג", ‬ הרים לבקשתנו את עגלת המטען ופתאום החלו לפול ולהתפזר קרטונים רבים של סיגריות. זד, היה מחזה מדהים וגם מבייש‭, "‬אומרת, רחל. יכול להיות שלמרות הכל ו- " בכל זאת, ישנם 'המצליחים להבריח אבל אני יכולה לומר _בבטתון שאלו הם _מתי־מעט. מלה אחרונה על החגור המשונה. מתברר שהיו אלה חב־ רים מכפד־גלעדי, הקבוץ ‭.. ‬ ה-

שכן, שעברו במעבר ?הגדר הטובה וראו את רחל וחברותיה נאבקות בברגים ובחוטי־ברזל. אחד הקיבוצניקים, גדעון‭;. ‬גלע - די, הציע לרחל להשתמ_9 בחגור, שהחשמלאים של. הקיבוץ משתמשים בו והביאו לרחל את כל הערכה כולה. ועל כך היא אומרת היום בנימה של סיפוק: "זר, רעיון שגעוני וגאוני שהפיל הרבה ‭, "תוורבנק‬ אז, חיילים - חביבים‭-. ‬ הזהרו בדרככם מלבנון הביתה, ולא ר‭»:. \>‬־ י י תאונות־דרכים‭.... . ‬