⁨⁨דבר⁩, 3 אוגוסט 1981⁩ — בךגוריון‭wm,‬ך.ועדות המזרח [⁨כתבה⁩]

בךגוריון‭wm, ‬ך. ועדות המזרח

מאת יואב לביא כשנה לפני התפטרותו הסופית מראשות _הפפשלד‭?. ‬ייפ דוד ב!־ גוריו!בלשכתו שיחח מגירה בענייני _חיגוך. שיחה זו - אחת פני _רבוח — נמשכה כשעתיים. _יבפהלכה _היחלפו דברים נוקבים וביטים בעניי!בני עדות המזרח והתיניו בישראל. השאלה העדתית שריחפה על פגי הפיס חעכורים של מערכת הבחירות האחרונה לא הועלחד. או תפול שלשום. היה מי שצפה . התגלעותו של קונפליקט עדתי גדרו זו או אחרת כבר לפני זמי רב‭01. ‬ את בן־גיריוז העסיקד. שאלה זו לפני _עשריפ שנה ויותר. וביחיד לאחר _חחתרחשויות בואדי סאליג‭). ‬גם הו עפרו בצל! של בחירות מתקרבות _לכנייח, ב:וטו של דבר. ומנהיג שכונת העוני ניסר. להיבחר לכנסת בראש ושימח עדתית‭. (‬ במו לבם. בשבועות _האהדינ־פ של מערכת הבהיייח. שפעתי גפי כפר. מחברי ‭. "אשכנזים-ה‬בי _ייתכז שבז־גוריו!טעה כשהחליט _להפםיק אח _הפלקציה שהוכלד. בתחילה על יהודי צפוז אפריקה. בו גוריי!פסק אז‭;. ‬י זבות העליה , ניחנת לכל יהודי ‭ה־-, ‬!_כפיש־ניפ ופרוצות‭, (?‬ובריח זו ברוקק . חיק ‭, 'חשבוה‬ כל שנותיו זזש נו גוריו!אחריות מיוחדת לגורל בני •לידית המזרחן לא _8עט עקב ההחלטה הה־סטו־ רית שהיד. אחראי לה. וביחוד מהכת הפערים הכלכליים והחבר-

תיים שנוצרו פיו בי!תישבי ה־ ‭!:‬עברות (שהיו בחש נפ . יוזנאי !ישבגז" רבים) לבי!הישוב הויתיק. אותה שעגה ששפעתי נימים אלה. שפע הוא במשך נל השגיב הה! פסי לא פעטיפ. נשפעה גפ הדעה שחברו בד, ציניות ורגשות קיפוח, שבני עתה הפזרה הועלו ארצה כדי לשמש כוח עבודה זול, שיבנה את מדינת ישראל. אכ‭, 1‬ב!־גוריו!הקדיש רוב זמנו לבטחו‭, !‬אילם התפגה מדי פעפ לעמוק _נשאלוח החיניד• היא ראה בהינו‭"!‬ את. העיקר. לאחר הנטחח בטחונו הפיסי של העם. והאפי! באמת ובתמים. שעלינו לשאיף להיית . עט סגולה• ו"איר ‭. "לגויים‬ ני . אחרת לא 'היה לנו ‭. 'קייב‬ הוא לא ראה את העם בישראל כעם אירופאי . או חשש מאד פהפיכחו ל"עם •‭. "בנשיני־‬משוס כר שאף שישראל י/_ןיג־ייו _בחחיט המדע _והסכנילונ־ה ושלאור הערכים המוסריים _־החביחייפ של נביאי ישראל ימשידד תהליפ (צדק ואמת, יישר הדרך. אהבת הרע, ‬ ‭. עשית משפט• , יעיד ועיד‭(. ‬ יתחנכו מק־בצי ישראל. לערכים אלח הי־ סיף אח ערכיה של _»א-ץ ישראל העובדת• פז הימים שלפני קים נדבר, לי — והדב־יפ נכתבים _בבילוא היהירות — כי בי־גוריו! לא היה _rcn הגישה _האונידח. כי בשם חאינטנרציה והאחדות יש לשים את הדגש בהחייאת פירשת העדות. היא חשש, שטיפוח הקיים ינציח אתי גפ את הפיגור העכנזלוגי והמדעי של

העולים מרוב ארצות המזרח י־ יבלום את הקנייתם של הערכים . החיוביים'' מתוך תרבות המערב. וכאשר _החארח בס־וריו הרבים אצלמשטחות לתפארת, משפחות " מהוגנות" כהגדרחו — מעדיח המזרח' טען שיש לעש_!ת מאמצים למען יקבלו ילדיה!של משפחות כאלחחינוד יותר מעולה, בת- " נאים מלאכותיים, בפנימיה מיו־ י חדת ובאמצעים מיוחדים‭''. ‬ בן־גוריו!חי בתחישח. שאי! לנו זמ!עד לסיומו של תהליך כולל אינטגרטיבי. של חינוך העם כולו. לא _נפפיק בכשר עשרים שנים (כו אמר באוחה פגישה ב־‭, 1962‬שהוכרגו לעיל‭(. ‬ "להעלות את ‭EH''העם‬ לא נעשה _מאמצ־פ " מיוחדים‭... ‬מהילדים המופשרים בקוב עדית המזרח יקכלו חיניד יותר אינטנשיכי" נם אם יחיו חורים שיתרעמו, שכנם לא יהיה כי!אלה שנשלחו לחינוך מוגבר''. ‬ ‭)" גם) אם געשח מאמץ מיוחד להעלית פתיר חעדות האלה ה־ מוכשריט לעליח?שגם יחיה להם יוחד ידע, גם יהיו להם ערכים _ייישלי לנחל א, _מ העב _כנזד שאני רוצים שיתנהל — זד. לא יחכ! אפ‭.. ‬יהיר' חינוך יחד. אי־אפשר כא!לדבר רק על ממוצע‭... ‬חבעיה היא מה תהיה דמות הדור של עדות חמזרח. הם יהיו הרוב של העם‭... ‬השאלה היא אפ הם יורידו את העם או אנו נצליח כאמצעים מלאכותיים _ומאמצימ גדילים ל־ העלות אזחפז על־ידי ממוצע —-

לא‭''!‬ _בךגוריזן לא פטל את התפקיד האיגסגרטיבי של _גן־הילדים ודר חינוך בגיל הרך, אך הביע ספק רב ביכולתה של מערבת _חיגיד אחידה להעלות• את העם‭.. ‬ה־ אוניברפיסד " . חשובה, לא רק' הגן‭ ,.. ‬כל הילדים ידברו עברית! לא זי הדאגה. השאלה היא אילו יהודים הם יהייז‭... ‬_הממיצע — אז אוי ואביי לנין חוק _הממיאע יפחוב ויקלח את _חאשכנזיפ, ה־ מעטים, למעלה. האפ את זאת אנו רוצים‭. ''?‬ השוווי!בערד עליון אצל P־ גוריו!הצעיר, הסוציאליםט הקיצוני. פיגה מקומו במרוצת ה* שניפ אצל _כךגודיו!המנהיג לערך השיתפות. השותפות נהפכה בעיניו לערר עליו‭. !‬היא לא האמי!עוד בשוויו‭, !‬טע!שאי!שתיז! ולא יכול לחיות שוויו‭. !‬_וכפילא. השתמע מכך כי דיבורים על שוויו!ד. ם דיבורים מן השפה ולחוץ•. אבל קיימת שותפות — לעבר. להווה ילעחיד. ואוחד. יש לטפח. והגורל המשותף מחייב מאמץ מיוחד בתחום החינוך, ד עיקרו — טיפוח _קלית מנהיגה בקרב עדוח המזרח. קשה לומר שקברניטי _החינוך אימצו את דעתו של ‭!!‬־גירית. הרפורמד, ‭, "בחינוך‬למשל, שהח־ " חיל בה ולמן אר!והמשיכו בה יורשיו, לא הביאה לא לאינטגרציה אמיתית וגם לא ליצירת שכבה רחבה של מנהיגות צעירר, בולטת בקרב עדות המודה. ש-

יור _גןעוריוו תיכל להנהיג את הציבור הזה לאור הערבים והמטרות שהציב בן־גודיי‭. _!‬נהטיך הוא, רוב גני ערות הפורה פגו עורף לתנועת העבודה ולאנשיה. וזר, קרה, בי תנועת העבודה פנתה עורף למש* נחו של _בן־גוריין‭), ‬לא השכילה לעשוח שני דנריס עיקריים: לטפח מנהיגות אמיתית של בני עדות _חמזרח, ילננית _עוותפומ אמת ני!בני בל העדות והזרמים. ועל כך היא משלמת את המהיר. •) נדבריו כמרכז מפא''י בדמיה. לרגל יובלה של הקנתה, הנהין נן־גורית בין שימי זנייזמ, שאיתי חייב, לבין _השיייין כעדן•. שאיתי שלל: . יש _צירך שבל האנשיפ יהיו שווי זכויות אגל‭... ‬אמ _שיריז בשכל‭... ‬אץ שוויו!בקופת האדם‭ .. ‬אמ שיויון באיגטרםיס הרוחניים ואי!כל אידיאל, כל 'מיתר, בשיניו‭. ''! ‬

⁨לחיצה על "ביטול" תעצור את ההדרכה. לחיצה על "אישור" או בכל מקום אחר תמשיך את ההדרכה⁩

⁨להסתרת חלונית המידע או התאמת את רוחב הצפיין⁩

⁨להגדלת הצפיין⁩

⁨להקטנת הצפיין⁩

⁨מעבר לגיליון הקודם⁩

⁨מעבר לדף המידע על הכותר - לצפייה ברשימת כל הגיליונות⁩

⁨מעבר לגיליון הבא⁩

⁨צפו בתוצאת החיפוש הקודמת⁩

⁨חזרה לרשימת תוצאות החיפוש⁩

⁨צפו בתוצאת החיפוש הבאה⁩

⁨לחצו על הכפתור הימני של העכבר ועל ⁨מאמר⁩ כדי לצפות באפשרויות⁩

⁨הפעלת מצב QA⁩

⁨לגזור חלק מהעיתון⁩

⁨זום אין ⁩

⁨זום אאוט⁩