⁨⁨דבר⁩, 9 יוני 1981⁩ — הכור הגרעיני בעיראק הושמד [⁨כתבה⁩]

הכור הגרעיני בעיראק הושמד

3 פעמים 'נדחה 'מועד ביצוע הפעולה

מאת דניאל כלור, הופרו, המדיני שלד5ד" ‭"(‬ פעולת _חיל־האוויר נגר הכור העיראקי תוכננה החל 'מאוקטובר שעבר על־פי החלטה עקרונית, שקיבלה הממשלה. שלוש פעמיה נדחה מועד ביצוע הפעולה משיקולים שוניפ. נפעם האחרונה נדחה המועד לפני כחודש יפים, לאחר שיו"ר מפלגת העבודה, שמעון פרס, נתב לראש הממשלה, מנחם בגין, והביע התנגדות לעיתוי הפעולה, שהיה בלזעד הנחירות לנשיאות צרפת, המפשלה קיבלה את נימוקו של פרס. מקור ממשלתי בניר טען, ני לאחר _בחירת מיט־ ראן געשו בירורים בצרפת ובאי-

טליה. לאחר שנתברר, ני צרפת תספק את _האורניופ למר העיראקי, וני אין סדרי פיקוח, שימנעו ייצור פצצה אטומית בכור זה, הוחלט על העיתוי _הנונחי, לפני שהכור יתחיל לטעול והפצ־ צתו תגרום לסניעד, באזרחים ב• בגדד כתוצאה מקרינה רדיואקטיבית. חוגים שונים במפלגת העבודה פבוריס, ני הממשלה לא פיצתה עד תום את אפשרות הבירורים עם צרפת וכי ניתן היה להמתין בפעולה עד ראשית. יולי. יחד עם זאת סו_:ט בהתייעצויות בין חברי הצוות המדיני של מפלגת העבודה, בהן השתתפו, בין השאר. שמעון פרט, יצחק רבין, אבא אבן וחיים ברלב, להימנע מתגובה מפורטת בל עוד• לא יימסר מידע מפורט לוועדת החוץ והבטחת.

נודע, כי ההחלטה העקרונית נתקבלה על דעת הממשל" כולה, ואילו עיבוד התכנית ה_1טל על קבוצת שרים מצומצמת יותו. הספנות לקביעת העיתוי המדוייק של הפעולה נמסרה לראש הממשלה ושר _הנטחון, מנחם בגין, שר החוץ, יצחק שמיר. והרפטכ"ל רב־אלוף רפאל איתן‭.. ‬ סיכון גדול מאנטכה אתמול בשעד, חמש אחר ה' צהריים נתכנסו שרי הממשלה בביתו של ראש הממשלה כדי לעי קוב אחר מהלך הפעולה. הפעולה בוצעה בשעה חמש שלושים וחמש. בשעה חמש וארבעים נתקבלה ה" הודעה, ני הפעולה בוצעה בשלמותה וני למטוסי ישראל שלום. מאוחר יותר נתקבל דיווח מפורט יותר והשדים ינלו להתרשם, • שהביצוע אף *לה בשלמותו על התכנון.

המשימה בוצעה בשלמותה ולפי ה* ‭a-o., i, \‬ שנין - י יטר‭7 /*‬א . שאר אף זכר לנור. נמה פן השרים התבטאו, כי הסיכון, שנטלה יש־ רא?על עצמה, היה גדול ביותר, אפילו לעומת מבצע אנטבה. את הודעת הממשלה על הפעו־ לה הוחלט לעכב עד לפרסום במדינות ערב. לאחר שנודע על הפרסום ברבת עמון, הורה ראש הממשלה לשחרר לפרסום את הודעת הממשלה, וזו לשונה: , ב־ יום אי, ד, ־7 ביוני ‭, 1981‬יצא _חיל־האוויר הישראלי לתקוף את מור האטומי , אופיראק' אשר ל־ יד בגדר. טייסינו מילאו את משיטתם בשלמות. הכור נהרט נליל. כל מטוסינו שבו בשלום לבסיסם. -הממשלה מוצאת לחובתה להפ* ביר לדעת הקהל הנאורה על שוס מה החליטה על מבצע מיוחד ז" ז (המשך בעמי ‭, 2‬טור ‭(5 ‬