⁨⁨דבר⁩, 30 אפריל 1981⁩ — גד י אלגז י מצפונ יסט או פ ו ל י ט י ק א י [⁨כתבה⁩]

גד י אלגז י מצפונ יסט או פ ו ל י ט י ק א י

גדי הקירות אלגזי שוהרר לא ילוכלבו לא י ותר רק מהכלא בכתובות הצבאי " ישוחרר , מ גדי אמוד אלגזי היד ‭. . "‬ לרצות _שנת־מאםר על סירוב לשרת בשטתים. הוא שותרר מצה"ל. הרמטכ"ל אמר שבחור כמוהו , איננו ראוי לשרת :צבא יהודי‭. "‬ הוא עוטה חולצה צחורה, ולידו תרמיל צד צבאי, או דמוי־צבאי. פניו, פנים יפים של נער, ידעו בקושי את מגע _מכונת־הגילוח. דיבורו רהוט ואינטליגנטי , תפאךת־אמו. שים עליו כיפה סרוגה, והוא גוש אמונים. שים עליו חולצה כחולה, והוא קומונאר בנוער העובד. אין דבר מוליך שולל יותר מהמראה החיצוני של ילד־טוב־ירושלים. כמו בפרשת גוש אמונים, אומץ־הלב, ההקרבה העצמית, הדבקות בהשק־ פת-עולם הם דבר אתר. המסקנות המעשיות מהשקפת־ העולם הזאת הן דבר אחר לגמרי. כמעט מתבקש לשאול מדוע רוצה בחור נחמד כל-כך למוטס מבפנים את המסגרת המאחדת היחידה שיש לנו, את השידות בצבא. הצרה היא :•כל־כך קל וכל־כך זול לתפוס פטריוטיות על־גכו של גדי אלגזי. — האם אתה חבר רק"חז — פורמלית. כן. — מה פירוש פורמלית? — מה שעשיתי לא נעשה בהתייעצות עם מישהו במפלגה ולא היה בברכת המפלגה. אני יודע שמפלגות קומוניסטיות לא הייבו אנשים למדיניות מסויימת במקרים כאלה. בזמן מלחמת אלג'יר, למשל, היו קומוניסטים צרפתים ששירתו באלג'יר והיו כאלה שסירבו. מתחילת בית־הסםר התיכון החלטתי שאין לי מה לעשות בשטחים. ברוח הזאת שלחנו, _עשרים־ושבעה תלמידי ותלמידות תיכון, מכתב לשר _הבטחון ב־‭. 1979‬המכתב הזה היה מקור היחס המיוחד כלפי המקרה שלי. אני הייתי היחיד שחתמתי, בשם כולם. מרגע שנכתב המכתב היה עניין גם לאנשים אחרים לקשקש כתובות על קירות ולעשות את המאבק לפומבי.

התגייסתי בפברואר ‭. '80‬_בבסיס־קליטה־ומיון שאל אותי קצין המיון מה אני רוצה לעשות בצבא. הצעתי שלוש אפשרויות: חובש, פעיל _קחילתי בעיירת פיתוח ומורה. שלושת ההצעות _גיךחו. יש לך בעיות, שאל אותי הקצין. לא אשרת בשטחים, אמרתי. הזא יצא להתייעצות, חזר אחרי דקות אחדות ואמר: להתעלם. רק אחר־כך הבנתי שב־ " להתעלם" הכוונה היא לא לאפשר לי בשום מקרה לשרת בתחומי מדינת־ישראל. שלתו אותי לטירונות שריון. הייתי מועמד ראשון לחניך מצטיין _פלוגחי. לאחר הקורס ביקשו לשלוח אוחי ליחידה של טנקי "מרכבת‭. "‬סירבתי, כי היחידה מוצבת בשטחים.

מניוון שהיה מדובר בהתנדבות, לא הענישו אותי. עם, היתה אצלם כוננות לצרות. בגלל זד. מנעו ממני תואר של חייל מצטיין. בסוף הקורס הציבו אותי ליחידת שדיון היושבת מצפון לשכם. אמרתי שאתייצב במועד ואםרב לנסוע. שלחו אותי למפקדת הגיים. הגיע לשם רם"ד ואמר לי לעלות על ג'ים. אמרתי שאם מדובר בנסיעה לשכם אני מסרב כבר עכשיו. אמר שהוא לוקח אותי לבית־שאן. הוא רימה: הוא לקח אותי לגדה בכפייה. הגעתי לסג"ד. הוא שהציע לי לצאת לחופשה ולחשוב על המעשה שלי. כשראה שאיני משנה את דעתי אמר שאין לו בדירה. הוא מוכרת לשפוט אותי. אמרתי לו שאני מסרכ להישפט בפניו. המח"ט היה הראשון ששפט אותי. הוא דן אותי ל־14 ימי מחבוש. לאחד המעצר החזירו אותי לגדוד. סירבתי. ־ הביאו אותי שוב למשפט מחייט. הוא הציע שאחזור לגדוד. כך תפתור לי בעייה וגם לך, אמר המח"ט. סירבתי. באותו זמן היגשתי בנ"צ. הטענה היתד, שהפקודה שניתנה לי היא בלתי־חוקית ושמותר לי לסרב מטעמי מצפון. הבאתי גם תזכירים מחיילים שקיבלו בעבר אישור מראש אכ"א לשרת בתוך הקו הירוק. במשפט דנו אותי ל־21 י ום, ובנוסף 35 יום על־תנאי מהמשפט הקודם. הועברתי לכלא ‭, 6‬ הכתה הבאה בבית־הססר הצבאי שלי. — איך כלא 6 ז — לא נעים. נכנסים ויוצאים מאות אנשים. בקושי מכירים את האסירים. המשמעת חמורה מאוד. הרבה אנשים מגיעים לשם בטעות או בחצי טעות או במקרה. — האם התעללו בך בגלל השקפותיךו — לא. החברה היו סקרנים. אז עוד לא הייתי מפורסם בל־כך. בתום תקוסת־המאסר קיבלתי צו לאותו מחנה בגדה. התייצבתי בגייס וביקשתי שיקלטו אותי שם, כעצ י ר או כחייל. קצין כח־האדם האוגדתי סירב בתחילה לקלוט אותי. הוא אמר שהוא מעדיף שאהיה עריק. בסופו של דבר קלטו אותי , זמנית, כפקיד במפקדת הגייס. הם ההליטו שעד סיום הדיון בבג"צ לא יאלצו אותי לשרת בשטחים. סםק־הדין בבג'יצ היה מלא לבטים ורמזים לצבא שמוטב להגיע אחי להסדר. אבל צו־הביניים הוסר. והצבא החליט להמשיך בשלו. נשלחתי ל־15 יום לכלא ‭. 6‬כשגמרתי, דנו אותי שוב ל־14 יום. השופט של> םגן־אלוף, אמר לי שכשאהיה קשיש אמשיך לדדות אל כלא 6 וחזרה. בינתיים היה' ראיון עם ראש אכ"א• חאלוף נתיב. הוא הסתקרן ידעת מי אני ומה אני חושב. הקצין הממונה עלי שאל אותי בשיחה נפרדת מה אומר אם הצבא יציע לי ללבה

• "אם הצבא היה מנד, נוהל, שמאפשר לאנשים כמוני לשרת - הבעיה היתד!נפתרת. למעשה היה נוהל כזה ובוטל‭. "‬ • "אני לא חושב שהייתי יוצא לפעולה נגד מחבלים בלבנון" • "אני לא מתנגד שאנשים יראו בי דוגמה. אשמח אם חמישים• אלף איש יעשו כמוני"

לקורס , בשטחים ואחר־כך לשרת!בקו‭. -‬־הירוק‭"_->‬_א_»רתי שאני נוטה להשיב בחיוב. הוא העלה את ההצעה אצל הממונים עליו. הם אמרו לו שאינם רוצים ללכת לשום פשרה. • קבלתי עוד 21 י ום _ואחר־כך עוד עשרה ועוד הצעה לקחת הופשר. ולהרהר בהחלטה שלי ואז — תביעה לבית־דין צבאי. בעציר לפני משפט, העבירו אותי לכלא ‭. 4‬חודש וחצי ישבתי שם. בתקופה ההיא פינטו (שנדון על רצת במבצע ליטני) ולדדמן (שנדון על רצח אורח ערבי) כבר שוחררו. ישבו אתי שני החברה ממחתרת הכותל. היה כלפיהם י חס _ןיותד. לי לא היתד. איתם שום בעייה. היו ויכוחים פוליטיים, אבל לא יותר. בכלא ‭, 4‬ היה יחס טוב. חלק מהסוהרים הודו שיש להם :עייה כלפי שאם היה להם אומץ היו עושים אותו הדבר. גם בין האסירים היו שלחצו את ידי. _גזר־הדין היה שונה. לאחר יום הועברתי למגידו, הכלא הצבאי לשפוטים מחצי שנר. ומעלה. מגידו הוא פלאנטד. אחרת. השפה אחרת. הערכים אחרים יושבים. שם על עבירות סמים, הברחות, עריקות לזמן ממושך. מקרים פליליים שעומדים לעבור לבחי־סוהר אורחיים. הגיעו לשם גם החברה מסדנת־השריון, אלה שחיבלו בטנקים. — פלאגטה במובן החיובי של המלה ו — במובן השלילי. אני מודה שבשבועיים הראשונים היה לי קשה מאוד. — מדוע ז — בין השאר, בגלל השפעת המשפט. כשמתעללי , ם במ י שהו, כשמשפילים מישהו, אפילו מילולית. אתר. לא יכול שלא להתערב. לא שתקתי, וחטפתי מכות. בסך־הכל _הבטחון של האפיר גדול, בגלל אמצעי• המשמעת ההדוקים. לא ראיתי שם השפלה מינית. בכלא 4 היה מקרה בודד של מעשה־םדום, אבל הפחדים שהיו לי לפני שהלכתי לכלא נעלמו כשהגעתי לשם.

— אמדת שהשפה בכלא אחרת. — אפילו חיברתי מילון לכלא‭". ‬הולכים לשירותים‭, "‬ למשל, פירושו חיסול חשבונות, מכות, מה שלא הפריע לאחד הסוהרים לומד פעם: "אתה תנקה את השירות הימני ואתה את השירות השמאלי‭. "‬ הכבוד הוא _מלת־מפתח בכלא. גם במעשה וגם בדיבור. לאנשים אין כלים לבטא את עצמם. י ש להם לכן נוסח קבוע לגלויות שהם כותבים הביתה. בהיעדר כתיבה, הדיבור חשוב נור א. יש כינוי מהמיא לאדם — גבר. מעל הגבר נמצא ה"שולט‭. _"‬השולט הוא אדם עליון. מולו, בעמדת נח י תות , ה"שפוט‭. "‬אני הייתי "גנוב" , כלומר מישהו ישונה , שכללי־חמשחק לגביו שונים. כשהסברתי למישהו שסירבתי פקודה מסעמי מצפון שאל אותי מה זה מצפון ‭_.. ‬חנטא" — קיצור של "חנטאריש" — י הוא דמות נזוייד , בכלא. וכמוהו _. מתלו‭, "‬קיצור שלמתלונן ‭""‬ ו"מניאק" ו"שטינקר‭, _"‬כלומר מלשין. — מדוע הרמטכ"ל, המתי ק את העונש י שלך ז — לא מאהבת מרדכי , אלא בגלל כל מה י שקרה בארץ ובחוץ־לארץ. הוא נכנע ללחץ הציבורי. — אינני בטוח שאתה מבין נכון את התגובה הציבורית. גם אלה שהתנגדו לעונש החמור ברובם לא הןדהו עם הס י רוב שלך. — אם הצבא היה ממסד מראש תופעות כאלה, ובונה נוהל שמאפשר לאנשים כמוני לשרת בצבא, הבעייה היחה נפתרת. למעשה היה נוהל כזה ובוטל ‭— '. ‬ מד, קרת לעשרים־וששה סרבני־הגיוס האחרים? — היו ביניהם שהצליחו להשתבץ בשירות בתוך הקו הירוק, בעיקר בנות. אחדים הסכימו לקבל פרופיל נמוך (כלומר, לוקים מבחינה נפשית) ולהשתחרר בתור קוקואים. הושיבו אותם בכלא עד שנשברו והסכימו. — ולך אין סעיף נפש?

‭— "‬ עד כמרי שאני יודעייש לי פרופיל ‭. 89‬אני לא ראוי לשרת בצבא יהודי כחייל סדיר, אבל ראוי לשרת במילואים. — דברי הךמטכ"ל העליבו אותך? — לא. רפול לא מסוגל להעליב אותי. ההחלטה של רפול היא לא מכובדת לצאת מהעניין וחמור מזה, היא, תקדים. כשרפול אומד _שהגדןן והגליל זהים ואין יותר קו ירוק הוא הורס את צה"ל. — האם חיית מסרב גם לפקודת לצאת לפעולה נגד מהבלים בלבנון? -־ תלוי איזה פעולה. אני חושב שבסופו של דגר לא הייתי יוצא. אשאל אותך שאלה. מתקיימת הפגנה בשכם והמפגינים מקיפים חיילים, חברים שלך, וזורקים עליהם אבנים. האם לצאת או לא לצאת?אני הושב שלגיטימי שפלשתינאים מפגינים ושגם אנהנו זרקנו אבנים כשנלחמנו בבריטים. מצד שני , המותקפים הם חברים שלך. כדי לפתור את הדילמה הזאת, התלטתי ליצור לעצמי קו אדום. — הסירוב שלך נשמע לי פוליטי, לא מצפוני. — אני לא מקבל את ההפרדה בין מצפון לפוליטיקה. הבעייה שלי מצפונית. אם הצבא היה נוהג בררך א־פוליטית היה מוצא דרך להתחשב במצפונו של הייל. זה לא היה פוגע בסמכות שלו. עובדה שבמשך שנים נהגו בהתחשבות ולא קרה שום אסון. אפילו גיורא נוימן, שהיה סרבן קיצוני, נדון ל־8 חדשים, פחות ממני. הצרה היא שהצבא נוהג על־פי שיקולים פוליטיים. — נדמה שאתה מנסה להחזיק את המקל משני קצותיו. מצד אחד אתה מדבר על הכרעה אישית, שהצבא מוזמן לפתור על בסים אישי, מצד שני אתח מנהל, או מנחלים בשבילך, מערכה פוליטית בארץ ובתוץ־לאךץ. אמך ואביך אנשי רק"ח. האפ אין שום קשר? — הרקע שעליו התחנכתי הוביל אנשים לכל מיני מקומות. גם בית־הדין השתכנע ששום גוף פוליטי לא עומד מאחורי. זה ענ יי ן שבנפש י , ומשום כך עניין מצפוני. כמובן שאשמת אם חמישים אלף איש יעשו כמוני. אבל אינני _קויא לזה. יש סעיף בחוק נגד הסתת הכוחות המזויינים ‭— ... ‬ אבל מדוע ניהלת מאבק פומבי ז — אם אתה רוצה לרחוץ בנקיון כפיך לך בשקט. אולי כך הייתי נענש פחות, אולי לא. אבל הייתי הולך בדרך של אני את נפשי הצלתי. אם אתה רוצה שאנשים יי דעו על המעשה שלך וינקטו עמךך. אתר. צריך ללכת בפומבי. אינני אומר שאני מתנגד שאנשים יראו בי דוגמה. אם אתה

— אינך משרת בשטחים משרתים שם אחרים. בסירוב שלך אחה נותן להם מונופול. אילו היית משרת שם, יתכן שיכולת למנוע מעשים. שאתה מתנגד להם. — זוהי שאלה קשה מאוד. שקלתי את כל השיקולים, והמסקנה שלי היתת שאם אני משרת שם כדי למנוע חריגים אני לוקח חלק בביסו6 הנורמה הפסולה עצמה. אמנע אכילת סירות מךים ותוך כךי כך אשקה את השרשים. הנורמה עיקר, ולא ההריג. י — כתבו עליך שהשתתפת בהפגנה בנצרת כשאתה לבוש מרים‭. ;. ‬י ? — לפני שנסעתי לנצרת , ביררתי טוב־טוב מה כתוב בחוק. כתוב שם שאסור להשתתף בהפגנה, אסור לשאת דברים ואסור לבוא במדים. בנצרת; הייתי אחד ‭5000»‬ ־. זאת היתה עצרת, לא הפגנה. לא הייתי במדים ולא דיברתי , נהגתי כחוק. — אביך הוא עתונאי ב"זו?הדרן" ואיש רק"ח. בתקופת שהותך בכלא ישב בצרפת. מדוע ז — הוא עבד על הדוקטוראט שלו. הוא עשה הרבה ליצור דעת־קהל בצרפת למען המאבק שלי. הוא הציע לחזור ואני אמרתי לו'שיפעל יותר משם. לאמא היה קשה. היא ניצולת חשואה וממעפילי "אקסודוס‭. "‬ — אביך נקרא פעם גלילי. נדמה שבשנים האחרונות חזר אל שמו הישן‭', ‬המצרי, אלגזי , האם לא היה נוח לו עם הגליל‭. .,. ?‬ אלגזי ‭. —‬ אבי הוא מעולם , קרא לעצמו לא עיבדת פעם את כך שמו ופעם רשמית כך, . א אני ננ נולדתי חושב שמסיבות. אידיאולוגיות, . אתה"יוךע. מה'משמעות י השם י אלגזי כערבית?זה בא מאל־רזי הכובש.