⁨⁨דבר⁩, 20 יוני 1979⁩ — חגיגה ?פרות בתערוכת 'מריאן [⁨כתבה⁩]

חגיגה ?פרות בתערוכת 'מריאן

מאת אריאלה ראובני 'אוניברסיטת' חיפה פתחה ביפים אלה. בטקס הגיגי, את הגלריה האפנותית שלה, הראשוגה פפוגה במוסדות להשכלה גבוהה. בארץ. הגלריה נפתהה בתערוכה מיוחדת בפינה, אפ בי עצובה ומיסטית משהו, של הצייר היהודי הנודע מריאן (פגהפ בזרשט"ן) ז"ל. יצירותיו של האמן, שנפטר , לפני כשנתיים מהתקף־לב בניריורק, קובצו מנלריות ומאוםפים שוניט בצרפת, נאדה"ב ובישראל. התערוכה . היא רטרוספקטיבית וכוללת 100 עבדות שפן ורישופיט, מתהילת דרנו האמנותית של _מריאן ועד לפטירתו. _פריאן נחשב, בקרב חוקרי ה־ אמנות, לאמן היתד' הגדול ביו־ תר אחדי סוטי‭. !‬יצירתו פפ;גד. השפעית של אמנות זמננו ובמרכזה עומד מצבו הקיומי של האדם, כפי שהוא מתנלה _בעקבית מלהמת־ העולם השניה. מריאן — פנחס בורשטיין — נולד?ב־‭. 1927‬בגאליציה. בגיל 12

מה חדש בחיפה נלקח למהנה ההשמדה אושיויץ. שם היה כלוא כל י שנות בחרותי. הוא היה עד לרצח בני משפחתו, נורה באחת מרגליו ואיבד אותה. _ב־1947 עלה לארץ. אולם‭,, ‬המדינה ואנשי החינוך, התרבות והאמנות בארץ לא השכילו לקרב את הצעיר המונה בנופו ובנפשו ומקץ שלוש שנים לא קלות הוא נסע לפאריט, התקבל שט לאקדמיה ל־ אמנויות היפות וזנה _במילגות שונות. כשרונותיו ואישיותו המיוחדים זבי להערכה ולהצלחה בעיר האירית. ב־1952 החל מציג ב־ גלויות שונות בפאריס ימחזצה ילה, ייצג את צדפת בביאנלה בוונציה ב‭1961-‬ וקיבל את אות אביר מסדר האפנויות והספרות של ממשלת צרפת, ב־‭. 1976‬ב‭1962-‬ השתקע מריאן בנידיורק. לפגי שנתיים בהיותו בן 50 נפטר. ערירי במלון י . צ'לסי' _בניריזרק. הפבקרת האטנותית מריט טל, שהכירה אישית את האמן והוקירה את כשרונותיו ואישיותו המיוחדת כתבה עליו לקראת התערוכה: , הוא היה צעיר יפה־תואר בעל תלתלים בהירים ופקורזליט ומבט חדר, אשר כאילו קרע פעל לאדם שעפו שוחח את כל _המוםכמות, את כל הצביעות ואת כל ה־ שיגרה‭... ‬הוא מצא את השראתו ונושאיו בפציאות שהיתר, עבדי קרובה. דמיופית‭... ‬הוא אהב בנ־ יינים גדולים, את פלאי הטכנולוגיה, אביזרים ענקיים ורעיונות רחבי אופק‭. "‬ האפן עצמו אמר בשיחות עם

דדים כי איננו דורש מאיש שיראה את ציוריו. עם זאת איננו חפץ שידביקו לו תווי זיהוי‭.. ‬אני עצמי קירא לציורי ציודי אפת‭—"‬ אפר. ־ י יי . עולמו של פריאך. קובעת ט.

למעלה: ציור של מריאן מתערוכתו _: למטה: מרים נבון, רעייתו של שגריר ישראל בסינגפור עם ציוריה . _בהשעעת הסגנון השיני.

טל‭., ‬הוא עולמנו שלנו‭.. ‬כמו לכל צייר דגול יש בו מרכיב מטאפיסי, מאבק עט אלוהים. המאבק הזה לא תם ולא נשלם. הוא הוקפא לנצח בציוריו‭. "‬ פרגוד יפאני למוזיאון חיפה פרגוד יפאני נדיר ויקר-ערך, מראשית המאה ה־‭, 17‬המתאר את פורטוגזים היורדים מפנה. הדמויות הפורטוגזים הראשוגים מגיעים אל חופי יפאן, גתרם בימים אלה ע7־

די הנדבן השוויצי _פלינס טיקוט־ו _להוויאון היפאני שעל הכרמל• גודלו של הפרגד ‭31. 5‬ מטרים ופצוירית עליי ספינה דמויות '" בציור מעוותות קמעה _ומופהים מספרים כי כד ראו באותה תקופה

היפאנים את הלבנים שהגיעו אד חופי ארצם. הפרגד נאמד ב־ ‭100, 000‬ דולאר. המוזיאון חיפאני בחיפה מתכנן עתה בניית אגף חדש והרחבת ה־ מיבנה הקיים. לצודד ביצועה של. התכנית ישתמשו קרוב לוודאי במענק של ‭90, 000‬ דולאר, פסעט קרן התערוכות של אוסקה!םכד מים נוטפים יינתנו על־ידי עיריית חיפה ותורמים בידידי המזזיאת. את האגף החדש במוזיאון יתכנן האדריכל. היפאני. פרופסור יוש־־ מורה, שתכנן כמה מוזיאונים י ביפאן וכן אגף חדש בארמון הקיסר בטוקיו. ציירת ישראלית מציירת בסגנון סיני באהרונה אני מתבשרים, חדשים לבקרים, על נשי שגרירים שלנו. שהפכו בארצות שהותו לציירות ממללות. לשמע ההצלהות האמנותיות בחוץ לארץ. שאלנו כמה מהן מדוע לא באו נשרונותיהן לידי ביטוי בישראל ז מרביתן מסבירות זאת בשינוי באורח חחיים, בהוויות הרבות ש - מזדמנות להן, במיפגש _הרבגוני עם ציבורים שונים ובתנאי_:חחיים הנוחים יותר — כל אלה הם בבחינת קאטאליזאטד יעידת‭, '‬הז טוענות. אם לכל אלה גוסף גם כשרון אמנותי, י הרי התוצאות) טובות. אל נשי חשגרירים שלנו בחוץ לארץ, שקצרו הצלחד. אטנות-ת רנה, נוספה האחרונה אשד, בלונדית נאה, בגיל העמדה, _מד־ם נבון, רעיתו של שגריר ישראל בסינגאפור המציירת זה כעשר שנים‭-. ‬ באחרונה היא גתפסה ל־ ציור בסגנון הסיני. עם מוריה נמנה הצייר הסיני הנודע ד"ר שן סיו מין. בשיחה עפ עיתונאים סיפרה מרים נכון ני הציור הסיני כבש אותה בעיקר משום שהוא מאפשר לתת ביטוי הולם לרגשות ולחוויות‭". ‬הציור הסיני מתבשל למעשה במוח, עובר דרך הלב והנשמה ורק _אחר־כך מתהווה על נייר האורז‭. "‬ הנושאים' _חחבינים עלי'במיוחד לקוחים פן הטבע. מעולם ?החי. היא מרבה לצייר בעיקר ציפורים, אולי משום שהן מסמלות את התופש. מרים נבון ערכה באהרונד, תע־ י רונת ציירים בסגנון סיני בסינ־ גאפור ימבקרי האפנית שיבחו את עבודתה. בקרוב היא תערוך תערוכות נוספות בחוץ לארץ ובישראל. בהצלחה.