⁨⁨דבר⁩, 30 מרץ 1979⁩ — Untitled [⁨כתבה⁩]

הרשות, האגף והמוסדות האוניברסיטאים מכינים איפוא סקרים ומלקטים מידע על השטח כדי להגישו למתכננים. את הסקרים מכינות חוליית-סקד זואולוגית, בראשות הפרופסורים מגדלסון וזהבי, וחוליית־סקר ארכיאולוגית, בניהולו של ד"ד זאב ייבין. רודולף כהן מספר כי האתרים הרבים מהתקופה הכנענית הקדומה שגתגלו בבקעת עובדה מעידים על הקשר של תושבי ערד ודתם הארץ עם מכרות הנחושת בסיני. בסקר של דוד אלון בנחל לבן נתגלו עד עתה 70 אתרים, ובנגב כולו נתגלו 320 אתרים מכל התקופות, ואנחנו רק בתחילת המחקר, אבי איתן מספר איר מזרי - מים את המידע למחשב גם על־סי נושאים, כגון תקופות, חקלאות קדומה וכר. בקתב יוחל בחפירות בהר חריף וב־ באר־רסיסים, שנמצאו בהם שרידים מהתקופה הכנענית התיכונה א' (תקופת האבות‭. (‬ בוא, בוא למדבר העורף הציבורי של גופי הביצוע חוא החברה להגנת הטבע והחברה לחקירת ארץ-

משטחי סלע מבותרים ועצי תמר בעין:•:יי. חלמוניות בירוחם — הנגב וזוא אמור יחיד במינו ויש לשמור על נופיו לבל ? משחתו. , ההברה להגנת הטב( והחברה לחקירת ארץ־ ישראל ועתיקותיה מחזירות את הישראלים לנגב — כאן, תמונה מרהיבה של נחל ברק.

ישראל ועתיקותיה, המפי"עות לה _במחקתט, מחזירות את הישראלים אל הנגב ומציגות לפניהם את המידע שנאסף בחדשים הראשונים של פעו־ י לת־התירום ואת בעיות האי־ זור. ב־‭10—4‬ באפריל יתקיים בהר הנגב כינוס טיול ולי־ נזוד, שבסיסיו יהיו בישלת־ בוקר, ובמצפה־רימון. והמשתתפים. יטיילו באיזור ברגל, ברכב ועל גמלים. מזכיר ההברה לחקירת ארץ-ישראל מסף אבירם אומר שכל המ - קומות בכינוס כבר תפוסים, ורק למסלולי החברה להגנת הטבע נשארו כמה מקומות. אנשי בית־ספר־שדה חצבת מסיירים עתה בהר הנגב ומכינים מסלולים _לבית־טפר־ שדה הדש, שיוקם לרגלי הר רימון, _כ־25 קילומטרים ממערב למצפה־רימון. זה יהיה מרכז הר הנגב של החברה להגנת הטבע. בשיתוף עם משרד התיי־ רות, השירות לשמירת איכות הסביבה, הקרן הקיימת והמועצות האזוריות מכיגה רשות שמורות הטבע את פרוייקט טייל בעצמך‭, "‬בשלב הרא- " שון במד!•הודה ובאזורי _מצפה־תמון, נדל _צין והמכ־ תשים ואיזור ‭«\‬ילת. לשם רד מתקנו במקומות אלה _שלטידז רבים (את רוב הדרכים :יד‭.. ‬־ ‭;'?‬־ כילים כבר סימנה המועצה הציבורית לסימון שבילים‭, (‬ דרכי העפר ישופרו ויותאמו לתנועת. מכוניות ומקמו מר־ כזי־מבקרים אזותים עם שירותים, תצוגה על האיזור ודפדפות מסלול. באתרים וב־ מצפורים מתקנו. _שלטי־הסב־ רה ושרעעת רוחות" של כי- " וונים ואתתם. הטמל. העצמי יהיה זול מהטיולים המאור־ גגים והמודדכים (שיש. להם יתרונות משלהם‭. (‬גם בחוף אלמוג מתקינים מםלול תת־ ימי עם שלטים, תצוגה והד־ ‭. ran ‬

כרמז למפעל העתיךי?הזד, תפתח הרשות בפסח לשכות* מידע בצמתים העיקריים שבדרך דרומה — י דימונה, טללים, קליה, _צין־גת _מרלת — ושבעה מסלולים מודרכים, כל 'אחד של. חמש •עד שבע שעות, לרבות שעתיים או שלוש שעות טיול ברגל לאתרים ישנים־חדשים. ההדרכה !זינם.

צמחיה עביתה בעין _צין

איריס ידיחם—פרח־בר מרהיב

רבים לא טיילו . בהר הנגב, ורבים אחרים טיילו בו רק. פעם אתת בחייהם, בטיול התנועה או בטיולי בית־ ספר. בתריסר השנים האחרונות כמעט נישכח שגם הנגב הוא יעד־טיולים. סיני, יהודז;ושומרון, גולן וחרמון הועדפו על פניו‭., ‬והשיכחה הביאה לו ברכה;_בעלי־החיים שלו וצמחמ התפתחו ללא הפרעות רבות. אבל לא רק המטיילים אלא גם המוסדות _והחוקתם הניחו את הטיפול בו לעתיד ונמשכו לאזורים שהמ סגורים לפנינו זמן רב, ושכנראה ייסגרו שוב. עתה אנו התרים אל הנגב בבת־אחת, ללא שהות להכנות, ומתברר שהעב הגדול הוא קטן, וקשה לכווץ לתוכו את הצבא שישב עד עתה בכל חצי-האי סיגי. הנגב הוא איזור _יהיד במי־ גו בנופיו, בתופעות הטבע שבו ובהיסטוריה העתיקה שלו‭', ‬והוא לא רק נכס תרבותי . אלוא יער־תייתת מובהק. האם צפוי לגו נזק תסר־תקנחז פיתוח בלי פגיעה אנשי אגף העתיקות, ה־ מוזיאונים ואנשי רשות שמורות הטבע אומרים שאפשר לפתח את הנגב בלי לפגוע בנופיו ובאתריו ההיסטוריים. השתתפתי כסיוד מטעם שבי הגופים הללו, עם. מנהל אגף העתיקות אבי איתן, ארכיאולוג מחוז הנגב רודולף כהן ומנהל מחוז הנגב כרשות שמורות הטבע שמואל שפירא. במצד ירוחם (קצר _א־רחמה)

ראינו עייהר, נבטיתירומית ביזגטית מזוך הנוף החשוף, _ובאתר־הרועה, הקתב לשדה־ בוקר (על שם ברברה, חברת שדה־בןקר, שנרצחה במרעה‭, (‬ ראינו מבנה ישראלי אופייני, עם חמשה מרחבים, שמשקוף פתזזו וקירות המרתביס הצ־ דתים שלו שרדו במלוא. גובהם. במקום גבוה מחר בארד ראינו מבנה עגול גדול מאוד, דמויימצודה, כנראהבית ה־ " בטחון‭, "‬שבצילו חסה הישוב. _רודו־לף כהן, שחשף את שני האתרים, םיפר שלפני התפירה כמעט לא נראה דבר על־ פני השטח, חוץ מכמה חרסים ובדל קיר, תגי מדע כמה אתרים כאלה יש בנגב ז והרי י כל נהג טרקטור עלול לחסל

אתרים בעלי‭.. ‬ י ערך היסטורי עצום' בהינף של כמה, סכיני , דחפור‭, ";. ‬ • ‭',. -''‬ קיני נשרים בדרך לעין־ןיק שבמצוק הציגים ראינו גשר משב בפחת הכוך של קינו. _ואתתכך ראינו אותו • מעופף מעלמ. בקרבת שדה־בוקר ביקרנו באתר נהל דבשון הפריהיטטו־ . רי, אתר ניאוליתי שרק בעלי מקצוע מבחינים בו. במצוק האתך הזה יש קינים של 13 זוגות גשתם, וכן קינים של דורסים אחרים. יעלים וצבאים באים לשתות ממעיינות עמק צין (עקב, זיק, עבדת, חוה ואורחות‭, (‬ולפני כמה שנים נמצאח _בבחל גוויית נמר שציירים ית בו. במעיינות גדלה צמחיית מים מלר חים: סמר, ימלוח, תמר, קנה ואשל. בעין־עקב י _ובעין־זיק יש גושים של _עצי־תמר ועצי צפצפה ותאנה. במעיין הזה מונח צינור הנפט הקטן והישן. הצינור החדש, הרחב, מונחבמרחק־מר ‭, '‬משם!אנ-

שי רשות שמורות הטבע חצ־ ליחו _להזמו ברגע _חאחתן, תוך כדי מאבקם נגד המלבי־ שים את הארץ בשמלת בטון י ומלט. מי שיאסוף את מי המעיין הזה לצינור מסלול כביש במצפור יוציא מהאיזור את נשמתו. אנשי הרשות מסביתם את עושר הצמחיח: אחת שחדלה חדירת הבדווים למקומות הללו חדלו עדתהם _לח־גחיח את צמחי המעיעות, וגם ציד הצבאים נפס י ק. בדעת אנשי הרשות לאתר במצוקי הצינים את אחת _משמורות־הטבע . הגדולות בארץ. כ־‭900, 000‬ דונם;ואף שההיערכות ההדשה לא תאפשר לבצע את כל . _תכנמת הרשות, בעניין השמת רות נראה ששמורת צוקי ה־ צעים תאושר, מפני י שהמקום אינו מתאים לצרכי. הצבא. עם זאת יש . מי שלוטש עין אליה, ושפירא _ממפר על הצלחת מאבקם של אנשי תר־. שות, שמנעו הקמת מטווח מרכזי בשמורה‭- .. ‬

פיקוח _צנווד רשות שמורות הטבע, העשירה יותר ואגף. העתיקות

־אלה אטלנטית משורגת גזעים וענפים ‭!3‬_זר הנגב

הנוף האנושי מתגמד בין צוקי שפת נחל ברק האכזוטיים

‭. .. ‬ מאת:צ-ב_^: אילן. ‭_^ \_, _Xr: rv ' ? . ‬

י בדמק על תחנת הרכבת ה־ , תורכית'_שבניצגהל תמרוה: יפת ובעל עת י'היסטורי. זאת דוג־ '•מה קיצונית* מפני שאת. מגדל . המים שבתהנה רואים היטב. 'אך מך, יהיה. על אתרים אח‭- . -‬י תם, שאולי. טמונים בחם: , מק־ י י . דשים או כתובות חשובות, ושאינם 'מגודרים•ואין‭;. ‬בהם עיילוט?ומה יהיה. אם. יעב1ר ‭,. ‬תמאי־תכביש באיזור י שיש ־בו קעי • עופות נדיתם ' ומאותת בעלי־תיים שחיים רק בנגב?

י הפגיעה - נע ישתהרק אתמול, ' בגלל תנאי‭'-‬המדבר. שני הגופים _מעוניינים להג קים מערבת פיקוחעל הנגב ‭;-‬הנה‭?, ‬לקראת סלילת כביש־ י הגבול ניצנה-אילת, ‭")‬איל‭- *-‬ תה" , הוא השם שנתנה לו ועדת השמות‭. (‬קיבלו מע"ץ י ושתי הברות אחרות . שטחים 'י בניצנה‭., ‬כדי להקים עליהם. •מפעלי אספלט, ופקח שמורות, הטבע אמנון ליבנה, שסייר " י י במקום, ראה שהמפעל מוקם

האביון •אספו מידע רב על הנגב;והעלו את המידע הזה על מפה! " שהגישו לגורמי התכנון ולצה"ל. המוסדוח ה־ עליונים. ‭. ''- '‬מתייחסים בהבנה לב י קשותיהס, אךזזם חוששים. • ‭'_:‬ י ממפקדיהפלוגווז והמחלקות ומהטרקטוריסטים‭. ;. ‬לדבריהם כל. פגיעה באתר. הנוף ובאת־ רים' _ההיטטוךיים_| עלולוך לה־: מת צלקת' " נצחית, ואמנם ראינו מקומות שנפגעו לפני 15•'או 20 שנה 'ונדמה כאילו