דבר, 30 דצמבר 1977 — בעיות שאינן יורדות מהפרק [כתבה]
בעיות שאינן יורדות מהפרק
M. Davis (Ed. ): World Jewry and the state of Is" rael; New-York, . 19W, 372 . PP. מראשית צמיחתו של עם ישר־ אל העפיקוהו בעיות . יומו., הן מבחינה פנימית (מוסרית ודתית) והן מבחינה חיצונית. לכאורה, מה כבד לא נאמר על כך בימי הנביאים, חדל, הפילוסופיט בימי הביניים, המקובלים. אנשיחכמת " ישראל" והמפלגות היהודיות בעת החדשה — ובכל?זאת חוזרים בני בל דור ודור ודנים מהדש באותן הבעיות, , לא קשה?להבין ?את הסיבה לכך : התנאים ההיסטוריים הולכים ומשתנים;הפתרונות הישנים שוב אינם מספקים, ;יש צורך לבחון מהדש את. הבעיות הנצחיות לאור מצבים ותנאים י . הדשים. קובץ. המאמרים>, '. היהדות הער־ למימי. ומדינת ישראל" נועד ?לדון על בעיות קיומו של. ?עמנו. בתקופה שלאהר מלחמות ששת ־ דר ימים ויום הכיפורים. בעיקרו הוא אוסף של הרצאות ודיונים, שנערכו בכינוס עולמי. שהתכנס
בהסותו של נשיא ישראל, פרופ' א. קציר, ועוסק בשלוש בעיות: א) האנטישמיות ?אהד הקמת מדינת ישראל;ב) נוסחאות שונות של זהות . יהודית בימינו מיהו יהודי;("ג'( _מרבזיווןגה של ") מדינת . ישראל בהיי• היהודים ב---תפוצות. בקובץ מש י תתפים " ציונים מובהקים, ואישים המסתייגים מהאידיאולוגיה הציונית, אך רו" השים אהדה למדינת. ישראל. לגבי האנטישמיות מתברר, כי תקוותה של הציונות, שעם ק1ם המדינה תכלה שנאת ישראל — לא באה. האנטישמיות קיבלה בימינו חיזוק רב מהסכסוך היהו־ די־ערבי. היא. יונקת אמנם ממ־ סודת העבד, אך הודות למעורבות הערבית התפשטה. ' בעולם המוסלמי, במדינות אפריקה •־אמריקה הלטינית, וכן בעולם הקומוניסטי ובקרב הנוער השמאלני. סקי": רות על האנטישמיות בימינו באות מפי מומתים לדבר, והן מספרות ?!•ל גילוייה ושיטותיה של האנטישמיות השדרנית בארצות רבות. : במדור השני מנסים אישים שר נים לבסס ולהגדיר את הזהות היהודית. מהם־ אנשי דת הנש־ ענים על מסורת העבד ומהם המחפשים דרכים הדשות. ראוי לציין את רשימתו של,. הסופר הצרפתי־תוניסאי אדבר ממי:ה־ "? אם הדגם המארקסיםטי שימושי הוא?לגבי יהיהודים, ז"
'במדור השלישי הורגי :?מאמרו החשוב י שלי פרופ' י אורבך: ממסגרת?הספד, _בגזפרו. על מקומה-שיל ארץי־ישראל'-. ?בחיי , העם־ היהודי בכל הדורות';וברים אוזרים ). ב־ עיקר י מארצוודהברית) טוענים ל" שוויון בין' מעמדה של ישראל לבין מעמדן של , הגלויות. במאמר מקיף דן בכך גרשון כהן, נשיא הסמינר התיאולוגי היהודי בניו־ יורק. אחד ?־. מתווכחים בנושא ?ה, שמעון גדייגירג (אף הוא י איש הסמינריון התיאולוגי) כותב במפורש, כייהדות בלי גולה עתי־ " דה להידלדל במידה רבה)"עמ'. ? . (354 י?־?• שורר. על מאמרים דנה בבעיות המיוחדות ליהדות ? ברית" המועצות!, ובהם מאמר מקיף של מיכאל אגורסקי עלהלאומיות " " הרוסית והבעיההיהודית. " יותר. _נן־";50מרצים ומתווכחים משתתפים' בקובץ. בהם ישרא־ לים, אנשי ארצות־הברית וקנדה, בלגיה וצרפת, אוסטרליה ורוסיה. הם מייצגים • כיוונים ודעות •שוגים כיהדות זמננו. ובכללו של
דבר, על אף החזרות הרבות, שאין להימנע מהן בספר מעין זה, י מעוררים הם עניין ומחשבה. רצוי היה, בי נוסה עברי של מבחר ההרצאות בקובץ ייצא לאור בקרוב. יהודה _סלזצ_?י עם ספד חדש של ברגסון עוד ספר הדש של הנרי ברג־־ סון, פילופוף־יוצר, התן פרם נובל _לספהת-, יצא עתה ?אור בעבדיה (על־ידי הוצאת הספרים של האוניברסיטה בירושלים, ומובן: כי' תרגומו של יוסף אור. ( לפני שנים מספר היבר מישהו ביבליוגראפיה ש־ ברגסון, בו ושכנו, שלו _י־נליל, בעברית. מאה וחמישה ערכים. המחבר הציע אה הביבליוגראפיה חינם לכתב־העת "עיון" (של ההברה לפילוסופיה. ( כתב העת דהה את ההצעה. הלך המחבר והציע את הביבליוגראפיה ל"יד לקורא" ' נאמר לו שם: אין ביבליוגראפיה זו חומר לספרנים, כי שום קורא לא יבוא לשאול דר יש הומר.. עברי על ברגפון: פנה להוצאת־הספרימ של האוניברסיטה העברית", הוצאת. מאמם, "ובירר , הוצאה זה ביפים ההם עבד_^בע" צלתיים. שם הקפידו אז לקיים את י הכלל "שב ואל תעשה. "הביבליוגראפיה, איפוא, לא נדפסה . עד עצם היום הזה'. כי הוצעה הינפ.
" ואולפ_^לא י י־-הביבליוגרא_^ה' היא עיקר־דברעו. ''אלא; המתרגם. 1 'י יוסף _^ור 'לוהי'_% ל_*ו ז יעתי מימימ*_עי_6'ה2 הוא מבני־האור;הוא י נושא ' לפיד, לפיד-החכמה ' בישראל, _ממרהיבי. י הגבולות, גבולות־הדעת. הוא הריי _היב את דעתנו. לא היד. בעברית מתרגם מתמיד ממנו, מתרגש שהוא , לבדו תירגם כל כך הרבה: למעלה מעשרים ספרים י •ובהם : כתבי ברקלי , דיקארט_, ־ הובס, יום"-_"לוק, י לייבניץ, מיל, פסקאל, מסו_&דגי* יי סון. ומה נעשה יקל וגדולה על כל. זהלעסף י אור. ? י '' :. / ? ?_,.. כותב שורות אלה פנה בכתב אלן י שתי ועדות־פרסים בירושלים. כי "י יוסף אור הוא איש־יתשלים ותיק" מיקירי־ירושלים, מיקירי־יעןראל, מועדה אחת לא הגיעתני כל משובל,. ומוועדה אחת כתבו לי , כי השפ יוסף אור" אינו ידוע;להש .. כל ' ל. " . דמעותיעלבון י צרבו אתי י פני. אהד מעמלי־עברית' מבוני.. התלי? בזת _'-_ההדשמ :, 'ואין.. שמו, ידוע! . '? , אגיד