⁨⁨דבר⁩, 18 פברואר 1977⁩ — דמות המגלמת ת ק ופה [⁨כתבה⁩]

דמות המגלמת ת ק ופה

מאת אלי קינן

תכנית ‭,, ‬הייה שכאלה" עוסקת הפעם בסיפור היים של שלושה דורות, הקשורים כבטחון הארץ י‭., ‬אלכסנדר שטיינברג, מב" ריח הנשק הראשי של "ההגנד‭_:/, '‬שמכוניתי המפוארת לא היתד. אלא ‭"'‬סליק" נשק מוברח!בנו, אלוף־משנד‭), ‬מיל‭(. ‬ זאב שהם, היה בפלמ"ח, בבריגדה העבריה במלחמת־העולם השניה, מפקד־גדוד ב־ "גולני‭, "‬ראש המשלחת הצבאית באוגנדה ובאתיופיה ומפקד־חטיבה במלחמת ששת־ הימים;והבן והנכד, רב־םרן איל שחם דל, מפקד פלוגת טנקים שנפל במלחמת _יום־הכיפורים בדמת־הגולז. בתום שלושה חודשי מהקר של. דליה מור ויאיר עמיקם, זומנו לאולפן הצילומים וההקלטות עשרות אנשים הקשורים ב־ חייו של זאב שחם: תלמידי כיתתו בבית החינוך המאוחד _בתל־אביב > המדריך שלו ב"חשומר הצעיר‭, "‬שלא ראה את זאב שהם 30 שנה, ושתי אהבותיו הראשונות. "זוניק" נחג לשלוח פתקים אל חברתו ה־ אחת באמצעות החברה האחרת. מה היה

כתוב באותם פתקים, המעוררים קנאה גם כיום, . לאחר 40 שנה י "הולכים לקולנוע, תביאי כסף‭. "‬מדוע ? עזב "זוניק" את "השומר הצעיר‭?"‬כי בהפגנה באחד ב־ מאי , בתקופת המאבק בבריטים, הוא התעקש לשאת דגל לאומי , במקום דגל אדום. מנהר ' . התכנית, עמום אטינגר, הפגיש את זאב שחס עם: האחים_|פוגל: פגישה זו מםכמת 'את אחת?הפרשות המעניינות בחייו. י של זאב _שהפ. ' ראשיה: הפרשה ב־ שלהי תקופת הבריגדה העברית, כשנשאל ואב שחם ‭';‬ אם הוא דובר רוםית. י ‭"?‬זוביק" עגה‭":‬אם הדרוך לי על, הדגל — השמע‭. *‬ כך מונה 'זאב שחם למתורגמןשל ' השבויים הרוסים, שנמצאו"ייאצל הגרמנים י במדבר המערבי במצרים;בשעת הסעתם באניה מפורט־םעיד לאודיםה. _בררך חזרה, על האניה' שהובילה שבויים _צרפהים ' מי אודיםה למארםיי , נמצאו י כמה ניצולי־שוד אה• 'יהודים‭:, ‬ביניהם שלושת האהים‭::‬פוגל. שלושה האחים אותרו לקראת הפקח ה־

תבנית והופעתם בתכנית גרמה לזאב שהם הפתעה נעימה, הוא ראה את שלושת האחים, ניצולי השואה, שהוביל מאודיםה למארסיי , חיים ומצליחים בישראל: אחד מהם מנהל את משרד "אולימפיקף בלוד, שני מנהל בשדה־התעופה את משרד "טי . וו. איי ‭", ‬ והשלישי הוא יהלומן. אחרי הנצהון במלהמת ששת־הימים אמר זאב שחם לאביו: "אני מקווה עכשיו שאיל לא יצטרך להלחם‭. "‬אבל ערב , מלחמת יום־הכיפודים הגיע איל שחם הבי־ תה, לפני צאתו לרמת־הגולן, ואמר: "אבא, תפרוץ מלחמה. אנחנו יושבים שם עם 12 טנקים מול 200 י טנקים סוריים. לא מתייחסים לזד‭., ‬־ אבל אני % מריח מלחמה‭. "‬ אחרי שלושה ימים נהרג איל. בסיום מלהמת יום־הכיפורים דרש זאי ‭!?‬חם, במכתב לעיתון, שמשה דיין יתפטר. גפ בפגישה עם גולדה מאיר אמד לה שלדעתו עליה להתפטר. בתכנית משתתפים גם פרופ'משה (מוס-

קה) מוסטון, שהיה מפקד פלוגה יחד עם זאב שחם ב"פלוגות הפרוורים" של "ההגנה‭, "‬דוד ריבלין, שגריר ישראל בנורווגיה, וה"ב מאיד פעיל. "_לוקסי‭, _"‬אהד ההברים י הרבים של "זוגיק" מספר עליו את הסיפור הבא: "ז וניק י " מצלצל אליו יום אחד בהמש בבוקר ואומר: "אני צריך, מיד 6000 לירות‭". "‬לוקםי‭"?‬ שאל עד מתי אפשרליהע־ ביר אח . הכסף־ — "עד ‭, 8‬בבוקר‭. "‬מדוע? "אל תשאל‭. "‬ב־9 מצלצל ' "זוניק" שוב: "אתה זוכר את עניין 6000 הלירות ?כבר לא צריך‭. "‬מדוע ז "אל תשאל‭. "‬כעבור זמן. נפגשו'החברים. ? שואל "לוקםי" את "זוניק‭:"‬ "לשם _&ה היית צריך אז• את הכפף‭"?'‬ משיב "זוניק‭:"‬ישבתי ' עם אלי־ הו. נאווי והתערבנו אם " יש לי הברים. רציתי להוכיח' שיש לי הברים בכל מקום ובכל שעד ‭.. ". ‬ י ' זאב:שחס, שפרש מצה"ל, מקדיש את זמנו לתפקידו בראש המכון לשליחים: של הסוכנות היהודית.