⁨⁨דבר⁩, 21 מאי 1976⁩ — ר"ג ? מאתזאו דביאל [⁨כתבה⁩]

ר"ג ? מאתזאו דביאל

ךי יא שוגה מאוד מהי יי תדמית הידועה של בוס סובייטי. הוא צעיר יחסיה (רוב השליטים בברית המועצות מתקרבים לגיל ‭, 76‬ו־ יותר‭. (‬הוא חדש בתפקידו (עמיתיי ברפובליקות אחרות מחזיקים במשרותיהם עשרות שנים‭. (‬םגנוךדיבורו ויחסו למימםד הם יוצאי־דופן ב* הירארכיה הסובייטית. הוא מקבל ברצינות את המשימה הבלתי־אפשרית כמעט: לטהר אה ארצו מהשחיתות. כזה הוא אדוארד שאואד' נאדזא, המזכיר הראשון של המפלגה הקומוניסטית הגרו- ' "ת . היא מכהן בתפקידו כשלוז יש שנים וכבר הספיק ל־ טלטל את המנגנון השליט של הרפובליקה — המפלגתי " הממשלתי, הכלכלי ואפילו המדעי. היא הצליה לשנות במקצת אח האיירה המום־ ־יה ואת הדעה הרווחת עהכל מיתר: לגנוב מרכוש המדינה, לתת ולקבל שוחד, ל&פסר ולקנות בשוק העי־ היד• לרמות ולהתעשר, וכל זאת כמעט בגלוי , בלי לפה‭*"‬ מפגי היק ומשפט. הוא הד -יה. כי בעלי "מעשים טד ב-־כ" כאלה נתנו אה הדיי. דאמנמ. מאיה ואלפים מנה' ־ים ועובדים בכירים במפ־ ;גלים תעשייתיים. ברשתות־ שיווק למיניהם ובמשרדים ממש ל תיים יאסרו ונענשו. ייאות ואלפים אחרים, בעלי תפקידיה זיט־ים וגבוהים• £ עי" . • גם נגד ‭., ‬הגדולים" יך• י וא נהג ביד חזקה ובלי להתחשב במעמדם של אלה שסרחו. הוא הדיח והעניש גם את "הגדולים" ן»ו‭?»*‬_זיו. הוא ההליו_* ממית־

טרים, מזכירי־מפלגה במרכז ובסניפים ובוסים מקומיים, שנחשבו כל־יכולים. השחי" ?תות היתה לחלק בלתי נפרד מאורח ההייםז בעצם כמעט הכל היו מעורבים בה בצור‭, ';‬ זו או אחרת, במישרין אי בעקיפין. לפני כמד חדשים שיחררו מתפקידם נשיא גרוזיה וראש ממשלתה. מעל במת ועידת המפלגה הגרוזית, שהתקיימה בסיף ינואר השנה בטביליסי. הידה להם _שאיארנאדזא על שרייתם הבימישך, אך לא נר־ ה‭'. ‬ ל רמי' על כשלונם. הוא אכיר: ‭., ‬היבתני הקדושה ל־ בלי־ את כל המנהיגים ואת בי המוסדות. אנו מכבדים אי;החברים, אילם כיבוד לחי- וביקירת להוד. תמימות היא לחשוב, כי סגנון המנ־ היגות הנפסד, שהיד, נפר' במשך שנים ברפובליקה, לא השפיע על עבודת ראשו־ הממשלה ונשיאות הרפובל" קד, כי רשויות עליונות א־יד, ‭:'‬שאר: כאיים בודדים, שלא הייתה להם שייכות למה שהתרחש ברפובליקה. הערות־ הביקורתיות מתייחסות לא לאלה שעמדו בראש המוסדית בלבה אלא גם לשורה של הברים אחרים שיש למי־ תיח עליהם ביקירת רצ‭--‬-יית" ‭). ?‬והיא יקב בשמיהי־ הם י אי!יותר טובים ‭v_*‬ ין ספק, כי לשאואר־ ‭*^‬ נאדזא יש גיבוי מלא מהקדמל. אהדת לא היה יכול להרשית לעצמו לבצע טיהור המוני ויסודי כזה בכל י~בדי המימיםד. ואך טבעי היא' _ששידוד־מערביח כזה

_ינ־גע באינטרסים י־בים ויעודד התמרמרות והתנגדות. שאואריאדזא נוהג בגמישות ולעיתים אף בסלחנות. מה גם שקשה למצוא עובדים מתאימים והגויים במקום אלה שסרחו. היא העיר: ‭., ‬אין בעיה לפטר אה העוב־ דים הבלתי מתאימים, - הבעיה היא למצוא לחם תחליף. הרי אין רזרבה של קאדרים ואין טעם לההליף עיוות אחד במשנהו‭". ‬ בהזדמנית אחרת היא קרא להתייחס בסלחנות לאלה שסטו מדיד היש־ , לאפשר להם לתקן את המעוות ולא לנקיט פעילות־ עינשין הציניות. לעומת זאת יש הדורשים לנהוג בכל הימרת הדין כלפ־ השליטים _מאתםיל. לא די בכך — טענו כמה נואמים בוועידת המפלגה הגרוזית —• לסלק את _מזאואנאדזא המזכיר הראשון, ואת ציור־ קין, המזכיר השני לשעבר, מהוועד המרכזי, אלא צריך לתבוע אותם לדין המפלגה

על כל הפשעים: על משמר של שחיתות, שוחד. מעלות' גניבות ופרוטקציוניזם. בוועידה זו נחשפו פרטים שונים. נמסר, כי י משרות נמכרו כמו בשוק שחור. מי שרצה במינוי מסרים היה עליו לשלם. מ* שרצה לנהל מסעדה או מזנון (מקום בטוח להכנסות גדולות ולמ־ עילות) יכיל היה להשיג את מבוקשי המיי־ת סכים כסף מתאים. כך מרביץ לכד ‭_*_±‬ך אוארנאדזא "מרי ‭*/‬ ביץ" ע" ימין ועל שמאל. בסגנון שמזכיר א־י. התנהגותו שי הרושצ'וב המנוח. א־ן היא מרבה במליצות, איני משתמש בנוסחאות העםקניות השחיקוה י־ המשעממות. היא מתקיף ישירות וקייקרנלי־. כמי ר‭- *-‬ "הרמה העיתונאי ת והחיש המעמדי של העתונאיס שלנו איים ע ל הגובה. על העתינאי של ימינו להיית פוליטיקאי וסיפר כאהד‭. "‬ • בהוצאות הספרים שליי מתרחשים דברים מוז־ וים. העובדים שם נאלצים להתפשר עם מצפונם. יש תופעות של שיחד• סה־טה ויגעים אחרים‭. "‬ • ‭,, ‬אתם צריכים לדעת על הפשעים האיומים, שנתי גלו בבית־הספר לרוקחות ו* במכון לרפואה שבטביליסי" » "אנו מעריכים מאוד את מוסדות המדע שלנו, אך יע בהם גם פסולת. אין דוא־ גיפ לדיר־הפשד ראוי לש-

מו. רווחת דעה בציבור, ככל החפץ בכך יכול לקבל דרגה של מועמד למדעים ואפילו לזכות בתואר דיקט 'ר למדעים‭? . ''‬ • " המוסדות האידיאולי־ גיים שלנו איבדו את חוש המפלגתיות. הם מתעלמים מהמגרעות, מציגים את השחור כלבן ומשלימים עכ ההופעות החברהידת השליליות. על כן כה נפיצות אצלנו נטיות _זעיר־בורגניוח. אין זה סוד. כי בקרב הלי' מהאוכלוםיה וביחוד בניע' היה הערכות הדשה ושלמה ביחס להשקפות‭. "‬ • "אהה, הבר םאגנידזא. שד הדש, אבל אין מיפגת בפעולות משרדך, אין מורג' שת יד תקיפה‭. "‬ • טועים אותם החברים הסבורים, כי עליגו למתוח ביקורה אך ורק על הפגמים שבעבר. אנו צריכים לבקז' גש את מגרעותיני איר/

נגד המתרפסים ‭**‬ וועידת המפלגה ה' ‭*2‬ גרוזית גינה אדוארד שאוארנאדזא בתקיפות את המתרברבים והמחניפים. היא אמר: אנו שומעים לעתים מפי הברים שונים: "אני עשיתי‭ .,, "‬אני יזמתי‭", "‬אני ‭"... ‬ וביריב. חולשה זו, של אי־ אלה מנהלים וראשי מוסדות להבליט את עצמם מקלק ל ת אה השורה ומשחירה אה' ה • הקאדרים. ל"אני" ז־ של ה־ מנהל מחניפים• ומאשרים לי בקולי־קולות: "זה את־ בנית‭", "‬זד, אהה תיכננת" וכך מתחילה החרות מי ירומם ויקלס ייתר את האישי שאוארנאדזא טוען. כי החנופה וההתרפםות, שפרחו בגרוזיה, הן שגרמי להעדר כל ביקורת בהנהגה הקור־ מת והובילו למשטר שלל שהי תות. בהמשך דבריו דחה שאי וארנאדזא גם כל הניפ_: אליו‭". ‬אין לני _צירך ב, יע־ היגים מקומיים"•/ הדגיש " יש לנו מנהיג מוכר אהד •‭?-‬ הלא היא מרכז המפלגה הקומוניסטית • הכל־סובייטית ו־פוליטביורו עם ליאינ־ר ברזינייב בראש‭. "‬אבל מלחמתו בהתרפסות לא מנעה ממנו להשמיע בוועידה ה' ‭. 5‬של המפלגה הכל־סוביי־ טית במופקווה, בפברואר השנה, שיר־תהילה לאישיותי של _ברזינייב, למעלותיה לכשרונותיו ולהישגיו, שיר ההילה המזכיר את דברי' החנופה לסטאלין‭... ‬יתכן, כי שאוארנאדזא זקוק ל"־ביטוח משנה" בקרמל, כדי להתגבר על קשייו ומתנגדיו מבית.

מכל מקום. בגרוזיה אין היא נרתע מביקורת עצמית. במעידה המפלגה מגרוזיה הוא הודה שגם עתה נעשות שגיאות במינויים לתפקידים בכירים מצד מרכז המפלגה דבי לא תמיד הוא הצליח להכריע בזמן בשאלות החשו' בית‭.,. ‬הן הברי הפוליטיביורד. הן מזכירי המרכז ובכללם המזביר הראשון בגרוזיה, אינם יכולים להתנער מאה־ _יייית על כך. כן, הברים. אנו מודים שטעינ‭/"‬ כך בפירוש הצהיר שאיאדנאדזא _יהוסיף: ‭., ‬ועדיין רבים הלי קייים בפעולה המחלקית השיגוה של מרכז המפלג־ ויי ־L המנגנין שלי‭. "‬ בלי מחיאות כפיים ףי לקאה עצמית פוני־ י * בית כזאת של המזכיר הראשון, והטלת האשם ב־ מרכז המפלגה, שהיה תמיד

מעל לכל ביקורת ‭). ‬אף כלי מדובר במפלגה הגרוזית בלבד) — זוהי תופעה יוצאת־ל‭''‬ דופן לחלוטין. מה גם שפור־ " סמה שחור על גבי לבן' מד תיני גרוזיה‭). ‬אגב‭,, ‬הבטאוי נים _המרכזיים במוסקוה לא דיווהו על כך כלום‭. (‬ פרט קטן, אך אופייני לאווירה החדשה, אשר שאואר' נאדזא מנסה ליצור. הוא העדר ציון של מחיאות כפי ייפ בפרסומי נאומיו — מג' חג מקיבל בעתויות הסוביי-טי-ת. בצער ובגילוי לב הוא דיי־ בר בוועידה הגרודת על פיגור ארצו: תפוקה הפועל ו' הקולחוזאי הגרוזי 'היא ב־30 אהה קטנה מהממוצע הכלל* סובייטי. עבודתם של המ-ד-ענים?

הגרוזיים היא יוצרת פחות מזו של עמיתיהם בשאר הרפובליקות. ניצול האדמות הראויות לעיבוד אינו יעיל כמו בחלקים אהר"ם של ברית־המועצות. מספר האנשים, שאינם עובדים במשק הציבורי , היא כפול מהשיעור הכלל־םובייטי. גרוזיה מפגרת גם בתחומי ה־ היראה. הרפואה ואפילו בספורט. ועוד התמרמר המנהיג הגדתי: בכל שתפנה ב־ ארצנו תמצא 'אצל הבריות נטיית רכיעלניות. פסיכולוגיה זעיר־בירגיית ומוסר זעיר• ביירגני. זד, רקע לצמיחת כל הפשעים: שוהה סחיטות, עסקים שחורים, גניבות, מעיליה. קארייריזם. פרוטקצ' _ייניזם. רדיפת־בצע. שאלה אחרת, אשר שאוארנאדזא לא נגע בה, היא: כיצד השתמרו או נולדו נטיות אלד, בארץ. שבה קיים. יותר מי ‭'jo‬ שנה. משטר קומוניסטי? האם יש סיכויים למגהי‭:, ‬

הגרוד ? החדש לחסל את הי שחיתות ?אם לדון לפי נאומו האחרון, נערמים בדרכו מכשולים גדולים. מתגרי•, ־ שגם לאחר כל המלחמות שהוא מנהל שלוש שנים גגד השחיתות, לאחר שההלייז חלק ניכר מהפקידים הבכירים והמנהלים בכל אגפי דד מימםד_. עדיין ' נחשפות מעי ‭* ?‬ לותוגניבות . גדולות‭.. ‬ יתר ־ על כן. שאוארנאדד־_} רמז בנאומו האחרון על ק' יוני התנגדות סמויה למדיניותו. לא בכדי הוא ציין, כי יש המפירים את "הנורמה הלנינית בחיי המפלגה, שי לפיה המיעוט י צריך לציית לרוב והרשויות' היותר נמוכות כפופות לרשויות היותר גבוהות‭. "‬הוא לא הסתפק ב* זה

איזכור עקרון, שהוא מובי מאליו, אלא טען כי ועדים עירוניים, אזוריים _1מחוזיים של המפלגה ואפילו הממשלה אינם מיישמים את החלטות מרכז המפלגה. והוא מביא דוגמה: לשכת מרכז המפלגה בגרוזיה קיבלה החלטה מוחדת ובעלת השיבות עק־ רונית ? לגבי משרד המשפ‭--‬-טים. ההחלטה נדונה בהנהלת המשרד, אפילו הוכנה תכנית להגשמתה. אולם הלפת שנה וההחלטה נשארה על הנייר. מה הסיבה לכך?האם יש כאן 'אי רצון להוציא אי הפועל הנהיה של מרכז המפלגה אי שמא אין ראש* משרד המשפטים מסוגלים ל י קיים את המוטל עליהם'• ־ שואל המזכיר הראשון. כך או איחרת, נראה שאפי' לו מרכז המפלגה. שהיה פעפ מקודש וכל יכול, אינו יכיל ביים להשתלט על המצב.