⁨⁨דבר⁩, 4 מאי 1976⁩ — חטיבה ג ? צרית במלכודת [⁨כתבה⁩]

חטיבה ג ? צרית במלכודת

קרב שריון בסיגי במלחמת יום הכיפורים מאת מרדכי ברקאי

מדרום לרכס קרת אל־מורה ‭. "‬יד הככיימ המוביל לכיוון עיון פוסא, לאודר 20 קייס בקירוב ממזרה למערב, משתרע הערוץ הרהב על ואדי מבעוק, עפ הסתעפויות צפו* נה ודרומה. גיוט ראשון‭14, ‬ באוקעובר, לאחר שנבלמו מאמצי המצרים ל" הרהיב את מאהזם בגזרה הדרו* _מית *גל הזית התעלה' הטילו למערכת את הדיוויזיה _ הרביעית שלהם, כדי להגיע להכרעה בגז־ רה. בחוד ההתקפה געה תפיבת השריון ‭. 3‬הדיוויזיה צלחת את התעלה באזור _כוברי‭*, ‬עלתה על כביש התעלה ונעה בו דרומה, באגף הדרומי של חטיבת דן עו־ מרון, דרך ואדי מבעוק, במגמה לפרוץ אל ציר המיתלה ולכבויצ את המעבר _ההיוגי אל תוך פיני , תוך כיתור כוחות החטיבה. ביום זה היו גדוד עוזי וגדוד עמנואל על החטיבה בעמדות בלימה כלפי מערב ואילו גדוד, דוד היה ביום התארגנות ונינוה־ על כביש הרוחב. _האגיסים טיפלו ב־ טנקייפ, התקלחו ואף טילפנו הכיתה.

תמרות אבק בוואדי בשעת בוקר מוקדמת דיווחו ה־ תצפיות _ארוכות־הטווח שהופעלו מליידי הקמ"ן במפקדת . ה‭. "‬ חטיבה על המרות אבק גדולות בוואדי מבעוק. המדדט דן הודיע על כך לדוד ווהרה לו לעלות פלוגה _לאיזור הוואדי לבדוק את המתרחש שמ‭). ‬וואדי מכעוק *עצמו בגזרת _חצגחנים‭. (‬דוד, עקיב" אף הוא את הדיווח על סימגי תנועת הרכב באיזור וואדי מב־ עוק, היציב למח"פ, כי שלח כבר דרומה, על דעת עצמו, את הפלוגה של ירון. ירון הוציא ;את הטנקים של הפלוגה מתחת לרשתות והוביל אותם במהירות דרומה. ברך קיבל הוראה לרוץ מערבה, לתפום עמדות ולדווח‭,,. ‬ברגע שהתחלתי לשבור כיוון בן הכביש. מערגה, שוב קוראים לי: אם‭_jjx?j. vs". ‬ מהר, דרומה' המצרים עוד מעט על ציר _הפיתלה‭"!‬ חוך כדי תנועה פיצל ירון את פלוגתו לשני חלקים. מחלקה אחת ובה שלושה טנקים הופנתח לעבר עיקול הד של ואדי מבעוק, כדי לתפוס עמדות בניצב לערוץ' כד *פון"מזרח לדרובדמערב, _ותמישת טנקים, בכללם יצל ירון עצמו, הפסו עמדות ממזרח כלפי מערב. המצרים לא הבחינו משעלה ירון' עם ארבעת הפור קיסשעמו ־' לעמדות מעל צלע הוואדי‭!, ‬תגלתה לפניו שורת ה־ כוח המצרי. המחלקה האחרת' בח שלושת הטנקים, הסתבכה קצת באשר לכיוון והגיעה לעמדותיה לא מלמעלה אלא מתוךהוואדי __ עצבו — כשהיא נוסעת, למעשה, במקביל לטנקים המצריים. לבסוף הפסה גם היא את עמדותיה. ירון נדהם קצת בראותו את השורה המצרית נוסעת כמו בהלל ריק, בלי להבחין במתרחש סביבה‭". ‬התחלנו לירות בהם, כשהגיעו לטווח 1400 מטרים. תחילה ירו רק חמישה מנקים;אחר p הצטרפו היתר. במטחים הראשו* נים נדלקו _יצמונה עד עשרה טנקים מצריים, כל טנק שלנו הספיק לירות שני פגזים ולפגוע בשתי מטרות. טנק מצרי אהד תסס, כנראה, מה קורה‭. '‬התחיל לרוץ קדיפה לבדו במהירות כזאת,

שפגעו בו בכינון הצי-לאהור, נ־ אשר כבר היה כ‭00*‬ד מפריפ כן הכביש‭. "‬ ברגע עקיבל ירון את הקריאה הבהולה לא לתפוס עמדות מערבה' אלא להגיע במהירות דרוכה אל הוואדי, הורה המה"ט לדוד: "רוץ לוואדי. עש כל מה עיע לך‭"!‬ הפג"ד, אער עמע אה ההוראות 'מניתגו לירון, קיבל את ההוראה כאער כבר היתרו בעלב ביצוע. עתי יחידות מדנה היו כעת הזאת תחת ידו: פלוגה ב' על עירא' ופלוגה קטנה, בגודל כחלקה, על טנקי פנמוריון, בפי־ קוד אביע' _בלקינד, שעברה ההת‭"*‬ פיקוד מחטיבה אחרה‭". ‬הנצור‭., ‬ נים אהריו *המגיייד בתווך — דהר הכוה לאורך כביש הרוחב וצד מהרה עבר על פני גדוד הרמ"ש מילואים, _אימר עמד עם במצוקה נראית לעין — ללא כל נשק טנקים _כימ־וא מנפה לה' פוס מחכה מפני ירי הםנקימ במרהק קטן דרומה.

תא"ל דן שומרון עירא הגיע לעולי ואדי מבעוק ‭, _, .. ‬הגעתי — לא דובים ולא יעד. י י איפת המצרים ?בריצה המהירה ‭?". ‬עוד עפח לי חמפה. ניסיתי ל"מ־ אול את ירון איפה המלחמה, אבל הוא היה עסוק פדי. לא הפרעתי לו. ראיתי שם את הנגמ"ע על קצין הקישור האווירי עומד על גבעה. שאלתי אותו: איפה זה _t אמר לי: עלה הנה. עליתי אליו על הגבעה ואז ראיתי *לשרות טנקים. לא האמנתי למראה עיני דדי בעטה נמוך. את ירין לא יכולתי לראות, כי היד. מוסתר כ" אגך• שלי‭'''. ‬ אחרי עני המטחים "ראשוניה של• חמשת הטנקים פפלוגתו על ירון' נראה שהמצרים הכינו םוף" סוף כי נכנסו למלכודת — וההלו להיחלץ לכיוון צפון. כאן נכנסו לפעולה שלושת הטנקים _הנותרימ יצל הפלוגה ומכאן ואילך ירו בל שמונת הטנקים במצולב על ה* שורה המצרית. תוך דקות אחדות כבר דלקו כימני תריסרי מנ" קים. מצריים. כ‭20*‬ דקות לאהד תחילה קרב האש נפתח הירי 'צל גדוד דוד — הטנקים של עירא ואבישי. חטיבת ד_!שדיון המצרית נתפס־ במלכודת קטלנית. פלוגת "הפקר" מזנבת בעת 'מגילו תצפיות יהיידת ה* סיור החטיבתית את תמרות האבק בוואדי מבעוק — נתגלו אותם סיפנים לתוליות הסיוד של צנתני דורון חרחק יותר בגדה הדרומית

על הויואדי. המפקד כפועל על פלוגת הפקר איתן ידיד־לוי , ליבל בקער פקודה מדורון לדי" עפ שלושה טנקים ולראות מה העני" נים. " :העתי פז־חה וגיליתי אב־ בוואדי מבעוק. נסעתי קילומטר במקביל לוואדי ' עליתי לעמדות, ראית* עהאבק עול־ יותר מ-ז-רה' שוב ירדת‭, "‬רצת"דצת"רצתי, הגעתי לנקוד־ מזרחית ייתר ו* תפסתי עמדות בעטה עולמ על הוואדי. ראיתי עם המון כלים. בלי להעוב פעמיים _הת־לנו ל־ הרבי‭. "‬היו אתי 'צני גורים. ה* אהד — גדעון, בחור חיפני , איע שריון‭", ‬אעף" עם "מון אומץ וצבי, סמל מנוסה. צוות קרבי פנטסטי. דפקנו עם פגזים _בויאדי עד ענגמרה לנו כמעט התחמושת• ביקעת, דיווחים מה נעאר לנו. עשיתי חשבון. לשלושתנו היו 11 •פגזי ודיש _(חודדי שריון‭. (‬ זה היה בשעה ‭, 9‬בערך' אחרי עהדלקנו להם איזה עער־ טנקים ועוד נגפיישים, לא _ז־ובי־ במה‭. "‬ נראה היה, כי נפגעו כל הטנקים ונפסקה התנועה בוואדי. אב־ אחרי _מרווח־זמן הופיעו -מ-א-יות על עיירת הדרגים‭". ‬היה לנו תבל על הפגזים. נתנו להם להתקרב עוד קצת, התהלניו לירות במקלעיםירק , לקראת הסוף הרביץ כל אהד מאתנו עוד פגז ייע חי — אע מדוייקת להפליא! בעיקר על צבי‭. '''‬ מטוסי חיל האדר עטים בעלכ זד!התקשר אל איתן סגן מפקד האוגדה. איתן נשאל היכן הוא עומד ‭"!‬כשהגדיר את מיקומו — נצטווה _להתזפל לאחור‭". ‬אמ-

רו לי ליו* משם מהר. גי־"ת" להתווכח, אמרתי שיש לי עמדה מצויינת, חבל לנפוש אותה וכבר _עיציתי לי תבנית איך לשלוח את הטנקים אחד אחד לאהוד למלא התמושת. אבל אמרו לי לזוז מיד. כי אני מפריע לחם לעימות דברים יפיפ‭. "‬ למעשה נצטוו כל הכוחות של הסיבת דן שומרון לנוע כהר אל מאחורי קו ההפצצה — ומטוסי חיל האוויר הגיעו בגיחות תקיפה ועטו על הוואדי , פעם ועוד פעם. הלחימה קרבה והלכה אל קצה. בוואדי מבעוק, לאורך חמיימה קילומטרים, בערו 60 טנקים מצ* ריים. עשרות נגמ"שים וכלי רכב רבים. יתר הטיבות הדיוויזיה ביכרו שלא להיכנס לקרב *התקפלו לאהוד. 60 טנקי אויב שרופים ברגעים האחרונים יצל הירי הי הלו פגזי ארטילריה נופלים בין הטנקים של גדוד דוד — •ממזרה. קצין התצפית האווירי שיל סוללת הארטילריה לא הבחין, כנראה, בין הטנקים של הצדדים, לדוד לא הית קיצר ישיר עמו‭". ‬ראיתי אותו הג מעלינו במטוס הסיוד. הגבהתי את המקלע, יריתי צרור לידו. הוא הבין את הסימן, ההנחתה פסקה. מפקד האוגדה החד‭:'‬ קלפן מגן — אלברפ נהרג יום קודם לבן — וסגל "פיקוד של חטיבת דן 'מומי דון "לבר* בוואדי וספרו את המנקים השרופים המצריים — שש עשרות. דוד התפעל מן הכלים. *טנקים םיי‭, "55‬הדשים לתל"טי‭_. *‬ היו עליהם כתובות, סיסמאות נצ* הון ואולי שמות הצוותים. מכל העוצמה הזאת לא נשאר דבר, 'זאת היתה הדיוויזיה הרביעית — הדיוויזיה הטובה ביורת של הצבא המצרי עז" כה‭"! ‬