⁨⁨דבר⁩, 2 יוני 1974⁩ — קהל נרגש הריע ‭1_£^^‬בםכב‭_11;,_1‬_רד‭;1"‬_ל‭.. _1‬ ־ ‭..‬ ־־ לחוזרים י? ‭'X‬ י ‭;-‬ בביתן 38 [⁨תמונה⁩]

קהל נרגש הריע ‭1_£^^‬בםכב‭_11;, _1‬_רד‭;1"‬_ל‭. . _1‬ ־ ‭.. ‬ ־־ לחוזרים י? ‭'X‬ י ‭;-‬ בביתן 38

מצבדרוח מרומם בבתי הטייסים החוזרים;ציפיה נרגשת בבתי יתר המשפחות

. מאת הייה ליפשיץ, ‭?:‬כתכצכאי כיתן 38 כבית־ההוליפשי" בא" ‭. . '‬_גתל־השומר המה מקהל " רב, שקידפ בהתרגשות, כד* פעות־ניל ובאנהות־רווהה את 12 ?שבויינו הפצועים, שהזרו אתמול לפני הצהרים פן השבי הסורי. בהתקרב האמבולנס הראשון עלה ד_»מתח:כקרכ ' מאות האנשים, שהצטופפו . לאורך צידי המסלול, _אשו_?הוליך לביתן ‭. 38‬תרועוח־גיל י ומהיאות־כפיים מערות ליוו כל אמגולנס שבא לרחבת הביתן. ב־ היפתח דלתות האמבולגס גברה ההתרגשות. בזה אתר זה יצאו החוזרים הפצועים: מי שגשען על מקל, מי שגרר רגל, מי שית _היחה בגבם. חלקם לבש מכנסיים קצרים וחולצות כתומות, ואילו כמה מהם היז לכושים פיגימות בהולות. כני המשפהות הסתערו על יקיריהם בחיבוקים וגשיקות. אמת ואמהות חרושי קמטיס וייסורים ליטפו ומיששו את ביי־ הם, כאילו לא האמינו למואה עיניהם. הכן נולד כשאפא־היה בשכי הגה נראה יורד מן _האמבוינס סיים פצוע, כשאשתו הו־ בקת בזרועותיה את בנו _הפעיט, שנולד בהיותו בשב י :•־ שק להם בחום והוסיף ללכת ל־ עבר הביתן. וכך בזה אחי זה צעדו החוזרים לקול תשואות לביתן, כשהס מלווים קצינות צה"ל וזרי פרחים גדולים בידיהן. בין הבאים לקדם אח פני ה* שבויים החוזרים נראו שר־הבע־ הון, משה דיין, ורעייתו, שר־דד חוץ, אבא אבן ורעייתו, _שריהברי־ אות, ויקטור שם־טוב, הרמטכ"ל, רב־אלוף מרדבי גור, ראש אכ"א אלוף משה גדרון, מפקד _חיליהא־ וויר אלוף בנימין פלד, אלוף פיקוד המרכז יונה אפרת, אלוף ג מיל‭(. ‬ שמואל אייל וקצינים בכירים את• רים.

קשה היה שלא להתרגש _למראז מאות בני־המשפחה, הידידים, החולים והמבקרים בביה"ח, שניצבו לצידי הדרך. ואילו הביתן 38 היה נתון בלחץ כבד של בני המשפחה והידידים, שביקשו לראות את יקי־ ריהפ. בביתן הוחל מיד בבדיקת רא' שונית של מצב החוזרים. מנהל _בית־החולים, ד"ד מרדכי שגי‭., ‬ אמר. כי כין החוזרים יש שלושה

סוגי פגיעות: בגפיים, בריאות ו־ באזניים, כן הדניש, שאין נשקפת סכנה לחייו של אף אהד מן החוזרים. רובם יזדקקו לשיקום יותר מאשר לטיפול רפואי‭'. ‬ ד"ר שני, ציין, כי הטיפול הרפואי הסורי שניתן לפצועים היד, די טוב. רק מצבו של פצוע אהד הוא יתסית רע, אך אין סכנה לחייו. רובם יוכלו להזור עד סוף השבוע ל־ בתיהם. לאחר שתיעשה שוב בדי־ קד. יסודית נוספת. נודע רק פכוקר אחדים מן השבויים סיפרו, כי רק באותו בוקר עצמו נודע להם במפתיע על שחרורם. נמסר להם על כך, כאשר נקראו בשעת־בוקר מוקדמת להתרחץ וללבוש מדים חדשים. לזמן קצר לא היו מסו* גלים לעכל את בשורת _שיתרורס, שכן היו המומים משמחה. בשבועות האתרוגים הם קלהו רמזים על המו'ימ שהתנהל בין ירושלים לדמשק בתיווכו של מזכיר־המד" נד, האמריקני, דייר הנרי קיסי;־ גיר. שעה ארובה לפגי שובם של השבויים נתכנסו בגי _המטפחות ב* מכון הלר בתל־השומר. כל בן משפחה !נבנם לחדר, שבו נמלאה רשימת החוזרים, כדי לוודא כי אכן יקירם הוא ביו החוזרים כ* סיבוב הראשון. את המקום אפפה אווירה מאופקת של ציפיה וקוצר־י־וח. גלסה במיוחד • משפהה גדולה, שנתנה ביטוי לשמחתה בריקוד ובשירה, ואילו האם אמרה:חמישה ת. ד* " שים. היה שלום שלנו נעדר. לא ידענו עליו בלום. אפילו בתמו־ גות לא ראינו אותו. חשבתי, שאיננו כבר בחיים. לילות י־ כים לא יכולתי לישון — עד שד_!ו" דיעו לנו, כי שלום בשבי הסורי. קיבלנו ממנו חמישה מכתבים. רק אתמול הודיעי לנו מקצין העיר, שהוא הוזר היום. אין גבול ל־ שמחה שלנו‭. "‬אחותו ענדה זד ענק, כדי לעטר בו את אחיה. מאוחר יותר, כשנפגשה האם עש בנה בתוך הביתן, התעלפה ונזקקה לטיפול רפואי. '

- עקכו אחר. החדשות עד שבאה שיירת האמבולנסים, עקבו הכל בדריכות אחר מהדורת החדשות בשידורי ישראל, כדי ל' דעת, האם המריא בבר מטוס הצלב האדום מדמשק, מתי ינחת ו־ האם צפוי איחור. באשר הודיע הרדיו, בי המטוס נחת בנמל־דד תעופה בן־גוריון, פרצה ש!ב דד שמחה, ואמנם לאחר זמן קצי החלה שיירת השבויים הראשונה להתקדם לעבר ביתן ‭. 38 ‬

‭!"^^^?^^?^?P‬י אנשי צוות האוויר אברהם _עשהאל זאביקם לוף

החייל שלום לביא — בקרב בני משפחתו בביה"ח שיבא

מאת ע. פריפז פופר "דפר‭'/‬ 1 אתואגיק נשר בן ‭'22‬ בן פתה־תקלה, שהזר משבי סוריה, פגשתי אמש מהייך ובמצב רוה מרומם ליד רעייתו רבקה בבית ד_1ריה, משפחת פקר ב־ נתניה ומולו בנו אהיקם שהשאירו בגיל שלושה שבועות כאשר נפל בשבי. מראה פניו ש;היה טוב מאוד. הוא נראה מצויץ" " הדגישו הידידים הרבים שבאו להשתתף בשמחת המשפחה. זאביק שגר יד וכתף בעת שנטש את מסוסו וידו נתונה בגבס. הוא עבר ניתוחים בביה"ח בסוריה אך יחזור היום לכיה"ה תל"השומר ל־ ניתוח נוסף. לדבריו, טיפלו בו היטב כ־ בי"_ה בסוריה ‭" _, ‬ ? ?ר. . ‭.. ‬הוא מספר שבביה"ח הם־ פיק ללמוד ערכית‭.. ‬ מסופו של גשר נראה מתדפק ב־ 11 באוקטובר. הוא קיבל היראה לנטוש את המטוס אך לא שמעו את התשובה שלו והוא לא

נראה צונח. ידעו שנפגע מטיל והיה חשש לחייו. מצה"ל הודיעו שהוא נעדר אך כעבור מספר ימים קיבלה המשפחה כשורה מצה"ל שזיהו את גשר בתמונה בעתת לב * נוני. אחייב בא אישור לכך גם מקרובים שראו אותו בטלוויזיה כ־ חו"ל. בכית הראו לי מכתבים שכתב באחרונה, מעודד את בני המשפחה ומבקש את אשתו להחזיק מעמד. הטייס איתמר כרנע, בן שרה וחנוך ברמן מפרדס־חנה, נפגש עם הוריו בלוד. גש הוא נראה במצב רוח טוכ וגםע עם רעייתו לבית הוריה בירושלים, משפחת פרופ' צבי אייל. שם פגש גס את בתו לילך שגולדה געת היותו בשבי. כרנע גפצע ברגלו ונפגע בראייתו ומובן שגם הוא יקבל טיפול בביה"ח. ברגע היה חלק מזמנו בשבי כביה"ת וחלק מחוץ לכיה"ח והטיפול בביה"ח היה טוב יותר מאשר מחוצה לו. מטז* סו הופל כ־ 21 באוקטובר;יום לפ־ גי הפסקת האש. גס לשתי משפתות אלו נודע, שכתב בעתון זר ראיין את ברגע בסוריה ואח"כ קיבלו גם ד"ש ממשפחות בצרפת ואיטליה , שראו אותו י במלותיה. מחכיפ לאפי פרפר

הורי ל_!שכוי אבי ברבר _^ מנתניה, רעייתו גורית ואחותו רחל לא הצטערו' ששוגו התעכב עוד מספד ימים, היות וברבר אינו נמגה עם הפצועים• השמחה גדלה ?גם לפגי שובו. • עד השול* חן היוזה' מוגהת גלויהו של ברבר שכתב מהשבי ב־1 'במאי והיא מביע תקווה גס כמכתב זהלהת- " ראות בקרוב. תחזיקו מעמד. זה יעמר‭". ‬ והוא מברך את אחותו להולדת בתה. ברבר מצפה לראות את רעייתו אותה נשא חודש אחד בלבד לפני שנפל בשבי. ברבר נשבה ביום השני למלחמה אך גס למשפחה זו היה מזל שראו אומו _בסלויזימ מיי* דגית. י‭""** 5‬ . ‭.. ‬יחד עם השמים התכולים הוא גם חובב את הים. הוא היה מפעילי הפלוגה הימית שלהפו- " עלי' בנתניה ואביו מביע דאגה, שהפקציה הימית לא התפתחה מס־ פיק וזד, יצעד את בנו. הרעיה וארכע חמות מהפות לד"ד קופלפקי ליאורה רעייתו של הרופא השמי ד"ד קובלסקי, אף היא מו* כנה להתאזר _באורך־רוח . עוד מס־ פר ימים עד שיחזור כעלה בריא. מחכים לו גס ארבע בנותיו ‭7, 13 , 15)‬ ו‭(3*‬ רק הילדה הקטנה אינה יודעת כדיוק איפא אבא. הב* גות הגדולות יותר מצפות בכיליון עיניים והכינו לו הפתעות בציורים ואתת מהן אף הכינה שיר שאינה מוכנה ?_הראוהו ל&ג»•' אחד, רק לאבא, ד''ר קובלםקי עובד כרופא כמכמורת, מקום מגוריו, ונס נס כיכת קימ'ן מעברות. במכתבי

הטייס איתמר במע מחבק את תינוקו שנולד י בהיותו בשבי

הטייס בנימין קרייתי — עם ראש . אכ"א אלוף משה גדרון

הטייס זאב נשר צועד ללא עזרה לעבר ביתן 38 בביה"ח שיבא?

הטייס גבי ברזון ־־־ ה_*_וז'יד שהגיע בלבוש חקי ~ יורד _כתל־השומל מן האמבולנס*

הוא מוסר שאצלו הכל בסדר והיא מלמד את הבריו לשבי אנגלית וברידג‭, _'‬הוא גוייס למילואים על החרמון _ב־20 בספטמבר ושם גש־ כה. במכתבו הוא הותב שהמורל בין השבויים טוב. עמירפ ניא הזד לכיתד (עתי"ס‭. (‬רמת השרון לבש ב* מוצאי שכת, חג' ומאות מתושבי השכונה, קרובים וידידים ככל חלקי הארץ נהרו לביתם של אליהו ויהודית גיא, שהננו את שוי מ של בנם עמיר* איש צוות אוויר מהשבי הסורי. לכתב עתי"ס שביקר בכיתם סיפר האב אליהו‭), ‬דור עשירי כארץ. ואשתו יהודית, דוד שלי* שי‭, (‬שעם קבלת הידיעה, כי בנס יחזור בשבת, התקבצו ביום ו' עשרות מבני המשפחה הענפה מ־ כל חלקי הארץ, לנו בכיתם' וכשבת בבוקר נסעו לשדה _התעי* פה _גףגוריון לקבלת הבן החוזר. כאשר הועבר עמירס לתל־דד שומר בשעת 11 בבוקר, נסעה דד כשפחה אחריו, ורק בשעה 5 הגיעו יחד עמו לבית. המועצה המקומית רמת־ השרון הציבה בכניסה לשכונה ולאורך הרחוב שמוביל לביתה של מש* פחת גיא שורד, של דנלי המדינה‭., ‬האורה ססגונית, וכן כרזת "ברוכים הבאים‭, "‬ בשעות הערב המשיכו לנהור למשפחת גיא מ־ אות אורחים ובני כשפחה, הב* ? י דיו ליחידה של _עמירס וידידים רבים. הבן עמירם בן 25 נפל בשבי ב־11 באוקטובר, ורק בחודש מארס נודע להודים שהוא הי ו* נמצא בשבי הסורי. רוקח שותהדחייפ" " התרגשות רבה אחזה את שכונת רוממה בחיפה עם היוודע דבר שובו של עמיתי רוקח משביו בהוריה אל ביי. הוריו ברד"יג

אורן ‭. 11?‬ כשעת ערב. כשהניע איש צ י ות האדר, עמיחי אל בית הדריו התקבצו קרובי משפרה, שכנים, ידידים והכרים לנשק והשיקו בוכות לחיים. כל צלצול בדלת היד. מלווה בהשקת כוסיות. עליה‭, "‬ חיוור כמקצת, אך כחייך לכל עבר, אמד, כי ליו לשת!ת את כל המשקאות שלא באו אל פיו _ב־8 חדשי שביו. המלחמה מצאה את עמיחי רוקח בלונדון, יומיים לפ:י פרח המלחמה הניע לבירת אנגליה ובשעת ערב ראה להפתעתו _כשלוויזיה כי פרצה מלהמה. עמיחי מצא את עצמו תוך דקות בשגרירות ישראל וביקש להחזירו מיד לישדאל. י־ _אמגס• הוא הזד ופנה ישד ליה" דתו לא מסד דיו וחצי דבר לבני כשפחתו על , שובו ארצה.

־חשבתי כי אטוס יום יופייס ואחר אצלצל הביתה‭, "‬ אמר. אלא שהרגשתו של האב יהודה, פי שהיה בעבר סגן מנהל נמל חיפה. לא הטעתה אותו "אמרתי לאשתי, כי אס אני כביר את בני , הדי בימים אלה הוא בדאי ככד לא בלונדון‭. "‬ואכן, האב צלצל אל יחידתי של הבן ומצא אותו שפ. ביוה השישי למלחמה נמסר להורי* בי בנם נעדר. כעבור 9 ימים מצאו בני ה־ משפחה בעתון בדמשק את תמונת בנס שכוב בבית חולים על שול* הי הניתוחים. התמונה לוותה בת* בה גדלה, אשד בה לא פורס שמו של הבן. כעבור 10 ימים הקרינה מטלוויזיה הצרפתית סרה, ב‭'. ‬ גואה הכן בכית חולים בכיריה והוא שינר לאביו לאמו ולאמיתו פריסת שלוב. _יעקוכי פוגש לראשונה את כתו תושבים רבים משיכון המזרח ב* ראשון לציון, באו במוצאי שבח לביתו של תושב השכונה אליהו יעקוכי, אביו של איש צוות אוויר בן ‭, 22‬יעקב יעקובי, שחזר ביוקר מהשבי הסודי. יעקב פצוע בידו ונרגש, סירב ן לדבר עם תמאיס ההתרגשות | הניעה ל־"יאר בביתו בשבת אחי הצהרים. כשהגיע הבן ליית לו* דיו ודאה לראשונה?את בתו בת

ד7 חדשים. שנולדה כשבועיים לאהד שנפל בשבי. אבי השבוי הבטיח לשכנים ה* רבים שבאי לשמוח אתי. בי בעוד כשבוע יעדור מסיבת הודיה גדי* ל‭:;‬ בבית. הכנסת כשכונה. ‭11«#_vs‬ דד‭!!‬ן ‭», _*3‬ו1וי •* בקיבוץ _פלמתים נערכה במוצאי י דכה מסיבה רבת משתתפים לכן הקיוץ, נוח הרץ, שהזר מהשבי הטורי. בבואו למש?בשבת אהד הצי דדים, התקבל הבן החוזר על ידי משמי כבוד דל רוכבי אופניים נישאי _דגליס ומספר מנרי משק על _טיהסורים בביתו הוא דאה לראשונה את בנו כן חצי שנה, שנולד בזמן י שייהנוח בשבי. כו :פגש עם בתו בד. השנתיים והצי. »ככיפ פרצו _יליל "שבת לביתו של במאי הסרעים האיטל: ־י פדריקי פליני ליד רומא ו* גנבו תמונות שמן, _ליתוגרפמר. עתיקות ודברי ערך אחרים. שלוש אניות מלחמה של הצי הצרפתי הטילו ביום ר עד גן בנמל _בייי י ות, במסגרת ביקיר רשמי בלבנוו. י