⁨⁨דבר⁩, 18 ינואר 1974⁩ — _*ךבו בערבה [⁨תמונה⁩]

_*ךבו בערבה

‭*** . ‬ מעון ?_קושניר _פירםם שוכ ספר־תולדות עד ‭V/‬ אחת הדמויות המיוחדות שחיו. בארץ. לאחר שסיפר על נח נפתולסקי ב"אנשי נבו" ועל שמואל יבנאלי ב"הרואה למרחוק" הוא _מספר לנו על יהודה אלמוג ב"אדם בערבה‭/'‬ שיצא לאור בהוצאת " עם־ עובד‭. "‬וכמו בספריו האתרים העלה את האיש, זמנו ומעשיו. רמז גם על מעשים ודברים שלא דובר עליהם. בשנה ש(יברה מת יהודה אלמוג. רבים הכירו אותו: שחום מן השמש, בעל עינים סקרניות, נוצצות ובורקות‭", ‬ ושערות מתנופפות. לבוש חאקי , עם _תרמיל־צד בא לעיר מן המדבר, מן הבקעה, כדי . לסדר" משהו במשרדים ולחזור 'לבקעה, למדבר ולמערותיו. דומה היה לבני הנביאים שברחו אל ארז הישימון לחפש אלוהים, לבני כיתות הקנאים ששכנו במדבר ויצרו ספרי חוקים הדשים, אבל שלא כמותם הוא הי במדבר מתיד תקוד, ליישב אותו. ם*עי0 רביפ בחמישים השבים האחרונות קשורים ביהודה אדפוג־קופלביץ. ידידו של טרומפלדור. ממייסדי _גדוד־העבודת

יהודה אלמוג בשנותיו האחרונות

‭<* ? . r_. HIWIHIH ««»a_. a £ _nw_|_fiBKgWaBa_»_W». MBaa«_W«‬_־‭: '. ‬ ומראשי‭/!‬ י . תמיד, הול1 בראש, תמיד מחפש דרד. נסע ל‭. *‬י רוס‭*"‬_ד, מטעם הגדוד: כדי לעודד את ‭;"‬זחלת‭. "‬רב עם אנשי _אחדוודהעבת־ה _מנןזיגי־ ‭', ‬ההסתדדות שיצאו , למלחמהנגד ־ הגדוד‭'. ‬התיישב. * _געיףחרוד. • היה _ממלםדי _פלוגת־הגדוד בירושלים;יצא" במשלחת, ־ _לחו י הן?_לתקור_>את אפשרות ההת־ _יישבתי בו'י" _לא ד, צטדן‭". *"‬לש1ם י ‭_-". '‬צד_>גימי הפילוג בגמד, י ‭-jop‬לפרס ‭*"‬ 'יחפש ' שט דרך יי_"_ליסודי רוסיה ולא הצליח, חזר ל_&הץ והצטרף לקיבוץ רמת־רחל שהתיישב בדהד בית־לחם. * _£ יש % נודד ד, יח כל ־חייו, מחפש מחוזות חדשים י ‭_1N , ‬ ומפעלים חדשים. נובומייסקי הקים' את , מפעל האשלג בצפון ים־המלח וביקש להקים סניף' למפעל בדרומו, בסדום. הוא פנה לרמת רחל ולקיבוץ המאוחד. והם שלחו פלוגת חברים לדרום ים־המוות' והקימו מאחז יהודי -ומפעל אשלג בארץ הרחוקה, בדרד לערבה. אלמוג ‭;. ‬היה אחד המצטרפים הראשונים , לפלוגה . בדרום ים סניטר המלח . כ ‭5 . ‬ין 14 ארבעים שנד' ישב נשא שם לא ועסק שה י במלאכה את חוה ‭, ":‬ הבזויה . חלוצה ‭" , ‬ ביותר צעירה ‭, :‬ עולה, חדשה. היא ידעה כי היא נישאת: . לניוד שביתו אינו בית. השניים הצטרפו לקיבוץ כפר־גלעדי. חוה נשארה במקום ויהודה אלמוג חזר לסדום. יכד חיו מאז. אלמוג יושב בסדום ובא לעתים רחוקות, ליום־יומיים, הביתה, לכפר־גלעדי. בשנת 1936 יצא למסע שהייה בלתי־רגיל אז: מסדום לע‭:, ‬ה. כשחזר לכפר־גלעדי נתבשר, שנולדה לו בת. הוא קרא לה אילת. היא אילת הראשונה בארץ. הוא גם החליף את שם, משפחתו ?מקופלביץ לאלמוג, על . שם האלמוגים ־ , שבים־םוף. במלחמת העצמאות נעזב, המפעל בצפון ים־המלח' והעובדים עברו למפעל בדרום וחיו שם. כחצי־שנה במצור, יעד . שנכבשה . באר־שבע ‭.. ‬והדרד לסדום נפתחה. I בימים שלאחר העצמאות נראה ליהודה אלמוג כי הנה 1 קום חזון. הישוב היהודי _חגדול לחוף ים המלח ובערבה. I ־וא היה פעיל בוועדה לחי־דוש העבודה במפעל האשלג f :סדום. בשנת 1952 חתחדשה אמנם העבודה במפעל, אולם 1 'הודה אלמוג לא נקרא להשתתף . בה. ידידיו השתדלו ‭, '‬מענו והוא נקרא לעמוד בראש. בדד _ח. לפיתוח איזור ים־ f _זמלח. אלמוג התיישב והשתמש בקשריו עם כל ראשי ‭. ;‬ ־ מדינה‭.. ;‬רדף" אותם, התחנן‭. ;‬איים•' והשיג לאיזור שלו י _זקציבים. ומפעלים: נסלל כבישלסדום ‭?,. ‬בשנת ‭1953 '‬ עלה " קיבוץ על אדמת עין גב וגם במקומות אחרים נאחזו מת־ •ישבים. אלמוג התמנה לראש. המועצה האזורית "תמר‭, "‬ והת־ :גש עם המנהלים החדשים. של מפעל האשלג. הללו ידעו _:יהו האיש ולאפגעו . בו: ‭". ‬הם פינו את מחנה הפועלים הגדול' אולם אלמוג נשאר בצריף אחד, לבדו במחנה הריק ‭a.. " ‬

‭** _^‬ למוג _חתמםר לטיפוח מצדד‭, !‬חתיישכ למרג־ ! ן \ שמריה _\ לות גוטמן ההר. ויגאל קרא לארכיאו —ידין, לוגים שהשף לחפור את . מצדה בהר ‭-, , ‬ הקי עודד י ם את את H "אגודת מצדה" לטיפוח ההר וסביבותיו, הקים 'אכםניית־נוער. ‭-"‬ 'את . משכן מצדה‭, "‬ עלה עם . תרמילו לערי המשרדים והשיג ‭;I‬משרי _חממשלח ומהפקידיםהבכירים , הרבה ממבוקשו. ב־ ‭I j 1962‬ נקרא לכפר־נלעדי: אשתו מתה. ] ן הוא. חזר למצדה והמשיר: בפיתוח ההר לפי השגותיו, J ־ב עם אנשי . עין־גדי. ־־ כתב מכתבי תלונה. העביר את _£צדה לידי "רשות: הגנים הלאומיים" ועד מהרה רב עם M ראשי הרשות: הוא רצה ישוב במקום והללו פיתחו אתר f תיירות. 0 לבנות הבנאים בחוף הגדולים ים־המוות של במשד הארץ ארבעים - היו עקשנים י שנה . בלי איגד להיות יכול | _ב לקשן עד _שגעין. יהודה אלמוג היה עקשן. הוא רצה §ן לפתח את מצדה וסביבותיה בדרד שנראתהו ל ‭4 .. ‬ ן אבל גם הביורוקרטים . עקשנים. ולעתים קרובות י הם m _*טומי־לב. הם נלחמו ברוע־לב נגד יהודה אלמוג, שאולי _s לא צדק -בעניין זה. הם החליפו' את . המנעולים 'למשכן m מצדה. כדי , שאלמוג לא יובל להיכנס -לשם לבדו ו. הם S הוציאו אותו מחדרו ואסרו 'להעביר. אליו שיחות טלפון, אולי מחשש שיפנה אל ראשי המדינה, מכריו. ‭m _^‬ אלמוג כתב לראש הרשות והתחנן: ‭". ‬שלוש בקשות לי •§ אליד ובמיוחד השתיים הראשונות. דברים קטנים הם, אבל בהם תלויים חיי והרי אם הלילה לא אקבל מבוקשי זה ‭m _^‬ אני הרוס לגמרי, והם: להחזיר לי את המפתח שאוכל $לשרת את המפעל כראות?עיני ולפי ־ הכרתי, להחזיר'לי p החדר ליד המשכן שלקחו ואפילו לא דיברו אתי על כד ‭s . "‬ קושניר . מביא בספר את האיגרת שכתבה פקידה מרשות הגנים ליהודה: ‭" J‬ יהודה ידידי. נצבט בי הלב כשדווקא עלי הוטל להודיע § לד על האיסור בשימוש בטלפון. הודיעוני ־במפורש שבמידה § וייוודע שהעברתי אליד קו אפוטר מעבודתי. זו היתד, ההז־ _ןןראה ועלי יהיה לבצעה. אישית מבטיחה אני לד, שכל הודעה טלפונית אליה אדאג להעבירה. אני מרגישה כאסירה בבית האסורים שהסוהרים חכם חיות־השדה. אנא הבן. באמת' ורד‭. "‬מכתב זה?ראוי שייכנס אף הוא לתולדות הארץ' לפרק השנאה ‭1* 1 - _.. ‬•

‭vyi‬ אלמוג ממשיך לשכת למרגלות מצדח, דגי, 1 אליה בכל כוחותיו. בוקר אחד עלה להר לברד ילדים שבאו לטייל. אחר־כד נסע עם תרמילו לכינוס בירושלים. ן ונכנס לנוח בחדר ברמת־רחל. בערב נמצא מת. בן שבעים m ושמונה היד‭.. ‬הנודד לאורד חמישים שגד. עשה את המסע 1 האחרון. לכפר גלעדי , להיקבר ליד רעייתו. | אז נפתח תרמילו וסוף־םוף נתגלה מד. נשא בו כל ‭|3‬ הזמן: את צוואתו. • 1 בשנת 1970 נתבקש ללכת עם פלוגת שריון של צה"ל | אל בקעת צוער שמעבר. לגבול, כיוון שהכיר את המקים. מאחר שהיה‭.. ‬זה מסע מסוכן כתב . צוואה לילדיו והתנצל על ‭' 8‬ שלא נתן 'להם •ימה שאב מוווייב לתת לילדיו ' ;סיפר כי ןהוא־־נושא צער בליבוי על כד שאמם לאקיבלה ממנו מה _| שבעל נותן לאהובת ליבו. הוא , סיפר על התרגשותו לקראת _| המסע אל המחוז שמעבר לגבול, מחוז ? מים ואדמה פוריה, ‭"_, ‬ הוא הביע כתב משאלה ‭?:‬י "אקח שיום ? עמי אחד• יקום רק?את ישוב הדברים קבע היפים בדרום ‭'-‬ _וםלהמלח שקיבלתי ‭_^ I , . ‬ אשכח היום את הצער ואזכור המאמצים שקיימתי בפכים _| הקטנים כפי שלימדנו מורי ורבי יוסף טרומפלדור‭". ‬ וסיים ‭". :‬בקברי שימו את המפתח הפגום למשכן‭', ‬הטמון־ במעטפת m •הצוואה‭. "‬יי י ו