⁨⁨דבר⁩, 24 אוגוסט 1973⁩ — התנועה חבלתי מודעת [⁨כתבה⁩]

התנועה חבלתי מודעת

מאת דניאל בן־נחום

" »אםף‭'"‬ ה, תשל"ג, כתכימ לחקר הועת הפועלים היהודים, כהוצאת המכון להקד תנועת הפועלים היהודית על שפ כרוך לין. _גכעת הביכה. ‭24es‬ עמי. המדובר בתנועה שטבעת את חותמת בתולדות העם היהודי ב־ תקופה האחדונד‭,. ‬והיתד. לה מש־ פעה מכרעת גם בתקיפת מדינת ישראל, אך פרשיות רבות בתולדותיה נשאת עלומות גם לנאמ-נ-ה ופעיליה. ה"מאםף" היא נסיון להקיף את חולדות תנועת הפועלים היהודית בארצותהגולה ־, על _תחומיה ופל־ גוחיה, מראשיתה עד ימינו. בחמישה כרכי ה"מאסף" השנתי ובחוברות "בדרך" שקדמו לו) השתתפו חוקרים ודורשי רשומות מישראל _ימחוץ־לארץ, בעלי השקפות ונקודות־ראות שונות, לע־ תים מנוגדות, ובכמה מקרים ניתן מקום _לחיללפי דעות םביב. םוגיות מםויימות. כן פורסמו בחם פרקי זכרונית, רשומות ותעודות, י שכמה מהם זורקים אור חדש על תקיפות ופרשיות בתולדות תנועת הפועלים היהודית‭". ‬ ה"מאסף" שלפנינו ־שהופיע בשנת הכ"ה. למ־ דינה, מוקדש ברובו לתולדות התנועות החלוציות בארצות הגולה החשובלת. עורך ה"מאםף‭, "‬יוסף לילפנד, מביא פרקים מתולדות "השומר הצעיר" בארצות הברית וקאנאדה, במלאות יובל לתנועה זו בעולם החדש. הוא מתאר את הציבור היהודי באמריקה בשנות חעשרים המוזהבות" לאחר סגירת שערי

‭,, ‬ ההגירה, ומציין כי "מרד הבן‭, "‬ בנוסח "השומר הצעיר" הקדים בעשרים שנד, לפחות את התסיסה החברתית "האופנתית" כיום במערב והיה יוצא־דופן בתוך החברה היהודית הממוסדת לעילא, שהית־ אחוזה בולמוס של אמרי־ קאניזאציד. והתעשרות. כן מספר וילפנד על מנהיג התנועה אברהם זינגר, שתרם לגיבוש המגמה העברית ארץ־ישראלית בה, ואשר מת בדמי ימיו. לוי אריה שריד מספר-על תולדות התנועה החלוצית בפולין ב־ שנות מלחמת העילס הראשונה ‭, (1918-1916‬בתקופת הכיבוש' הגרמני. מסתבר שניצני התנועה בפולין קדמו להתפתחותה הסוערת ברוסיה שלאחר מהפכת פברואר, אולם לתנועה בפולין לא היתה אידיאולוגיהייגית צ סוציאליסטית מובהקת לעצמאית כמו לתנועח ברוסיה, והיא היתה כפופה לחםתדרות הציונית, אם כי היתד, לה אוטונומיה בהכשרת חי־ דיה לחיי הארץ. לייסוד "חהלוץ" ליכלחים בחוגי הנו־

בפולין קדמל עד, גילויי התנגדלת בהסתדרות הציונית והסתייגות מצד "פועלי־ ציין‭. "‬שריד מעלה פרשה שאינה קשירה במישרין בתנועה המליצית: נסיונו על ד"ד לודוויג חאז - יהודי מתבולל, חבר ה־ רייכסטאג הגרמני מטעם הסיעה הדמוקראטית ואחד האישים המרכזיים בשלטלן הביבלש הגרמני — לארגן לגיון מקרב יהלדי פולין למלחמה נגד מעצמות ההסכמה, בתנאי שתלרביה •תסכים לאפשר ללגילנרים ללמשפחלתיהם להגר לפלשתינה, לרכוש קרקעות , בח ובאדצלת . השכנות ולהעניקאוטו־ נימיה להתיישבות היהידיח. היה זד, חלק ממאמצי גרמניה לרכוש את לב האוכלוםיה היהודית בארצות הכבושות ולנצל את כושר לחימתה כמשקל נגד 'לפעולה הבריטית. באור זח יש לראות גט את מאמצי האגרונום הגרמני ידיד הציונות הוגו אוהאגן, להקים מפ־ עלי הכשרה באחוזות נטושות בפולין, מאמצים שנכשלו בשל חוטר תמיכד. ובשל קשיים פוליטיים.

בנספחים למחקר זה היבאו התזכיר של לודוויג האז למשרד החוץ הגרמני וחליפת המכתבים של איהאגן עם פרופ' וארבורג, נשיא ההסתדרות העיונית העול־ מית. בדבר ייסוד חוות הכשרה. תעודות אלה שופכות אלר על הפעולה הציונית בקרב מעצמות המרכז בימי מלחמת העולם הראשונה, פעולה שנשכחה אחד כך מסיבות מובנות. מחקרו של שלמד. קלם‭', ‬ "מחת־ דת ציונית בברית המועצות‭, "‬מעלה פרשה אחרת שלא הוארה די מסיבות אחרות: התנועות הח־ ליציות בברית המועצות מימי הפלישה י לפולין בספטמבר 1939 עד הפלישה הנאצית ביוני ‭. 1941‬ בגלל הוסר תעודית (מלבד כמה מכתבים ועלוני מחתרת) . נשען כמעט כל המחקר הזה על עדל־ יות בעל פה ובכתב ענרשמל

באותו זמן או בתקופה מאותרת יותר. מסלפר בהן על בלשד העמידה שגילי חברי התנלעית החלו־ צילת ‭")‬דרלר" ו"העלמר הצעיר‭("‬ בחקירות, במשפטים ובמאםרים, על הברחת הגבולות, על הריכוז החלוצי בווילנה שפרץ זרו לא־ רץ, על הפעללד, בזמן הכיבוש ועל ארגון הבריחה וההעפלה אחר־כה במאמר נזכרים גם הנסיונלת ש־ נעשי אז ליצור קשרים עם יהלדי ריסיה חניכי המשטר הסובייטי. אולי הזרע שנזרע אז הוא שהניב את הפרי בימים הבאים. 'מחקרו של זוז'ה עייקלבםקי מארצות הברית עוסק בתנועת ד־ פיעלים היהודית באמריקה בשלי הי מלחמת העולם הראשונה, בי* מים ששבר העבידה בתעשיות היהלדיות — בעיקר בתעשיית דר מחט — לא הדביק את התייקרלת אמצעי המחיה‭.. ‬העתונות לארגוני המעסיקים תיארו את שביתות דר פועלים היהודים כ"השתלטות סל־ בייטית על תעשיית ההלבשה‭, "‬ ויוסף שלוםברג, מנהיג ה"אמא־ לגמייטעד" הלאשמ בקשר עם ה־ קומיניםטים באירופה‭". ‬הבהלה האדימה" עיררה מסע הסחה גגד הפועליים היחידים) כמה מנהיגים יהודים — לואי בראגדם, יוליאן מק, לואי מארשאל, _ג־ייקלב שיף _יראביי םטיפן וייז — התייצבו לימין הפלעלים היהלדיפ, להתעד־ ? בל בםכסלכי העבידה לטלבתם. עמדה ראדיקאלית נקטו גס כמה רבנים דפלרמיים שהלקיעל את ני־ צול הפועלים. אף על פי כן אפ־ שר לראות בתקופה זו של רדי־

פות אישיות את ראשית ידידתה על חנלעת הפועלים היהודית* סוציאליסטית בארצלת הברית. מאיר אדלשטיין. מקדיש מאמר מקיף לפילוג במק"י בשנת ‭, 1965‬ ומסביר את עמדות שתי הסיעות היריבות _ושלרשיהן _האידיאולד גיים ואת ההתפתהלת שהביאה ל* קרע. על שתי שביתות גדולות של פלעלים ערבים _פחיפה בשגלת השללשימ מספד זאב סטלדגי. דר שניהלת דיז, במפעלי קאראמאן לייצלר סיגריות ובחברת אי. פי. סי. תמכו בהן מפלגה פועלי גילן שמאל ובעקיפין ההסתדרות ו־ "ברית פועלי ארז ישראל‭, "‬ והן. _גכשלל בגלל הילוכה של "אגודת הפועלים - הערבים הפלשתיגית" בראשלת _פאמי טהא, שתבעה מן השובתים לנתק כל קשר עם דד פועלים היהודים. במזלרי "תעלדלת" ז"זכרמלת" גאו - הפעם: יומן אום־אל־עלק (פרשת נםיון חלוצי של אחת ד. ק* בוצות הראשונות מהעלייה השלי" שית, שישבה בשיני ליד זכרלן־ יעקב‭, (‬תעודות בלתי ידועות עד כה, שהלבאו לדפוס בידי ידידיה שיד_, ם (חבר בית־אלפא‭, (‬לכן פרק זכרונות של שמואל כהן (איש עץ־השופט) מימי ראשית "ד, שו" פר הצעיר" בניו־יודק. חומר היסטורי מאלף בתולדות הפרללטאריון היהודי והתנועות החלוציות _בגללח לבארץ ניתן בחל* ברת הי, כמו בחוברות הקודמות של אסופה חשובה זי, י ?אם כי יש להצטער על שיבושי הדפום, שאינם מתאימים להוצאה מדעית־