⁨⁨דבר⁩, 18 יוני 1972⁩ — כשפה בנזין עלה 34 גא"י [⁨כתבה⁩]

כשפה בנזין עלה 34 גא"י

שבעה למותו של שרגא גורן

מאת א. םדומי פייבוש _גורוחובסקי (לימים שרגא גורן) היה דמות ידועה בא־ רץ עוד משנות ה־20 וה־‭. 30‬ב־ י שנת 1931 עמד האיש בראש א־ הת השביתות • הגדולות בארץ־ ישראל, שבד, שבתו כל הנהניםיהודים וערבים . ־- במשר 11 יום. שותפו להנהגת השביתה היה _עודך־הדין הערבי הידוע חסן צד־ קי אלידג'ני, מבני משפחת הד־ ג'נים, שזכתה גם בתמיכת הנא־ שאשיבים, אדהיתד . , שנואת־נפשם של _החוסיינים, אנשי- המופתי, שעל ידם הוא _גרצח אחר־כד. את "את רעיון הקמתה של חברה עצמאית לשיווק דלק הגיתי עוד בתחילת שנות ר, ־‭, "30‬סיפר ש. גורן‭". ‬עסקתי אז, על פי הו־ ראת הוועד־הפועל של _ההסתד־ רות בהקמת הקואופרציה הייצד־ גית־שירותית ובתור זה הקואופר־ טיבים לתובלה. ונתגלו לי תופ-

עות בלתי מובנות. בארץ עבדו אז שלוש חברות לשיווק דלק. בתי־הזיקוק בחיפה לא היו קיי־ מים עוד והדלק היה מובא אד־ צה בפחים, _בםירות־מפרש מרומנ־ יה. או ברכבת מפורט־םעיד. ה־ שוק היה נתון ב־‭75—70‬ אחוז בידי חברת "של" הבריטית, שנתמכה כמובן על־ידי ממשלת ה־ המנדאט, והשאר בידי "סוקוני ווקום" האמריקאית ‭20)‬ אחוז) ו"מנטשוף־אסד ‭5)‬י6 אחוזים‭. (‬מחירו של פח בנזין, שהכיל ארב־ עה גלונים היד, אז 48 גרוש פלש־ תיניים ובמחיר זה היו כלולים 20 גרוש מכם. כאשר ניסיתי לבדוק כמה באמת עולה הבנזין חמיובא התברר, כי להביא בסירות־מפדש את _פחי־הבנזין מרומניה אינו עו־ לה יותר מאשר 12 גרוש לכל פת. כלומד, גם לאחר הוספת 20 גרוש מכס לכל פח, הגיע הרווח של־ הם ל־133 אחוז. והיבוא ברכבת מפודט־סעיד היה ודאי עוד זול יותר.

"החלטנו אז‭, "‬סיפר _איש־שיחי, "למצוא דרך לייבא את הדלק ב־ עצמנו. התקשרנו עם חברה פר־ טיר שקיבלה על עצמה לייבא את הדלק הדרוש לרכב הקואופרטיבי בארץ בפחים . מרומניה. אבל אז התעוררה בעיית חאיחםון. בנמ־ לי חיפה ויפו היו, אמנם, מחסנים גחלים ומתאימים לאחסנת כמו־ יות בנזין _גדולות אולם חברת "של" חכרה את המחסנים מידי הממשלה הבריטית. החלטנו, אי־ פוא, לבנות _מחסךמיכל בחיפה, ולהעביר את הדלק ישר מהים ב־ צינור. אך מזכירות ממשלת המאנ־ דאט ומנהל המכס לא נתנו דש־ יון ודחו אותנו ב'לד־ושוב‭, '‬מחי־ פח לירושלים — וחזרה‭. "‬ לאחר משא־ומתן מייגע ! עם חב־ דתשל‭, "‬שבו שותפה‭:. ‬גם "סו־ " קוני וקום‭, "‬נחתם חוזה שלפיו התחייבו חברות הדלק _|על מחיר של 34 גרוש לפח, _םמקום 48 גרוש. הדבר גרם מיד לירידת ה־ מחיר בשוק ל־42 גדוש‭;:. ‬אולם ב־

ציבור היתה התמרמרות והמחיר הופחת שוב, עד 38 גרוש במכי־ רה קמעונית. בינתיים הוקמו בתי־הזיקו-ק ב־ " חיפה — הוסיף וסיפר ש. גורן — ואנו פתחנו מיד במו"מ, כדי שנוכל גם אנו לייבא דלק גלמי מחו"ל ולזקקו בבתי־הזיקוק בש־ ביל הקואופרטיבים. אד התשובה היתד, שלילית, בנימוק ש, ממשלת המאנדאט מסרבת להשפיע על הנ־ הלת בתי־הזיקוק, כי איננה מת־ ערבת ביחסים המסחריים של חברות פרטיותי. אולם אנחנו לא נטשנו את הרעיון. לפני הקמת ה־ מדינה הוזמנתי על־ידי ד. בן־ גוריון, שכיהן אז בתפקיד יו"ר הנהלת הסוכנות, והוא הטיל עלי תפקיד רשמי ראשון בענייני דלק. יחד עם אנשי ההגנה היה עלי להכין תכנית לאחסנת דלק במיכלים, במקומות רבים בארץ. ניתנה הוראה לכל מחסני הברזל . בארץ, לשריין בשביל כד את ה־ ברזל המתאים. גייסנו י את בל מפעלי המתכת _ובתי־המלאכה ל־

בניה מהירה של המיכלים ועל־ פי מפה קבועה מראש מילאנו את הארץ מחסנים תת־קרקעיים לדלק. אפשר שבמקומות מסויי־ מים מצויים מיכלים אלה באד־ מה עד היום הזה. באמצעות הקו־ אופדטיבים לתחבורה ובעזרת ה־ פקידות היהודית בחברות הד־ לק, נרכשו כמויות גדולות של

דלק למילוי המחסנים, שחשיבד תם הרבה הוכחה בימים הק־ שים _שלאחר־מכן‭. "‬ כאשר החליטו הבריטים לפנות הארץ בראשית מלחמת- השחרור, החלו חברות הדלק והנ־ הלת בתי־הזיקוק להוציא מהארץ את בל מלאי הדלק הגולמי וה־ מזוקק‭". ‬נפגשת?אז עם מנהל ב־ תי־הזיקוק — סיפר איש־שיחי — והודעתי לו, כי אי־אםשר שישאירו את היישוב בארץ ללא דלק וכי ההגנה עשויה לקחת את העניינים לידיה, בעזרת הפקידות היהו־ דית הבכירה בבתי הזיקוק. כד הושארו במחסני בתי־הזיקוק כמו־ יות מוסכמות של דלק מכל הסוגים, ואלה יחד עם הדלק שצ־ ברנו קודם, איפשרו לנו לעבור בשלום את 'מלחמת השחרור ללא מחסור בדלק. עם קום המדינה נפסקה זרי־ מת הנפט מעיראק _ובתי־הזיקוק שותקו. אמנם החברות הזרות היד־ שו אחד־כד, בקשיים מרובים, את אספקת הדלק בדרד הים, אך ב־

דור היה כי המצב מחייב הק־ מת חברת דלק ישראלית עצמאית. הצעה ברוח זו הגיש ש. גורן לשר־האוצד של הממשלה הזמנית א. קפלן ז"ל, ובשיחותי אתו עמד על בר. שבמו"מ ל־ הפעלתם מחדש של בתי־הזיקוק אין לוותר על הכרה בחברת גפט ישראלית־לאומית, ויש להע־ ניק לה מעמד שווה לזה של שאר חברות הדלק. הוועדה שדנה באי־ תו נושא החליטה על כך פה א־ חד בחיוב, והיה זה אחד מתנאי היסוד במו"מ עם "בריטיש פטרול־ יום" ו"של" על חידוש העבודה בבתי־הזיקוק, ד"ר פ. שגער ושרגא גורן עיב־ •דו‭., ‬ _י _. _לפי< הצעת טר1ר. אנצ>י_^את ? התכנית ? למבנה ' החברה‭;'. ‬הלאומית *לדלק־* "ד, »נו צדיבימי'להתחגל. הכל מבראשית" — סיפר ש. גורן. — ואם יש לנו היוב‭20, ‬ שנה לאחר קום החברה‭110, ‬ תחנות־ דלק וחלקנו בשיווק הדלק בארץ הוא 30 אחוז (ל"פז" 45 אחוז ו־ ל"סוקוני וקום" 25 אחוז‭, (‬הרי זה הישג ראוי לציון‭. " ‬