⁨⁨דבר⁩, 7 מרץ 1972⁩ — מע"ץ דוחה פרסום מכרזים בגלל אי־הענות הקבלנים [⁨כתבה⁩]

מע"ץ דוחה פרסום מכרזים בגלל אי־הענות הקבלנים

מאת דוד ליפקין, סופרדבר" " המחלקה לעבודות ציבוריות — (מע"ץ) נתקלת בקשיים הולכים יגוברים במציאת קבלנים לביצוע עבודות הבנייה רחבות ההיקף של _בתי־חולים. לפיכך נאלצה מע"ץ לדחות פרסום מיכרזים. מסתבר ש־ רוב הקבלנים עמוסי עבודה ואינם יכולים אף להתפנות כדי להשתתף במיכרז. מנכ"ל מצ"ץ, מיכאל גולן, מציין שבאחרונה הוזמנו קבלנים רבים להשתתף במיכרז על בניית הטב־ נים החדשים שי י _בית־יזחולים תל־ השומר. אולם רק שני קבלני ־ ם‭", ‬סו־ !לליבונה" ו"דסקו" נענו. במיכרז שנערך זכה סו"ב. עבודות הבניה בבית החולים יסתכמו בכ־100 מיליון לירות. בגלל המחסור בקבל־ נים' עיכב גולן את פרסום המיכרז על בניית _בית־החולים "תל־גיבו־ דים‭, "‬ עם 630 מיטות, בסכום של כ־80 מיליון לידות' כדי לאפשר ל־ קבלנים להיערך כדי להשתתף ב־ מיכרז. ב־1972 יסתכמו עבידות מע"ץ בתחום הבניה ב־146 מיליון לירות ואילו היקף עבודות סלילת כבי־ שים יגיע ל־136 מיליון לירות. לג־

בי הבניה, כ־50 אחוז מעבודות ה־ בניה הן עבור משרד הבריאות, כ־ 40 אהוז עבור משרד התקשורת וכ־10 אחוז עבור יתר המשרדים. תכנית בניית בתי־החולימ היאגדו־ לה ותימשך מספר שנים. בניית "תל־השומר" תימשך כשבע שנים ולביה"ח יתוספו 780 מיטות: י־ בניית "תל־גיבורים" יושקעו כ־80 מיליון לירות ובנייתו תימשך גם כן כשבע שנים!עתה עומדים להוציא מיכרזים לבניית שיי _בתי־חולים פסיכיאטרים, האחד בבאר־־שבע , יה־ שני בטירת הכרמל, שבכל אחד מהם יהיו 400 מיטות;ביה"ח "הלל יפה" יורחב ב־150 מיטות בהש־ קעה של כ־30 מיליון לידות!ביה"ח בבאר־שבע יורחב בהשקעה של כ־ 30 מיליון לידות. בתיכנון נמצאת בניית בי"ח כל־ לי גדול ביפו ליד שטח הלונה־ פארק לשעבר. בי"זז זה יהיה בן 380 מיטות וחלק ניכר מהוצאות בנייתו יתקבלו כתרומה ע"י איש העסקים' אייזנברג. מתנהלים גב דיונים עם משרד הבריאות ביחס להרחבת ביה"ה בנהדיה. היקף עבודות הבניה בשנים האחרונות היה מעבד ליכולת התב* נון העצמי במע'יץ. לכן, הועבר חלק גדול מהתיבנון למתכנני חוץ. בכוונת מע"ץ להעביר בעתיד את

רוב עבודות התכנון לגורמי חוץ, שיעבדו בפיקוח צמוד ובמסגרת הנחיות כלליות ביחס למדיניות בניה, טיב המבנים, מידת הפאר וכד. מוקד שני לפעילות מע"ץ הוא בסלילת הכבישים. כ־90 מיליון לירות יוצאי בשנת התקציבית הקרובה על סלילת כבישים ו־34 מיל־ יון לירות על אחזקת כבישים. בשל הירידה שנסתמנה באחרונה במ־ _חירי עבודות עפר החליטה מע"ץ לקדם ביצוע סלילת כבישים אחדים שתוכננו לשלבים _מאיחרים יותר. במשך השנה הקרובה יעבדו על סלילת כבישים _פלמחיבראשדוד, בית־קמה־באר־שבע, כביש עוקף לוד־רמלה, לוד־שער הגיא' סיום סלילת ?כביש תל־אביב־חיפה וכר. לאחרונה, מציין גולן, סיכם על תכ־ נית חומש לסלילת כבישים של כ־ 500 מיליון לירות, מ־‭1971/72‬ עד ‭, 1976‬כאשר הכוינה היא להשקיע גכל שנד. כ־100 מילית לירות.

קוצץ תקציב . בטיחות לכבישים לקראת שנת תקציב זו, ביקש מע"ץ 32 מיליון לירות לאחזקת הכבישים ועוד 15 מיליון לירות בסעיף מיוחד לביצוע עבודות בטי־ חית. אולם האוצר אישר סכום כו־ לל בלבד של 32 מיליון לירות, שממנו יועדו 5 מיליון לירות בל־ בד _לבטיחית בכבישים. סכום זה יוקדש לביצוע עבודות תאורה ב־ כבישים, הסדר צמתים, גדרות בטי־ חוח, מפרצ"י חניה בכבישים בינעירוניים לאבטחת חיילים־טרמפיס־ טיט, שבילים לרוכבי איפנייס וכר. עבודות בטיחות אלה, מדגיש מנ־ כ"ל מע"ץ, נעשות בתיאום עם משדד התחבורה ולאיר מערכת עדיפו־ יות שנקבעה. גולן מקווה שיצ־ _ליחו לגייס את הסכומים הנוספים הדרושים לעבודות בטיחות בכבי־ שים. מחסור במהנדסים - וטכנאים מע"ץ מוסיף ?היתקל בקשיים במציאת כוה־האדם ההנדסי הדרוש,

וזאת למרות נכונותו לתת סטיפנ * דיות . ללומדים בטכניון. תמורת _דתחייבות לעבוד במע"ץ שנתיים לאחד. הלימודים. • כיוס מגיע מםפר המשרות הפנויות במחלקה לכ־100 מהנדסים ול־46 טכנאים לפי הקן מאושר. גם הנסיונות לקלוט עולים ממזרח אירופה אינם מצליחים. בזמן לימודיהם באולפנים ובמרכזי קלי־ טד" מתחרים עם מע"ץ מפעלים שונים על מהנדסים ובעלי מקצוע שונים. המפעלים יכולים , להציע תנאי שכר והטבות העולים על אלה שבמע"ץ. גולן חושש שמע"ץ יוסיף לסבול גמ בעתיד בצורה חריפה מהעדר כוח־אדם מתאים. לפי מקר כוח־ אדם שבוצע במע"ץ' יפרשו בחמש השנים הקרובות חלק מהעובדים ל־ פנסיה. כדי למלא את המחכיר יהיה צורך בתוספת 465 מהנדסים וטכנאים, מזה כ־200 מהנדסים ו‭265"‬ טכנאים‭.. ‬גולו צופד, תקופה קשה למע"ץ באם לא יצליחו ל־ וייס את בוח־האדם הדרוש.

האס אין זה עדיף בגיאות הנו" כחית בבניה לתת עדיפות לבניית שיכונים ולדחות בניה ציבורית אחדת?לפני כשנה, משיב גולן, הייתי בדעת שיש לתת עדיפות ל־ בניית שיכונים ולעכב יתר הבניה. אבל התברר * שאין להתנבא מה תהיינה ההתפתחויית ואיש לא ידע לפני שנה שנעמוד בפני עליה מוגברת מברית־המועצות. לכן, עדיף להתחיל בבניית _בתי־חוליט, גם בהוצאות גדולות יותר. כי אם נחכה נגיע למצב של מחסור דמוד במי־ טות. היום כל הקבלנים עמוסים בעבודה מעל ומעבר ליכולתם ויש לקחת בחשבון שהבניה אורכת יותר מאשר בזמנים רגילים. לכן. אין מנוס _מהשתלבית בבניה רבת הי־ קף זו. לו היו מגבילים את הבניה במדינת ל־6 מיליון מ"ר בשנה, תוך כדי ויתור על בנית בנייני ציבור בלתי חיוניים, ניתן היה לענות על כל •־, צרכים. עם ־!את יש לציין, לדברי גולן, כי הבניה הגדולה מדרבנת את הקבלנים ליתר יעילות ולפדיון גבוה יותר.