⁨⁨דבר⁩, 6 פברואר 1972⁩ — ‭_^ § _^ W% Si 1 _^ _md I i la M_^ _^_m _tep tea‬ wr [⁨כתבה⁩]

‭_^ § _^ W% Si 1 _^ _md I i la M_^ _^_m _tep tea‬ wr

טוענים המאמנים משה לגיל (משמאל) ויאיר טאו המסכמים את הליגה ומעלים _הצעות לשיפור הענף

מאת שמואל קליגר שנים מבכירי הכדוריגים בישר‭--‬אל בעבר הלא רתוק. שנמנו גם על הנבהרת הלאומית בענף ספירט זה. יאיר טאו מאמן שהקן הפועל הולון ומשה לגיל (לנגוייל) מאמן הפועל פתה־תקוה מבתרת העתודה, השמיעו דברים קשים, רוויי אכזבה ומרירות על מעמד הכדוריד בישראל ועל מצבו ב־ הווה ותהזית קודרת שאינה מותירה מקום לאופטימיות גיתס ל־ עתיד כאשר הם מסכמים את הליגה הלאומית שהסתיימה. "הרמה השנה היתה נמוכה ב* שתי דרגות מזו שהופגנה בשנים עברו" — דברי משה לגיל‭"!‬לא זו בלבד שהרמה לא עלתה ?הש־ גה, אלא, הורגש קפאון אשד כמיהו כגסיגה, הרף העליה וההתפתחות שחלה בענף בהמש השנים האתרונות" — _החרה־הח* זיק אחריו חברו יאיר טאו.

שבחים לאלופה — האס המיקום , בטבלה הוא ריאלי ז. יאיר טאו: "אין ספק שהמקום הוא ריאלי. הפועל רמת־גן אלר פה והיא זכאית לכך מכל הב־ חינות, בה במידה ששתי העולות, _הקאונטרי־קלוב ומכבי רחובות לא התאקלמו בליגה הלאומית ולפיכך, ירידתן לליגה א' היתה בלתי נמגעת‭. _"‬מאמן הפועל הולון הוסיף וציין כי: "ל־ קבוצה הרמת־גנית סגל שחקנים רחב וטוב המתבטא בין היתר גם בכך שרוב שחקניה הם יוצאי צבא — דבר המאפשר הוסעה תקינה לאמונים‭. "‬ משה לגיל: "הפועל רמת־גן זכאית למקומה בראש הטבלה בזכות יציבותה. אין ספק כי הקבוצות שירדו היי גם הגרועות בלעה. זמן רב לפני סיום הליגה היה ברור מי ירד, עובדה שגרמה לירידת המתח ולחוסר

עניין בולט‭. "‬ — מה בדבר יחסי הכוחות, האם היו הפתעות? יאיר טאו: "אסביר יסוד השוב בכדוריד. במובנים רבים בכדוריד זה כמי בכדורסל. בדרך כלל הקבוצה הטיבה מנצחת. ה־ שאלה הטרומית ששואלים תדיר אינה "מי ינצחו" אלא "באיזה הפרש שערים" ו הכדור אינו ‭,. ‬עגול' כמו בכדורגל!המיקום בטבלה הוא פונקציה של רמת הקבוצות ולכן ברור שהבקעת שערים בכדוריד הוא פועל יוצא של יכ‭_£*'‬ת הקבוצה יכושרה. מכאן ברור, איפוא, שמקרים של הפ־ תעות התמקדו השנה — כבשנים עברו — למינימום שבמינימום‭. "‬ ובאשר ליחסי הכוחות אמר מא־ מן הפועל חולון: "השנה הקיטוב בין הקבוצות הצטמצם וראיה לכך היא הצפיפות יההפרשים הקטנים במספר הנקודית. שנזקפו לזכותן בסיום העונה‭. "‬ משה לגיל: "בכדוריד כמעט ואיו הפתעות. הכל שקוף וניתן

לחזות מראש מי ינצח. מעשה אווילי הוא לרדת ל'בוגקר' כי ה־ דבר לא יעזור הואיל ואין אפש־ רות למניע הבקעת שערים כפי שעשוי הדבר להצלית בכדורנל‭. _"‬ ובאשר ליחסי הכוחות הסביר מא־ מן הפועל _פתח־תקוה: "כשאמרתי כי הרמה בליגה ירדה באופן ניכר, התכוונתי בראש ובראשונה לכד ששתי קבוצות הצמרת של הפועל רמת־גן והפיעל פתח־תקוה ירדו בצירה דרסנ ת, באופן שהירידה ברמתן משקפת אל נכון את הירידה ברמת הליגה כולה‭. "‬ לגיל הוסיף מיד וציין כי "אם הצמרת ירדה הרי שבאותה מידה הלה התפתחות היובית בקרב קבוצות התחתית אך לא עד כדי סגירת הפער ביגיהך. — "מה בולם התפתחות הענף ומה יש לעשות כדי לקדמו" ן יאיר טאו: "הנוער אינו נמשך למשחק היפה הזה כי אין לו מוטיבאציה. המשחק דו־קא מתאים לנוצר כי הוא פותר בציות. לצערנו לא _מצליחו עדיין להחדירו

ולהשרישו בבתי־הספד היסודיים ברחבי הארץ. אשמים בכך גם המורים לחינוך גופני שברוב ה־ מכריע של המקרים אינם מכירים את המשחק ואת חוקיו. הנרעד מעדיף את מה שניתנים לו. קרי: כדורגל או כדורסל‭"... ‬ הטעים מא־ מן חולון לא בלי שמץ של אכזבה •והתריע כי אם לא יילקהו הדברים לתשומת לב בקרב קבר־ גיטי הספורט בישראל ואס _~ לא יופקו הלקחים המתאימיםאין לצ־ פות לגדולות ולנצורות מענף דד כדוריד בישראל. משה לגיל: "נראה לי שיש היענות גדילה יותר מאשר בע־ בר בבתי־הספר, אם כי ההתפת־ הות היא עדיין איטית. שורש ה־ רעה הוא כמובן בכך שהניער שלנו נוהה קודם כל אחרי ד. כ* דורגל שתופס אצלו את המקום הראשון‭. "‬מאמן פ"ת ציין כי ידוע שבמקרים רבים שחקני כדוריד משחקים בענף ספורט זה לאחר שנכשלו בכדורגל, וזה לא כל־ כך טוב בשביל הענף ‭— " "‬ הט־ עים.

— מה ביחס למאמנים ? יאיר טאו: "ללא שום יחם לרמת הכדוריד בארץ רמת המאמנים גבוהה‭). ‬יאיר טאי עבר קורם למאמני כדוריד ביוגוסלאויה — ש. ק‭. (. ‬והם עונים על הצרכים הקבוצתיים‭. " ‬

מאמנים־שחקגים משה לגיל אינו גורס כעמיתו: "אין מספיק מאמנים טובים" — פסק. והראיה לכד, לדבריו, במס• פר הרב של מאמנים המשמשים גם כשתקניס בקבוצותיהם | בעת ובעונה אהת, עובדה שאין לה אח ורע במשהקי כדיר אהרים כגון כדורגל או כדורסל. לדעתו על קברניטי הספורט בישראל לדאוג להבאתו של מאמן זר בעל שעור קומה - סתם ולא פרש. — . האם ובאיזו מידה משמשת

נבחרת ישראל בכדוריד בבואה של הרמה שמפגינות קבוצות הליגה הלאומית ז" שתי ליגות יאיר טאו: "אני מחלק את שאלתד לשתי תקופות. היום מש־ קפת הנבחרת ללא ספק את הר־ מד, בליגה. לא בן היה בעבר עת היתד. הרמה בליגה נמוכה, או* לם _הע שחקנים בעלי שעור קו־ מה כגון: םגדלר, לגיל והשוער סלע ששמרו על יכולת גבוהה ב־ נבחרת‭. "‬בהסבירו את סיבת ד־ פער שבין רמת נבחרת ישראל ונבחרות לאומיות אחרות בהן מפו־ תח ענף זה, ציין בין השאר: "לא זו בלבד שהפער לא צומ־ צם, אלא, אף גדל יזאת יש לז־ קוף לחובת העדר מסגרת של

נבחרת הפועלת באופן סדיר ודר מקיימת מפגשים בץ־לאומיינ! תכופים. בכלל, אין , החברה' לוקחים ברצינות את האימונים והדבר מתבטא בהישגים הדלים הן במישור הארצי והן במישור הביך לאומי — סיכם מאמן חולון. משה לגיל התריע על העדר מתקנים ספורטיביים נאותים, לר־ בות אולמות סגורים, וכן על כך שהריצוף הקשה (שלדעתי יש ל־ החליפו בעץ או פרקט כמו ב־ הו"ל) של המגרשים הפתוחים והחשופים בהורף לגשם ולקור — מסכן את _בליאות השחקנים. כן התריע על היעדר אימונים מספיקים והסכים עם עמיתו כי: "במצב הנוכחי בה השחקנים אינם מתאמנים באופן אינטנסיבי אין לצפית לעליה ברמה . שכן הע־ ליה אינה באה מעצמה אלא היא פועל יוצא של אימונים מפרכים‭. " ‬

המראיינים העלו במה הצעות קונקרטיות באשר לשינוי מבנה הליגה דבר שיביא, לדעתם. לשי־ פור ניכר ברמה וכן עליה במתה המשחקים. אמר יאיר טאו:כדי להן ‭" *{‬ לות את רמת המשחק ולהגביר את העניין כו אני מציע לאמץ את הצעתו של אלבש כרוייר, טי שהיה מאמן הנבחרת בשעתו, וא? שר לפיד. יש לחלק את הליגה לשתי יחידות נפרדות ושוות ; לייגה לאומית וליגה ארצית. הלי־ גד, הראשונה תהיה מורכבת משש הקבוצות הראשונות בטבלה ואילו עם הליגה הארצית יימנו שש הקבוצות האחרונות. בכל ליגה יתמודדו הקבוצות בארבעה סיבובים ובסיום העונה ירדו י שתי קבוצות מהליגה הלאומית ללי־ גה הארצית ואת מקומן יתפסו שתי קבוצות שיעלו מהליגה דר ארצית‭. "‬מאמן הפועל הולון רו־ אה בשיטה זו יתרונות רבים על פני השיטה הנוכתית, הדומה במ־ מיתת לזו הנהוגה בכדורגל וב* כדורסל ובין היתר ציין את מעלו* תיה של השיטה המוצעת: © מתח מתמיד מראשית הליגה ועד סופה.

0 רמת משהקים טיבה ותהדו* יות רבות יותר בין קבוצות טר בות. • עניין רב יותר בקרב הקהל. משה לגיל: "לדעתי יש מקום לצמצם את מספר קבוצות הלי־ גה הלאומית לשמונה וזאת במג־ מה להעלות את הרמה. הקבוצות יתמודדו ביניהן בשלושה סיבי־ בים כאשר אחד מהם יערך באד לם סגור בעונת החורף • ויתר הסיבובים ייערכו כמו בשיטה זד נוכהית, דהיינו משחקי בית ומש* חקי הוץ‭. _"‬ שני המאמנים העלו על נס גם את י הצורך לקיים מפגשים בין* לאומיים רבים ככל האפשר תוך הדגשה שמפגשים אלה יביאו ל* התפתחות הענף. לסיכום בישקו לציין את יחם האיפה והאיפה שנוקט־ם אמצעי התקשורת _והעתינות בכלל זה כלפי הכדוריד שאינם , מכסים' לדעתם בצורה הולמת את משחקי הכדוריד, מעדיפים ענפי ספורט אחרים ובכך גורמים בעקיפין ל* ירידת קרנו של ענף ספירט זה והדבר בא לידי ביטוי במיוחד במספר _הזע־ם של צופים הבאים לחזות במפגשי כדוריה

הליגה הלאומית בכדוריד ‭. 1‬הפועל ר"ג ‭. 2 40 193:414‬הפועל פ"ת ‭3 35 313:465‬ מכבי צפון ‭. 4 32 303:382‬הפועל הרצליה ‭3 27 371:483‬ כפר־מנחם ‭. 6 27 344:409‬הפועל רחובות ‭. 7 24 262:343‬מכבי ראשל"צ ‭. 8 23 413:405‬מכבי ר"ג ‭. 9 20 _317326‬הפועל חולון ‭. 10 16 411-321‬מכבי "ארזים• ‭. 11 10 480:318‬מכבי רחובות ‭. 12 4 524:305‬_קאונטדייקלוב ‭2 508:267 ‬