⁨⁨דבר⁩, 18 נובמבר 1971⁩ — אני מכחיש- | משמע,אני קיים [⁨כתבה⁩]

אני מכחיש- | משמע, אני קיים

מאת רם עברון אילו היה חוקר מתמסר לחקירה סטאטיסטית של אחוז . ההכחשות היוצרות ידיעות בפני עצמן בעתו־ נות העברית בעשור האחרון, כ? אז היה בוודאי מגיע למסקנות מדהימות‭.. ‬בכל מקום מכחישים, ויש שלהכחשה ? משמעות פוליטית בפני עצמה. אולם הכחשה יכולה להיות הלק מכללים מקובלים של. משחק, או העמדת דברים שסולפו ־ על אמיתותם. כאשר מכחישים הכל, ללא שיקול וללא חשבון, נעשית האמת — ולו גם לא זו הצרופה, אלא זו המכונה "עתונאית" — גורם שאינו ממלא כל תפקיד בחיי הציבור. השבוע יכול היה קורא‭". -‬עתו־ נים הישראלי, ובעיקר זה שאינו מסתפק בעתון אחד, ליהנות מפס־ טיבל גדיד של הכחשות _והכחשות־ _של־הכחשות, שדוגמתו קשה למ־ צוא אפילו בעתונותנו. הדברים כה מוזרים, כה בלתי מתקבלים על הדעת, ששום הסבר ופרשנות לא יוכלו להקל על הב־ נתם. ומכיוון שאי־אפשר להסבירם 'אביא אותם להלן כלשונם. פרשת־הזוםא של ההכחשות ק־ שורה בפרשה הגדולה של "נתיבי גפט‭, _"‬וראשיתה ב"מעריב" של יום א' השבוע. בידיעה בעתון זד, הובאו דבריו של פרופ' י. ל. פיק־ ארד, מייסד המכון הגיאולוגי ר מורם של דוב הגיאולוגים ביש־ ראל. פרופ' פיקארד מתח בדבריו המצוטטים ביקורת _חריפר, על דוד ניב, האיש שפנייתו לשר האוצר, לסגנו ולשר המשפטים היתד, הב־ סיס להתפוצצותד, של פרשת "נ־ תיבי נפט‭. "‬וכך גאמר, בין הש־ אר. ב"מעדיב" בשמו של הפדופ‭:' ‬

"מר גיב אינו גיאולוג בגיאו־ לוגיה של נפט, ועיקר עיסוקו כיום הוא באוקינוגרפיד‭—, ‬ מדידת קד־ קעית הים‭. "‬ י (במאמר מוסגר נביא כאן את דבריו של אליהו זוהר, מנהל המ־ כרן הגיאולוגי, שהתפרסמו ב"מע־ ריב" של יום ג‭:'‬ "אוקיגוגרפיה אינה מדידה של קרקעית הים, כדברי פרופ' פיקארד, אלא מחקר מודרגי‭... ‬במטרה לאתר ולקבוע את פוטנציאל הנפט‭("... ‬ אך נחזור לידיעה ב"מעריב" של יום אי. מדווח הכתב: "ד, מלו־ מד דיבר בכאב על ההשפעה הש־ לילית שיש לפרשת "נתיבי נפט" על המוראל של הציבור הישראלי, ועמד על המגיעים הנפשיים להט־ חת האשמות. ' כיוון שהמדובר הוא ברקע נפשי מציע הוא, בבל הרצי־ גות, לצרף פסיכיאטר לוועדה ה־ ציבורית שתחקור את 'הנושא‭. "‬ בעקבות דברים אלה ב"מעדיב" של יום אי, הופיעה ב"דבר" של יום ב' הידיעה הבאה: "פרופ' פיקארד אמר אמש בשיחה עם סופד , דברי, כי הדברים שהובאו אתמול בשמו בעתון , מע־ ריב' משמעותם, כפי שהוא התכוון אליהם, שונתה. הוא אמר שהוא לא _גזתוז ביקורת על הגיאולוג דוד גיב, שהיה תלמידו‭... ‬פרופ' פיק־ ארד אף אמר לי, כי עוד אמש הלך ביוזמתו אל כתב , מעריב' בירושלים, והעמיד אותו על שינוי תוכן ומשמעות בצורת הבאת דב־ דיו בעתוך. גם "הארץ" של יום ב' מסד: "פרופ' פיקארד טען אמש, כי דבריו שפורסמו אתמול סולפו. הוא הכחיש שפסל את הערכתו המקצועית של דוד ניב‭,. ‬זה לגמרי לא נכון' — טען — , הקלטתי את

השיחה ואף הבעתי מורת־דוה ב־ אוזני העתונאי שראיין אותי, על הפרסום המקוטע והמסולף. נכון שגיב אינו גיאולוג נפט, אך גם א;י אינני גיאולונ נפט אלא גי־ אולוג כללי‭. "'‬ ו"במעריב" של אותו יום, יום

"פרופ' פיקארד הכחיש הבוקר בתוקף, שאמר אמש , לעתונאים של , דבר' ו, _הארץ‭, '‬כאילו דבריו שפורסמו . אתמול מ'מעריב‭, '‬סול־ פו• גם גב' פיקארד, שהיתה נו־ כחת בשיחות עם העתונאים, איש־ רד, _הבולןר שהפרופסור לא אמר בשום פנים שדבריו סולפו ב, מע־ ריב' ‭. "‬ ‭_£-‬וב"דבד" של יום ג' השבוע: ג ‭, /‬הגיאולוג פדופ' פיקארד חזר וטען אמש, כי , מעריב' הביא שלשום את דבריו בעניין , נתיבי נ־ פט' לא ברוח כוונת הדברים. מש־ מעותם של הדברים שוגתד, ע"י הוצאת קטעים בדבריו, שיגוי הק־ שרם, ובעיקר על־ידי מתן כותרות שאינן תואמות את דעתו. "פרופ' פיקארד טען והדגיש אתמול כי לא שוחח כלל עם העתונאי מ'מעריב' וכי ההכחשה ב, מעדיב' אתמול, המתייחסת ל־ דברים שהופיעו ב'דבר' מתוך שיחה עמו, אין לה על מה לס־ מוך‭,... ‬לא אמרתי לאיש, וגם לא לכתב , מעריב' כי דברי סול־ פוי, אמר פרופ' פיקארד‭. "‬ 'עד כאן הדברים, ההכחשות ו־ הכתשות־ההכחשות שהתפרסמו עד לכתיבת רשימה זו. אך היד בוו־ דאי נטוייה, ומי שאומר כי לא היה כדבר הזד, בארץ, הזאת חייב לעמוד על המשמר ' לפחות עד מנחה ומעריב.