⁨⁨דבר⁩, 28 אוקטובר 1971⁩ — | ת יאטרו ן המרתפים ב ירושל י ם [⁨כתבה⁩]

| ת יאטרו ן המרתפים ב ירושל י ם

עליזה עזיקרי _ועזריאל אושרוב _ג " מזל דגים"

כן, גם לירושלים דון־קישוטים משלה בשלות התיאטרון. ברשימה על הפער?שבין מבני־הפאר לבין מעוסקים בתיאטרון במרתפים, י (מדור "כוכבים ולילות" מן מש־

ארית מארק ואריאלה בולינסקי גננגייס לכל ילדי האל" י ‭" . ‬

בוע שעבר) מזכרתי את תיאטרון ן "פרגוד" השוכן בדירה פרטית ובמרתפה, ברחוב ציפורי בבירה. גראמ לי כי מן חראוי להתעכב I מעט על התופעה הזאת, שאף י כי I לא עשתה לעצמת עדיין שם גדול ופרסומת j רבה, מדי בפעילותמ הן צנועה בת השנתיים מסתמנות כוונות רציניות. ן אותו דון־קישומ ירושלמי ! , שיסד את לפרגוד" מתוך 'כוונה ן ליצור בימת־כיס ליצירות. בעלות ן ערך, מקום מפגש לצעירים שד הרי תרבות ותיאטרון"וגם סדנה לאמנים צעירים — הוא אריה j מרק, שלמד תיאטרון בבית־הםפד לאמנות י הבמה ברמת־גן ' . באוני־ ברםיטד, העברית הוא למד ספן רות, פילוסופית וחינוך, ובתקופת לימודיו שם, גימל את תיאטרון מסטודנטים מירושלמי , שיחק וביים בו. לאחר שקיבל מילגה מטעם משרד _חחיגוך, השתלם ב־ לוגדון וחזר לישראל מצויד ב־ _חוות־דעת חיובית של אנשי המו־ עצה הבריטית לדראמה. עם שובו פתח בירושלים את "פרגוד‭. "‬ב־ ערב הפתיחה של האולם בן שמו־ נים המקומות, בירכו על היזמה סופרים ירושלמים: אריה ליפשיץ מביע תמיכת אגודת הסופרים בבירה ב"מבצע‭_, "‬ומדים ילן־שטק־ ליס פתחה"י את ערב מקריאה ‭2 :*, if ‬

משחק, שהיה מוקדש לעיר הנצח, בקריאת שיר שלה על ירושלים. _לאחר־מכן אירח "פרגוד" בין כתליו כמה וכמה שחקנים ואנשי תיאטרון מהשורה הראשוגה — שמעון פעקל הופיע שם עם קבלו פרס ישראל (בדבריו התרעם, בין מיתר, על מגמלי תיאטרון ביש־ ראל, ממביאימ מחו"ל במאים מדרגת שני ושלישית, שמיטב • שחקני ישראל ניצבים לפניהם כשורה של אלמונים‭(-... ‬ מאיר מר־ גלית, שרגא פרידמן המנוח, רחל מרכוס, שמואל עצמון. _חתארחו שם מסופרים אמרון אפלפלד ו־ י מודח עמיחי , ביקרו שם אישי־ ציבור, ביגיהם ראש מעיר טדי קולק (עירית ירושלים הקציבה _ תמיכה ל"פרגוד‭87. "‬ ל"י בחודש, כפי שכתבתי בשבוע שעבר‭:. (". ‬ מצעירים מעלו את "מתים ללא קבורה‭, "‬של סארטר‭", ‬שקרים לב־. גים" של פיגטר‭", ‬היותר חזקה* של סטרינדברג. במקום הקימו סינמטק צנוע — את ? "פרגוד מ־ כסף" " יסדו מועדון. למפגשים בין סטודנטים עולים־חדשים לבין | עמיתיהם ילידי מארץ‭". ‬פרגוד" שימש . בימת לסופרים ומשוררים, שקראו ישם מיצירותיהם. עכשיו מציגים שם את מחזהו של יוג'ין או'גיל‭", ‬כנפיים לכל ילדי מאל‭, "‬בבימויו של. ארימ מרק (מוא גם משחק בהצגמ) וב־ משתתפות קומץ שחקנים צעירים שצמחו מכאן: אריאלה ברלינסקי , אילנה _קוגסקר וצבי יוחנן. על מהצגה הזאת כותבת מדים ילך שטקלים: ‭, "‬הפרגוד' מכיר את או'גיל, אך יוג'ין או'ניל לא הכיר את י , הפרגוד‭. '‬וחבל. כי המחזאי מדגול היה שמח לראות את יצי־ דתו על קרשי , הפרגוד‭,. '‬תבל עוד יותר שרבים כל־כך אינם מכירים אותו י- שלא לדבר על תל־אביב וחיפה והארץ כולה!אפילו' רבים־ רבים מאלמ היושבים קבע בעירנו ירושלים תובב"א, ולא מרחק מ ־ , הפרגוד‭', '‬ אינם מכירים, לא את הבית הקטן־הנמוך שבו הוא שוכן, ולא-את הרחוב שבו שובן הבית. וראוי הוא הבית י וכל מה שיש בו, וראוי אותו רחוב שיכירו אותם‭. "‬ ובכן, כוונות טובות, התלהבות, עבודה רצינית, דעות טובות של אנשים, שיש לשער שאינם מפז־ דים סתם כד שבחים. אולי כדאי היה שדווקא. בעלי האמצעים, פד־ נסי העיר, יקדישו קצת תשומתן לב למד!שנעשוד־בויחוב ציפור* 4 בירושלים ז