⁨⁨דבר⁩, 23 אפריל 1971⁩ — ישראל נוכח דיפלומטיית הפינג־פונג [⁨כתבה⁩]

ישראל נוכח דיפלומטיית הפינג־פונג

מאת ד"ד מירון מדזיני מה משמעות ההפשרה הדרמתית ביחסי ארצות הברית—סין העממית לגבי ישראל ז האם אנו יכולים להצטרף לא_&_חת הרווחה הכללית, ?גשר נשמעה בעולם בשבוע שעבר בעת ששתי ממשלות, העוינות זו את זו למעלה מעשרים שנה, עשז _צעדיש ראשונים, אם כי מרחיקי לכת, בדי לשפר את _היוזסים ביניהן• מה פירוש הדבר לגבי המזרח _התיבון _ומדיניחת־המעצמות בו? על שאלות אלה קשה לתת תשו־ בה חד-משמעית. תהליך התחממות היחסים בין ואשינגטון ופקין נמצא בראשיתו ועדיין קשה לדעת, אם יוליך ליחסים דיפלומטיים או רק להקלות _במםחר. בתיירות ולחילופי ספורט ותרבות?הכדור, הודיע הנשיא _גיקסון, נמצא עתה בידי סין ולא בדור, אם היא הזדרז להשיבו לשולזזגד, של ארה"ב או תחזיק בו •אצלה זמן־מה. יקרה אשר יקדה' ישראל חייבת להיות ערה במיוחד לתתיפתהות שתבוא ביחסים בין ארצות הברית ל-טאיוואן (פורמוזה‭, (‬שכן סין הלאומנית תהיה המדינה העיקרית, אשר תשלם את המהיר הגבוה ביותר על דיפלומטיית הפיננ־פונג הנוכחית. ארה"ב קשורה לסין הל-

אומנית בחוזה הגנה, שנתתם באמצע שנות החמישים ולפיו _התהיי־ בה להגן על טאיזזאן . מפני פלישה מן היבשת הקומו_1י0טית. במשך שנים רבות נלחמה אמריקה בחי־ דוף נפש נגד הכנסתה של סין העממית לאו"ם ודחתה את הרעיון •של שתי מדינות סץ. רעיון זה נחזה הן על ידי פקין ועל ידי טאי־ פא, בירתו הנוכחית של הגנרלי־ סימו _ציאגג קאי־שק. מה המחיר י ברם, בעצרת האחריונה שינתה ראשיגגטון את מדיניותה והסכימה בשתיקה לרעיה‭", ‬ שבמוקדם או במאוחר סין העממית תכנס לאו"ם, אך החלימה שאין לגרש מארגון זה את סין הלאומנית. כל תהליך ההתקרבות בין אדה"כ לסין העממית נדעניין ביותר כתרגיל מאלף בדיפ־ לומטיה של המלחמה הקרה, אבל אותנו יעניין שבעתיים גורלה של טאייואן. מה מוכנה ארצות הברית לשלט בדי להתקרב לפקין ?טייואן היא מדעה קטנה הקשורה עם אד־ ה"ב בהסכם תגנה הדדי; מה על אותן מדינות, דוגמת ישראל, אשר אין להן בל הסכם כתוב עם אמריקה — תאם תופקרגה לצרכים אתרים, ואולי יותר' השובים ליטווזז

אתך, של הדיפלומטיה האמריקאית? במלים אחרות: פעמים רבות שאלנו את עצמנו, מהו המחיר שארה"ב תהיה מוכנה לשלם במזרח התיכון תמורת קידום הסכמים עפ בדית המועצות לגבי דרוםמזרת אסיה, אירופה, ברלין, פירוק החימוש ונושאים אחרים. בטאייואן שואלים אותה שאלה זה מספר חדשים : מת יהיה גורלם בעת שארה"ב תועמד לפגי הברירה — פקין או טאיפא. עד כה לא היתד. וא־ שיגגטון חייבת להחליט, כי סין העממית לא •הדא'תר, כל רצון ל־ התקרבות, אבל עתה משרבו החיוכים ואף ההצהרות, מתקרבת וא־ שייבגטון לשעת ההכרעה. ככל שהדבר _יי־&מע כאידוני, ייתכן מאת־ שהישגו העיקרי של הנשיא גיקסון בתחום מדיניות־רד חוץ בכהונתו הנוכחית יהיה דווקא בשיפור היחסים עם סין העממית. זה אירוני , כי _ניקסון החל את הקאריירד, שלי לפני חצי יובל ־שנים כרודף קומוניסטים מושפע ומתנגד תקיף, במעט פאגאטי, לס־ן העממית ולקבלתה לאו"ם. בשנים ?האהרונות נחל הנשיא אכזבות רבות במדיניות החוץ ‭— . ‬ מלחמת

משלחת טניס-השולחן האמריקאית ליד‭.. ‬_ובחומה הסינית

_ויאטנאם מתמשכת ואף התפשטה ללאיוס וקאמבודיר‭:, ‬ גרמניה המערבית התקשרה עם ברה"מ ופולין למורת דוהה של ואשעגטון, ? במז־ רה התיכון נמשכה החדירה הסובייטית והשתרד קפאון במו"ימ בין ישראל ומדינות ערב!רבות מידי - דותיה של ארה"ב הכירו בפקין, ובהן קנדה, איטליה, אוסטריה וכו־ ויית!במסר שאיראן, לבנון ואולי אף תורכיה עשויות ללכת בעקבו־ תיהן. והנד. אפשר, כי הנשיא ניק־ סון ייכנס _להימטוריה של ארצו כנשיא שתיקן את י'חסי הידידות המסורתיים בין סין וארצות הברית, אשר החלו בשלהי המאה ה־ י"ח. אם אגטי־קומוני&ט מושבע כניק־ מן הניע למסקנה — ולדבריו חשב על כך עוד לפני שלוש וארבע שנים — שכדאי לו להוכיח התקדמות לפחות בנושא אחד במדיניות

החוץ — הקשרים עם סין העממית — אולי יהיה מוכן לחשוב על תרגילים דומים במזרח התיכון ויש די דיפלומטים במחלקת המדינה, 'שהיו שמחים לו _אמריקה כופפה 'במקצת את קומתה של ישראל כשם שיש מספר דיפלומטים ופרו - _פסורים באמריקה שהיו מרוצים, אילו טאייואן הוחזרה _לטאייואגים והתופעה ששמה סין הלאומנית הי־. תה נעלמת. לה בשקט עם הסתלקו־ הו ־של צ'אגג קאי־שה• ישראל אינה יכולה לשמוח לאי־ דה של ברית המועצות המגלה סי־ מני עצבנות גוכח ההתקרבות בין ואשיגגטון לפקין. עלינו לדעת, שאם כי היינו בין הראשונים •שהכרנו בסין העממית לפגי עשרים ואחת שנים, היא הפכה להיות אחת מאויבותינו המושבעות וקשורה לא רק עם מדינות ערב אלא עם הקיצולים שבאדגועים הפלשתיעאים

'המתנגדים לכל הסדר פוליטי — הארגונים — של ג'ורג' הבש ונאייף חאוואטמה. משנת 1955 מטיפה סין נגד מדינת ישראל ומנצלת את הסכסוך הישראלי—ערבי כדי לגגה AS • מוסקות על שאינה מצליחה לטפל בבעיה הישראלית ואף מגסה להגיע להסדרים עם האימפריאלים־ מים האמריקאים. . אין כל סיבה לחשוב שמדיניותה _האנטי־ישראלית של סין לא תימשך למרות ההתקרבות לארצות הברית. אולי התרגלנו למדיניות זו, ‭Q_&‬ כי לא השלמנו עמה, אבל עתר, עליבו לצפות בעניין רב, כיצד תכלכל ארה"ב את צעדיה הבאים ומה יהיה המהיר אשיר טאייואן תיתבע לשלם. _הפיגג־פוגג עשוי להפוך לכדור גדול מאוד, שישגה את מערך הכוחות באסיה המזרחית ואולי את פני כל הזירה היבין־לאומית.