⁨⁨דבר⁩, 7 אפריל 1971⁩ — חולי־נפש בין חומות מעופשות [⁨כתבה⁩]

חולי־נפש בין חומות מעופשות

אלה שבנו את מבצר עכו בתקופה הצלבנית או התורכית ודאי לא העלו בדעתם שמבצר זה ישמש אי־פעם למטרה רפו־ אית כלשהי. אולם עם ראשית השלטון המנדאטורי בארץ, הח־ לו 'הבריטים משתמשים בו לשתי מטרות: בית־סוהר ובית־חו־ לים _לחילי־נפש. אין תימה ששני אלה דרו בכפיפה אחת — ב־ תקופה ההיא התבטא הטיפול ב־

כית־החולים לחולי רוח בעכו

חולי־נפש בעיקר במכות ובכבי־ לה באזיקים. עם קום המדינה נשארו במו־ סד" זה כ־70 הולי־נפש בגי " המיעוטים‭). ‬החולים היהודיים פונו עוד לפני כן, בימי המאורעות, לבתי חולים בישובים יהודיים‭. (‬בשנותיה הראשונות של המדינה הלך ורב מספר הנזקקים — בעיקר מבין העולים ההד־ שים פליטי השואה, ומבין עולים מארצות נחשלות, שעצביהם התערערו במעבר החריף _מאורח־ה־ חיים המסורתי האיטי אל הרעש והקצב המהיר של אורח־חחיים החדש. בהעדר מקומות במוסדות אחרים לחולי־נפש נאלץ משרד הבריאות לאמץ את המוסד בעכו — אשר מכל הבחינות אי־ ננו מתאים למטרתו. משרד הבריאות הכניס אמנם אי־אלה שינויים במקום, אך עד־ יין מתנשאים שם אותם הקירות העבים (עד 4 מטרים‭, (‬ה־ שטופים תמיד בגלל קירבתם ל־ ים, לחות ועובש. בית־חולים בלי מיטות‭... ‬ בעיית אישפוזם של חולי־הג־ פש בצפון הארץ כבדרומה ספק אם תמצא את פתרונה לפני שנות השמונים — וגם זאת רק בתנאי שיתחילו כבר עתה בהקמת מבנים למוסדות אלה. אין מקבלים חולה _לבית־חולים זה בצפון אלא אם הוא במצב קשה ולאחר שעבר בדיקות בחדר־מיון שלבית־ החולים הממשלתי רמב"ם בחיפה. החוליםהקלים" אינם מת-

קבלים, אף שלעתים קל יותר לרפא חולה במצב "קל‭. "‬תחת זאת מפנים אותו אל _תחנח ל־ _חולי־נפש והוא?מקבל טיפול אמ־ בולאטורי. מנהל בית החולים בעכו, ד''ר מ. _ארדרייך, מספר, כי _בית־חו־ לים זה, על אף התנאים הקשים של מבניו, חייב?בקליטת 440 חולים ;ולמעשה נמצאים בו כיום 475 חולים!הצפיפות שבחדרי־ החולים אינה מאפשרת אף לח־ ציב בהם מיטות, כך _שחחולים נאלצים לישון 'בלילה על מזרונים. עם זאת נראה, שבבית־ה־ חולים שוררת יחסית" אווירה טובה, ורמת הצוות גבוהה. משרד הבריאות מסייע במידת האפשר בתוספת כוח־עבודה. העבודה הרפואית געשית בשיטת הטיפול הקבוצתי. בית־חחולים הוא ארצי;יש בו שלוש מחלקותפתוחות" ו- " שמונה מחלקות סגורות, ומחל־ קה של 15 מיטות לבטחון־מי־ " רבי" (חולים חנחשבים מסוכנים לציבור ולעצמם‭. (‬רוב המאוש־ פזים כאן הם חולים כרוניים, ו־ בהם כאלה הנמצאים במקום זה שנים רבות. יש במקום מרפאת־ שיניים ומעבדה לשיניים, מכון רנטגן ומעבדות. שיטות הטיפול הן אינטנסיביות, ואפשר להצביע על הישגים. חרף המחסור בעובדים סוציאליים, מקיים המוסד יחסים תקינים עם לשכת העבודה, עם מפעלי תעשיה ועם משרד העבו-

דה. חלק של החולים עובד מחוץ _לבית־חולים. זמן האישפוז הוא קצר יחסית. אם בשנת 1956 שהו החולים בממוצע 614 יום במוסד ובשנת ‭420 i960‬ יום, הרי כ־ יום — לדברי מנהל בית ההו־ לים, הם שוהים בין כתליו 120 עד 180 יום (בחוד זה יש לה־ ביא בחשבון כחודש ימים של חופשה, שמקבלים החולים בזמן שהותם במוסד‭. (. ‬ לדברי מנהל בית החולים מספר הרופאים במוסד — עשרה — מדביק את הצרכים ומאפשר ל־ מוסד לקיים פעולות הדרכה והשתלמות בפסיכיאטריה בקורסים, הנמשכים עד שנתיים, ל־ סטודנטים לעבודה סוציאלית ו־ פעם בחודש לסטודנטים לרפואה. לצורך ריפויים של מתמכרים ל־ סמים יש בבית־החולים בעכו שמונה מיטות. צוות העובדים מונה 10 רופאים‭3, ‬ פסיכולוגים קליטיים‭156, ‬ אחיות(חלקן מעשיות וחלקן מוס־ מכות‭, (‬כ־15 עובדים בריפוי ועיסוק, שני עובדים סוציאליים ושלוש עובדות סוציאליות, שיתחילו בעבודתן בקרוב. הבעיה העיקרית המעיקה עלינו היא " המבנים העתיקים והקושי _שבחחז־ קתם‭, "‬אומר מנהל בית החולים. הצפיפות היתרה מעיקה על ה- " חולה‭. "‬על תוצאות הטיפול מלמדת העובדה שמספר החולים ח-

מאת שמעון פינם

חוזרים לבית החולים אינו עולה על 47 אחוז. ד"ר פליגלמן, הפםיכיאטור ה־ מחוזי בצפון הארץ מציין, כי מספר חולי־הנפש הזקוקים לטיפול מגיע החודש ל־‭— 120‬ ו־ אי־אפשר לקלוט אותם אלא אם נותנים חיפשה לחלק מן ההו־ לים המאושפזים. במדינה חסרות עתח, לדבריו, כ־2000 מיטות ל־ חולי־נפש.

סגן מנכ"ל משרד חבריאות צ. אטלס, סיפר, כי בטירת הכרמל" " עומדים להתחיל בבניית בית־ חולים חדש, לאחר שהתנגדות הרשות המקומית כבר הוםדה. ב־ בית־הולים זה תהיינה בין ‭700 —500‬ מיטות, אולם בנייתו לא הושלם אלא בעוד כשנתיים. בינ־ תיים נפתחה יחידת יום בבית־

החולים "דמב"ם‭, "‬כדי להקל קצת על העומס. המוזיאון - צרה צרורה המנהל האדמיניסטראטיבי של בית החולים, ס. ביטקובסקי , מת־ לונן על הקשיים שמהם סובל _בית־חחולים במבצר עכו, מחמת ריבוי המבקרים. שלוש התקופות ההיסטוריות עברו על אתר זה: הצלבנית, התורכית וזו של ימי המחתרת היהודית. כאן נמצא חדר הגרדום שבו הומת בתליה דוב גרונר ז"ל. הכניסה אל חמוזיאון ולבית־ה־ חולים משותפת. המבקרים אשר מספרם מגיע ל־‭100, 000‬ בשנה, עוברים בחצרות המוסד ופוגשים בחולים שבמחלקות הפתוחות• לפי הצעת ועדת השירותים של חכנםת מתחילים עתה להפריד בין בית־החולים _וחמוזיאון —אך בינתיים מקשה המצב על עובדי בית החולים, מד, עוד שלעתים ?קרובות מבקרים במקום תלמידי בתי־הםפר, וקבוצות נוער. שיקום על ידי עבודה אחד הדברים המסייעים לשיקומם של חחולים הוא הקניית הרגלי העבודה. בשעת הביקור בסגדלריה ראיתי זוגות נעליים מושלמות במעט. כן ראינו חילימ עוסקים בעבודות עץ, בקרמיקה, בקליעה ובעבודות־מחט. יש גם ־עוסקים בציור ובפיסול (אגב, עבודותיהם תוצגנה בקרוב על־ידי מוזיאון תל־אביב‭. (‬חלק מן ה־ הולים עוסקים בעבודות חקלאיות (לרשות בית החולים גן ירק ו־ עצי פרי‭. (‬ ניכר כי פעולה גדולה למען חשוכי־המרפא נעשית בבית־חו־ לים זה, חרף _חמבנים הבלתי־ מתאימים והתנאים הקשים.