⁨⁨דבר⁩, 31 מרץ 1971⁩ — מנ יסויים מעבדתיים לייצור סדיר [⁨כתבה⁩]

מנ יסויים מעבדתיים לייצור סדיר

איד נמנע משבר ב"תרכובת ברום, , בבאר־שבע

מאת משולם עד במפעל תרכובות בדוס . בבאר־ שבע אין מציינים שמות של אנשים בקשר לפרס, שהוענק על פיתוח תהליך חדש בייצור אתיל־ פרומיד, בשיטה מהפכנית, שאינה ידועה. בתעשיות דומות בחוץ־ לארץ• "כל עובדי המפעל 'שותפים להישג‭, "‬ אומר מנהל תרכובות ברום ישראל ליפשיץ. כיצד הגיעו לייצור התרכובת החדשה י לפתע גברו הי&אנים במיכרז עולמי גדול לשיווק מתיל־ברומיד, שיוצר ב־ בארישבע בכמות של כ־‭2, 000‬ טו־ נה לשנה. דחיקת המפעל מהמיכ־ רז היתי' עלולה לערער את מאזני , שהוא חיובי בשנים האחרונות• המיתקן לייצור אתיל־ברומיד עמד להיות מושבת חדשים רצופים מחוסר קונים בחוץ־לארץ. הנהלת_£ המפעל ביקשה להתגבר על המש־ ' בר הצפוי עיל־ידי הסבת המיתקן לייצור אתיל־ברומיד, המבוקש בשוק העולמי. משתמשים בו- בתעשיית ויטמינים וכמיצר־ביגיים בייצור תרופות. מתירו יותר מ־ 600 דולר לטונה. ערכו המוסף כ־‭70%‬• _/ המאמץ המשיל ב של עובדי המפעל הצליח• תוך זמן קצר הצליחו העובדים לתרגם לייצור חרישת, את הניסויים המוצלחים במעבדה. " אילו היינו צריכים לייצר את המוצר בתהליך המקובל של זרחן תלת־בדומי‭, "‬ אומר מנהל המפעל‭", ‬לא היינו יכולים כלל לייצר את המוצר הזה בגלל התהליך המסובך והיקר‭. "‬כך נמנע המשבר במפעל. כחצי־מייליון דולר הביא המוצר החדש לקופת ה־

צוות תרכובת־ברום

מפעל בשנה האחרונה• _»תיל־ בתמיד המייצר בבאר־שבע הוא יית ר טוב. ממה שמייצרים במקו־ מות. אחרים ומשום־כך מעדיפים איתר התעשיינים. בתרכובת ברום מועסקים כיום כ־120 עובדים. בשנה האחרונה • הגיע היצוא ל־2 מילית דולר — בדבע־מיליון דולר פחות משנת ‭. 1969‬אולם המאזן נשאר רווחי. השנה יגדל היצוא במידה ניכרת, כיוון שנסתיימו עבודות פייתוה

בהשקעת ‭1. 5‬ מיליון ל"י ויחל-י ל־ ייצר 16 מוצרים נוספים. שלושהעובדים . יקבלו את הפרס בשם המפעל: יואיל טקץ' ייצג את צוות הייצור. רפאל זריבי — את צוות המעבדה וטובי תני — את עובדי האחזקה‭". ‬שלושת אלה‭, "‬מוסיף מנהל הייצור הצעיר, המהנדס יואב בשן, בוגר הטכניון בחיפה, ייצגו " את כולנו, כי אין כמעט עובד, שלא תרם בצורה זו או אחרת להצלתת המשימה‭. " ‬