⁨⁨דבר⁩, 29 ינואר 1971⁩ — י ‭" (??????‬ ן ‭r —- -......".— g... _,—"..,.. .,,. .M? -.,_»,?.,,. _y1P_»1_y ?‬ ‭rf&v_*'_$J|S i Hffl 11B1 UK3 &&r-‬ ‭WM‬ _JqWfcw־*‭5 ' ™^s3_SfflfeS^&_5sSfIB M **‬ ‭S^&_'^^&^wS_^aS_^_Kaar m $? m!&&_$^**&&‬ ‭_to _^t^^^^r^&^M m W KSHSNSWU‬ ‭_MSmim Si!if J WKW₪i _^ _wMmA_^lSt^^MWWiWm ‬ [⁨כתבה⁩]

י ‭" (??????‬ ן ‭r —- -...... ". — g.. . _, —"..,. . .,,. . M? -., _», ?.,, . _y1P_»1_y ?‬ ‭rf&v_*'_$J|S i Hffl 11B1 UK3 &&r-‬ ‭WM‬ _JqWfcw־*‭5 ' ™^s3_SfflfeS^&_5sSfIB M **‬ ‭S^&_'^^&^wS_^aS_^_Kaar m $? m!&&_$^**&&‬ ‭_to _^t^^^^r^&^M m W KSHSNSWU‬ ‭_MSmim Si!if J WKW₪i _^ _wMmA_^lSt^^MWWiWm ‬

ך* הפיכות הפורצות י 1 חדשות לבקרים בארצות י אפריקה ובמזרח חתיכון עושותיחםי־ציבור" פתאומיים " למדינות אלמוניות בדרך־ כלל, אולם ביחס להפיכה שאירעה השבוע באוגנדה‭—. ‬ שבה תפס רמטכ"ל אוגנדה גנראל אידי אמין את השל־ טון מידיו של הנשיא ד"ד מילטון אובוטה — יש משום עניין סנטימנטלי־ציוני: ? לא חיח חסר הרבה שנשתזף שם עתה, במדינה שאמנם אין לה גישה אל__ הים אבל השוכנת בגבהים ועשירה באוצרות טבע ובקרקע פוריה (לבד משטחי הביצות העצומים‭, (‬ו־ אף מזגם של התושבים הוא נוה. נוה כל־כך, עד שלא

ברור בדיוק מהם המניעים להפיכה השבוע, אם כי ברור, שהיריבות השבטית היא המייחדת את התסיסה באוגנדה. התסיסה פורצת אל פני השטח בתדירות כמעט קבועה, של שנתיים־שלוש שנים. בש־ נת 1962 קיבלה אוגנדה את עצמאותה ושנתיים אהד־כך מרדו אנשי צבא בד"ר אובד טה. המרד דוכא בידי חיילים בריטים שהוטםו לאוגנדה מק־ ניד. הסמיכה. שנתיים אהדי נסיון־המרידה הזה התהוללו שיב קרבות, כשהחליט ד"ד אובוטה לסלק מכשול נוסף מ' הדרך להרחבת שלטונו: הוא הדיה את ה"קאבאקא" (המ־ לד) של שבט בוגונדה הגדול, שהיה נשיא המדינה וריכז

בידיו כוה והשפעה יותר משהיו לשלטון האוגנדי הרשמי. אובוטה ואידי אמין (שלמד כנראה את שיטות־ההפיכה והדהה מאובוטה) הדיחו את המלך מהנשיאות, בתיאנה ש - הוא _חתכיון לחדיח את הממ־ שלח• חחוקית• כל זח נשמע מסובך, אולם בדור שאזבוטה הצליח לסלק את המלך, לאסור מתנגדים פוליטיים;לבטל את ' מלכות ה"קאבאקא" ואת משרת ראש

הממשלה, לחפור את אוגנדה לרפובליקה נשיאותית ולע־ מוד בראשה, עם סמכויות רה־ בות. אהרי 3 שנים שבה ופר־ צה התסיסה המתמדת אל פני חשטח, והתבטאה בנסיון התנקשות בחייו של אובוטח. הנםיון נכשל, והנשיא חחלים מפצעיו עד מהרה. השבוע, כאשר יצא הנשיא להשתתף בוועידת הבר הע־ מים בסינגפור, הקיפו מורדים את בנין הפרלמנט, ו"יריות מנשק קל" נשמעו סימולטנית בשתי הבירות קאמפלה ואנ־ טבה. מספרים כי היו כמה הרוגים בפשיטות המהירות על נקודות אסטרטגיות ברח־ בי הארץ, וכי נורח פגז מטנק לעבר בניין הפרלמנט, אולם הכל עדיין עטוף בערפל־ ההפיכה בשעת כתיבת שורות אלח: לא ידוע אם יצליח אמין לאחוז בחזקה ברסן ה־ שלטון, ולא ידוע מה מידת ה־ תמיכה בשלטון ההדש. רדיו קמפאלה, על כל פנים, הודיע בשידור המהפכני כי אובוטה הודח מפני שהמדי־ ניות הכלכלית שלו הפלתה בין עשירים לעניים, מפני ש־ הוא העמיק את הפירוד השבטי וטיפח את מחוז מוצאו על

עוד המהפכנים מתכננים את עניין התמונות. האשים ה - אורגינל המודה את ישראל יטען כי חיא עומדת • מאחד די המרד, דבר שמשרד חחיץ• הכחיש •אותו. כ"שטות מוהל־ ט ת"• ההשד הזח קשור אולי בהתבטאויותיו י וביחסו • של אמין כלפי ישראל וסיועה ל־ אוגנדה, • וגם ביהםו האישי ל־ מדריכים ולאנשי־הצבא היש־ ראליים ששהו שם. כזכור, עבר גנראל אמין קורם־צני־ הה בארץ, ועל הזהו מתנוססות "כנפיים" ישראליות. אובוטה, לעומת־זאת, לא הדגיש מעולם את העזרה הישראלית, ואף השתדל• ל־ מעט את הופעותיו. המשות־ פות עם ישראלים מול המצל־ מות.

בע>ות קע\ות ‭_*_#‬ ל"מ (מיל‭(. ‬ זאב שחם ‭") f_^‬זוניק‭—, ("‬שהיה שנים רבות נציג צה"ל ומשרד הב־ טחון למזרה אפריקה, מכיר את בעיותיה המיוהדות של אוגנדה וגם הכיר אישית את גיבורי הדראמה הפוליטית שהתרהשה השבוע. הוא מם־ פר:יהודה של אוגנדה לעד " מת ארצות מזרה אפריקה ה־ אחרות הוא בכך, שהיא לא היתה מושבה בריטית, אלא מדינת־הםות. הבריטים?עשו בה כבתוך שלהם, אבל הם השאירו את השלטון הפנימי ואת המסורת השבטית כפי ש - הם, שלא כמו בקניה, שבה היו הילידים עובדיהם של הל־ בנים. באוגנדה לא הורשו ה־ לבנים לרכוש קנין: הלבנים היהירים בה היו נציגי חברות מסהריות או אדמיניםטרטד דים. לאהד שקיבלה אוגנדה •את עצמאותה והוקמה הממשלה האוגנדאית הראשונה, הי־

תה זאת למעשה?מדינה של פדרציה. היו " באוגנדה‭-, ‬ארבע ממלכות נפרדות, שבטים נפרדים עם מנהיגים נ_^שלהם, וקשה היה לאוביטה _להפיך אותם למדינה. השבטים לא ישבו בתוך הגבולות שנקבעו. _הצפיךאוגנדאים והדרום־םו־ דאנים הם בני אותו שבט. יש זיקה שבטית עזה בין צפון אוגנדה ומערב־קונגו• לעומת זאת אין כמעט קשר — לא גז־ עי ולא שבטי — בין שבט ה־ , בוגנדה' לבין השבטים הא1 ־ חדים באוגנדה. המדינה קמה תוך בעיות קשות של שי־ לוב שבטים, והיה צורך בהר־ בח מאוד חכמה . מדינית. ה־ , קאבאקא' חומלך מפני ' שאנ־ שי בוגנדה רצו להיות בשל־ י טון, ודבר זה עורר כמובן התנגדות בקרב השבטים הא־ חרים. זאת היתה הבעיה של אובוטה. היה. עליו, להתבסם על השבטים _הנאמנה לו, שב־ טי הצפון‭. " ‬

לו>אל>ות לשבט ובוטה הוא בן שבט ‭*^‬ _ffS הלאנגו, וכמו כל המנ־ חיגים חאפריקאים, צמח מד־ לת־העם וידע כי חדרך שלו לקידמה היא הלימוד. "הבריטים השאירו לקאונ־ דה צבא קטןמאד: כמה גדו־ די שירותים, ורק גדוד אחד מהם לחם ממש בבורמח. אחד הקורפורלים של הגדוד הזה חיח ג'נרל צ'יינח, לוחם המ־ אדמאו שצמח בתוך . חצבא הזה. לאהד קבלת העצמאות התבלר, כי הצבא לא• היה מאומן, וכי ההיילים לא היו לויאליים לצבא כשם שאנשי השבטים לא היו לויאליים ל־ שלטון הרשמי. הלויאליות נשמרת לשבט בלבד. זה היה הקושי בארגון הצבא. הברי־ טים נתנו לאפריקאים אפשרו־

חשבון מחוזות אחרים, ומפני שהשלטון בכללו היד. מושחת. הקריין הודיע, כי בראש המ־ דינה יעמדו מעתה הבוהות דר מזויעים בראשות גנרל אמין וראש המשטרה אי. וי. אוריי־ מה. מספרים כמובן כי "תו־ שבי אוגנדה סילקו בשמהה את תמונתו של אובוטה, הש־ ליכו את דיוקנאותיו לרהובות ורקדו עליהם" (הוק מיוהד הייב להציג את תמונת הנ־ שיא במשרדים, בחנויות וב־ מוסכים בכל רחבי אוגנדה‭. (‬ גנרל אמין אמר, לעומת זאת, כי תמונתו?של אובוטה תמ־ שיך להיות תלויה " בבניין ה־ פרלמנט, אולם לידה תיתלה תמונתו של ה"קאבאקא" (ש־ מת בינתיים‭, ( ‬

'ות־קידום. בכמה תחומים אבל לא?בצבא. התפקיד הבכיר ב־ יותר שתפס אפריקאי בצבא לפני המלחמה היה סרג'נט :זיג'ר •של התזמורת או עוזר הרם"ר הבריטי. גם הקצין ה־ אוגאנדי לא עבר קורסי פיקוד כמובן המקובל והמודרני. או־ בוטה הבין כי עליו לבסס את הצבא כדי לחזק את השלטין. ואז הם פנו אלינו‭, "‬אומר אול"מ זוניק. צבא ברמה גבוהה

‭*. ‬ שבאנו לאוגנדה, _» היה בה גדוד של פחות ‭!:‬שש מאות איש. היו בו שני _אפריקאים ותיקים יחסית ב־ שירות, אחד •מהם הרמטכ"ל הראשון של אוגנדה אופולו־ :זו, והשני אידי אמין, שביצע -ן י מ י ן: גנראל אידי אמין, רמטכ"ל צבא אוגנ־ דה, שתפם את השלטון בהפיכה שבוצעה השבועמתארה כביתו של אל"ג' שהפ ‭")‬זוניק‭. ("‬למטה' ישראל הגישה פיוע טכני וצבאי לאוגנדה כמשך שנים ארוכות, ואף אימנד את טייםיה. בתמונה הברי הצוות-הישראלי, עכ ממלא מקומו של ראשי הממשלה והשר לפי' תוה קהילתי של אוגנדה

!תה את ההפיכה. שניהם היו ‭!:‬מלים עד לעצמאות, ושניהם זיבלו קצונה עם העצמאות. :אותה תקופה כבר נשלחו :הודים משורות הצבא להש" _זלם באנגליה. "אידי אמין שירת שנים רבות בצבא, כמדומני חחל מייל ‭. 19‬הוא ענק שרירי ויפה־ תואר, והיה אלוף האיגרוף של מזרח אפריקה, וזה לא פשוט: הוא היה גאוותה של אוגנדה. חיו לו תכונות של מנהיג, אם כי לא מטופחווז ולא תמיד בכיוון הנכון. הוא אנשיו: יליד אודואה ומום־ למי , שהקדיש את כל חייו לצבא. שבטי הצפון, שמחכ יצאו גם אובוטה וגם אידי אמין, היו שבטים לוחמים שחיו על החרב, או נבון יותו

גל הכידון, ואמין הוא אבטי־ !וס של לוחם כזה. "כשהחלה האורגאניזציה של ‭, '‬צבא התמנו אידי אמין ואד *ולוטו למפקדי גדוד. כך הת" :טאה התחרות ביניהם. היה :דור, שאחד משניהם יהיה הרמטכ"ל. לפי התפתחות מע‭--‬-יכת חיחסים, היה יסוד סביר לחשוב שאידי אמין הוא שיד צח בסופו של דבר: אופולד _1ו היה הרבח פחות פופולא־ ־־י והרבה פחות מוכשר, והש‭--‬-בט שלו לא היה מקובל על _השלטון. "בכל . זאת נפל הפור‭—, ‬ אופולוטו התמנה לרמטכ"ל ד אידי אמין נשלח, כפיצוי, ל‭--‬-קורס פיקוד ומטה באנגליה. :מבט לאחור חייתי' אומר, ש־ י ־יתד. זאת מעין פעולת־הס־ וזה, כי אידי אמין נשלח לאנ־ נליה כדי שיריבו. יוכל לה־ יות רמטכ"ל. היתה זאת המ־ :ה הראשונה שספג אידי אמין, מפני שהוא _עצימו סבו שיש לו כישורים רבים מא־ שר לאופולוטו, והוא זכר זאת לאחר שחזר הוא התמנה ל־ סגן מפקד הצבא, ומאז שוב לא התנהל הצבא על מי־מנו־ חות.

"הקצונה חצעירח שחזרה מאנגליה ראתה עצמה כקאדר המוכשר, העדיף על הגוואר־ דיה הפחות־משכילה. באותה תקופה נכנסה לתמונה קבו־ צח קטנה, של פחות מ־15 קצינים שאומני בארץ. איש מהם לא בא . משורות הצבא.

?מ נשלחו מטעם השלטון :די לשמש משמרת נאמנה 'שלטון. במשך הזמן נוצרו צתי קבוצות, נאמני אידי ‭}'‬מין ונאמני אופולוטו. ודר ־ץב נטה לצידו של אידי אמין. "הצבא הלך והתפתח, ואנו התפעלנו מכושר התפיסה ומ * הרצון של החיילים האוגנ־ דאים. תוך תקופה קצרה הגי ־ עו- קציניהם לרמה. גבוהה ב־ יותר אפילו לפי ' םטאנדרטים של צה"ל. ‭1WHI11_BWI1T""?_M_+fUfitjmmjMiuHiffi _nutMuM, _^‬ תודה ל>_ע\_ראל es אובוטדז היו שת' r משימות עיקריות: לעי

שות אינטגראציה במדינה ד ‭, 1‬ קדם ' אותה מבהינה כלכלית 'צבאית. הוא גם רצה להיות וחד ממכתיבי המדיניות ב־ גזרה אפריקה ‭_~, |‬והיו לו מתח‭---‬ים רציניים 'בתהום זה. אין זפק שהיו לו משגים. והוא ־רך . על יבלות רבות, אולם אין לשפוט את צורת השלטון 'את הנאמנות . באפריקה לפי זני־מידח שלנו: חמאבק חד־ _צוקרטי שלהם התנהל לפי ה ־ _מושגים שלהם. היה ברור, ש־ גינויו של ה'קאבאקא' פור־ ‭!:‬אלי וזמני בלבד, והיה ברור שבמדינה נאורה לא תימשך צורת מינהל כזאת לאורך י מים. י "חלוקת טובות־הנאה ומת־ :ות הם' 'דברים ' מקובלים מאוד. באפריקה. גם גישתו של אובוטה לבעיות שונוח נראיתי לנו משונה. הוא נהג לרקוד על המח חתונות• הוא הזמין אותנו לאמן את חיל־ האוויר שלו, ובו בזמן הזמין ם את הרוסים. המדיניות שלו כלפי זרים היתד‭:. ‬ שהל־ בנים יסתדרו ביניהם לבין עצמם!הוא הקים מעין אר־ נון־עלית של משטרה, במט־ רה לשמור על השלטון בע‭--‬-רת קומץ נאמנים.

"מפקד המשטרה אוריימה (חניך האסכולה האנגלית ונאמן מאוד לישראל ולצה"ל) נתן יד לאמין. דבר זה מראה, שהתנגדות לאובוטה היתה גדולה מהמשוער. ידוע. לפחות כי האוריינטציה המזרחית

צל אובוטה היתד, למורת־רד _זם של רבים. אידי _אימין. אמר _^י לא פעם, כי. ביחס של או־ :וטה יש כפיות־טיבה לא" :עימה. אבל אמין העריץ את אובוטה, הערצה כמעט עוורת, מפני שהוא היה חםר־השכלה. למעשה אנאלפבית, ואובוטה היה משכיל מאוד, לפי מיש־ נים אפריקאיים. "אילי ידעתי מי האנשים העומדים מאחורי ההתרחשו־ יית, הייתי מבין ייתר. קשה לדעת לאיזה כיוון מתפתח הכל. הכל תלוי באנשי הצמ - רת, והם מסוגלים להפתיע. אני זוכר מיניסטר בממשלה אובוטה, שהיה ידיד נאמן שק הנשיא, _נאימן לו• בכל נפשו היה מקובל ואהוב מאיד . על (המשך בעמוד 27