⁨⁨דבר⁩, 31 אוגוסט 1970⁩ — נגד אוניברסיטה אנגלית [⁨כתבה⁩]

נגד אוניברסיטה אנגלית

באחרונה, התפרסמו ב"דבר" דב־ ריפ בעד וננד הקמת אוניברסיטה "לועזית‭. "‬הבה נקרא לילד בשמו — אוניברסיטת א ג. נ ל י ת, ואז יצלצל העניין לגמרי אחרת. דברי מכווניפ בעיקר כבגד מכתבו "בעד אוניברסיטה לועזית" של דוד הכהן ‭")‬דבר‭. (20. 8. 70, "‬ י כולי מתקומט, _מתדך חרדת פחד, למחשבה על אוניברסיטה אנגלית בירושלים או ‭&3‬ק, יפ •אחד בארץ, ' אנגלית, השפה המשוכללת והע־ שידה ביותר' המדוברת זיפי מיליונים — השפעתה בארצנו הולכת ונדלה בלאו־הכי. עט כל התפעלו־ תנו מתחיית לשוננו, אסור לשכוח שבצעדים מהירים ואכזריים היא הולכת, שפתנו היקרה, והופכת לגויית, ללא כל לחלוחית יהודית. מטבעות־לשון שורשייפ נמחקים מ־ לשין הדיבור, המחשבה והספד, וכמובן שכיה התנגדותה לאנגלית הולד ונחלש. וכמה מליפ על נימוקיו של ד. הכהן בעד האוניברסיטה הלועזית (האנגלית‭:(‬ א) הוא מניח, שיהודיפ אשד יעדיפו אוניברסיטה אנגלית בידו־ •שליפ על־פני האוניברסיטה באר־ צות־מושבס, יעשו זאת בדעה צלו- "

לה וברורה להיקלט בארץ‭. "‬האו־ ניברםיטת האנגלית תשמש עילה להימלטות בארץ. אני מטיל ספק בעדך הקליטה התרבות־יהידית מ-כ-ה אוניברסיטה אנגלית. ב) מוכרים לנו נערים ונערות אשר ניסו והתייאשו מלימודיהם ב־ ארץ, בגלל אי־ידיעת השפה העב־ דית, חזרו לארצותיהם, ותקוותם כיום לעלות לישראל קלושה ביותר. כלומד, העברית משמשת מכשול לקליטה, והאנגלית תסלול לה דרך. אני מטיל ספק בעדך ובהתמדה של קליטה כזאת. ג) החשש ש"סנובים" ד"בני־ טובים" _יישראליים יסתננו לאוניבר־ סימה האנגלית, אינו ראוי בעיני הכהן "לתנובה כל שהיא‭". ‬ אני מציע לד. הכהן. לבדוק כמד, מש־ פחות "סנוביות ? כאלו שולחות את ילדיהן לבתי־הספר של המיסיון — אולי יהסס אז וידבר בפחות בטחון. אם שולחים למיסיון, לאוניברסיטה אנגלית על אחת כמה וכמה — ישלחו וישלחו. ושליטה מלאה באנגלית מספקת עידוד לא קטן למחשבות ירידה, וד"ל. האוניברסיטה האנגלית תחתור תחת מפעל הקניית הלשין. אולפן לעברית ואוניברסיטה לאנגלית שני ?הפכיפ הם!יד אחת הורסת מה שהשניה בונה. האוניברסיטה דר אנגלית תיצור אווירת "נפלאה‭. "‬ להקניית הלשון. יהושע מנוח