דבר, 8 נובמבר 1967 — י0 נ‭0110?‬ _וזזנורת "קול ישראל" [כתבה]
י0 נ0110? _וזזנורת "קול ישראל"
ו>אח ו>י>>ז1ל ו־ו"יו_*
_"_^_•_יטנון האו_^ת־י גכתב בידי "ו !ורדי גשגת 1862 לקונצרט בתערוכה העולמית בלונדון". הימ־ נון האומות" עובד מהדש בידי טוסקאניני לקונצרט מייחד עם תום מלחמת העולם השנייה18, 000. איש האזינו להיסנון זה ב"מד־סון טקוויר גארדן'י בניצוחו של טוגד קאניני. תזמורת ענקית, מקהלה גדולה _ופולן־טניר. את תפקיד ה־ סולן הטיל טוסקאניני על הזמר החביב עליו, על יאן פירם,
באותו קו1צרנו !(>הייתי. אכ> "הימנון האומות* נרשם בסרט קולנוע, ומסרס זה הנדתי את יאן פירם הזמר: קול צלול, בחיר, נעים לאוזן, מלא הנעה. מדייק בהיגוי המלה וחדור שמחת _הביציע בהש_~ מעת הצלילים. שמעתי את יאן פירס גם בתקליט. שבו הוא משמיע שירי־עם יהידיים ותפילות;נשמה יהידית. תחושת המלה נהבעת היגון ובביטוי של צתוק־שנימע בשירי3 ההומוריים, וגן גם בדבקות הדתית. בתתגונים—. יאן פירט באומות, ויאן פירס בישראל. בקונצרט אשר התקיים ב"בית החייל*' בתל־אביב הופיע יאן 6יר6 בפן _האופיראי ובטן היהודי גם יחד. הדמית הצלילית של ה"היפ־ נון" ושל התקליט הופגנה יטה גם בקונצרט. אגי אינני חסיד של תג־ ניות אשר בהן משקיעים "צימוקים־ מעיגות שונות בזה אחר זה. אבל הקהל דרש מהזמר להוסיף על התבנית עוד "פנינים* , והזמר נענה לדרישה בכל לב ונ־ נש את לב המאזינים בצלילות קולו וברגשיות ללא סייג 1/בה השפיע את נל פרקי הזימרה. — תזמורת "קול ישראל* הש - מיעה שלוש קומפוזיציות: (1
םי_&פוגיה מ_$ת _שיוברס, _שבי_^_צק היה בינוני, ני חסרה הקלות והז־ כות בצלילים, ובלעדיהן אין להצ־ דיק את החזרות המרובות במיצוריי של שיבוט: (2 "שרשרת הזהב* מאת בוסקוביץ, המסומנת כ"סואי־ טה על _שירי־עם יו/וד''0" ומהווה נעצם שורה של עיבודים הדבקים במקור העממי מבלי לשניות באופן יצירתי את השירים תוך פיתות אמנותי. מכאן שלמרות התיזמור העשיר והמוצלח פן הראוי להקטין מלספר הפרקים(3! אוברטורה "סמיראטיס" מאת _רוסיגי אשר _הג־ ליחה בתזמורת לפעלה מן _המשיוער נלינוד, בטמפו הער _ובחיוי!הרע־ גגה. המנצח מנדי רודן הוגיה שוג נוחו גט בניצוח העצמאי וגם נר הדרכת התזמורת בליווי לזמר־ה־ סולן. רצוי להקדיש חזרות אחדות לגלי _הנשיפה לחיד. כי עדיין ל* הושגה המזיגה הוצוייה _נצליליהפ. כל כלי כשלעצמו ממלא ת6קית נאמנה, אבל אין הוא משתלב בפס* גרת האחידה. המנצח מנדי יחץ מעז לעתים לקבוע טמפו מהיר לקטעי הקומפוזיציה, והוא הונית שאגן הונשהה נידיו התזמורת ב־ מידה מספקת, והיא מפוגלת להיענות לדרישותיו. 100, 000 _סטודגטיפ קופו1י-5 טיים ושמאלניים ה6גיגי אתמול בטוקיו :גד ייקורו של ראש־בנ£1־ שלת יפאן אייסאקו סאטו, בארה3* ונעד ניטול חזזה ההג_84 ז''**_9י' _קאי־יאקזטי,