⁨⁨דבר⁩, 23 אוגוסט 1967⁩ — הבו תמריצים ל,מצייממהי [⁨כתבה⁩]

הבו תמריצים ל, מצייממהי

מאת דניאל- _בלוך ‭*3‬ משח־ המסחר והתעשיה קיים, בהתאם לחוק, פקיד הממונה על 01 עידוד הסרט. הישראלי. אין לנו חוק _מיוהד לעידוד שימורי העגבניות הישראליים‭!!, ‬_ך המצב העובדתי הוא שאנו מייצ‭1*‬יט ד* בהצלחה שימורי עגבניות. ואילו הסרטים _הישראולייט עדיין נאבקימ במחלות הילדות.

לגבי יצוא סחורות השתחרדנו במידה. רנה, אם ני לא מספיקה, מהגישה הציונית. עקרת־הביתב־ לונדון תקנה תוצרת ישראלית אם לחידה יהיה סביר ואיכותה מת־ קבלת על הדעת. היא לא תתחשב בעובדה _שמשימוךים הם פרי תוצרתם של _חלוציפ צעירימ בארץ הקודש. לגבי תעשית _־ הסרטים טרם נתפסה העובדה שנדי לייצא 6דט עליו להיות. בעל משינד. לקהל היחג, ולאו דווקא לשרת את צר־ ני ההסברה. של קרן היסוד, הגייי שה _לטרט "שלושה ימיט וילך* י היתד‭.. ‬מסויגת גיותר עד שזכה ב6יס ג66טיבל. _קאן, וגם אז לא הוגש לו 5ל ח_9יוע הדרוש. באח־ רונה מסתמן במשרד המסתי- והתעשיה שינוי מסוים כלפי תע־ קית הפרטים, אולם אין. זה שינוי מס8יק. בוועידת "המיליונרים" ‭, -‬ב־ _ירושליט תביע אחד המשתתפים,

המצוי בעסקי סרטי, ם, י -את הדעה כי לישראל אפשרויות. עצומות ל־ י פיתיוו תעשית־סרטים, אר יוקר השיותים ועודף _הביורוקרטית מונעים תנופה בתחום זח‭:. ‬ נו&ף לטמונה על עידוד הסרט הישראלי, קיימת מחלקת סרטים במע1רד ראש הממשלה, שתפקידה הרשמי ייצור סרטי תעודה _הטב־ _דתייט, _אך היא מנסה להתפשט לתחומים לא לה. ליד- דיבר צה"ל קיימת _יתידת־הסרטה, המחליטה באורח שרירותי למי להעניק את שרותיה ולמי לא‭., ‬קיימת נ&ובן הצנזורה, שבינה ונין הגופים הא" ח_^ם אין תיאום, ובשל נך, היא לעתינו "מצליחה* להעניק לסרט דל־חשינית. פרסומת חינם. מתן תמריצי יצוא לסרסיפ מצוי בידי היחידה לסתד־חוץ במשרד המסחר והתעשיח_, אם שנחנו. עוד מהלקה ממשלתית המטפלת בסרטים — עמה הסליחה.

הסוטים המיוצרים בארץ מתחלקים לשני טוגיט עיקיייט. הראשון . מוכתר בתואר "סו־ט ישראי לי‭. "‬אמ ועדת הסרט הישראלי החליטה להעניק לו תואר זו‭, ?‬אין מאישי מטנו. הר* זכאי למקדמות, הלוואות והחזר היטל עינוגים ומס־ בו'לים. הסוג השני הוא סרט שאינו טוגתי בתואר זה ואיננו זנאי לגל הקלות והנחות מראש, אלא יקבל את התמריץ המקובל לפי הערך המוסף — אם יצליח להגיע לברים בחרל. אך ישנו ס;נ _*זר העולה על שניים אלת והיא ‭6 —‬רט זר. מפיק זי, המבצע פעילות הסרטה באיץ ומשתמש בש־ יותים מקומיים, יקבל -תמריץ של 15 אחוז על ההוצאות י המקו&יות ששולמו ב6טבע־חוץ. התמריץ יינ־ תן בתום ההסרטה, . אחרי קבלת קולחות מתאימות על . ההוצאות המקומיות כשהן ג;אושרית . על־ידי רואה חשבון. בידי. מפיקי סרטים זייפ ועיירה אם להתשנ נ0יט

ישהאלי ולקנ:ל את גל ההקלות של סרט ישראלי או להחשב כ0ל6 זר ולקבל את התמריץ של 15 אחוז. ? מפיקים זריפ אשי יעשו י שותפות עםמ&יק טקוטי ייהנו מתנאי העידור המקובלים לגבי מפיק מקומי באם השקעתם הי_8 בלירות _ישראליות, ויקבלו אותו עידוד נמו מפיק י זר. באם הלקט בהוצאות בארץ יהיה נטטבע־חלץ* צורת העידוד, לפי _הקריטריונים שציינתי לעיל, היא מסורבלת ול ביורוקרטית יתר על המידה. תע־ שית־0רטים גדולה יגולה . להתפתח •רק גתגאים של שוק־חפשי, ביתו* התעשיות. היא זקוקה _לעידידולל תפינה גנל. תעשית־ינוקא, אך אי| כל טיבה להקים לטענ, ה מנגנון מיוחד ומסורבל. השיטה היחידה לעידוד היא קביעת־הקלוו‭, _;‬ל‭*0‬ קריטריונים אחידים- _ואובייקטיביים לבל _מפיקי־וו&וטים. אם אולפני גבעי או כרגל־הרצליה רוצים לה־ פיק סרטי טרזן, הרקולס, ג'יימ6 בונד או מצייסטד" אין סיבר. שלא יקבלו את גל ההקלות. ני נל תעשית"םרטים רווחית בעולם. בנוי יה על שילור, של _סיטיק אמנו־ חיים ‭7//>‬ ע0 פרטים זולים, תרתי משמע. השו‭!!‬ט היחידי בתחום הסי יטים, פיט למגבלות _צנזורוג מצומצמות ומוגדרות בבילוי, הוא הקהל, ולא פקידי־מטשלה. רשאית הממשלה להקים מחלקה שתתאם הפקת _סרטוני־הטברה ש־

לה, אולם יחידת זו אסור שיהיו לה שאיפות אימפריאליסטיות להת - פשטות על‭:. ‬יומגי הקולנוע‭., ‬למ* של. אם רוצים בעלי בתי־הקולגוע להפיק בעצ_&ם יומגי־קולנוע, . על . י8וד תחרות חופשית בין הייצ־ ינים הקיימים‭/>/<?, ‬ שום • טיבה לעכב בעדם, והדבר עדיף על פני יומן "ממעט‭. "‬המסוב6ד ומבוקר על־ידי פקילי הט‭_>8‬לד‭. <‬הממשלה, כולל צד‭". ‬ל( חייהים ג0 להעמיד חוטי המצוי בישותם לכל _מפיק־ סרםים, ולא רק ל&י שהם חפצים ביקרו. הטיפול בסרטים חייב להיות בידי משרד המסחר־ותתעשיד. אך באור‭, - ,. ‬ מסגרת המטפלת ביתר סוגי היצ‭_£:‬ התעשייתי;עם זאת‭-, ‬ בני־ גוד ליתר _פוגי היצוא, חייבת תע־ שיית הסרטים להיות י מבוססת גם על השוק המקומי. משוק הישראלי היגו . ך גדול, וההכנסות מטנו י יכולות לסייע גם _ליצרא הגרמים‭-, ‬לכן‭-. ‬יש >י1ת הקלות והחזרים לגל " הסרטים ד&וצגים י י י שהופקו בארץ. בלי ועדות וגלי פקידים נזכה. גם . _להו ־בח ‭.. ‬ סימלם גרועים, אולם _הנסיון מוכיח שגלי סרטים גרוז-ים, זיו סד‭?*‬פ טובים, ולא נגיע לתעשיית סיטזם. גדולה בארץ. נסיוןשל יותר מעשר שניט הוכיח כי השיטו!שדיתד ‭, _'‬נהוגה עד כה לעידוד הסרט -הישראלי — נכשלה. לכן: כדאי _לשנות או* הגישה ואת צורת הטיפול.