⁨⁨דבר⁩, 3 מרץ 1967⁩ — מחפשים דרכים למלחמה בעוני [⁨כתבה⁩]

מחפשים דרכים למלחמה בעוני

מאת שלמה שפיר, סופר "דבר" בואשינגטון

ן* מושב ר. ש:תי נ"בית אידן* ‭1 1‬ המפואר. _שבהררי ניו־יורק, " •איתי _הורידה לפני 17 שנה משפחת הארימאן לאוניברסיטת קי־ ל־מביה והמשמש לכיניפיפ אקדמ־ אייפ בני ימות השנה. הנו גולה־ הכותרת בפעולות המנץ לחילופי תרבות שליד מגבית ההסתדרות בארה"ב. מנון זד, ערגה מאז כי־ נ־:ו כמיטב יכולתו לקרב אינכ־ לקטואלים _ומדעניכ יהודים ולא־ יה־רים לענייני ההסתדרות וישראל. בשניב האחרונות קייס המנון בהנהלתו עול ר"ר י "ל _גולר גיינל־ _פ־זיוניפ על העולם החופשי ה־, ־ מדינות החדשות. בעיות תירבות ומיזוג חנ:ר‭. *, ‬י וכיו"ב בהשתתפות _3ריפ_5_ורי0 אמריקאייפ, מאיניברפי־ מאות שונות, נציגי השלטון, מוג‭*!‬ ח-־5 ישראליים ופעילי התנועה ה־ מקצועית, יהדיו ה0 הצביעו על תהליכים שינים בארה"ב. בישראל ובמדינות אתתי‭, !‬עגזדו על הנכ-רר יעל המאחד ואף ניטו להפיק תו־ קלת מלקח תהליכים סוציאליים‭?, ‬ כלכליים ותרבותיים בארץ ופתרו־ מתה המיוחדת במינה של _ההסווד־ רות לתהליכים אלה. ‭5?‬ נר. היה הסימפוזיון מוקדש " לבעיות השלטון והתהליך הדמוקרטי וייחוד לאספקטים המוציא־ ל-־יס החדשים של סוגיה זו. ואכן, שיווה . ־הרכב הרב־גווני של ה־ משתתפים, בכללם חבר בית־המש־ פט העליון של ארה‭''‬ב השופט ויל־ יאפ דאגלפ, עוזריו של םגן־הנשיא _הזןמפרי ושל ראש עיריית ניו־ יורק ליידסיי. פרופסורים נודעיפ ופעילי התנועה לשיווי ונויות ר. ־ בושים, משמעות מיוחדת למחלף

הדיינים. הרצאותיהם של _היימן בוקביינזר עוזרו המיוחד של מגן־הנשיא האמפרי ואחד מסגני המנהלים של ‭.. ‬המלחמה בעוני‭/'‬ ושל _היציל _םוןירידוף הממונה מסעם עיריית ניו־יורק על כל נעיות הסער, הכ־ _שרת הנוער וגית־ה_&דט‭311, ‬ הד־ גימו מר, השובר, התרומה היהודית בפועל ובתיאוריה לעיצוב המדיניות הסוציאלית החדשה בארה"ב של שנות ה־‭, 60‬ בתקופת כהונתם של קנדי וג'ונ־ קין התרחבה בממדים ניכרים דר חקיקה הסוציאלית והופעלו מאות תכניות חדשות, הנוגעות לקידום השגבות הנחשלות, לשיפור ישו! החינוך, הבריאות, התברואה, השי־ כין וכיו"ב. תחומי־הפעולה החד* שים אף יצרו שורה של בעיות־ תיאום נין הממשלה הפדראלית, שלטונות ה"סטיים" והעיריות וב* מישור אחר ‭/> ~‬ הממשל, הארגו־ ים

_1 הוולזגטאריים והנשלטים. במבנה החוקתי האמריקאי שגו־ 3ש לפני 180 שנה לא קל להתגבר תמיד על מכשולים אלה. נציג העיר הגדולה _בארהיב _סוירידוף טוען, למשל, שהערים הגדולות הן מעין בנים חורגים של ‭.. ‬החב־ חץ הגדולה‭, "‬ גי ה&יווג האמיתי ‭9'‬יל כל תכניות החינוך, הסעד, ה־ •קורותיט _הפוציאלייב, _כוח־האדם והפעולה הקהילתית תלוי קודם־ נל. בדרג המקומי וכי הצלהת ה־ _מלךומה בעוני מותנית בהידוק ה־ ק‭8'‬ר בין הממשל הפדראלי לערים ובחיזוק ישיר של יוזמת ראשי העריג ללא חלות מופרזת ב־ ‭5,, ‬טייט‭. "0‬ואילו בוקביינדר, הטו־ על מהמרכז בוושינגטון, רואה לנו* ני־ תמונה מ?יפ־ יותר ודיגל נ־ ‭_''‬_פדראליזם יוצר‭, -"‬ במיזוג טוב יותר של פעולות כל שלושת אגפי השלטון וגן בשיפור התיאום כיו הי_^מה הממשלתית ליוזמה הפר־ סיו‭. ? ‬

, ־, ניצד לשמור על הדמוקראטיה בעקבות המלחמה בעוני אף נת־ עוררה כשנים האחרונות השאלה, כיצד להבטיח שיתוף יעיל של _העדיים במוסרות _וזפוצלימ לשיפיר מצגם. הנסיון עד כה הוכיח, ש־ מספר נציגי הודיים המשתתפים ב"וטדות עדיין אינו ערובה להצ־ להה. ככל שמתכנני המדיניות אי־ גפ. מתייאשים מהרחבת הפעולה הקהילתית לעתיד, שוב אין הם משלים עצמם _באופטימיות מופ־ רזת_, אך _סדגישיי: את החיוג שבי עצם השתתפות העניים בתהליך הקיליםי, בפרט שלעניינן הלבנים לא- היד, בו־ מלכד בדומה לתני־ ‭,. !01‬לשיווי זכויות המדרבנת את _דוכנים. ואין זר, הקושי היחיד. משאלי0 י1 קל החודשימ האחרונים הוכיחו, שחלק מהבוחרים במדינות שונות מו‭^!‬ף להתעלם מהחיוב שבמלחמה גע_&י וי* ־גורסים את הגירסה המסורתית, המדביקה לעניים את הא_£זמה במצבם. הדבר מדגים את נו. י*בלות הדמוקרטיה הפורמאלית לגני נעיות סוציאליות, ישם ש־ מיגבלות אלה קיימות לגבי בעיית כאובות אחרות. ואכן, לא היה אף אהד מהאינטלקט-אליס הליברליים _היקודיק שהשתתפו בדיון _שמעיניו געלמ לקת כשלון המועמדים היהו־

דייג שוחרי תקציב החינוך הנדיב געיר _וויין שיניו־ג'רגי. על־כן חייבים מתכנני המדיניות הסוציאלית להטתפק במנדט הדמו־ קראסי, שמקבלים הממשל והקינ־ גרס בבחירות הנערכות מדי שנת־ ייפ‭007. ‬ כי גפ כאן יש אבזבוה. הרי גדנד כלל. מיטיב הבוחר הממוצע לב&ור בנציגים מתאימים מאשר _להזריע בשאלות מסובכות המוג־ •גזת לו במשאל־עם, כפי שקרה בנובמבר אשתקד בעת דחיית וע־ דת-הביקורת האזרחית על פעולות המשטרה ואף בי זו נתמכר, על־ ידי " המנהיגים הדמוקראטייב וה־ רפן־בליקאייפ הליברליים‭, (‬ התהליך הדמוקראטי אף :שמר בלישהוא על־ידי המבצעים הביר רו_$־טייפ על־ידי מגעיהם המת־ כיד-יפ עט ארגונים וולונטארייפ _וקבוצות־לחץ שונית. כך. למשל, קיימות התייעצויות שוטפות בין מנהלי המלחמה בעוני לבין האי־ גודיפ המקצועיים. התנועה לשיווי זכויות הכושים, ארגונים יהודיים וכנסייתיים. ומר. _מקימם של המנ־ היג-יפ הפוליטיים בהקשר זו‭—. ‬ היינו המועמדים לנשיאות‭1 ;‬ עליהם למצוא דרך המלך בין ההנהגה המוסרית, שבלעדיה יא ניתן לקרם את י המדינה ואת החברה, לביו הסתגלות פראגמטיה. שבלעדיה אילי להם סיכויים להיבחר.

מטוסים על־קוליים לא טשטשו ההבדלים מרצה ישראיי. הקונסול ד''ר יורם _דינשטיין, העלה מול סבך משולש זד, של ממשל פדראלי. ה"סטייט" והשלטונות המקומיים את דוגמת השיטה הריכוזית היש־ ראלית והפריך את הטענה. שאתו־ דות זו גורמת ל, שבץ במרכז ול־

_חוסר־דמ בקצוות‭. "‬ברב. הנציגים האמריקאים לא קיבלו את הטיעון שתקופת המסופים _העל־קוליים די ממשמשת ובאה מן ההכרה שה־ חולל מהפכה במערכות _הפדרא־ ליזם האמריקאי. אחרי ככלות היל, החשת הקשר האווירי עדיין לא ביטלה את ההבדלים בין האזורים השונים _נמדי־ד, הגדולה המשתרעת בין האוקיינוס האטלנטי לאוקיינוס השקט. כאות לחוסר הניידות אף הזכיר בוקביינדר, שכ־8 מ־9 ילדים ברובע העוני הכושי ו. יט8 שבלוס־ ‭:1<‬ג_^ל: לא דאו את ה‭. _£‬־קייג, _־ס ה־ שקט, הנמצא במרחק ‭15—10‬ ק"מ _משכונתט. נהפוך הוא: גמ חסידי הקשר הישיר בין הממשל הפד־ ראלי לעיריות הצניע: על י, צו1ך ברצנטראליוציה מחודשת מעבר למסגרת העיר־הסטרופולין — ה־

שכינות והפרברים שבהם נפתח שלב חדש לפעילות קהילתית מאו־ מצת. בדיון על התערבות הממשלה בפעילות הכלכלית כמעט שנתהפכו היוצרות בין ארה''כ הקאפיטאליס־ 0ית לבין ישראל הסוציאליסטית בחלקה. בעוד שד"ר _מארק פרלמן. כלכלן מזהיר העומד בראש חמה־ לקה לכלכלה באוניברסיטת פיט0_־ בורג, התנבא להתערבות רבה יותר של הממשלה (וגם ה"סטייטס‭(''‬ ב־ תחומי החינוך, הבריאות והנופש נוסף להתערבות להגנת הצרכן, הזהיר דוד כוכב הישראלי מפני הגנה מקיפה מדי על מפעלים ממלכתיים א_> מפעלים בשיתוף עם המטשלה, דברים שעליהם עירער נציגה המדיני של ההסתדרות זאב ברש, אשר יחלץ להגנה על הת־ ערבות הממשלה ועל קידום מפ־ עליב ציבוריים בהיעדר יוזמה פר־

טית. המאבק לשיווי זכויות הכושים מטבע הדברים הוא, כי בסימפוז־ יון כזה לא נעלם חלקו של המא־ בק לשיווי זכויות, שלמרות ה"כוח השחור" עדיין מוסיף מהנה הלי־

_ברלים היהודיים להיות מעיניי! בו מאוד. ד"ר סלר הצביע על ה־ הבדל בין מצב הכועיפ ללקח ה־ יהודים ואף הפרטוריקאיכ. בעוד _שהיוזיריב, הפורטוריקאיכ ומיעו־ טיב אתניים אחריב הגיעו לארה"'ב עפ חרבות מיוחדת משלהב, שז_?פ־ כה בחברה האמריקאית למעין תר. ־ הרבות, אין לכושים המוטלים מאז הגיעם ליבשת וזת־תרבות כזאת ולא היתה לחם הזדמנות לרכוש נסיון כלכלי. בעוד שטלר המליץ על קואופרטיבים בנוסח ההסתר־ דית בט. _־לרון להתקדמות הכושיפ העירוניים, הצביעה מאריאן רייט. מפעילות הארגון לשיווי זכויות במיסיסיפי, על המושג כפתרון _אןי‭_&_'‬רי לאריטיפ הגושיי3 בדרום, נימת הדברים שהשמיעה הנציגה הכושית בכינוס יהודי זד, היתר, פסימית למדי. היא דיברה על ה־ תסיסה _והיאוש בשכבה הכושית הנמוכה, על אכזבתם ממדיניות הנשיא גיונסון ועל החשש להת־ םרעויות בדרום עקב ביטול אספ־ קת מזון חינם לעניים וחלוקת תלושים ביניהם לרכישת מזון ב־ מחיר מינימאלי. צ'ארלס זילברמן, מעורכי "פורצ'ן‭/'‬ הזר וקרא לליברלים _היהודייה שלא להתייאש מ־ השותפות עפ הכושים ולהגיע ל־ הסדר עם היסודות המתונים של ה"כוח השחור‭. " ‬

השופט העליון _דאגלאס, שפתה את הסימפוזיון בקריאה לתחייה חברתית נארה"ב. הצביע על ה־ תרומה החשובה שתרמה ישראל בהשבת בני העט היהודי לאדמה. לשתילת עץ בישראל נודע אוחו ערך שיש לכריתת עץ בארה"ב, וייעודה מחדש של ישראל הנה בעיניו הדגמה דראמטית של מסירות העם לארץ. דאגלס קרא להתחדשות על־סמך אותם הערכים בארה"ב , • וידידי ההסתדרות ב־ ארה"ב מקווים שהנסיון הישראלי ועימות בעיות משותפות יבטיחו את הבסיס להרחבת פעילותם ולחדירה לחוגים אקדמאייפ חדשיכ.