⁨⁨דבר⁩, 23 אפריל 1964⁩ — משפט הרוצח מורר מתחדש [⁨כתבה⁩]

משפט הרוצח מורר מתחדש

זיני צעירים ישבו באולפ בית־ המשפט בעיר האוסטרית גראץ ר צחקו. אביהם, פראנץ מורד, ישב על ספסל הנאשמים, אולם עובדה זו לא מנעה מהם לפזר היוכים לנל עבר ולעוות את פניהם כפר־ חחים. נשיא בית־המשפט פאייר (שכיהן גם בתקופת המשטר הנאצי‭, (‬אף לא טרח לנזוף בהם והפישבעים לא ניפו להצניע את אהדתם הגלויה לנאשם. משפטו של פראנץ טורד, שהוא־

תצלום קטע מינוך הנחיות שפירסם מורר בניטו וילנה , בעניו הפעלתם של כוחות־העבידה היהודיים"• ביו השאר כותב מורד •היהודי הוא אויבנו והאשם היחידי " במלחמה"•

שם ברצח יהודים בגיםו יילנה ובאחריות לעינויים, נערד בחודש יוני 1963 ואלפי אנשים בישראל ובכל רחבי העולם עקבו בהידוק־ שיניים אחרי מחזה מביש זה, אשד . בםופו זונה הפושע מכל אשמה ושוחרר ממעצרו. עד עתה צחקו פראנץ מורד ופניי ועפהם תישני העיד _גראץ. אולם השבוע ההל להתברר נפני בית־הטשסט העליון בוינה ערעורה של התביעה על זינויו של מורד, ־ ועדייו לא ברוד, אם באמת יהיה הפושע הנאצי הצוחק האח־ דיו. פראנץ מורו, בן ‭, 52‬הצטרף למפלגה הנאצית במאי 1938 וכ-

מסוגל לעבוד — יש לירות בו. תנל על האונל‭. "‬בקיץ 1943 סיים את שירותו נמינהל הטחת והועבר ל"ווארמאנט‭. "‬ עקבותיו של פואנץ מורד נתגלו ב־1947 על ידי שפעין ייונטאל בעזרת כמה מניצולי גיטו וילנה, שהיפשו אחריו בעקשנות, ובקיץ של אותה שנה נעצר על־ידי שלטונות הכיבוש הבריטיים והוסגר לידי השלטונות הסובייטיים ששפטו אותו בוילנה ב־1948 ל־25 שנות מאסר. עם סיום משטר הכיבוש של בעלות הברית באוסטריה הועבר מורד לשלטונות האוסטרייס והם טיהרו לשהררו. הוא חזר לגראץ. ובחיותו בעל

מאת שלטה גינופר ‭1939—40‬ עבר . השתלמות מיוחדת' במסגרת מפלנתית, בשנים ‭1942—3‬ שירת נפגן הממונה על מחת ה־ כיבוש וילנה. באיש הפינהל _האורתי גילה פעילות גלתי־רגילד, בגיטו וילנה. שפ חיפש ומצא מקור לא־אנזב לעבודות כסייה, שאירגן ניעילות נאצית שטנית. הוא הטיל על גיטו וילנה משטר טרור של רצח (הואשם ברציחת 17 יהודים במר ידיו) והועבר, והנרין: , טי שאיני

חווה חקלאית. היעמד בראש אר־ גון החקלאים האזורי. בראשית 1961 עלה ויזנטאל שנית על עקבותיו של מירר ודרש לעצרו ולהעמידו לדיו. השלטונות האוטםריים לא ש&ו לפגוע באזרח המנוכר, אולם נוכח הזכרת שטו במשפט אייכמן (בעדותו של ד"ד פ. דבורזיצקי‭. (‬נוכח הגל הגואד, של עדויות נגדו שנגבו בארץ על־ ידי משטרת ישראל ובעקבית חומר תיעודי שנשלח לוינה על־ידי המדיר לפשעי הנאצים ב, יד ושם" — נאלצו השלטונות לעצרו במאי ‭. 1961‬ מורד ישב במעצר עד יוני 1963 ושולח לחטשי בעקבות זיכויו ב־ _משפמ־בזק, שעורר גלי מחאה עצומים בישראל, באירופת ובארח"ב. חוגים שעסקו בישראל באיסוף חומר למשפטו, ראו בהחלטת הזי־ נוי שגתקנלר. על־ידי חבר המושבעים ניטוי לעמדתם של תושבי גראץ, שגם כיום איגם מונגיפ להתייחס אל הריגת 'חודים כאל פשע, באסיפות מחאה ננל רהני העולם הואשמו שלטונות אוסטריה בכך, כי אף־על־פי שברורה היתד, להם עמדתם הניאו־נאצית של ה־ מושבעים, לא טרחו להעביר את המשפט לעיר אחרת.

בגראץ ערכו כמה עשרות צעי־ ־ים קאתולים ופריטסטנטים, ש־ ענדו טלאי צהוב, הפגנה זועמת נה חולקו כרוזים בננות דרך ניהול המשפט. יוצאי וילנה בארץ שיגרו מנתבי מחאה לשגרירות אופטריה בישראל. הפגנות מחאה נערנו בתל־אביב ובירושלים, ניש - _או דגלים שחורים וניצולי חגיטו צעדו בבגדי עצירי פתנות רינוז, משלחת ההפגנה בירושלים נת־ קבלו, על־ידי נשיאות חכנסת. ב־ ניו־יורק נערכה הפגנה סוערת מול :נין הקונסוליה האוסטרית והוגשה עצומת־מחאה לשר חפשפטים ח־ _יזוסטרי שניקר אוחד, שעח באר־ צות־הנדית. ב"יד ושם'• בירושלים נפתחה תערוכה, שבה הוצגו מסמכים על מעלליו של מורד בוילנה. בעתונות האוסטרית צוין, ני מעולם לא גדר _פסק־דין נגד פושע נאצי סערה כה גדולה יה־ עתונות הישראלית דדשד. בפאמריד. חראשיים את חידוש משפטו של פורר. בית־המשפם העליון באוסטריה דן עתה בערעור על זיכויו של 1ושע נאצי במשפט־סשפח, נאוי־ רה האנטישמית והניאו־נאצית ה־ שוררת חיום באוסטריח יחא עליו להחליט. אם חל שינוי במשפט חאוסטרי מאז ה"אנשלוס" ב־‭. 1938 ‬