⁨⁨דבר⁩, 12 אפריל 1964⁩ — דניה טברסקי [⁨תמונה⁩]

דניה טברסקי

ז'ביה טברסקי לבית גינצבורג, מסביחות־היפוד של העבודה הסוציאלית בארץ יחד עם הנרייטה טאלד ומן הדמויות הפעילות והיקרות של תנועת־העבודה ומועצת הפועלות — מתה אוד ליום ו' לאחר מהלה, קשה, בבית־ההולים "הדפה" בירושלים. בת 62 במותה. נולזזז בברבובי עלתה לארץ

ץ‭. '‬ נ־1923 ופעלה רבות בשדה העבר דה הסוציאלית בוועד הקהילה בי־ רושלים ובחיפה. עם תום מלחפת־ העולם השנייה יצאה מטעם המוסדות הלאומיים ואונרר''א למחנות הפליטים בגרמניה ופעלה בין ני־ צול‭. '‬השואה _במשן נשנחיימ היחד, חברת הכנסת הראשונה, השלישית והרביעיח וחרפה רבות לחחיקה הסוציאליח. כן היחה חברת מרכז מסא"י. הוועד הפועל של ההסתר* רות ומועצת הפועלות, אשר גש־ ליחותוז יצאה פעמים אחדוח ל־ ארה"ב ילמקסיקי, ופעלה בקרב "פיוניר וימן‭. "‬שליתותה האחרונה היתד, לפני כשנה, בהצטדפר, _ספעם מפא"י אל משלחת ארגוני הנשים שיצאה ל"קונגרס חשלום" בפוסקוה. את רשמיה העלתה בבית הנ־ שיא ז. שזר, שהוא מקרובי המשפחה. פרסמה מאמרים ורשימות רבות ב"דבר" וב"דבר הפועלת" וכן בקבצים ובמאספים שונים. הניחה בעל, ד"ד יוסף םברםקי, שהיד, הרופא הראשי של , הקל־ אית‭, "‬בח נשואה רות אריאל, בר גדת בית־הטפר לאהיות "הדסה" העובדת בשירותי המדינה, ובן י — ד"ד עמוס טברסקי , שסיים לימודיו בפסיכולוגיה בארה''ב, וכן נכדה: שתי אהיות — ריחמה זלינגר ממייסדות כפר או"ר ויהודית גינצ־ בורנ־לוריא, חברת מזכירות מועצת פועלי ירושלים וחברת _פיעצת עירית ירושלים;ואה — זלמן גינצבורג. הלוו"ה תתקיים היום בשעה 2 אחה"צ ותצא מ. בית אלישבע‭. " ‬

במאור עינים, בהרבה רוך אמהי ורוחב־לב ביקשה ז'ניה לפתור מצוקתו של כל אדם. תביבה ואהובה, תמיד ידעה שלא "מקרה סוציאלי" עמד לפניה אלא עולם מלא. לא הרפתה פן האדם ומדחקותו עד שמצאה לו תיקון וההזירה לו אפו־ נתו בחיים ובחברה. מעצם ברייתה נוצרה דניה לשרות האדם, עוד משחר נעוריה. בפרקי וכדון "שם אנא‭, "‬שהעלה הנשיא. מוקדש פרק ל, זה דודי‭, "‬לאניה של זיניה ר' מנחם מנדל גינצבורב ולכית הציוני והענרי שהקים, ובספרו על העזרה שהגיש הבית לפליטים יהד־ דיים שביקשו לעלות לארץ־ישראל

מספר הנשיא בין: "ייהי בית, הדוד הבית הפודה והמציל ותהיה; עבודת ההצלה והסידור והעברה: לאד'רישראל הענודה הראשית ור‭>, ‬ פרנזיח שלו שקשרה אוחי קשר נפשי עמיק עם העליד, השלישית ועם תנועת החלוץ שהחלה להת‭--‬-הוות ועם ארץ־ישראל הממשית‭". ‬ הבת הבכורה, דניה, שגמרה זה• לתוך עתה את המחנה הגימנסיה ושם , היתה היתה שולה נשלחת מל'י • תוך כל הפליטים את נאמני ציוך ואנשי העלייה. דנים מכני ארץ־! נושאים ישראל, מעפודי עד חי ום העלייה בלבם השלישית את זכו ‭_^ ?;‬ היפעתה בתיפת המהנה כפבשרת * שחרור מפתיע. היא שהיתה מאסדי' פת ובודקת אח הידיעות ומביאתמל. לדוד. והדוד היה מבקר אותן ושתי ? קל ומכריע ומקבל אחריות. ומוציוג' ומסדר ומסייע‭?% ". ‬ מוחה ללא עת של דניה טברסקיי עודר צער עמוק. יהי זכרה בריד3 א. ה. א ‭. "' ‬