⁨⁨דבר⁩, 18 יולי 1963⁩ — על מה ולמ* חולק הפרס [⁨כתבה⁩]

על מה ולמ* חולק הפרס

ביום שני בטקס הגיגי שנערו במכון וייצמן כרחובות חולקו 13 פרסי קפלן למפעלים. צוותות וי־ הידימ. מאות מילאו את א1לפ !יקט והקשיבו בתשומת לב לנימוקי ועדת השופטים על בחירת 13 החתנים, מני‭65!‬ הצעות שהוגשו לוע־ דה. חברי ה1עדה היו: ישראל מי־ דן (יו"ר‭. (‬אינג' פ• הדס (מנהל מכון התקנים, חיים כהן (מנהל המדור למועצות הייצור בועה"פ של ההסתדרות‭, (‬יצחק _בן־משה (חתאהדות בעלי התעשיה‭, (‬אינג' א. וקסמן (אגודת האיננ'נרים וח־ ארכיטקטים‭, (‬אינג' י. לויצקי (ד, מ־ כון לפריו!העבודה 1הייצור) וצבי שילוח (המכון לפריץ העבודה והייצור‭. (‬ להלן נימוקי ועדה השופטים על מתן פרס קפלן תשנ"ג. צוות הקצינים, מנהלי העבודה ועובדי מספנות חיל הים — מבצעי השיפוץ הכללי הראשון של צוללת 'שנערך בארץ הסרט הוענק להם בעד (א) הנ־ נונות וההעזה ליםול את האחריות _לשפוץ מורכב של כל• מס1נד, שפעולתו הנלתי תקינה של אחד _מאניוריו עלולה להניא אבדן היי

אדפ‭)!‬ב) בעד יעילות מירבית בביצוע השיפוץ !במחיר נמיר מוה שהוצע על־ידי מספנות !רות, שנ־ תוצאה מכד הושג הפכו!נללי של נפיליו!לירות‭)!‬נ) בעד איכות גבוהה של עצם השיפוץ שהודחה עם הפעלת כלי השיט בגמר השי־ פוץ: (ד) 1נעד עמידה בלוה הזמ־ נים המתוכנן. ה1ד1ח להצלתה !ו של מספנ1ת חיל הים הד_4ג הישג עקיף, שאינו נופל בחשיבותו מעצם השיפוץ והוא הוסד חלות בשיפוץ כלי שיט מלחמתיים בג1רפיט !ריפ. מפעלי אופניים ישראליים בע"מ — בית שמש בעד ביצוע שיפורים מרחיקי לכת בשיטות הייצור על ידי יישום עקרונות הייעול בניהול המפעל. על ידי פישוט וטטנדרטי1ציה בתהליכי הייצור, תכנון ופקוח על הייצור, הכנסת מערכת פקוח על האינ1ת, צמצום מלאי וייעול מערך הייצ1ר בנללו, שהביא לצםצ1ם רציונלי של שטח והון — עלה בידי המפעל להכפיל את ר. תפוקד " מבלי להעלות את הוצאות הייצור ולספוג את רוב העליות שתלו באספקת חומרים וחלקי הלוף. החורט — מפעלי מתכת —-

תל־אביב בעד הקטנת זמן ייצור ליחידת תוצר ב־‭, 295%‬הוזלה מחיר המר צרים ב־20 אה1זים _דוץקא לאחד הפיחות, העלאת טינ המוצר המ־ אפשרת ייצוא בתנאי התחרות עם מספר מדינות באירופה יבער הקטנת מאמץ העובדים תוו נדי הכנסת מתקנים משופרים, הגדלת ני־ צולת הציוד והסמן בזמן 1כו1ז אדט. החודט, שהוא מפעל תעשייתי זעיר‭16), ‬ אנשי ייצור‭, (‬מצטיין בארגו1 ענודה 10ב, פדר _ונקיון למופת, ויכול לשמש דוגמד, ביי־ עול של בתי מלאכה ומפעלי תעשיה בגודל חמד, בארץ. דן רם — מפעלי מתכת — חניתה בעד יי1ום, חבנון לשכלול ציוד במפעל, המתכת בהניחה והפיכתו נחלקו ובהשקעה קטנה לציוד אוטומטי וחצי אוטומטי. על ידי _נך פיחורח ורו _לפפעליט בינוניים !קטנים לסגל לעצפט את התהליכים האוט1מטיים בהשקעה קטנה ובאופן זה לצמצם הוצאות הייצור במסדה להבטיח לעצמם ייצוא בעל כושר התהרות. עם הקידום הטכני הושט הדגש על הדרכת עובדים במפעל והק־ ניית מושגים הדשים בתהום האו־ םומציה. נמו כן הנהיג ד!דם נר הלים ואביזרי פקוח לצודד• קידום ופקוח על הייצור, שהביא להס־ נון בכ1ח אדם ומניעת טעויות התלויות בגורם האנ1שי. אברו ימין — מהצור — פועל בבית היציקה במפעל הבונים

בכפר־הנשיא בעד הישגי!הבלתי רגילים בת־ פוקד" העולח ל־200 אחתים מעל לתפ1קת חבריו בעמדה, בא1תם התנאים !מבלי שתפגע איכותם של _חמנצרים. ימיו אבדו גילה כושר מנהיגות בעבודה וידע להתמסר לפיתוח צוות עונדים והדרכתם על מנת שיוכלו גם ד‭0, ‬ להעלות את תפו־ קתט. במרצו, בתב1נח כפי!ובחריצותו יכ1ל ימי!אברו לשמש דוגמה למופת לפועל תעשיה.

גבריאל פח מהחברה להנדסה ובנין — פרץ ובן גי_&ת מירושלים בעד הוזלת עבודת הבניה של בתים רבי קומות על ידי פתוח עצמי של שיטת ייצור ושימוש בחלקי בנין טרומיים בשילוב עם עבודה בתבניות סטנדרטיות בתוו אתר הבניה, שהביאו לחסכון בנוח אדם בכלל, הקטנת כוח האדם המקצועי, שסוש רב יותר נכות אדם בלתי מקצועי, למהירות ביצוע, הפחתת השמוש בעץ לתב־ ניות, הקטנת כמות הטיח. הקטנת בלאי העץ !לשיפור הזיתזת הבני־ ניט 1הח:קתן הטובה, השיטה נתקבלה על ידי משרד השינון ופו־ פצת ברחבי הארץ. אביגדור _יעקובסון, חיים , נעז־ בורג, פייבל קורן — •צוות בוני מכשירי קדוח בעד פיתוה ושכלול מכשיר להר־ הבת בסיסים של קידוחי בורות לקלונסא1ת לביסוס בנינים, שהביא: למניעת ההכרה בהורדת אנ־ שים לעומקי הנורות שהיחד?כרוכה בסכנת מפולת, להעלאת' טיב יציקות הבפונים בתוו הלוע חרחב יותר, הספק בעבודה שהניע ל־20 בורות בממוצע ליום במקום בור אחד ולהוזלה ניכרת של הוצאות הייצור. מכשיר זה המיוצר ככר בארץ והעולה ‭2, 000. —‬ ל"י מנע את הצורך ביבוא מכונות העולות בי‭250, 000—!‬ ל"י ל־— ‭400. 000‬ ל''י. הודות להמצאה זו נתאפשרה הקיקת תקנות עבודה האוסרת ה1־ רדת אדם לעבודה בעומקי בורות, דבר המקדם את הבטיחות.

אלכסנדר אקרון (אוקדאינץ) — תל־אביב בעד גילוי י11מה לשיפור העבודה נסלילות כבישים. תיכנון וייזום הידושים ושינויים מרחיקי לכת במקצוע זה, ביצוע נסיונות רבים למציאת השיטה המתאימה ביותר לניצול המרי םלילה מק1מיים כגון: כורכר לתש־ תיות הכבישים שהביאו למזלה ניכרת בהוצאות לסלילת כבישים עירוניים ובינעירוניים ולהסכין רב בתקציבים של משרדי הממשלה, הרשויות המק1מיוח, חברות פיתזה 1ניו"ב. מפעל תרגומי מדע בע"מ ירושלים בעד הצלחתו לארגן ולהקים מפעל להחלפת ידע מדעי בי!ארצות העולם ולנהלו ברמה בינלאומית גבוהה !בכדאיות כלכלית, תוו ני־ צול מעולה של נוח אדם אקדמאי, בהלק1 עולים חדשים. ת1דות לארגון רציונלי של הייצור, החדרת שיטות מדעיות בני־ הול המפעל הכוללות תכנון ופקוח על הייצור, ביקורת, איכות, בקרה פיננסית 1כלכלית — הצליח המפ־ על לעמ1ד בהתחר1ת עם פו"ליט _עזלפיים העומקים בתרגום לייצוא בלמעלה מ־50 ארצות בסכום של שני מילין!דולר בקירוב במשך 4 שנים ולבסס מפעל המהווה נו־ וב השוב בנלנלת ירושלים בהע־ טיקו כ־150 ע1בדים וכ־400 מתר־ גמים בכל רחבי הארץ, המפעל יכול לשמש דוגמה ביישום שיטות ניהול מדעי במפעלים האדמיניס־ טרםיביים. ישראל אלתרמן (ת. ה. ל‭(. ‬

רמת־גן בעד המצאת שיטה יעילה וזולה של בדיק!מ הלחץ _נצנורות גדר לים בקרקע על ידי עטיפתם בהול נקי המגביר את התנגדותם _לתזו־ זה בשעת הניסוי. על ידי ניצול תכונות החול, תחת בקרה, ניתן על ירי שיטתו של _אלתרפן לחסיד את יציקות הבט1נים, דבר _החזסף זמן וכסף רב. השיטה שקיבלה אישודם של מומחים בינלאומיים ונוסתה בהצ־ לתה באורו של 30 ק"מ בקו ירדן — ננב על צנ1ד1ת בקוטר של 108 אינטש (שני מפרים 1־75ס"מ) הביאה נבו לחסכון של כרבע מילין!ליהת. השיטה הונהגה עתה כפתרון מוחלט לבדיקת לחץ בקוי צנורות ארוכים. ד"ר משד?_קלדרון — אנטוטןלןג מן האגף להגנת

הצומח בעד הצלחתו בפיתות שיטות !חופרים למניעת הפסדים בתבר אה מאוהםנת. על ידי הנהנת שי־ פת פקוח על מלאי הגרגירים שתרמה הלקה להגדלת המלאי במ - דינה פי עשרה, המאוחסן במה־ סני המדינה 1על ידי הכנסת חומר אידוי קלנדרכס (תערובת של ג1יט‭, (‬הנהנת שיטה של אבוקות

עשן המשמשות לטיפול מונע באס־ מים ריקים ועל ידי התאמת מנ־ שיר י לבדיקת דו תחמוצת הפחמן לשם קביעת מימני קלקול בתבואה — הצליח ד"ר קלדרון להוריד את הנזקים הנגרמים לתבואה המאוחסנת בקרוב למיליון ותצי לירות בשנה. דיר משה קלדרון חרואח במח־ קר חשמושי באיסום _תבןאה ייעוד חלוצי הצליח לא רק למצוא שי־ מות איסוס אלא לענין אח חגור־ מים הנוגעים בדבר שיתנו ידם להקמת מבנים מתאימים לאיפוס התבואה. ה"ה שלמה ורננר ודוד תיאל — קבוץ שריד בעד התמדתם בהנהגת שבלולים !שיפורים לייעול העבודה בענף המטע. בהתקינמ משכיר אוטומטי להדברת עשבים ע"י ריסוס, מחו־ בר לטרקטור ומופעל על ידי אדם אחד בלבד, מכשיר המדייק ברי־ סוס העשבים עו לעצים אף מבלי לפגוע בהם, ? _נניתן בקלות• לפתק והרכבה — הצליחו לחפחית את מספר יפי העבודה בהדברת עש־ נים לשליש ואת ההספק מ־20 דונם על ידי שלשה אנשים ל־60 דונם בידי אדם אחד. בלי זד, נת־ קבל בעבודות ריסוס בכל הארץ - וגרט למפנה קיצוני בדרכי הד ברת עשבים. צוות האחיות במרפאות !בתחנות לטיפול באם וילד של

קופ"ח _בבית־שאן בעד כושר ארגון ומכירות בעבר דה שהביאו לירידה תלולה בת־ מותת תינוקות, להפחתה ניכרת מאד של התחלואה בכלל, לחפח־ תת הצורר במקומות אשפוז ילדים בבית חתולים ולעליה כללית בר־ מת הבריאות של משפחות העו־ לים, שעלו ארצה מארצות בלתי מפ!תה!ת 1הגיע1 במצב כלכלי, תרבותי !בריאותי יר1ר בי!תר. צ1זת האחיות ביזמתו הברוכה, במסירותו הבלתי רגילה בפעולתו להדרכת אחיות ומטפלות ובהרגשת יעוד חלוצי גילה חושיה במצבים קשים בי!תר !הצליח להתגבר על תקלות קשות, להביא לאנשי בית־ שאן ת1דע1ת בריא!ת ולהקל על תנאי הקליטה הקשים _במקוט הזה ובכו גם נתן את חלקו להקטנת מקרי ד, ע!יבה.